Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Detta ämne innehåller 309 svar, har 44 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-10-09 09:47.

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #435208

    M.Broberg
    Deltagare

    wow…
    och dom verktygen…

    wow

    #435449

    nisset16
    Deltagare

    Oj vilken fin lokal!
    Och mycket bra arbetat med bilen. Är imponerad av ditt sett att göra de på: inspektera och återanvända de som är riktigt.
    Många som renoverar ”byter för att byta” känns de som. I min mening går lite av bilens historia förlorad då (helt i onödan dessutom).

    Följer med spänning fortsättningen när du kommit tillrätta!
    MVH Nils

    #435450

    Instämmer man vill ju ha kvar orginalbilen så mycket som möjligt, vill ju inte bygga en ny bil

    #438308

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    På plats i nya verkstaden

    Det tog lång tid att installera sig i nya verkstaden, bl.a. installation av nytt värmesystem med värmepump och byte till 5-ledarsystem för all 3-fas. Jag rev ut ett par hundra kilo kabel.

    20171121_171256

    Lite bilder från verkstaden.

    Kontoret, med konst på väggarna från min sambo, det är nästan lite för vardagsrumslikt och blommar som man inte behöver vattna..
    20171121_120935
    20171121_170934

    Maskinhörnan med svarvar, fräsar, metallbandsåg, slipmaskiner mm.
    20171121_170512

    Svetsavdelning med svetsbänk, bläster utsugsfläkt mm. Svetsmaskiner förvaras i förrådet då de inte används men jag har tillgång till TIG, MIG, pinnsvets, gassvets och plasmaskärare.
    20171121_170550

    Bilmekplats avsedd för tillfälliga arbeten.
    20171121_170641

    Min plats för renoveringar
    20171121_170754
    Ett antal gamla kontorsmöbler blev bra plats för lagring av prylar.
    20171121_170815
    Min arbetsbänk (har inte ännu blivit full av prylar och verktyg
    20171121_170846

    Och så lite genomgång av maskiner som ska säljas.
    20171121_170656

    Jag har även fått tid att fortsätta med rostlagning på SAAB-en. Skadorna i vänster hjulhus bak såg inte så farliga ut som höger, det var ungefär lika mycket. På höger sida lagade jag med en bit men det var rätt besvärligt att få bra passning, det tog lång tid. På denna sida beslöt jag att dela upp lagningarna i mindre bitar så jag började med att borra loss fästet till reaktionsstaget, ska försöka behålla det, kräver visserligen en del lagning.

    20171117_124143

    Sedan lagning av golvet i bagageutrymmet. Plåt klar för insvetsning.

    20171122_140615

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 10 månader, 3 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 10 månader, 3 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #438334

    M.Broberg
    Deltagare

    Stilig lokal det där!

    #438344

    Janne Hagnell
    Moderator

    En sådan lokal är ju en våt dröm!🤤

    #438377

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Skyltarna i motorrummet är mycket korroderade, speciellt chassinummerskylten.

    Chassieskylt

    Jag är mycket tacksam om någon kan fotografera skylten så jag kan läsa vad som står på skylten. Vet inte vilka årsmodeller som hade denna typ av skylt men misstänker att det är de första 99 årsmodellerna. Samma skylt till 96? Jag kommer att tillverka skylten själv genom att med skärmaskin skära en mall och sedan lackera det svarta på skylten (naturligtvis ska jag tillverka en ny metallskylt).

    Finns chassienumret på något annat ställe instansat?

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 10 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #438384

    belle
    Deltagare

    Hejsan!
    Jag har en 99:a, från -72, och där är chassinumret instansat under sittdynan på baksätet, på balken längst fram som dynan vilar emot, bakom förarstolen.
    Borde kanske vara samma på din bil…

    #438386

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Ska kolla! Har du någon skylt i motorrummet, bredvid kopplingscylindern?

    20161013_130918_1

    Bilagor:
    #438397

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hejsan! Jag har en 99:a, från -72, och där är chassinumret instansat under sittdynan på baksätet, på balken längst fram som dynan vilar emot, bakom förarstolen. Borde kanske vara samma på din bil…

    Samma lösning som på V4!

    #438588

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Nya hål

    Bagagerumsgolvet lagat och rosten i innerskärmen bortskuret.

    20171130_112233

    Så här blir det när man är för snål med att skära bort tillräckligt med plåt vid lagning, gör om – gör rätt!

    20171130_112159

    Nu är det ”bara” att tillverka ny plåt och svetsa in.

    20171130_112142

    Bilagor:
    #438593

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det är en fin balansgång, att kapa bort tillräckligt men inte för mycket i ett svep så man står dör utan referenspunkter.

    #438639

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Det går framåt!

    Nu börjar även rostlagningen i bakänden bli klar, nu gäller det bara att kolla så att det inte finns fler dolda skador som behöver åtgärdas.
    Dagens jobb var att tillverka plåten till hjulhuset.

    20171201_132427

    Insvetsad och svetsarna nerslipade för att få en slät yta till fästat till bakaxeln reaktionsstag.

    20171202_131411

    Som jag skrev tidigare så försöker jag laga fästet, det är en hel del rostskador.

    20171202_093422

    Här beslöt jag att laga med flera plåtbitar, jag lyckades inte knacka till en plåt med rätt form.

    20171202_131336

    • Det här svaret redigerades 10 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 10 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades 10 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #438649

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det är frestande att bocka en stor plåt ”för det är ju snyggare” men är det många vinklar kan det gå fortare och enklare med flera mindre.

    #438731

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Nya hål, tar det aldrig slut?
    Idag blev det en riktig arbetsdag, började med att laga fästet för reaktionsstaget.

    20171204_130549

    Skruven med mutter är till för att hålla isär sidorna så att måttet för stagets bussning inte blir för litet vid svetsningen.

    20171204_130619

    Passningen blev riktigt bra men det blev ingen insvetsning idag, svetsprimern var slut.

    20171204_130822

    Dagen fortsatte med rensning av hålet vid vid vänstersidan under bakre ryggstödet.

    20171205_131050

    Jag rengjorde och rensade upp hela golvet under bakänden av bilen inklusive fjäder-, stötdämpar- och tankfästen genom att med tryckluftsmejseln köra bort gammal underredsmassa. Det är lätt med tryckluftsmejseln hitta massa med rost under, även om det bara är ytrost, så fort det är löst så ramlar det bort.
    Jag hittade bara ett litet hål under denna operation men jag körde nog bort ett par kilo underredsmassa. Det blir stålborstning, rostskyddsfärg tunnt rostskydd och ovanpå detta ny underredsmassa.

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 310 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng