Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forum Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Detta ämne innehåller 213 svar, har 36 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-12-10 13:46.

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 214 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #433624

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Eld och rök

    Försökte först förslaget att lägga ner pressen för att trycka ut gummibussningarna i bakaxeln, gick inte alls fick inte in axeln i pressen. Försökte sedan borra bort gummit för att kunna dra ut bussningen. Borret fastnade, gick varken att dra ut eller slå igenom, det satt fast stenhårt i gummit.

    20170807_141420_a

    Så det blev att åka till min brors verkstad där gassvetsen fanns. Eldade på bra med svetsen, efter en stund så brann gummit av sig själv. När det kallnat så gick det att peta ur metallhylsorna.

    20170807_141414

    Dags för bakbromsarna. Bromsoken såg riktigt fina ut så min förhoppning var att det skulle vara enkelt att rengöra och byta tätningar, men tji fick jag, en kolv satt fast. Med hjälp av en nyckel kunde jag vicka loss kolven och sedan trycka ut den med tryckluft. (Ursäkta lite suddiga bilder, jag använder mobiltelefonen för fotografering och hade tagit med oljiga fingrar på linsen.)

    20170801_164703

    Kolven som satt fast såg inte så vacker ut.

    20170801_164740

    Lite putsning med slipduk så såg kolvarna bra ut. För finputsning använder jag Slipnylonark, billigt på Biltema
    3st. Artikel: 20089 29. 90 SEK
    Rosten på kolven kom från kanten utanför tätningen i bromsoket. Även kanten slipades och blev riktigt bra. Eftersom kanten sitter utanför kolvtätningen så har det ingen betydelse för tätheten. Man ska annars akta sig för att slipa i okets cylindrar för de är ytbehandlade (står i verkstadshandboken).

    20170801_165615

    Bilagor:
    #433634

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul uppdatering. Bra jobb du gör och inte bara köper nytt och byter. Det är xtra kul o se.

    #433641

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Fortsättning på eldandet och mer rost.

    För att få bort gummit som satt kvar i bakaxeln efter eldningen prövade jag att slå ut den med ett rör, problemet är att gummit fjädrar så det hände inte så mycket men när jag använde tryckluftsmejseln så gav bussningen med sej utan problem. Kan det vara möjligt att trycka ut gummibussningar med tryckluftsmejseln? Ska prova nästa gång.

    20170811_120208

    När jag ändå hade tryckluftsmejseln framme så passade jag på att köra bort underredsmassan kring bakre reaktionsstagets infästning. Jag trodde det skulle vara bättre än på andra sidan men det var snarare tvärt om. Det blir till att borra bort hela fästplåten och se om det går att göra lagningar annars blir det att tillverka en ny plåt.

    20170811_115737

    Fästplåten måste bort i vilket fall som helst för att komma åt att laga golvets och hjulhusets kanter.

    20170811_115842

    Och ett litet hål i vänstra hörnet av bagageutrymmet.

    20170811_115916

    Bilagor:
    #433712

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Och solen den skiner

    Men det är kanske inte genom rosthålen man vill se solen.
    Många små hål blir ett stort.

    20170814_150724

    Började med att böja en grovt tillklippt plåt i rundvalsen för att få plåtens rundning.

    20170814_124557

    Prövade något nytt, att grovforma plåten med träklubba och sandsäck, det gick riktigt bra, nu förstår jag hur skickliga bilplåtslagare kan forma plåt men det går säkert åt massor av träning.

    20170814_130931

    För att få plåten på samma plats vid provning mellan bankandet på sandsäcken så borrade jag några hål och drog fast plåten med plåtskruv.

    20170814_135237

    Klart för svetsning!

    20170814_144716

    Jag kunde inte låta bli att lägga den nymålade ventilkåpan på motorn, blev alldeles för fint men den hade blivit så rostig under lagringen av bilen, den var nymålad när jag bytte motorn.

    20170814_150503

    Bilagor:
    #434300

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Mera plåt

    Idag tillverkade jag plåten till golvet i bagageutrymmet. Komplicerad form. hade nog varit enklare att dela den i flera bitar men ger mer svetsning och slipning.

    20170827_112600

    -och så insvetsad Börjar lära mej svetsning av bilplåt men missar ibland att lägga svetspunkterna tillräckligt nära varandra så att det blir osvetsade bitar. Jag svetsar med små punkter dock med genombränning för att få så lite slipning som möjligt. Missarna syns när svetsarna slipas så det är lätt att komplettera efteråt.

    20170828_111707

    20170828_111758

    Slutsvetsat för idag.
    Som vanligt lite ”kalla” jobb efteråt för att kolla att inget brinner. Målning av delar till bakaxeln.

    20170828_094653

    Nytt problem! Konstigt de tar aldrig slut men det är ju det som är tjusningen med gamla bilar (och för min del även maskiner).
    När jag rengjorde och blästrade bakaxeldelarna så upptäckte jag att den ena gummibufferten som sitter som distans mellan fjädern och karossen bak är rostskadad, den andra ser bra ut. Var kan jag få tag på en ersättning, helst begagnad så att den har lika hårdhet som den som är OK?

    Undersida
    20170825_122315

    Ovansida
    20170825_122325

    Bilagor:
    #434311

    Janne Hagnell
    Moderator

    De där ser väldigt lika ut motsvarande på V4 och dem tror jag klubben har?

    #434654

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    De där ser väldigt lika ut motsvarande på V4 och dem tror jag klubben har?

    Ja, men oj oj vilket pris, ska försöka få fram en begagnad.

    #434659

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Mer svetsning och lite annat

    Svetsade in reparationsplåten till hjulhuset. Svetsningen går bättre och bättre, övning ger färdighet!

    Insida
    20170829_125713

    Utsidans svetsar slipades ner helt för här kommer ytterligare en plåt, fästet till bakaxelns reaktionsstag.

    Utsida.
    20170829_125749

    Montering av bakaxelns gummibussningar, det gick bra att dra i med gängstång och några hylsor av olika storlek.

    20170829_135901

    Och så nytt problem, de bussningar som jag köpte till parnadstaget var för stora, kollade med reservdelskatalogen, jag hade köpt fel, de var till en senare årsmodell. Nu till problemet, jag hittar inga nya bussningar, någon som vet var de finns att köpa?

    20170828_094657_a

    Så var det dags för baknaven, smörjfettet var hårt och svart som kol.

    20170904_150757

    Lite grävande (höll på att skriva journalistik) så kom det ut en hög med 50 år gammalt fett.

    20170904_151524

    Efter rengöring såg jag att lagrens ytterbanor såg riktigt fina ut, inga skador alls. Jag tar inte ut lagerbanorna för rengöring eftersom det inte är hundra säker att de kommer i exakt samma läge igen vid monteringen, jag tror det är viktigt att rullarna får gå i samma läge i banan som tidigare.

    20170904_152622

    Rullarna var också helt utan skador vilket också enligt min erfarenhet brukar innebära att innerringen är OK. Eftersom man inte kan se innerringens bana så får man göra en bedömning av rullarna och hur det låter och känns när man roterar rullar med rullhållare.

    20170904_153303

    Allt rengjort och klart för montering med nya tätningar. Alla lager såg lika bra ut, nästan fantastiskt efter 20000 mil och 50 år!

    20170905_151552

    Insmort, monterat och klart för montering på bakaxeln men det får vänta tills jag hittat verkstadshandboken igen och kan läsa hur lagerspelet ska ställas in, allt är nerpackat inför flytten till nya verkstaden.

    20170905_153900

    Bilagor:
    #434685

    Regin
    Deltagare

    Och så nytt problem, de bussningar som jag köpte till parnadstaget var för stora, jag hade köpt fel, de var till en senare årsmodell.
    Nu till problemet, jag hittar inga nya bussningar, någon som vet var de finns att köpa?

    20170828_094657_a-1

    Finns som Powerflex på bl.a speedparts:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90/fjadring/powerflex-bussningar/

    Om inte det känns för ”modernt” –
    annars är dom mycket sköna att jobba med….

    Bilagor:
    #434702

    M.Broberg
    Deltagare

    Testat att ta Aart nr och gå till en saab ÅF?

    #434769

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Idag är jag nöjd

    Började dagen med att tillverka reparationsplåten till reaktionsstagets fäste. Original är den tillverkad av 2 mm plåt men eftersom jag inte har tjockare än 1,5 mm så kompenserade jag med 1,2 mm plåt i hjulhuset och genom att göra den nya plåten lite större.

    20170906_130454

    En hel del bockande och bankande innan jag kunde svetsa fast delen av det gamla fästet som jag sparat.

    20170906_141002

    Inprovning och justering av formerna gjorde jag genom att först fästa plåten med tvingar och mäta in bulthålet för staget. För att inte få brytningar i bakaxelns infästning så måste ju måtten mellan stagens infästningar vara lika på båda sidorna. I VB finns en mängd karosserimått men inga till detta fäste. För att få lite hum om noggrannheten så kollade jag liknande mått i VB och fann att +-3 mm är en rimlig tolerans. I längsled använde jag måttet mellan hålet i fästet och främre bärarmsfästet och i höjdled från bagagerumsgolvet. När jag hittat rätt läge så skruvade jag fast plåten med plåtskruv och finjusterade formen på plåten.

    20170906_160116

    Efter borrning av en massa hål för pluggsvetsning så skruvade jag fast plåten igen och svetsade. Före svetsningen så sprejade jag med svetsbar rostskyddsfärg. Jag kom på att det var enklare att starta svetsen om jag skrapade bort färgen i hålen. Eftersom det är lite tjockare plåt än vanligt så kollade jag att genombränningen blev bra.

    20170907_132508

    Målat med rostskyddsfärg. Enbart topparna på svetspunkterna slipades ner för att de inte ska sticka upp genom underredsmassan som ska på senare.
    Kontrollmätning av måtten enligt ovan gjorde mej riktigt nöjd, det skiljer 1 mm mellan vänster sida (701 mm) och höger sida (702). Jag kan dock konstatera att det tar tid att göra sådana här reparationer, ca 4 timmar!

    20170907_161525

    Bilagor:
    #434777

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ska det bli bra så tar det tid!

    #434856

    patlon00
    Deltagare

    letade också efter fjäder kuddar till min 99a i vintras och köpte de som Janne nämde från klubben.
    passade kanon… är bara det att bilen blev lite hög i rumpan 🙂 …. fin renovering du gör… kul med alla ingående bilder och så…

    #435165

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Händer det något?

    Både ja och nej!

    Nej, det har inte hänt mycket med bilen på ett par veckor, bara bakaxeln som blivit tillfälligt återmonterad.

    Ja, jag har bytt verkstadslokal, var tidigare inhyrd i ett industrihotell, en fantastiskt bra lokal men när jag fick erbjudande att flytta till min brors verkstad så var det inte så svårt beslut, mycket lägre kostnad. Under ett par månader har jag successivt flyttat över alla maskiner och all utrustning så idag var det dags att dra SAAB:en till den nya verkstaden. Som tur är så är det bara ca 1 km mellan verkstäderna.

    Dags att börja bogsera, lite spännande, bara handbromsen som fungerar men den är ju i gengäld helt nyrenoverad.
    20170921_135949

    Motorhuven ligger löst så den säkrades med spännband för att inte åka av framåt vid en ev. inbromsning.
    20170921_140001

    Framme vid nya verkstaden, bogseringen gick bra!
    20170921_140941

    På plats! Där lär den få tillbringa en god stund.
    20170921_141229

    Mycket utrustning och maskiner som ska på plats i maskinhörna och plåt/svetsplats innan jag kan börja med bilen.
    20170921_154934
    20170921_154939
    20170921_154945

    Min blivande arbetsplats!
    20170921_155033

    I verkstaden finns dessutom kök, kontor, toalett/dusch, kompressorrum, kemikalierum.
    20170921_155100

    På andra våningen finns stora lagerutrymmen där jag kan förvara reservdelar, hela bilar, min husvagn mm. I övrigt används lokalerna i byggnaden till båtbygge (trå och stål).
    20170921_155424

    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #435203

    flaset
    Deltagare

    Wow, vilken fin lokal!
    Där kan man lätt trivas 🙂

    Snyggt jobbat hittils, kommer bli bra detta!

    //
    Andreas

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 214 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.