Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

Forums Övrigt Projekt / Min bil Räddning av unik SAAB 99, chassie-nr 548

This topic contains 257 replies, has 39 voices, and was last updated by 2018-05-22 05:47.

Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 258 total)
  • Author
    Posts
  • #432952

    Intressant lösning för mellanaxeln, ska se hur min ser ut pch ter sig….
    Den muttern är lätt att missa…

    #433048

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Nu är det verkligen (h)jul

    Fortsatte med andra sidan idag, det var ett litet h…e att få dit spindellederna. Det var trångt eftersom bärarrnarnas sidor fjädrade inåt. För att komma åt bättre så lade jag en träkloss som höll ner den nedre länkarmen medan jag monterade den övre.

    20170722_112755

    Alternativ användning av verktyg. Jag kom på att jag kunde sprida länkarmssidorna med hjälp av verktyget som används för att trycka in kolvarna i ett bromsok vid byte av bromsklossar. Nu gick det enkelt att montera spidellederna.

    20170722_140406

    Efter montering av allt omkring såsom bromsslangar, handbromsvajer mm. så var det dags för hjulen. Nya däck, Continental 165 80 15.
    Efter tvättning av fälgarna så började den inre kampen med den stora renoveringsdjävulen, det var ju bara ta fram sprutan och lägga på ett lager fälgfärg men jag vann kampen! Fälgar som gått 20000 mil ser ju ut så här och som förvarats i mitt förråd som är torrt och varmt så en ommålning skulle se för fint ut.

    20170722_131846

    Även fälgarnas baksida såg hyggliga ut men som en kuriosa, fälgarna är svarta på baksidan!

    20170722_131902

    Kunde inte låta bli att plocka fram en navkapsel och tvätta av allt damm och vägsmuts. Inte helt nyskick men mycket bra, med lite polering så skulle de “skina som solen i Karlsta”.

    20170722_121745

    Baksidan var inte sämre.

    20170722_121755

    Så ett hjul på plats. Nu börjar jag känna igen bilen, den var väl underhållen och såg bra ut när den ställdes av.

    20170722_135315

    Så dagens överraskning, på insidan av pärmen till den ”Gör det själv” handbok jag hittat tidigare fanns intressanta noteringar. Slutväxelhaveriet var en hemsk upplevelse, vid omkörning av en lastbil på motorväg med tät trafik skar slutväxeln. Det var bara att bromsa in ner bakom lastbilen med ilskna signaler från bilarna bakom. Som tur var kunde jag rulla in på en avfart. Detta haveri var också anledningen till att jag bytte motorn som jag hade liggande när den ändå skulle ut ur bilen.

    20170722_123716

    • This reply was modified 10 months ago by .
    • This reply was modified 10 months ago by .
    #433099

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Nya överraskningar

    Nu står bilen på framhjulen, åtminstone bildligt talat, så jag rev ner bakaxeln. Jösses vad rostigt allt var så här går det åt en del jobb. Egentligen hade jag bara tänkt fixa bromsarna bak så jag kan flytta bilen men insåg snart att det var enklare att ta ner hela bakaxeln och lägga upp den på bockar. Då slipper jag böja rygg så mycket.
    Lika rostigt som framvagnen.

    20170724_135722

    Stötdämparen var lös, nedre fästbulten hade rostat av.

    20170724_135644

    Nya delar som tär på min budget, hål på avgasröret. De aluminiserade ljuddämparna ser däremot bra ut så de ska jag försöka behålla.

    20170724_135607

    Värre var andra sidan av bilen, fästet till reaktionsstaget hade rostat av helt, så här blir det nog en del besvärlig rostlagning.

    20170724_151137

    Nedre bärarmen ser bra ut, hoppas det är så även när den blivit rengjord.

    20170724_153247

    I mina notering står att bromsrören till bakaxeln är bytta och det stämmer nog för det är kopparrör. Det fanns inte en chans att rädda dom, de hade ärgat fast fullständigt i nipplarna. Dessa satt inte fast utan lossade från bromsoken utan problem. Tur, det är mycket dyrare att byta bromsok.

    20170724_154045

    Bakaxeln upplagd på bockar och rensad på delar. Bara att sätta ingång med rengöring och målning.

    20170724_164921

    Det är mycket prylar på bakaxeln som ska rengöras, målas och kollas igenom.

    20170724_164937

    #433211

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Tråkdag i verkstaden

    Alla dagar i verkstaden är inte så kul, idag skrapade jag bort rostskydd, vägsmuts, färg och rost från delarna till bakvagnsupphängningen, det blir stora högar. När detta är klart så åker de delar som inte är för stora in i blästern, övriga tvättas och borstas. Sedan målning.

    20170727_120429

    Båda bromssköldarna hade ett litet hål men är i övrigt bra så det får bli lite svetsning.

    20170727_104220_1

    Så var det dags för att trycka ur de gamla bussningarna. De satt som f…n, var tvungen tillverka ett verktyg för att kunna använda hydraulpressen. Det krävdes 1 ton för att pressa ut bussningarna.

    20170727_140236

    De stora bussningarna i reaktionsstagen hade en yttre metallhylsa, den var svår att få tag i med pressen så jag använde ett gammalt knep, såga genom hylsan så släpper den och är lätt att slå ut.

    20170727_131237

    Själva bakaxeln är för lång för att få upp i hydraulpressen så där försökte jag med en avdragare, jag drog så jag blev blå i synen men det gick inte att få ut bussningen, den satt som berget. Svetsen har jag lånat ut så jag kan inte bränna upp gummit i bussningen, någon som har en metod att dra ut bussningarna i bakaxeln?

    20170727_144927

    När jag tröttnat på rengöring så gick jag emellan med rostkoll av bakänden på bilen. Jag visste ju att fästet till parnadstaget var bortrostat så jag tog bort underredsmassa runt omkring för att se hur det såg ut. Hittade en del små rosthål kring fästet, däremot såg det bra ut kring stötdämpar- och fjäderfästen. Även i innerskärmen bakom stänkskydden såg det bra ut. Det stora jobbet här är tillverkning av nytt fäste.

    20170727_152351

    Ett av banden som håller upp tanken hade gått av och det andra var på väg att gå av så jag klippte av det hela bandet och försökte bända loss tanken. Den lossade i ena änden men ville inte släppa i den andra, Jag tyckte den kändes tunn så jag vågade inte ta i speciellt mycket. När jag körde bort underredsmassa med hackspetten så ramlade den ner av sig själv. Inte så konstigt, det var 15 liter 25 år gammal bensin i tanken. Går det att använda bensinen? Funderar på att slå den i den gamla Fergusontraktorn.

    20170727_153840

    Och ingen slangklämma på bensinslangen.

    20170727_155536

    Avrostade slangklämmor till påfyllningsslangen och avrostade tankband.

    20170727_153954

    Tankgivaren såg fin ut, ska kolla att den fungerar som den ska.

    20170727_160005

    Så en sista fråga, bästa sättet att rengöra tanken?

    #433232

    Ibland är det lite trögt…
    Jag har sett en som satte tanken på em tumbola och fyllt dem med grus vatten och lite rengörningsmedel. Sen fick den snurra runt där i olika ställningar och lägen…

    #433236

    gv8
    Deltagare

    Själva bakaxeln är för lång för att få upp i hydraulpressen så där försökte jag med en avdragare, jag drog så jag blev blå i synen men det gick inte att få ut bussningen, den satt som berget. Svetsen har jag lånat ut så jag kan inte bränna upp gummit i bussningen, någon som har en metod att dra ut bussningarna i bakaxeln?

    Jag vet inte exakt vilken hydralpress du har, men enligt de bilder som finns i tråden så kanske det skulle gå att göra som jag gjorde med min hydralpress. Jag lade ner hydralpressen på två pallbockar och därefter monterades axeln i pressen. En gängstång på ca 30cm med en mutter användes både för att trycka ur och i bussningen.
    Det är beskrivet i min tråd “Renovering av min gamla Turbo 99’a” på sid 2 och 13.

    #433247

    97sonett
    Deltagare

    borrmaskin, borra sönder gummit, så du får ut mittenhylsan, sen såga med tigersåg och spräck hylsan som sitter mot bakaxeln.

    #433249

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    “Tänkt int på de”

    Själva bakaxeln är för lång för att få upp i hydraulpressen så där försökte jag med en avdragare, jag drog så jag blev blå i synen men det gick inte att få ut bussningen, den satt som berget. Svetsen har jag lånat ut så jag kan inte bränna upp gummit i bussningen, någon som har en metod att dra ut bussningarna i bakaxeln?

    Jag vet inte exakt vilken hydralpress du har, men enligt de bilder som finns i tråden så kanske det skulle gå att göra som jag gjorde med min hydralpress. Jag lade ner hydralpressen på två pallbockar och därefter monterades axeln i pressen. En gängstång på ca 30cm med en mutter användes både för att trycka ur och i bussningen. Det är beskrivet i min tråd ”Renovering av min gamla Turbo 99’a” på sid 2 och 13.

    Tack för idén, jag ska prova! Det är bara att lossa en skruv så kan jag vrida pumpen horisontellt även om pressen ligger ner.

    #433250

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    borrmaskin, borra sönder gummit, så du får ut mittenhylsan, sen såga med tigersåg och spräck hylsan som sitter mot bakaxeln.

    Tack, jag ska testa din metod om det inte fungerar att lägga pressen ner och trycka ut bussningarna.

    #433300

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Konfunderad

    När jag såg gv8:as bilder blev jag en aning konfunderad, reaktiosstagen var helt raka mellan bussningarnas infästning, se bild som jag lånade.

    Bakaxelstag

    Mina stag är böjda som ett S! Jag har även kollat i verkstadshandboken och reservdelskatalogen och där ar stagen raka! Vad är rätt, förseriebil?
    Båda stagen är lika böjda med en liten skillnad.

    20170730_131531

    Fortsatt rengöring av delar, en bakre bärarm OK, den andra lite rostskador men inte värre än att jag kommer att laga den, jag kan lägga ner lite svetstid för 725:- som en ny kostar.

    20170730_132816

    Började även att förbereda reparationen av fästet för högra reaktionsstaget genom att borra ur punktsvetsarna, det var många!

    20170730_095709

    Fästplåten borta, ser inte allt för besvärligt ut.

    20170730_115555

    Rostskadorna inifrån bagageutrymmet, åtminstone lätt att svetsa.

    20170730_132913

    Jag kommer att försöka behålla själva fästet för staget, dess former är ju lite besvärliga att tillverka. (Ja. jag har mallat av plåten jag tog bort men eftersom fästet redan var löst så får jag sätta upp bakaxeln för att mäta in exakt läge på fästet.)

    20170730_131545

    #433331

    Klassisk rost på 99/900…
    Mina stag på min 70ia är oxå böjda som dina.

    #433353

    gv8
    Deltagare

    Det går kanske att använda nyare raka stag även på din 69’a.
    Mätte lite på mina stag.
    Centrumavstånd = 28,0 cm.
    Sidoavstånd = 4,6 cm.
    20170731_183913

    Lite kuriosa angående hur 99’an var utrustad vid leverans 1969.
    Kollade lite på gamla fotografier på min pappas 99’a av årsmodell 69.
    På ett foto när den var ny så satt det backspeglar av typ 96.
    SAAB hade tydligen inga höger-asymetriska strålkastare på lager därför levererades den med tejpade vänster-asymetriska.
    20170731_191135

    #433357

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Tack för infon, det verkar som det ska vara böjda stag. jag får kolla hur de passa när jag har monterat bakaxeln.

    #433520

    Ingmar Svensson
    Deltagare

    Tjänade 725:- (ingen ny bärarm behövs)

    Den ena bakre bärarmen hade rostskador, lite ny plåt här och där så tror jag att den håller, konstigt nog så var det inga rostskador i själva fjäderfästet.

    20170801_152255_a
    20170801_152321_a

    Även bromsskölden fick en liten plåtbit.

    20170801_152419_a

    #433531

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, 725kr kan ju alltid fylla något annat hål…

Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 258 total)

You must be logged in to reply to this topic.