Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 359 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 7, 2015 at 09:19 #177632

      Kul att du återställer till original! 🙂 oavsett ifall oljesticka fanns på 78or eller ej så äre ju riktigt bra att ha 😀

        januari 7, 2015 at 20:13 #200664

        Kul att du återställer till original!

        Det finns ju inte speciellt många kvar nu på vägarna så en orginalrenovering känns helt rätt. Jag försöker behålla så många orginaldelar som möjligt och inte överrenovera. Orginal motor och växellåda är värdefullt att ha kvar. Sedan vore det intressant och forska lite i bilens historia också.

        Idag så har bakrutan gjorts i ordning.
        Det lossnade kontaktblecket är fastlött.

        Andra kontaktblecket är helt OK.

        Uppmätta värmeeffekten är ca 120W. Motståndsvärdet är ca 1 ohm. Drygt 10A.

        Bakruta färdig för montage.

          januari 25, 2015 at 11:59 #164958

          Har funderat lite på det där med oljesticka eller inte. Om man tittar på bilden nedan så verkar det som att batterilådan är placerad ovanför stickan så att den inte blir åtkomlig utan att först demontera batterilådan. Vitsen med sticka blir då inte lika stor.

          Monterat listen runt framrutan. Får nu vänta på montage.

          Har missfärgning av toningen i rutans överkant. Antar att det inte är något att göra åt detta utom att köpa en ny ruta förstås om det går att få tag på en.

          Ett stenskott i rutan. Finns det metoder för att laga stenskott?

          Äntligen fick jag loss spridarna, skruvarna satt rätt bra. Tänkte koppla upp hela bränslesystemet och provköra.

          Bränsletanken har varit tömd på bränsle sedan 1985. Måste göra ett verktyg för att få loss bränslepmpen. Bränslemätaren ser bra ut.

          Gamla accumulatorn är rejält rostig men fungerade när en senast användes. Jag har köpt en ny på VP AutoParts som ska passa K-Jetronic.

          Bosch nummer 0 438 170 001. Hoppas den passar.

          Den passar på anslutninarna men är lite mindre än orginalet.

            januari 26, 2015 at 05:29 #201303

            Snygga jobb på en snygg bil!
            Vindrutans stenskott kan bla en glasmästare försegla så att risken för sprickbildning minskar. Fick göra detta på en 9-5 efter ett ordentligt stenskott på en ruta som var ca 2 mån. Gick nästan inte att se sedan….
            “Missfärgningen” beror väl på att rutan separerat från lamineneringen.

              januari 26, 2015 at 11:04 #199692

              Precis, missfärgningen beror på att det släppt. Försök INTE täta mot fukt i rutkanten genom att applicera något tunt lim el dyl. Det sugs då in av kapillärkraften och så blir hela området mjölkigt istället. Been there, done that… :ID

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                januari 26, 2015 at 11:26 #163374

                Nu har jag läst igenom hela din tråd, riktigt trevligt att följa med många egna lösningar, det är kul 🙂

                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                  januari 26, 2015 at 17:27 #199849

                  Snygga jobb på en snygg bil!
                  Vindrutans stenskott kan bla en glasmästare försegla så att risken för sprickbildning minskar.

                  Tack för tipset ! Då kan glasmästarn få sätta i rutorna i bilen också när han ändå håller på med stenskottsbendlingen, m.a.o. två bekymmer mindre.

                  Precis, missfärgningen beror på att det släppt. Försök INTE täta mot fukt i rutkanten genom att applicera något tunt lim el dyl. Det sugs då in av kapillärkraften och så blir hela området mjölkigt istället.

                  Tack för det tipset också. Jag har inte någon egen erfarenhet av rutisättning men nu på senare tid så har jag plockat ut några rutor ur turbon samt reservdels-99-an och inte någon av dessa rutor var tätade med extra tätningsmassa. Så jag antar att rutorna normalt blir tillräckligt regntäta utan extra tätningsmassa. I det här fallet så kanske det vore bra om det är extra tätt så att inte fukt kan komma in mellan glaset och filmen.

                  Nu har jag läst igenom hela din tråd, riktigt trevligt att följa med många egna lösningar, det är kul

                  Tack för uppskattningen. Det är trevligt och lärorikt för mig också att läsa dina och övrigas trådar.

                    januari 31, 2015 at 16:08 #200023

                    Då var det dags att ta ut bränslepumpen med hemgjort verktyg.

                    Losstagningsverktyget är en halv gocart-fälg med tre uttag längs fälgkanten och ett långt rör för bra hävstångseffekt.

                    Bränslepumpen ser oförskämt fräsch ut efter 30 års vila.

                    Beteckningen på pumpen är “0580254978 011 12V GERMANY 729”.

                    Isärtagen bränslepump. Provade att dutta lite med 12V men motorn satt fast. Man kan kanske låta den ligga i bensin ett tag så att motorn lossnar.

                    Bränslemätaren ser OK ut. Kommer att ohm-mäta för att se om den fungerar.

                    Svårt att se hur tanken ser ut invändigt. Stoppade in mobilkameran och tryckte av i olika riktningar. Intressant att det är en mellanvägg mitt i tanken.

                    Råkade fota lite rost också.

                      januari 31, 2015 at 18:00 #177239

                      Hade det varit jag hade jag tappat mobilen… :ID

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        januari 31, 2015 at 19:09 #177244

                        Du får väl sätta senilsnöre på den.
                        Själv så vill jag ha fiberoptik till kameran.

                          februari 5, 2015 at 22:31 #200119

                          Testade bränslepumpen efter att den legat i bensin några dagar. Den gick hur bra som helst. Tömde kaffeburken på några sekunder.

                          Resistanslindningen på bränslemätargivaren. Den ger ett ohm-värde mellan 6-186 ohm.från tom till full tank. Den undre plattan jordar varningslampan vid låg bränslenivå.

                          Kointaktbleck mot båda plattorna.

                          Behöver avrosta ovansidan av locket till bränslemätargivaren. Mätvärdet för bränslemätaren tas ut mellan det vänstra stiftet och jordstiftet. Varningslampan jordas via det högra stiftet när bränslenivån är under 1,5cm.

                          6 ohm till bränslemätaren vid tom tank.

                          187 ohm till bränslemätaren vid full tank.

                            februari 6, 2015 at 19:58 #177624

                            Ett noggrant och fint jobb du gör.

                            Tank och pump ser otroligt fina ut för att inte brukats på så länge.

                            Nu fick jag inspiration, jobba på!

                            Mvh Daniel

                              februari 7, 2015 at 15:14 #201546

                              Tack för dom uppmuntrande orden Daniel.
                              Är själv väldigt förvånad att tank och pump har klarat sig så bra. Det verkar räcka med att skölja ur tanken. Får väl tacka min nuförtiden avlidne far för att han upplät sitt garage för mitt “evighetsprojekt”.Det är lite av en tidskapsel, skicket är ungefär samma som när den ställdes av 1985.
                              /Stig

                                februari 7, 2015 at 16:32 #201548

                                @gv8 wrote:

                                Tack för dom uppmuntrande orden Daniel.
                                Är själv väldigt förvånad att tank och pump har klarat sig så bra. Det verkar räcka med att skölja ur tanken. Får väl tacka min nuförtiden avlidne far för att han upplät sitt garage för mitt “evighetsprojekt”.Det är lite av en tidskapsel, skicket är ungefär samma som när den ställdes av 1985.
                                /Stig

                                Min tidskapsel har stått avställd sedan 1989 men tyvärr har den inte klarat sig riktigt lika bra. Med tanke på att det är en Alfasud så är den dock imponerande rostfri. 🙄

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  februari 8, 2015 at 17:05 #201576

                                  Har nu färdigställt bränsletank, pump och givare. Gjorde även rent filtret som sitter under pumpen. Hart blästrat och lackat de rostiga delarna. Det som såg ut som rost i tanken gick att skölja bort.

                                  Ihopmonterad.

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 359 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.