Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 284 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #177632
    askelius
    Deltagare

    Kul att du återställer till original! 🙂 oavsett ifall oljesticka fanns på 78or eller ej så äre ju riktigt bra att ha 😀

    #200664
    gv8
    Deltagare

    Kul att du återställer till original!

    Det finns ju inte speciellt många kvar nu på vägarna så en orginalrenovering känns helt rätt. Jag försöker behålla så många orginaldelar som möjligt och inte överrenovera. Orginal motor och växellåda är värdefullt att ha kvar. Sedan vore det intressant och forska lite i bilens historia också.

    Idag så har bakrutan gjorts i ordning.
    Det lossnade kontaktblecket är fastlött.

    Andra kontaktblecket är helt OK.

    Uppmätta värmeeffekten är ca 120W. Motståndsvärdet är ca 1 ohm. Drygt 10A.

    Bakruta färdig för montage.

    #164958
    gv8
    Deltagare

    Har funderat lite på det där med oljesticka eller inte. Om man tittar på bilden nedan så verkar det som att batterilådan är placerad ovanför stickan så att den inte blir åtkomlig utan att först demontera batterilådan. Vitsen med sticka blir då inte lika stor.

    Monterat listen runt framrutan. Får nu vänta på montage.

    Har missfärgning av toningen i rutans överkant. Antar att det inte är något att göra åt detta utom att köpa en ny ruta förstås om det går att få tag på en.

    Ett stenskott i rutan. Finns det metoder för att laga stenskott?

    Äntligen fick jag loss spridarna, skruvarna satt rätt bra. Tänkte koppla upp hela bränslesystemet och provköra.

    Bränsletanken har varit tömd på bränsle sedan 1985. Måste göra ett verktyg för att få loss bränslepmpen. Bränslemätaren ser bra ut.

    Gamla accumulatorn är rejält rostig men fungerade när en senast användes. Jag har köpt en ny på VP AutoParts som ska passa K-Jetronic.

    Bosch nummer 0 438 170 001. Hoppas den passar.

    Den passar på anslutninarna men är lite mindre än orginalet.

    #201303

    Snygga jobb på en snygg bil!
    Vindrutans stenskott kan bla en glasmästare försegla så att risken för sprickbildning minskar. Fick göra detta på en 9-5 efter ett ordentligt stenskott på en ruta som var ca 2 mån. Gick nästan inte att se sedan….
    ”Missfärgningen” beror väl på att rutan separerat från lamineneringen.

    #199692
    Janne Hagnell
    Moderator

    Precis, missfärgningen beror på att det släppt. Försök INTE täta mot fukt i rutkanten genom att applicera något tunt lim el dyl. Det sugs då in av kapillärkraften och så blir hela området mjölkigt istället. Been there, done that… :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #163374
    saab putte
    Deltagare

    Nu har jag läst igenom hela din tråd, riktigt trevligt att följa med många egna lösningar, det är kul 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #199849
    gv8
    Deltagare

    Snygga jobb på en snygg bil!
    Vindrutans stenskott kan bla en glasmästare försegla så att risken för sprickbildning minskar.

    Tack för tipset ! Då kan glasmästarn få sätta i rutorna i bilen också när han ändå håller på med stenskottsbendlingen, m.a.o. två bekymmer mindre.

    Precis, missfärgningen beror på att det släppt. Försök INTE täta mot fukt i rutkanten genom att applicera något tunt lim el dyl. Det sugs då in av kapillärkraften och så blir hela området mjölkigt istället.

    Tack för det tipset också. Jag har inte någon egen erfarenhet av rutisättning men nu på senare tid så har jag plockat ut några rutor ur turbon samt reservdels-99-an och inte någon av dessa rutor var tätade med extra tätningsmassa. Så jag antar att rutorna normalt blir tillräckligt regntäta utan extra tätningsmassa. I det här fallet så kanske det vore bra om det är extra tätt så att inte fukt kan komma in mellan glaset och filmen.

    Nu har jag läst igenom hela din tråd, riktigt trevligt att följa med många egna lösningar, det är kul

    Tack för uppskattningen. Det är trevligt och lärorikt för mig också att läsa dina och övrigas trådar.

    #200023
    gv8
    Deltagare

    Då var det dags att ta ut bränslepumpen med hemgjort verktyg.

    Losstagningsverktyget är en halv gocart-fälg med tre uttag längs fälgkanten och ett långt rör för bra hävstångseffekt.

    Bränslepumpen ser oförskämt fräsch ut efter 30 års vila.

    Beteckningen på pumpen är ”0580254978 011 12V GERMANY 729”.

    Isärtagen bränslepump. Provade att dutta lite med 12V men motorn satt fast. Man kan kanske låta den ligga i bensin ett tag så att motorn lossnar.

    Bränslemätaren ser OK ut. Kommer att ohm-mäta för att se om den fungerar.

    Svårt att se hur tanken ser ut invändigt. Stoppade in mobilkameran och tryckte av i olika riktningar. Intressant att det är en mellanvägg mitt i tanken.

    Råkade fota lite rost också.

    #177239
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hade det varit jag hade jag tappat mobilen… :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #177244
    gv8
    Deltagare

    Du får väl sätta senilsnöre på den.
    Själv så vill jag ha fiberoptik till kameran.

    #200119
    gv8
    Deltagare

    Testade bränslepumpen efter att den legat i bensin några dagar. Den gick hur bra som helst. Tömde kaffeburken på några sekunder.

    Resistanslindningen på bränslemätargivaren. Den ger ett ohm-värde mellan 6-186 ohm.från tom till full tank. Den undre plattan jordar varningslampan vid låg bränslenivå.

    Kointaktbleck mot båda plattorna.

    Behöver avrosta ovansidan av locket till bränslemätargivaren. Mätvärdet för bränslemätaren tas ut mellan det vänstra stiftet och jordstiftet. Varningslampan jordas via det högra stiftet när bränslenivån är under 1,5cm.

    6 ohm till bränslemätaren vid tom tank.

    187 ohm till bränslemätaren vid full tank.

    #177624
    b-motor
    Deltagare

    Ett noggrant och fint jobb du gör.

    Tank och pump ser otroligt fina ut för att inte brukats på så länge.

    Nu fick jag inspiration, jobba på!

    Mvh Daniel

    #201546
    gv8
    Deltagare

    Tack för dom uppmuntrande orden Daniel.
    Är själv väldigt förvånad att tank och pump har klarat sig så bra. Det verkar räcka med att skölja ur tanken. Får väl tacka min nuförtiden avlidne far för att han upplät sitt garage för mitt ”evighetsprojekt”.Det är lite av en tidskapsel, skicket är ungefär samma som när den ställdes av 1985.
    /Stig

    #201548
    Janne Hagnell
    Moderator

    @gv8 wrote:

    Tack för dom uppmuntrande orden Daniel.
    Är själv väldigt förvånad att tank och pump har klarat sig så bra. Det verkar räcka med att skölja ur tanken. Får väl tacka min nuförtiden avlidne far för att han upplät sitt garage för mitt ”evighetsprojekt”.Det är lite av en tidskapsel, skicket är ungefär samma som när den ställdes av 1985.
    /Stig

    Min tidskapsel har stått avställd sedan 1989 men tyvärr har den inte klarat sig riktigt lika bra. Med tanke på att det är en Alfasud så är den dock imponerande rostfri. 🙄

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #201576
    gv8
    Deltagare

    Har nu färdigställt bränsletank, pump och givare. Gjorde även rent filtret som sitter under pumpen. Hart blästrat och lackat de rostiga delarna. Det som såg ut som rost i tanken gick att skölja bort.

    Ihopmonterad.

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 284 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng