Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av min gamla Turbo 99’a

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 299 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #201743
    gv8
    Deltagare

    Började dagen med att åka Tjälasvängen.

    Riggat för att testa insprutningen. Första problemet blev att få pumpen att suga bränsle.

    När bränsletrycket kom så började det spruta lite varstans. Måste byta några kopparpackningar.

    Forsättning följer.

    #201818
    gv8
    Deltagare

    Det ser lovande ut så långt vad gäller insprutningen. De funktioner som jag har testat har fungerat. Den fungerade trots allt väldigt bra när den plockades ner.
    Ska försöka få till en bränsletryckmätare. Kan vara bra till felsökning framöver.
    En önsketanke vore att kunna starta upp motorn och trimma in den i verkstadsmiljö före montage i bilen.

    Tror att den smala ventilationsslangen ska flyttas till röret upptill på tanklocket.

    Lite rengöring av mängdmätaren skulle inte skada. Vet inte hur tungt det ska vara att lyfta plattan. Var tvungen och använda en tång för att orka. Det blev betydligt lättare om bränsletillskottsventilen aktiverades. Den går lätt om pumpen stängs av. Ev.avlagringar kanske kan lösas upp med något starkt lösningsmedel i bensinen om den får stå och gå ett tag.

    Fungerar bra med glasburkar. Inte så mycket bensinlukt.

    Styrtrycksventilen är en av nycklarna i systemet och kommer att mätas upp när jag har en mätare.

    Magnetventil och tryckregulator som bl.a. aktiveras av spjällkontakten nedan. Den aktiveras även av hastighetsgivaren somt återstår att testa.

    Aktiverad spjällkontakt resulterar i 0 ohm.på microswitchen.

    #201823
    kg70
    Deltagare

    Det är en seriös genomgång av bränslesystemet du gör. Något som säkert andra forumanvändare också kan ha glädje av. Lycka till!

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #201824
    morsole
    Deltagare

    @gv8 wrote:

    Det ser lovande ut så långt vad gäller insprutningen. De funktioner som jag har testat har fungerat. Den fungerade trots allt väldigt bra när den plockades ner.
    Ska försöka få till en bränsletryckmätare. Kan vara bra till felsökning framöver.
    En önsketanke vore att kunna starta upp motorn och trimma in den i verkstadsmiljö före montage i bilen.

    Tror att den smala ventilationsslangen ska flyttas till röret upptill på tanklocket.

    Lite rengöring av mängdmätaren skulle inte skada. Vet inte hur tungt det ska vara att lyfta plattan. Var tvungen och använda en tång för att orka. Det blev betydligt lättare om bränsletillskottsventilen aktiverades. Den går lätt om pumpen stängs av. Ev.avlagringar kanske kan lösas upp med något starkt lösningsmedel i bensinen om den får stå och gå ett tag.

    Fungerar bra med glasburkar. Inte så mycket bensinlukt.

    Styrtrycksventilen är en av nycklarna i systemet och kommer att mätas upp när jag har en mätare.

    Magnetventil och tryckregulator som bl.a. aktiveras av spjällkontakten nedan. Den aktiveras även av hastighetsgivaren somt återstår att testa.

    Aktiverad spjällkontakt resulterar i 0 ohm.på microswitchen.

    Eftersom det är ett faktum att etanol löser upp hartsavlagringar i bensinsystem borde det vara kanon att låta etanol stå i systemet när du nu har gjort så mycket jobb med det i övrigt. Det luktar ännu mindre än vanlig soppa, samtidigt så är det väl prisvänligt också?

    Vi som kör på etanol dagligen vet att etanolen löse upp avlagringar efter bensinen; det händer inget i övrig, hade tidigare en k jet’are som gick på etanol, nog 10k mil, utan att nåt löstes upp. MÖJLIGEN en oring i bränslemängdmätaren; men det var ju gamla grejor så det kanske hade hänt ändå!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #201857
    gv8
    Deltagare

    Det är en seriös genomgång av bränslesystemet du gör. Något som säkert andra forumanvändare också kan ha glädje av. Lycka till!

    Tack för det. Extra kul om tråden uppskattas.

    Eftersom det är ett faktum att etanol löser upp hartsavlagringar i bensinsystem borde det vara kanon att låta etanol stå i systemet när du nu har gjort så mycket jobb med det i övrigt. Det luktar ännu mindre än vanlig soppa, samtidigt så är det väl prisvänligt också?

    Vi som kör på etanol dagligen vet att etanolen löse upp avlagringar efter bensinen; det händer inget i övrig, hade tidigare en k jet’are som gick på etanol, nog 10k mil, utan att nåt löstes upp. MÖJLIGEN en oring i bränslemängdmätaren; men det var ju gamla grejor så det kanske hade hänt ändå!

    Har gjort en 50-50 blandning med E85 och vanlig 95 oktan samt en flaska STP spridarrengöring som jag kör runt i systemet.

    Spridarna har körts 30 minuter med full värme och 3 st maskindisktabletter i ultraljudstvätten.
    Styrtryckckventilen har bytts mot den satt i bilen från början varefter styrtrycket minskade en hel del och plattan är nu lättare att lyfta. Återstår att mäta upp trycket som enl. VHB ska vara 3,5 bar för varm motor.

    Spridare efter 30 min i ultraljudstvätten.

    Kallstartventil.

    #201861
    emul
    Moderator

    K-tronic va? Jag har lite böcker om deras elektronik jag kan skicka över mot lite porto och nån symbolisk slant. Om du är intresserad alltså. Skicka mig gärna ett pm i så fall så kan du få bilder på dem och så kan vi förhandla. Det blir billigt. 😉

    #201862
    morsole
    Deltagare

    Den som orkar leta finner en del intressanta saker att läsa på nätet; det är egentligen inte SÅ komplicerat så det finns hopp…
    Du kan ju börja med att göra om din styrtrycksventil så du kan justera STYRTRYCKET; det handlar om hur mycket fjädern trycker.

    Sen är det efter vad jag har förstått bra att höja arbetstrycket en aning; det gör man genom att öka fjädertrycket en aning på reglerventilen som sitter i bränslehuvudet, bakom 16-skallen; gör ett patent så du kan mäta bränsletrycket, både styrtryck och arbetstryck; det är inte så svårt faktisk.

    Själv hade jag manometer på styrtrycket konstant, arbetstrycket höjde jag lite vid eet tillfälle, det räcker, då får du lite bättre fjong på spridarbilden.

    Kör med lite lite 2 t olja när du kör på bensin, eller lite lacknafta i soppan, då smörjer du spridarna. Har du lite etanol i OCKSÅ så främjer du oktantalet och slipper vatten i systemet.

    Tänk på att etanol har större rökmassa; du får bra ”go” på turbon med lagom etanol i soppan!

    Med ställbar styrtrycksventil kan du själv bestämma hur mycket etanol du vill ha i tanken…

    Om du har frågor så hör gärna av dig!

    Lycka till!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #200399
    gv8
    Deltagare

    K-tronic va? Jag har lite böcker om deras elektronik jag kan skicka över mot lite porto och nån symbolisk slant. Om du är intresserad alltså. Skicka mig gärna ett pm i så fall så kan du få bilder på dem och så kan vi förhandla. Det blir billigt.

    När du frågar om det är en K-Jetronic så blir jag lite osäker på om den heter så. Det är i.a.f. ett helt mekaniskt system av Bosch fabrikat. Jag har SAAB’s verkstadshandböcker för hela bilen som är 2 st A4 pärmar och avsnittet om insprutningen är på 52 sidor med noggrann beskrivning av funktion och felsökning. Har inte läst igenom allt ännu. Tar en bit i taget. Men tack för erbjudandet ändå.

    Du kan ju börja med att göra om din styrtrycksventil så du kan justera STYRTRYCKET; det handlar om hur mycket fjädern trycker.

    Sen är det efter vad jag har förstått bra att höja arbetstrycket en aning; det gör man genom att öka fjädertrycket en aning på reglerventilen som sitter i bränslehuvudet, bakom 16-skallen; gör ett patent så du kan mäta bränsletrycket, både styrtryck och arbetstryck; det är inte så svårt faktisk.

    Själv hade jag manometer på styrtrycket konstant, arbetstrycket höjde jag lite vid eet tillfälle, det räcker, då får du lite bättre fjong på spridarbilden.

    Kör med lite lite 2 t olja när du kör på bensin, eller lite lacknafta i soppan, då smörjer du spridarna. Har du lite etanol i OCKSÅ så främjer du oktantalet och slipper vatten i systemet.

    Tänk på att etanol har större rökmassa; du får bra ”go” på turbon med lagom etanol i soppan!

    Med ställbar styrtrycksventil kan du själv bestämma hur mycket etanol du vill ha i tanken…

    Att justera styrtrycket låter intresant. Trodde inte det gick att justera styrtrycksventilen. Tar tacksamt emot en beskrivning av detta. Eftersom jag har tillgång till tre styrtrycksventiler så kommer jag att göra lite expriment på den verkar vara sämt.
    Det måste vara bra att kunna justera detta eftersom det verkar vara en trend att mängden etanol i bränslet förändras med tiden.

    Har plockat isär den styrtrycksventil som gav för högt styrtryck. Felorsaken verkar vara att den lilla tryckkolven som trycker mot det tunna membranet kärvade och hade fastnat i intryckt läge.

    Systemtrycksventilen. (Morsole använder ordet arbetstryck, VHB använder ordet systemtryck) Systemtrycket är injusterat med två tjocka och två tunna brickor.

    Hade tänkt mäta styrtrycket på ingången till magnetventilen och systemtrycket på filtrets utgång. Kan det fungera ?

    #201899
    morsole
    Deltagare

    Nu har jag inte helt framför mig hur det såg ut det jag gjorde, men jag tror att styrtrycket mättes på den främre ledningen från styrtrycsventilen till bränslehuvudet; trycket på systemet i sig kan du mäta var du vill på vägen till till spridarna. Tror att originalmätaren jag har här har passande banjoskruv dit ja…

    Det LÄTTASTE sättet justera styrtrycket på är att få tag i en styrtrycksventil som går att justera direkt, ja eller nästan; på tidigare 900T bilar satt en ventil som hade en ”plugg” insat, som gick att ta bort; tog man bort den så kunde man ställa styrtrycket med en insexskruv. I det stora och hela handlar det ju om hur hårt fjädern trycker mot ventilen; spänner man fjädern får man högre tryck. Och magrare blandning. Ca 1982 tror jag det var.

    Om det gäller små avvikelser kan man i nödfall laborera med fjädern, i en vanlig styrtryckare; och ställa in trycket så.

    Vill man ha större arbetsområde blir det genast intressant med en styrtrycksventil som är lätt att ställa in.

    Själv hade jag vanlig styrtrycksventil tills jag fick reda på hur man lättere gjorde; köpte en ställbar och det blev genast lättare!

    Men du måste MÄTA för att veta; så!
    gör en manomter till styrtrycket asap!

    Att höja systemtrycket ger ett allmänt lyft.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #201925
    gv8
    Deltagare

    Nu har jag inte helt framför mig hur det såg ut det jag gjorde, men jag tror att styrtrycket mättes på den främre ledningen från styrtrycsventilen till bränslehuvudet; trycket på systemet i sig kan du mäta var du vill på vägen till till spridarna. Tror att originalmätaren jag har här har passande banjoskruv dit ja…

    Det LÄTTASTE sättet justera styrtrycket på är att få tag i en styrtrycksventil som går att justera direkt, ja eller nästan; på tidigare 900T bilar satt en ventil som hade en ”plugg” insat, som gick att ta bort; tog man bort den så kunde man ställa styrtrycket med en insexskruv. I det stora och hela handlar det ju om hur hårt fjädern trycker mot ventilen; spänner man fjädern får man högre tryck. Och magrare blandning. Ca 1982 tror jag det var.

    Om det gäller små avvikelser kan man i nödfall laborera med fjädern, i en vanlig styrtryckare; och ställa in trycket så.

    Vill man ha större arbetsområde blir det genast intressant med en styrtrycksventil som är lätt att ställa in.

    Själv hade jag vanlig styrtrycksventil tills jag fick reda på hur man lättere gjorde; köpte en ställbar och det blev genast lättare!

    Men du måste MÄTA för att veta; så!
    gör en manomter till styrtrycket asap!

    Att höja systemtrycket ger ett allmänt lyft.

    Mvh Johannes

    Tack för mycket värdefull information. Tog en sväng ut kollade in reservdelsmotorn som är från en 99T -80 5 vxl. Det måste vara en sådan du menar. Ska försöka att få loss den undersöka den.

    Om man vill försöka justera en orginal-ventil. Vad tror du om att justera bimetallens höjdläge med brickor under muttern till höger på bilden.

    #201940
    morsole
    Deltagare

    Du kanske borde skaffa manometer och koppla in, då ser du omedelbums vad som blir bra. Minns att jag slipade av fjädern för att få bra uppfetning på min etanol k jet’a; och det funkade ju – TILL SIST!

    Men man blir mycket klokare, problemet är ju bara att man glömmer det igen, när man inte behöver veta det.

    900T hade en sån ventil som gick att justera, inga konstigheter, skaffa en sån, så är du av med problemet HUR STÄLLER JAG STYRTRYCKET RÄTT och kan göra andra saker i stället; höja kompet är ju ett sätt, även om man enligt experterna inte ska höja kompet på en turbomotor.

    Men OM du ska köra på etanol hela tiden, då hade det varit skojigt med nån mms planing eller så, för då får du bra ekonomi, samtidigt med att du roar dig.

    Det behöver man ju inte att berätta för nån, hur roligt man har, svär lite och säg j….. sk.. så tror de att det är på riktigt!

    Manometer var det!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #201944
    M.Broberg
    Deltagare

    Etanol ger tillåter högre komp. även på turbo. 10:1 borde vara lagom medans en og T16 har 9:1 i kompförhållande

    det finns dom som ligger runt 9-10:1 som laddar på över 2 kilo. men då är det riktiga monster… galna cylindertryck.

    #201945
    morsole
    Deltagare

    Ja gäller det att gasa innan det rasar…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #201947
    M.Broberg
    Deltagare

    @Morsole wrote:

    Ja gäller det att gasa innan det rasar…

    Mvh Johannes

    Hörrdu! min bil har faktiskt inte rasat på en hel säsong nu!

    så lyssna på mig, jag är ju hållbarheten personifierad :CE

    #199511
    morsole
    Deltagare

    Hur många mil vad det du körde – på én säsong?
    Det hade kanske inte funkat om du haft ett jobb att dra iväg till varje dag; lite för sent ute, brumm brumm brumm och sen har du ingen växellåda längre!
    Vi har en förmåga här i krokarna som inte kom så långt när han provkörde; det höll inte…
    Nu har han visst blivit vuxen, skaffat tjej, och har inte tid längre.
    Men man gör så gott man kan ju; eller hur?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 299 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng