Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 359 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 23, 2015 at 15:36 #201956

      Förutom en havererad kina 044 bränslepump och ett katastrofalt oljeläckage har säsongen gått fint. tog mig tur och retur gävle.. bilen drog runt 1.2 liter etanol per mil och totalt 4 liter olja på 140 mil :read

      hursom ska jag inte kludda mer… men motorn och lådan har hållt perfekt sen jag bytte till trionic. min kompsänking från 9,0:1 till 7.6-7,8:1 tillsammans med en gammal trögspoolad trim60 sparar nog fint på lådan 🙂

        februari 23, 2015 at 16:17 #201957

        Manometer var det!

        Mvh Johannes

        Jag jobbar på detta. Har åkt runt bland firmorna här i stan och kollat vad som finns. Ingen tycks ha dubbelbanjoskruvar. Ska söka på nätet.
        Jag är inte speciellt mottaglig för ombyggnadsideer. Bilen ska byggas tillbaks till orginalskick. Avvikelser blir endast aktuella i undantagsfall.
        En justerbar styrtrycksmätare är antagligen inte orginal på tidiga 78’or men gör bilen mer körbar när bränsleblandningarna förändras i framtiden.
        Det är ju inte så svårt och byta tillbaks till en fast senare.

          februari 23, 2015 at 17:58 #201959

          @gv8 wrote:

          Manometer var det!

          Mvh Johannes

          Jag jobbar på detta. Har åkt runt bland firmorna här i stan och kollat vad som finns. Ingen tycks ha dubbelbanjoskruvar. Ska söka på nätet.
          Jag är inte speciellt mottaglig för ombyggnadsideer. Bilen ska byggas tillbaks till orginalskick. Avvikelser blir endast aktuella i undantagsfall.
          En justerbar styrtrycksmätare är antagligen inte orginal på tidiga 78’or men gör bilen mer körbar när bränsleblandningarna förändras i framtiden.
          Det är ju inte så svårt och byta tillbaks till en fast senare.

          Hydroscand har, åtminstone kan dom ta hem! sök på hydroscand och banjobult, och det finns både metrisk o tum
          hydroscand finns ju i varenda buske (verkar det som) beror kanske lite var du bor.

          dubbel skruv metrisk heter 5888-00

            februari 23, 2015 at 21:42 #201968

            Ja det blir en tur ut till Hydroscand i Torvalla i morgon.

              februari 25, 2015 at 11:03 #201992

              På Hydroscand plockade de ihop en bra lösning med två testslangar som jag monterade enligt bilden nedan.
              Systemtrycket tas ut efter filtret och styrtrycket tas ut före magnetventilen. Det går att låta dessa testslangar sitta kvar även i bilen så att man när som helst kan koppla på manometern och mäta.

              Manometer med trycktät snabbkoppling.

                februari 25, 2015 at 13:31 #202002

                Strålande, då är det bara resten som fattas…

                Om du inte ska köra på etanol så räcker det ju att justera in styrtryckaren på det trycket du väljer för bästa resultat för DIG, sen kan du laborera med ställbar btr när du så önskar.

                Det är ju lite av en leksak, för då kan man köra i väg på etanol, upptäcka att det inte finns nån pump för E85, tanka bensin och ställa upp styrtrycket så du kan köra på det du nu har i tanken.

                Man kanske skulle utöka mätområdet lite och slänga på en bredbandslambda; det kan jag verkligen rekommendera; då ser du att du har rätt grogg hela vägen i vartalsområdet.

                Det har jag gjort på mina två etanolbilar, och där ser jag omedelbums hur det står till med blandningen.

                Kostar inte skjortan om man tar från USA, under 1500ink frakt. Allt du behöver göra är att montera ett lambdauttag på grenröret, det följer med.

                Du kan ju placere uttaget där du vill, sen när du mätt färdigt pluggar du uttaget med en lambdaplugg.

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  februari 25, 2015 at 15:58 #202005

                  Snacka om att “snillen spekulerar”.
                  Mycket intressant läsning detta. Jag har ju testat E85 fast bara på förgasarbilar. Å där räcker ju inte chocken riktigt vid kallstart…så det har varit lite trixigt. Detta blir väldigt spännande att följa.

                    februari 25, 2015 at 16:28 #202006

                    @Andreas Hermansson wrote:

                    Snacka om att “snillen spekulerar”.
                    Mycket intressant läsning detta. Jag har ju testat E85 fast bara på förgasarbilar. Å där räcker ju inte chocken riktigt vid kallstart…så det har varit lite trixigt. Detta blir väldigt spännande att följa.

                    Så länge det inte är diesel går det rätt så lätt att konvertera; tänk på att gammbilarna går bättre på etanol, dvs får inte så lätt skador på ventilsäten då etanolen ger en kallare motor…

                    Alla dina bilar går att konvertera; förgasarbilarna där borrar du antingen upp munstycket, eller du slipar nålen. Testa dig fram, ha gärna en extranål i reserv om du skulle bli för ivrig med slipduken!

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      februari 25, 2015 at 19:28 #202010

                      @Morsole wrote:

                      Så länge det inte är diesel går det rätt så lätt att konvertera; tänk på att gammbilarna går bättre på etanol, dvs får inte så lätt skador på ventilsäten då etanolen ger en kallare motor…

                      Alla dina bilar går att konvertera; förgasarbilarna där borrar du antingen upp munstycket, eller du slipar nålen. Testa dig fram, ha gärna en extranål i reserv om du skulle bli för ivrig med slipduken!

                      Mvh Johannes

                      Jo, detta tror jag på! Men jag orkade bara skruva under förgasaren. Funkade ju fint när bilen vart genomvarm. Kändes som 120 hk ist för 100 å lite av en ketchupeffekt vid 3500-5500/6000. Sketskoj! Har påtalat att man borde samla E85 i en egen tråd…för nu känns det som jag kapar denna tråd…

                        februari 25, 2015 at 19:43 #202012

                        Tycker nog att när vi har roligt och har glädje av varandras experiment så spelar det mindre roll.
                        Själv har jag absolut ingen förståelse för alla dieselbilar som görs; du kan relativt enkelt konvertera varenda bil till etanol och spara miljoner och miljö; det behövs inte tillverkas nån ny bil för att köra på etanol, utan det räcker länge med den skorven man har.

                        mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          februari 25, 2015 at 20:13 #202018

                          @Morsole wrote:

                          Tycker nog att när vi har roligt och har glädje av varandras experiment så spelar det mindre roll.

                          Absolut!

                          Själv har jag absolut ingen förståelse för alla dieselbilar som görs; du kan relativt enkelt konvertera varenda bil till etanol och spara miljoner och miljö; det behövs inte tillverkas nån ny bil för att köra på etanol, utan det räcker länge med den skorven man har.

                          mvh Johannes

                          Hahaha!
                          Helt sant!

                            februari 25, 2015 at 20:25 #202021

                            @Andreas Hermansson wrote:

                            @Morsole wrote:

                            Tycker nog att när vi har roligt och har glädje av varandras experiment så spelar det mindre roll.

                            Absolut!

                            Själv har jag absolut ingen förståelse för alla dieselbilar som görs; du kan relativt enkelt konvertera varenda bil till etanol och spara miljoner och miljö; det behövs inte tillverkas nån ny bil för att köra på etanol, utan det räcker länge med den skorven man har.

                            mvh Johannes

                            Hahaha!
                            Helt sant!

                            hmm!som självutnämd domedagsprofet kan jag ju inte låta bli att ha en fundering kring detta, ett klipp ur ny teknik, iof sig från -08 men ändå.

                            “För var femte etanolbil som säljs i Sverige skövlas en hektar regnskog någonstans i världen, hävdar Torbjörn Jonsson i veckans inlägg i koldioxiddebatten. Det gör att varje etanolbil som säljs har en koldioxidskuld motsvarande 20 års körning med fossilt bränsle.”

                              februari 26, 2015 at 09:29 #131038

                              @power-krille wrote:

                              @Andreas Hermansson wrote:

                              @Morsole wrote:

                              Tycker nog att när vi har roligt och har glädje av varandras experiment så spelar det mindre roll.

                              Absolut!

                              Själv har jag absolut ingen förståelse för alla dieselbilar som görs; du kan relativt enkelt konvertera varenda bil till etanol och spara miljoner och miljö; det behövs inte tillverkas nån ny bil för att köra på etanol, utan det räcker länge med den skorven man har.

                              mvh Johannes

                              Hahaha!
                              Helt sant!

                              hmm!som självutnämd domedagsprofet kan jag ju inte låta bli att ha en fundering kring detta, ett klipp ur ny teknik, iof sig från -08 men ändå.

                              “För var femte etanolbil som säljs i Sverige skövlas en hektar regnskog någonstans i världen, hävdar Torbjörn Jonsson i veckans inlägg i koldioxiddebatten. Det gör att varje etanolbil som säljs har en koldioxidskuld motsvarande 20 års körning med fossilt bränsle.”

                              Läs gärna och begrunda.

                              http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.142359

                              Mvh Johannes

                              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                februari 26, 2015 at 18:42 #202047

                                vill inte sabba tråden, och hänger gärna på diskussionen på nåt annat ställe 😉

                                  februari 28, 2015 at 08:58 #202098

                                  Nu har jag kunnat mäta systemtryck och styrtryck. Systemtrycket ligger på en bra nivå, ca 5,8 bar. Styrtrycket ska variera bla beroende på temperatur. Helt kall så det vara ca 1 bar och vid +40°C ca 2 bar. Jag har ca 1 bar helt kall sedan har jag kört med elvärmen på bimetallen och då har tycket ökat till 2,5 bar till slut. Vid helt varm motor trycket ha ökat till ca 3,5 bar. Ska på något sätt försöka simulera helt varm motor. Kanske kokhett vatten kan fungera.

                                  Det verkar dock vara stopp i tryckreduceraren på bilden nedan. Har nu lagt den i bensin för att få den att lossna. Magnetventilen fungerar dock.

                                  Utdrag ur VHB sid 022-12.

                                  Utdrag ur VHB sid 240-46.

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 359 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.