Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av min gamla Turbo 99’a
- Detta ämne har 358 svar, 31 deltagare, och uppdaterades senast 2023-10-27 07:03 av Lilln.
-
FörfattareInlägg
-
Då har jag testat igenom insprutningen och alla värden är inom tillåtna intervall.
Tryckreduceraren kom igång efter en tid i bensin och sedan tryckluft på ingången.
Nu kommer hela systemet köras en stund med tt-olja i bensinen för lite smörjning.Primusköket med kokande vatten funkar bra till att värma upp styrtrycksventilen.
Styrtryck fullvarm motor tomgång ger ca 3,6 bar (3,4 – 3,8). Inom gränsvärden.
Styrtryck fullvarm motor med fullgas ger ca 2,8 bar (2,5 – 2,9). Inom gränsvärden.
Har nu börjat svetsa fast de tre återstående plåtarna i bagageutrymmet.
Köpte svetsfärg från VP-AutoParts som jag lägger på ytor som jag inte kommer åt att rostskydda efteråt.
Det är ett rostkänsligt ställe på karossen där den svetsade plåten sitter med flera sammanfogade karossplåtar.
På utsidan finns ett smalt utrymme som smuts lätt samlas i. Det blir till att blästra och rostskydda detta noggrant.
Fortsätter på temat dörrar. Nu är båda dörrarna urplockade. Lite mer rost än jag trodde dök upp. Tror dock inte att plåt måste bytas, det borde räcka med blästring. Väntar nu på bra väder så att blästring kan ske utomhus. Det är ju snart sommar.
Rost fanns under gummilisterna. Dock ej genomrostad.
Turbo-tonad sidoruta, antagligen svår att ersätta om det skulle behövas.
Vevmekanism och lås.
finns 2st nya turborutor hos mig om det behövs
Sidorutorna är helt OK. Däremot är framrutan i något sämre skick. Det verkar dock finnas framrutor hos glasföretagen om man inte är så noga med färgen på toningen.
Turbons toning är åt det grå-gröna hållet. Bytte nyligen framruta på min bruks-900 och fick då en betydligt grönare toning.
Det som jag saknar mest just nu är en felfri vänster stänklapp enligt bilden nedan.
april 17, 2015 at 22:52 #241203Sommar i Östersund… Inget fel på optimismen, iaf!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Har testat hastighetsgivaren till insprutningssystemet. Den sitter på hastighetsmätarviren och ska ge 12V på utgången när farten överstiger 130 km/tim. Jag använde en borrmaskin som går upp till 1700 varv/min för att simulera hög fart. Jag har inte räknat ut hur snabbt hastighetsmätarviren roterar vid 130 km/tim men jag fick utgången att gå hög vid full fart på borrmaskinen. Den fungerar antagligen som den ska.
Hastighetsgivaren. Bra att dekalen sitter kvar.
Enhet 140 nedan är hastighetsgivaren. 142 är magnetventilen som ger tillskottsbränsle. 141 ärAttachments:
Ang varv på hastighetsmätaren.
på en saab 900 88+ så skickar hastighetsmätaren ut en signal till farthållaren om sådan finns. Denna signal brukar man sno som hastighetssignal till Trionic vid konvertering. Trionic vill ha datan i “pulses per rev” alltså antal pulsen per hjulvarv.
min teori är att hastighetsmätaren skickar ut 1 puls per varv som vajjern roterar.
enligt utsago skall siffran som 900 matar ut vara samma som 9000, vilket är är 48 pulses per rev
Hur testar man om hastighetsgivaren fungerar ?
Hastighetsgivarens uppgift är att ge 12V på utgången när bilens hastighet överstiger 130 km/tim och 0V i övrigt. För att testa det så behöver man veta vilket varvtal hastighetsmätarwiren har vid 130 km/tim.
Kollade lite på en isärplockad växellåda.Drev på utgående axel = 16 kuggar. Drev på Wire = 13 kuggar ==> Förhållande = 1,231
Diam. däck (165-15) = 0.62m ==> Omkrets däck = 1,948 m.
130 km/tim = 36,11 m/s ==> Varvtal däck = 18,538 varv/sek
Varvtal hast.wire (130 km/tim) = 1,231 x 18,538 = 22,816 varv/sek.
Varvtal borrmaskin steglöst upp till 1700 varv/min = 28 varv/sek
Nu behöver jag bara en varvräknare för att veta när borrmaskinen snurrar med ca 23 varv/sek.
Attachments:
Höger dörr är utvändigt blästrad. Inte så mycket rost hittades. Utsidan ser bra ut.
Lite rost runt fästhålen för gummilisterna längs nederkanten som bör åtgärdas.
Den vikta låten ser lite rostäten ut.
Vikte upp plåten och kunde skrapa ut en hel del rost.
97sonett:
om jag vore du skulle jag öppna den vikna kanten på bakluckan, kan garantera att rosten krupit in mellan plåtarna där.
min såg liknande ut, men när jag vek upp plåten va det fullt med rost där, tråkigt att göra om senare ju.Jag tror jag följer 97sonett’s råd att vika upp och rostskydda nederdelen på högerdörren. Däremot tror jag att bakluckan får vara som den är iaf tills vidare. Frågan är bara hur man ska göra. Kanske vore det en bra ide att skära loss den nedre delen av innerplåten och ta bort den från dörren. Därefter rostskydda allt och sedan återmontera på samma plats.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.