Renovering av Artur, en Saab 96 -64

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av Artur, en Saab 96 -64

Detta ämne innehåller 135 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-07-12 22:18.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 136 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #395556

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Artur är en vit Saab 96 från 1964, som jag köpte från dödsboet efter den första ägaren som köpte bilen ny 1964.
    Att jag kallar bilen för Artur är att det var namnet på mannen som köpte bilen ny.
    Jag köpte bilen 1990 och har använt den som sommarnöje.
    När jag köpte bilen hade den gått 10250 mil, bilen kördes inte på vintern av den första och enda ägaren därav det låga miltalet.
    Artur är från början 3-växlad men tanken är att göra honom 4-växlad, vilket kommer att göra bilen mer användarvänlig som jag ser det.
    Nu har bilen börjat få ålderskrämpor med bruna prickar som blossat upp på taket, lacken på höger framskärm har gått igenom till grundfärgen och rosten har börjat krypa i dörrarna.
    Min vän Alfons Billackeraren i Skåne som lackade om min Saab Sport, är kontaktad och kommer att få måla Artur också.

    IMG_4938

    IMG_5230

    IMG_3874

    IMG_3876

    Bilagor:
    #395561

    Janne Hagnell
    Moderator

    Härligt med bilar med en sådan historia!

    #395638

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Dagens första uppgift blev att skruva bort bakskärmarna vilket gick helt smärtfritt .
    Inte en enda skruv satte sig på tvären utan de följde snällt med ut.
    Skärmarna har sedan förberetts för borttagning av underredsmassan genom att med
    thinnerindränkta trasor och sedan slå in skärmen i plast och låta det ligga och dra nåt dygn.
    Enligt Alfons som ska lacka bilen skulle metoden funka bra med minimalt skrapjobb av underredsmassa.
    Vi får väl se hur det blir med den saken.

    Nästa attack sattes in på att demontera drivpaketet ur Artur.
    Detta moment avlöpte också helt utan problem.

    IMG_5243

    IMG_5246

    IMG_5248

    IMG_5247

    Bilagor:
    #395648

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tvåtaktare är ju tacksamt enkla när det gäller motorlyft. Är man vältränad behövs ju inte ens motorlyft.

    #395728

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Fredagens punkt på dagordningen var att göra rent skärmarna från underredsmassa.
    Jag hade efter ett tips från min vän Lackeraren lagt thinnerdränkta trasor på insidan av skärmarna och slagit in i sopsäckar.
    Anrättningen fick ligga och dra ett par dagar, sedan gick det enkelt att skrapa loss den uppmjukade massan.

    IMG_5275

    IMG_5278

    IMG_5277

    Lacken på utsidan av skärmarna tålde inte thinnerbehandlingen men det kvittar.
    Skärmarna skall lämnas in på blästring tillsammans med dörrar,motorhuv och baklucka så lackeraren får en fräsch yta att utgå ifrån.
    Det kan ju gömma sig några gamla lagningar under färgen eftersom bilen någon gång i tiden är delvis omlackerad upp till underkant av fönster.
    Underkant av dörrarna visar tecken på att Rosttrollen varit framme, det jäser i nedre falsen av dörrarna.

    IMG_3876

    Blästring kommer att visa hur mycket som är omvandlat till rost.

    • Det här svaret redigerades 2 år, 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #396153

    lsoderlund
    Deltagare

    Detta skall bli kul att följa, även kul att du haft bilen så pass länge…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #396225

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Lastat bilen för transport till Skåne och min vän Alfons Billackeraren.
    Lösa delar inne i bilen + dörrar kommer att lämnas av hos en blästerfirma.

    IMG_5300

    IMG_5298

    Bilagor:
    #396251

    Spänningen stiger!

    #396563

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Körde ner bilen till min vän i Skåne på torsdag och ställde in den i verkstaden.
    Där påbörjades arbetet med att slipa ner karossen plåtren.

    IMG_5322

    IMG_5331-1

    IMG_5329-1
    Här är orsaken till att jobbet måste göras. Artur har drabbats av vad Conny kallar underrost.
    Det har rostat under lacken p.g.a inneboende fukt i originalfärgen. Här är inget annat som hjälper än att blästra bort
    alla ”rostmaskar” innan vi lägger på färg, annars återkommer problemet.

    Bilagor:
    #396567

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Helgens arbete fortsätter med slipning av kaross och blästring av rostmaskar.

    IMG_5377

    IMG_5379

    IMG_5385

    • Det här svaret redigerades 2 år, 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #396572

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Vi hittade lite rost i maskinrummet där det rostat i förstärkningen till fjädertornen.
    Det gömmer sig en hel del matjord innanför denna dubbelplåt enligt Conny vilket gör en bra grogrund för rost.

    IMG_5390

    IMG_5391

    Det här är i princip den enda rosten som vi har hittat på bilen, kanske ska lägga till än så länge.
    Man vet ju inte om det är något litet Rosttroll som gömmer sig på ett oväntat ställe

    Att jaga bort Rosttrollen blir ett fall för Connys son som är en hejare på rostlagning och därmed diplomerad Rosttroll-jägare.

    Bilagor:
    #396596

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Den diplomerade Rosttrolljägaren påbörjar sitt arbete och avlägsnar Rosttrollens boställen.

    Conny1

    bild-9

    Den rostiga plåten bortkapad och förberedelse för att svetsa dit frisk påbörjat.

    bild-8

    Frisk plåt förberedd och klar för svetsning

    bild-6

    Vänstra sidan svetsad och klar.
    Det samlas en hel del skräp mellan dessa dubbelplåtar som bildar en bra grogrund för rost.

    Bilagor:
    #396606

    sabbe
    Deltagare

    Senare modeller hade ett större hål i denna fickan för att få ventilation.
    I ett tätt utrymme gör kondensen att det rostar innifrån.
    Jag skulle nog haft ett hål även om det inte är orginal.

    Sabbe

    #396612

    ulf
    Deltagare

    Snyggt arbete, kommer att bli super när den är klar. Lycka till

    /Ulf

    #396625

    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Under tiden som jag slipar och blästrar på SAAB:en så gör Conny en mindre översyn på min V70 och fixar till några skavsår efter ett parkeringsmissöde på främre stötfångaren och några märken efter biltrailern på bakre stötfångaren. Han anser att vi inte kan åka omkring med sådana märken på en bil som annars ser riktigt bra ut.

    IMG_5333
    Jag hann inte ta ett kort på hur det såg ut innan Conny började sitt jobb men det var tre – fyra svarta märken på stötfångaren efter ett
    parkeringsmissöde

    IMG_5346
    Främre stötfångaren lackad, avklädd och klar

    IMG_5360
    Märken efter draget på biltrailern som stångat sig mot bakre stötfångaren

    IMG_5367
    De fula märkena är borttrollade!

    Med Connys kunskap och skicklighet med färgsprutan så ser vardagsbilen mycket bättre ut än före besöket i Skåne då han fixat till blessyrerna på stötfångarna fram och bak.

    • Det här svaret redigerades 2 år, 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 år sedan av .
    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 136 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng