Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
- Detta ämne har 211 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2024-05-10 20:22 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
april 10, 2016 at 21:42 #395556
Artur är en vit Saab 96 från 1964, som jag köpte från dödsboet efter den första ägaren som köpte bilen ny 1964.
Att jag kallar bilen för Artur är att det var namnet på mannen som köpte bilen ny.
Jag köpte bilen 1990 och har använt den som sommarnöje.
När jag köpte bilen hade den gått 10250 mil, bilen kördes inte på vintern av den första och enda ägaren därav det låga miltalet.
Artur är från början 3-växlad men tanken är att göra honom 4-växlad, vilket kommer att göra bilen mer användarvänlig som jag ser det.
Nu har bilen börjat få ålderskrämpor med bruna prickar som blossat upp på taket, lacken på höger framskärm har gått igenom till grundfärgen och rosten har börjat krypa i dörrarna.
Min vän Alfons Billackeraren i Skåne som lackade om min Saab Sport, är kontaktad och kommer att få måla Artur också.Attachments:
april 10, 2016 at 22:30 #395561Härligt med bilar med en sådan historia!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”april 12, 2016 at 23:26 #395638Dagens första uppgift blev att skruva bort bakskärmarna vilket gick helt smärtfritt .
Inte en enda skruv satte sig på tvären utan de följde snällt med ut.
Skärmarna har sedan förberetts för borttagning av underredsmassan genom att med
thinnerindränkta trasor och sedan slå in skärmen i plast och låta det ligga och dra nåt dygn.
Enligt Alfons som ska lacka bilen skulle metoden funka bra med minimalt skrapjobb av underredsmassa.
Vi får väl se hur det blir med den saken.Nästa attack sattes in på att demontera drivpaketet ur Artur.
Detta moment avlöpte också helt utan problem.Attachments:
april 13, 2016 at 09:22 #395648Tvåtaktare är ju tacksamt enkla när det gäller motorlyft. Är man vältränad behövs ju inte ens motorlyft.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”april 16, 2016 at 07:20 #395728Fredagens punkt på dagordningen var att göra rent skärmarna från underredsmassa.
Jag hade efter ett tips från min vän Lackeraren lagt thinnerdränkta trasor på insidan av skärmarna och slagit in i sopsäckar.
Anrättningen fick ligga och dra ett par dagar, sedan gick det enkelt att skrapa loss den uppmjukade massan.Lacken på utsidan av skärmarna tålde inte thinnerbehandlingen men det kvittar.
Skärmarna skall lämnas in på blästring tillsammans med dörrar,motorhuv och baklucka så lackeraren får en fräsch yta att utgå ifrån.
Det kan ju gömma sig några gamla lagningar under färgen eftersom bilen någon gång i tiden är delvis omlackerad upp till underkant av fönster.
Underkant av dörrarna visar tecken på att Rosttrollen varit framme, det jäser i nedre falsen av dörrarna.Blästring kommer att visa hur mycket som är omvandlat till rost.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
april 19, 2016 at 12:55 #396153Detta skall bli kul att följa, även kul att du haft bilen så pass länge…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
april 20, 2016 at 22:03 #396225Lastat bilen för transport till Skåne och min vän Alfons Billackeraren.
Lösa delar inne i bilen + dörrar kommer att lämnas av hos en blästerfirma.- Detta svar redigerades för 3 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom. Anledning: Bild som inte är min borttagen
Attachments:
april 27, 2016 at 07:25 #396563Körde ner bilen till min vän i Skåne på torsdag och ställde in den i verkstaden.
Där påbörjades arbetet med att slipa ner karossen plåtren.
Här är orsaken till att jobbet måste göras. Artur har drabbats av vad Conny kallar underrost.
Det har rostat under lacken p.g.a inneboende fukt i originalfärgen. Här är inget annat som hjälper än att blästra bort
alla “rostmaskar” innan vi lägger på färg, annars återkommer problemet.Attachments:
april 27, 2016 at 08:03 #396567Helgens arbete fortsätter med slipning av kaross och blästring av rostmaskar.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
april 27, 2016 at 08:36 #396572Vi hittade lite rost i maskinrummet där det rostat i förstärkningen till fjädertornen.
Det gömmer sig en hel del matjord innanför denna dubbelplåt enligt Conny vilket gör en bra grogrund för rost.
Det här är i princip den enda rosten som vi har hittat på bilen, kanske ska lägga till än så länge.
Man vet ju inte om det är något litet Rosttroll som gömmer sig på ett oväntat ställeAtt jaga bort Rosttrollen blir ett fall för Connys son som är en hejare på rostlagning och därmed diplomerad Rosttroll-jägare.
Tittar igenom tråden och upptäcker att det har smugit in andra bilder som inte jag har lagt in
Försöker redigera bort dessa- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
april 27, 2016 at 14:19 #396596Den diplomerade Rosttrolljägaren påbörjar sitt arbete och avlägsnar Rosttrollens boställen.
Den rostiga plåten bortkapad och förberedelse för att svetsa dit frisk påbörjat.
Frisk plåt förberedd och klar för svetsning
Vänstra sidan svetsad och klar.
Det samlas en hel del skräp mellan dessa dubbelplåtar som bildar en bra grogrund för rost.- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
april 29, 2016 at 10:30 #396625Under tiden som jag slipar och blästrar på SAAB:en så gör Conny en mindre översyn på min V70 och fixar till några skavsår efter ett parkeringsmissöde på främre stötfångaren och några märken efter biltrailern på bakre stötfångaren. Han anser att vi inte kan åka omkring med sådana märken på en bil som annars ser riktigt bra ut.
Jag hann inte ta ett kort på hur det såg ut innan Conny började sitt jobb men det var tre – fyra svarta märken på stötfångaren efter ett
parkeringsmissöde
Främre stötfångaren lackad, avklädd och klar
Märken efter draget på biltrailern som stångat sig mot bakre stötfångaren
De fula märkena är borttrollade!Med Connys kunskap och skicklighet med färgsprutan så ser vardagsbilen mycket bättre ut än före besöket i Skåne då han fixat till blessyrerna på stötfångarna fram och bak.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 2 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.