Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Renovering av Artur, en Saab 96 -64
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 9 april, 2021 kl. 21:09 #483324
saab v4-ever
DeltagareJag tycker att din bil är superfin, den vita rattstången och brädan blir enhetlig med bilen, snyggt tycker jag också. Min är som sagt också moddad med lätt trimmad motor och V4 bromsar, känns modernare och tryggare. Dessutom upplevde jag att 64:ans självjusterande främre original trumbromsar var ojämna och svåra att få bra även med helt nya grejor. 63:ans manuella justering är lättare att få till enligt min mening. Positivt är också att 64:an har 2-kretsbromsar. Har även funderat på trepunktsbälten. Skulle gärna också få tag på en kollapsibel 69:a rattstång, så är allt på plats. Varje ägare har rätt att göra det man vill på sin bil tycker jag, alla modifieringar som ökar säkerheten kan ju bara vara positivt. När det dessutom knappt är synbart känns det ännu mer rätt.
12 april, 2021 kl. 15:40 #483376mikael vallentuna
Deltagare”Det gällde tydligen att ha en stor uppsättning lager förr i tiden för att få till rätt passning på kolvtappen.
Den ska ju sitta med ”Ett lätt tumtryck” enligt verkstadshandboken”.Evert Karlsson, Sjuntorps bil och motor, som kanske var en av de som filat flest tvåtaktsblock och satt ihop motorer hade upp till 20 olika dimensioner på nållagren. Han var ytterst noga med inpassningen av att få ”rätt” lager. En av de viktigaste funktionerna tror jag han nämnde.
Nu gällde detta högpotenta rallymotorer så ett ”lätt tumtryck” funkar alla gånger som ett fullgott mått i normalfallet. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.