Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
- Detta ämne har 211 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2024-05-10 20:22 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
april 9, 2021 at 21:09 #483324
Jag tycker att din bil är superfin, den vita rattstången och brädan blir enhetlig med bilen, snyggt tycker jag också. Min är som sagt också moddad med lätt trimmad motor och V4 bromsar, känns modernare och tryggare. Dessutom upplevde jag att 64:ans självjusterande främre original trumbromsar var ojämna och svåra att få bra även med helt nya grejor. 63:ans manuella justering är lättare att få till enligt min mening. Positivt är också att 64:an har 2-kretsbromsar. Har även funderat på trepunktsbälten. Skulle gärna också få tag på en kollapsibel 69:a rattstång, så är allt på plats. Varje ägare har rätt att göra det man vill på sin bil tycker jag, alla modifieringar som ökar säkerheten kan ju bara vara positivt. När det dessutom knappt är synbart känns det ännu mer rätt.
april 12, 2021 at 15:40 #483376“Det gällde tydligen att ha en stor uppsättning lager förr i tiden för att få till rätt passning på kolvtappen.
Den ska ju sitta med ”Ett lätt tumtryck” enligt verkstadshandboken”.Evert Karlsson, Sjuntorps bil och motor, som kanske var en av de som filat flest tvåtaktsblock och satt ihop motorer hade upp till 20 olika dimensioner på nållagren. Han var ytterst noga med inpassningen av att få “rätt” lager. En av de viktigaste funktionerna tror jag han nämnde.
Nu gällde detta högpotenta rallymotorer så ett “lätt tumtryck” funkar alla gånger som ett fullgott mått i normalfallet.december 26, 2021 at 16:02 #491006Vi hämtade ut Artur ur vinteridet på annandagen för en liten utflykt i det vackra vintervädret.
Målet för resan var Köpings Musteri för att handla väldigt god äppelmust.
Färden gick över mindre vägar på landet till resmålet, vi fick tummen upp av bilister och
gångtrafikanter som vi mötte i gammelbilen.- Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
Hej Folke och God Fortsättning!
Har läst igenom den så här långt 13 sidiga renoveringsresan för Arthur.. Mycket intressant läsning med mycket matnyttigt för mig som har det mesta framför mig när det gäller min Familjeveteran
SAAB 99 2.0L -73. Det man snabbt konstaterar är att det är bra att ha försänknngar i blästrings plåt- och lackvärlden. Men jag ser att du även är utrustad med press, svets och kompressor med
blästrings- och lackmöjligheter på hemmaplan. Dvs en liten mekanisk verkstad är behändigt att ha och div “specialverktyg”…..Imponerande renoveringsarbete! Det var ju olyckligt att du fick lackera om! Men bättre att det visade sig snabbt. Det är intressant att du inte blivit stående för att du inte fått tag på någon del som
behövde bytas! Det blir personlig touch på Arthur med GT-vev, V4-låda och skivbromsar., Det är ju inte ovanligt att uppgraderingar görs vid renoveringar. Nära till hands är ju den 4-vxl lådan i
ditt fall. Vill minnas att ditt motorblock var rött från början men blev blått. Blästrade du det också? En annan undrean är om du bara använt dig av 2 komponent epoxifärg plus någon slitfärg
på axlar länkarmar etc m fl. En variant är ju att plulverlacka. Har du någon kommentar?Bland pill-jobbet måste jag också säga att målningen av reglagknapparna var enastående. Inredeningen verkar också jättefin. Ser att du har dörrklädseln kvar. Har sett att Resevdelsshopen i Skattkärr
har div material till hjälp.Dörrsidorna i SAAB 99 -73 var av en blandning av masonit och kartong. De kommer jag att få brottas med. Nu är min kaross för blästring. När underredsmassa etc är borta så
vidtar plåtarbetet. En del kommer nog att ske med karossen i sk vagga. Jag har tänkt mig att vara lika noggrann med karossjobbet som du. Hos mig har dom klassiska rosttrollen varit framme
på de kända ställena.Följer hädanefter Din Artur tråd. Lycka till
Adam ZdunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegarödfebruari 20, 2022 at 17:55 #492352Vi åkte på Saabklubbens Stockholmssektions fikaträff på Café Rosenhill Grödinge på söndagen.
Trevligt ställe med gott fika.
Trevligt väder med solsken och rätt torra vägar.
Vi blev omkörda av en Polisbil på E-20 mellan Eskilstuna och Strängnäs
och där polisen gjorde tummen upp och lade av ett sort leende när de körde om oss.
Utflykten blev totalt 26 mil fram och tillbaka och Artur skötte sig exemplariskt.- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
maj 31, 2022 at 06:06 #494381Monterade nya däck på Artur, Vitour Galaxy R1.
Hittade 155/15däck med vit rand, blev snyggt tycker jag.- Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
juli 13, 2022 at 20:21 #495668Vi gjorde en “liten utflykt” med Artur till Skåne och Västkusten.
Resan blev totalt 132 mil vilket Artur klarade av utan problem.
Lördagens etapp blev 50 mil ner till Höör och stiftsgården Åkersberg för en övernattning.
På söndagen styrdes kosan norrut för ett besök hos goda vänner i Maglö för att avslutas på Vargön Vänersborg och ett nattläger.På vägen ner till Västkusten passerades SAAB-museet i Trollhättan vilket besöktes.
Tredje kvällen skulle vi övernatta på Gullmarsstrand, Fiskebäckskil.
Ett väldigt trevligt ställe där vi mötte upp min Lottas syster med familj och föräldrar.
Underbar natur i omgivningarna.Fjärde kvällen tillbringades i Nösund
Vi åkte in till Mollösund för att kika lite på omgivningarna och även att käka lite lunch
Mycket båtar i hamnen att titta på och även en liten liten brandstation hittade vi.Hemresan blev 50 mil vilket gjorde att hela resan blev 132 mil.
En kul resa som vi sett fram emot att göra med en gammal bil som fungerade helt klanderfritt.Attachments:
september 11, 2022 at 19:30 #496914Vi åkte ståndsmässigt från kyrkan efter vår vigsel.
Artur ställde upp och fungerade klockrent som bröllopsbil.
Några av gästerna hade dekorerat bilen med ballonger och burkar på släp…
- Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
februari 5, 2023 at 13:54 #500455Jag har konverterat bromsarna fram från trumbromsar till skivbromsar från V4.
Har haft problem med kärvande bromsok med anliggande bromsar.
Tröttnade på detta och skaffade nya ok som Artur fick monteratGivetvis byttes oket på vänster sida också
Förhoppningen är att vi ska slippa problem med anliggande bromsar som sliter beläggen alldeles för snabbt.
Attachments:
februari 10, 2023 at 15:24 #500566Grattis!
Känner igen det där med anliggande bromsar mkt väl, hade lika på en av mina. Så skönt att ha nyrenoverat som rullar lätt! Otroligt bra konvertering på en 64:a, sån skillnad mot trilskande och ineffektiva trumbromsar.mars 6, 2023 at 21:47 #500998Kollade på framdäcken på sommarhjulen och det visar sig att Artur har vissa problem med hjulinställningen. Däcken var snedslitna och vi beställde tid hos Däckspecialisten i Köping för att rätta till problemet
Mätresultat visade att Artur for omkring med
10 mm toe-in vilket justerades till.Attachments:
april 30, 2023 at 18:14 #502087Fortsättning på bromsproblemen
Vi byter huvudcylindern på Artur
Köpt en nytillverkad från klubbens reservdelslagerAtt komma åt och byta denna cylinder ställer lite krav på självbehärskning då den sitter milt uttryck lite trångt till. Man kommer åt den via hålet i innerskärmen för styrstaget.
Efter lite knöl och bråk och hjälp av hustrun inne i bilen med en av skruvarna så sitter nya cylindern på plats
Justera pedalspelet och lufta bromsar sen ut och provköra
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.