Renovering av Artur, en Saab 96 -64

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av Artur, en Saab 96 -64

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 182 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #483008
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Jag har ”lånat” en kopplingsgaffel från en 3-växlad låda och satt i långnos-sprängkåpan. Passade rakt av i och med att det är wire till kopplingen på kortnosen till skillnad från långborden som har hydraulisk koppling.

    Har retat mig på att avgassystemet köpt från Saabklubben legat emot karossen vilket skapat oljud. Plockade ner systemet och var noggrannare vid återmonteringen så att det gick fritt från karossen.

    36F47A02-0F88-4B64-90C9-1F48B4A3DAF6

    Köpte klubbens Sportsystem med dubbla rör och den främre Sportdämparen i fjol. Blev som en helt annan bil att köra med den lätt trimmade motorn jämfört med originalsystemet.
    Nu väntar provkörning och utvärdering av nerlagt arbete.

    Bilagor:
    #483020
    saab v4-ever
    Deltagare

    Det verkar som vi tänker mycket lika med våra 64:or. Tack för infon om kopplingsgaffeln/armen. Har exakt samma erfarenhet av det tvåpipiga systemet från klubben, låter trevligt utan att dåna och bilen upplevs klart piggare. Hade lustigt nog också problem med lite anliggning mot karossen, numera åtgärdat. Min motor är trimmad typ Grp 1,5, enligt mycket värdefulla tips från Fredrik Ekendahl. Det känns också som att bilen har blivit snabbare, tror att den klarar av utväxlingen. Ser med spänning fram mot en sammanfattning av din upplevelse. Sorry om jag trådkapar. Mvh Harald

    #483097
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    När motorn ändå var uttagen och nya lager till kolvtapparna hemköpt så blev det en rivning av motorn.
    77E361E9-99E0-4085-BF40-5F80D9C2CE97

    Hittade en kolvtapp som såg lite sårig ut så jag fick leta fram en frisk.
    F36EB40C-2CCA-4C6D-91BC-24840F35975A

    Jämförelse mellan det nya lagret och original
    Det nya lagret till vänster med långa nålar.
    662455E5-1A4F-4DCE-9A2F-98AE81FC88F6

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 5 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #483117
    saab v4-ever
    Deltagare

    Snyggt Folke!
    Snyggt med GT-vev! Var köpte du lagren till kolvtapparna? Finns de i olika dimensioner?
    //Harald

    #483189
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Lagren köpte jag från SAAB-klubben
    De finns endast i en storlek vad jag vet
    Jag honade lilländen på vevstaken med ett verktyg för att hona bromscylindrar.
    Vevaxeln är en ”Hybrid-Axel:

    ECC61DF4-6E92-4B04-A3A9-CA1788C17363

    En koncept jag hittade på Tom Donneys hemsida: tomdonneymotors.com
    Det finns även ett inslag på Yuotube där han förklarar konceptet:

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
    Bilagor:
    #483192
    97sonett
    Deltagare

    nja, det finns väll minst 5 eller 6 olika dimensioner på lilla lagret. hoppas de du fått funkar

    #483206
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    De ”nya moderna” lagren kan jag endast hitta i en storlek:

    Modeernt-kolvbultslager-Tom-Donney
    De är väl egentligen tänkt att användas med Tom Donneys nytillverkade vevstakar och hans
    Wiseco-kolvar.
    Jag har fått det att fungera i både motorn till Artur enligt denna tråd samt i motorn till rallybilen, min
    SAAB Sport -64.

    De gamla tvåradiga original-lagren finns ju i en massa + och – storlekar för att kunna passas in i vevstaken

    Gammalt-kolvbultslager
    Hittade ett foto på en hemsida, saabisti.fi, med en hel sats original nållager i en kartong där det finns många olika storlekar
    på lagren. Det gällde tydligen att ha en stor uppsättning lager förr i tiden för att få till rätt passning på kolvtappen.
    Den ska ju sitta med ”Ett lätt tumtryck” enligt verkstadshandboken.

    Kolvbultslager-hel-sats-olika

    Bilagor:
    #483212

    Alla förstår precis vad ”ett lätt tumtryck” är!
    😄😄

    #483233
    saab v4-ever
    Deltagare

    Tittade, jag missade att det var en hybridaxel.
    Har också spanat på Donneys videos och om hans experimentvevar, resonemanget låter logiskt. Lennart Holmgren har också framgångsrikt byggt några. Har du kunnat jämföra Std, GT och hybrid? Upplever du någon skillnad. Jag har inte upplevt någon stor skillnad med GT och Std förutom att GT-veven känns aningen starkare vid de högre varvtalen. Tack för tips om lager och honing, har borrat till 71 mm och har Donneykolvar. Killen som borrade motorn (som mest sysslar med högvarviga båtmotorer) kikade på mina lager (hade några olika dimensioner) och valde ut några var inom toleransen för Donneykolvtapparna. Avvaktar din utvärdering av V4:a utväxlingen.

    #483261
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Alla förstår precis vad ”ett lätt tumtryck” är! 😄😄

    ”Lätt tumtryck” är väl en vedertagen och inarbetad metod för att kolla lagerpassning 🙂
    Missade lektionen i verkstadsskolan när vi gick igenom måttenheterna på ”Lätt tumtryck”
    Men de är ju 46 år sedan jag gick bilmekutbildning så det kan ju ha ändrat sig till nåt modernt digitalt 🙂

    #483262
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Jag har varit ut och provkört med V4-lådan och kan konstatera att önskat resultat om ett sänkt varvtal i landsvägsfart uppnåddes.
    Jag och sambon kunde prata med varandra i normal samtalston i 90 km/tim.
    Det enda som blev ”lite sämre” är att bilen blev ”lite tröttare” om man accelererar från c:a 50 km/tim på 4:ans växel, då känns Artur lite tröttare. Det är ju enkelt avhjälpt genom att växla ner.
    Jag är helnöjd med resultatet av växellådsbytet, lyckades även att få bort oljudet från avgassystemet genom justeringar så det inte längre ligger emot karossen och skaver.

    Nytvättad efter provkörning
    IMG_54251

    • Det här svaret redigerades för 5 dagar, 22 timmar sedan av .
    Bilagor:
    #483271
    Janne Hagnell
    Moderator

    Gött! 👍🏻
    Ljudupptagning hade inte varit dumt!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #483276
    97sonett
    Deltagare

    ja, går de i med lätt tumtryck är ju saken biff.
    tumtryck är väll som bladmått, upp till användaren, heter ju feelergauge på engelska vilket väll är mer rätt benämning än bladmått.

    fin bil för övrigt.

    #483278
    saab v4-ever
    Deltagare

    Det där var riktigt inspirerande, och kul att läsa. Misstänkte precis som du att det är på låga varv på fyran som den blir lite trög. En 2t skall ju som sagt varvas för att inte sura så det är ju enkelt avhjälpt och dessutom hur kul som helst! Skönt att kunna åka lite fortare/tystare. Skall nog också göra iordning en V4-låda till min midnattsblåa 64:a Pelle. Kul att kunna utveckla dessa härliga bilar. Man kan ju alltid backa alla ändringar om det är någon som vill återställa i originalutförande, men när man väl gjort den mer körbar känns tanken rätt avlägsen.

    #483280
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    De flesta modifieringar på Artur går ju rätt enkeltatt ändra tillbaks till original om så önskas i framtiden
    Jag har utrustat Artur med skivbromsar från V4 för att öka trafiksäkerheten.
    Artur har fått mycket bättre bromsar än med orginalets trummor fram. Har inte märkt något knepigt med bromsfördelningen
    mellan fram och bakaxel.
    Lätt trimmad motor och klubbens Sportavgassystem vilket gör att vi hänger med i dagens trafikrytm utan problem.
    Det som blir ”lite kinkigare” att ändra tillbaks till original är att vi har lackerat instrumentpanel och rattstång i samma färg som bilen.

    IMG_7498

    Jag tycker att det blev snyggare så 🙂
    Nästa ägare får väl jobba lite om det ska bli en originalbil igen

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 182 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.