Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
- Detta ämne har 211 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2024-05-10 20:22 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
juni 15, 2016 at 20:04 #398718
Ja, Conny som håller i trådarna vad gäller renoveringen och gör lackjobbet gör inget halvdant eller “Quick-fix”. Hans son Gustav, som håller i svetsen
är lika seriös också och en hejare på plåtarbeten.
Själv sitter jag på distans och får fotorapporter av framstegen.
Kommer att åka ner till Skåne till helgen för att vara med och deltaga i avslutningsarbeten där karossen skall lackeras och bilen sättas ihop
så långt som möjligt.juni 18, 2016 at 07:33 #398773Vi siktar på att bilen ska vara körklar denna sommar.
Påbörjar 4 veckor semester på måndag.
Det borde kunna gå att få några mil i redan i år på vägen.
Bilen har ju en inbjudan till Bilprovningen ligger och väntar.
Vill ju gärna ut och “glänsa” redan nu i sommar.juni 19, 2016 at 00:16 #398808Förberedelse för lackering=
Slipa karossen ren från sliprepor med 240-slippapper.Maskering innan grundlackering med epoxi-primer
Karossen grundlackerad med epoxi-primer
- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
juni 25, 2016 at 00:46 #399158Uppdaterar vad som hände nere i Skåne under den gångna veckan:
Karossen fick topplack på sigJag och Conny Lackerare diskuterade avsteg från original och valde att lacka rattstången i samma färg som bilen
Vi tycker att det blir snyggare så istället för den tråkigare grå färgen och bestämde även att instrumentpanelen kommer att få samma behandling.
Instrumentpanelen kommer att skickas till Skåne omgående.Bilen lastad och klar för hemfärd
Jättenöjd med resultatet- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Detta svar redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom. Anledning: Reigerat bilder
- Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
juni 25, 2016 at 01:08 #399163Jo, det är ju din bil, det viktigaste är att du är nöjd!
96 V4 1975 ”Bollen”
juni 25, 2016 at 08:35 #399172Jag förstår inte varför det blir samma bild uppladdad när man laddar upp fler bilder.
Jag har upplevt samma problem med bildhanteringen i min tråd.
Alla hämtade bilders namn ändras automatiskt till senast hämtade bilds namn.
För att komma runt problemet så infogar jag den senast hämtade bilden direkt till textrutan medan den fortfarande har rätt namn.
Sedan så har jag sett att det gärna blir fel bild om man använder ett bild-namn som använts tidigare.
Därför döper jag inte om bilder längre utan låter bilden ha det namn som kameran givit bilden med datum och tidpunkt m.m.
juli 12, 2016 at 18:42 #399809Hämtade ett paket i Norrköping under måndagen. Skall enligt Conny i Skåne innehålla instrumentpanel + handbromsspak till Artur.
Har blivit lackerade i samma färg som karossen.Väl inslaget paket från lackeraren i Skåne
Uppackat paket = Omlackerad Instrumentpanel
Panelen inmonterad i bilen
Återstår lite pillerjobb med att sätta tillbaka instrument och strömbrytare
Jag är jättenöjd med resultatet, blir så snyggt som jag tänkt mig.
Det är ett avsteg från original men i mina ögon är det så här det skulle
sett ut från fabriken 1964.
Det var ju kanske enklare produktionsmässigt att lackera alla instrumentpaneler och rattstänger grå oavsett vilken färg bilen hade.- Det här svaret redigerades för 8 år, 3 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 8 år, 3 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
juli 12, 2016 at 23:24 #399819Efter lite pillrande och liggande på rygg under instrumentpanelen sitter strömbrytare och instrumenten på plats igen.
Tur att det inte är en ny bil där man snudd på måste vara raketforskare för att begripa elsystemet.
Här är det rätt enkelt och jämförelsevis gott om plats.Attachments:
juli 15, 2016 at 22:19 #399913Hos en firma i Osby nere i Skåne, tror den heter Skånsk Ytbehandling.
Det var Conny som lackerade bilen som hade den kontakten.
Firman gjorde ett kanonjobb på skärmar,motorhuv och baklucka.
Vad jag gjorde innan blästring var att ta bort all underredsmassa.
Karossen blästrade vi själva i Connys verkstad med hans blästertank (“stor punktbläster)juli 19, 2016 at 23:39 #400031Veckan som gick tillbringades en stor del liggandes på rygg och skrapa bort gammal underredsmassa. Tråkigt och kletigt jobb.
Funderar över dessa “konstiga” hål i golvet:
Det är tre st hål i golvet mellan torpedplåt och plåten vid pedalerna, vad är tanken/funktionen?
Är det ventilationshål eller vad?
Gör man bort sig om man lägger igen dom med svetsen?Hittade några små rosthål i golvet intill höger tröskellåda efter jag skrapat bort underredsmassan
Blir till att ta fram svetsen och byta lite mer plåt.Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.