Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
- Detta ämne har 211 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2024-05-10 20:22 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
juli 27, 2016 at 22:14 #400249
När man petar i ett “litet rosthål” har det en viss förmåga att växa till sig innan man kan börja på att lägga igen det.
Det var inget undantag denna gång heller. En lite tokig konstruktion där tre plåtar möter ihop med varandra, inre tröskellåda,
yttre tröskellåda och golvplåt.För att få frisk plåt att svetsa i togs hålet upp “lite till”
Lite inpassning och sedan fasthållning av nya plåten med hjälp av “hemgjorda svetsklämmor”
och sedan fogberedning.- Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
augusti 7, 2016 at 22:23 #400683Hittade ännu ett ställe där ett misstänkt bo för Rosttroll kan finnas. I hörnet bakom vänster hjulhus ser det lite misstänkt ut.
Fortsatt petning med kniven konfirmerar misstankarna och ett “litet hål” blir större och
ger ännu mer arbete:Attachments:
februari 13, 2017 at 22:30 #426763Efter lite stillestånd i garaget har arbetslusten återvänt.
Blästrade rent golvet inne i bilen för att snygga till med lite ny färg.Grundmålade golvet med 2K epoxiprimer och avslutade med topplack.
Med lite färg på golvet ser det genast bättre utFortsatte med undersidan av bilen och skrapade bort underredsmassan.
Inget roligt jobb men nödvändigt. Fläckvis har massan släppt igenom fukt och plåten har ytrostat.Där plåten har rostat har jag kört med blästern och därefter grundat med 2K-epoxiprimer.
Avslutningsvis lade jag på body uppepå epoxiprimern.
Jag blev nöjd med slutresultatetBakaxeltunneln fick också en omgång med bläster, epoxiprimer och body.
Attachments:
februari 13, 2017 at 22:53 #426775När man börjar peta i gamla bilar så blir man förvånad över hur mycket som bara hänger där av gammal vana…?
Snyggt golv!?96 V4 1975 ”Bollen”
februari 14, 2017 at 10:15 #426786Ut med träratten för bövelen. Den har ju fått färg på sig 😉 Behöver du en ratt under tiden, så kan jag nog efterskänka en…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
februari 14, 2017 at 20:03 #426796Mittbussningen på bakaxxeln har sett sina bästa dagar och var i behov av byte.
Har köpt SAAB-verktyget tidigare för att byta bussningen med och det underlättar väsentligt
Bussningen satt ordentligt fast och behövde lite övertalning med värme innan den släppte ur fästet.Pressar ur bussningarna till bärarmarna för bakaxeln, de såg inte så pigga ur de heller.
Blästrade av bärarmarna efter det att bussningarna pressats ur.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
februari 14, 2017 at 23:01 #426839Bakaxeln på min V4:a ålar sig allt en del så det får bli samma procedur där. Fast det står längre bak i kön, efter hjulhus och dörrar.
96 V4 1975 ”Bollen”
februari 17, 2017 at 18:55 #426939Grundade delar till bakvagnsupphängningen med 2K-epoxiprimer.
Bakaxeln fick också en omgång grundfärg
De främre nedre bärarmarna togs också bort för bussningarna såg trötta ut.
Blästrat och grundat, väntar på lite svart färgNedre bärarmarna fick också en omgång med blästern och ett lager med grundfärg
Attachments:
februari 19, 2017 at 21:51 #427074Lördagen ägnades till att få svart färg på delarna till fram och bakvagn.
Bakaxeln fick också en omgång med svart färg
Har beställt nya bussningar till bärarmarna fram och bak från SAAB-klubbens reservdelar.
Avvaktar leverans från Skattkärr så vi kan börja sätta ihop allting igen.Attachments:
februari 21, 2017 at 13:47 #427157Klubbens reservdelsförsäljning levererar.
Beställde delar på söndagskvällen och hämtar ut delarna på tisdag förmiddag.
Jag är imponerad av servicegraden hos Jan och hans medarbetare.Nu är onsdagen räddad då vi kan börja sätta ihop fram och bakvagn och få
ner bilen på hjulen igen.Attachments:
februari 22, 2017 at 21:51 #427219Fick lite tid över efter jobbet och började på att pressa i de från SAAB-klubben nyinköpta bussningarna
i länkarmslagringarKvällens jobb, nya bussningar på plats
Attachments:
februari 23, 2017 at 07:25 #427230Kul uppdatering följs. Även att du lackerade rattstång och instr.bräda i samma kulör var ett lyft även om det frångår originalet.
//B//Björn
Mr_SunBear @ Garagetmars 2, 2017 at 22:46 #427540Hämtade den till Hybrid ombyggda vevaxeln till Artur idag hos vevaxeldoktorn Sören Ragnarsson i Skultuna. Ska bli intressant och se om det gör någon skillnad på en annars helt otrimmad motor. Enligt Tom Donney i USA skall det göra så men om det är sanningen visar väl sig efter första provkörningen nu till våren.
Attachments:
mars 3, 2017 at 21:46 #427603Monterat tillbaka bakaxeln med nya bussningar till länkarmar och mittbussning.
Satte dit nya handbromsvajrar också, de gamla hade gjort sitt.
Monterat ihop framvagnen med nya bussningar i bärarmslagringarna
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.