Renovering av Artur, en Saab 96 -64

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 211 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 27, 2016 at 22:14 #400249

      När man petar i ett “litet rosthål” har det en viss förmåga att växa till sig innan man kan börja på att lägga igen det.
      Det var inget undantag denna gång heller. En lite tokig konstruktion där tre plåtar möter ihop med varandra, inre tröskellåda,
      yttre tröskellåda och golvplåt.

      Litet hål underifrån

      För att få frisk plåt att svetsa i togs hålet upp “lite till”

      Större hål

      Lite inpassning och sedan fasthållning av nya plåten med hjälp av “hemgjorda svetsklämmor”
      och sedan fogberedning.

      Inpassning ny plåt

      • Det här svaret redigerades för 8 år, 4 månader sedan av Folke Åkerblom.
      • Det här svaret redigerades för 4 år, 10 månader sedan av Folke Åkerblom.
        augusti 7, 2016 at 22:23 #400683

        Hittade ännu ett ställe där ett misstänkt bo för Rosttroll kan finnas. I hörnet bakom vänster hjulhus ser det lite misstänkt ut.
        Fortsatt petning med kniven konfirmerar misstankarna och ett “litet hål” blir större och
        ger ännu mer arbete:

        Litet rosthål

        Större hål

        Hål i hjulhus

          februari 13, 2017 at 22:30 #426763

          Efter lite stillestånd i garaget har arbetslusten återvänt.
          Blästrade rent golvet inne i bilen för att snygga till med lite ny färg.

          Blästrat golv

          Grundmålade golvet med 2K epoxiprimer och avslutade med topplack.
          Med lite färg på golvet ser det genast bättre ut

          Ny färg på golvet

          Fortsatte med undersidan av bilen och skrapade bort underredsmassan.
          Inget roligt jobb men nödvändigt. Fläckvis har massan släppt igenom fukt och plåten har ytrostat.

          Ytrost i golvet på undersidan

          Där plåten har rostat har jag kört med blästern och därefter grundat med 2K-epoxiprimer.
          Avslutningsvis lade jag på body uppepå epoxiprimern.
          Jag blev nöjd med slutresultatet

          Undersidan tillsnyggad

          Bakaxeltunneln fick också en omgång med bläster, epoxiprimer och body.
          Bakaxeltunneln tillsnyggad

            februari 13, 2017 at 22:53 #426775

            När man börjar peta i gamla bilar så blir man förvånad över hur mycket som bara hänger där av gammal vana…?
            Snyggt golv!?

            96 V4 1975 ”Bollen”

              februari 14, 2017 at 10:15 #426786

              Ut med träratten för bövelen. Den har ju fått färg på sig 😉 Behöver du en ratt under tiden, så kan jag nog efterskänka en…

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                februari 14, 2017 at 20:03 #426796

                Mittbussningen på bakaxxeln har sett sina bästa dagar och var i behov av byte.

                Gammal mittbussning

                Har köpt SAAB-verktyget tidigare för att byta bussningen med och det underlättar väsentligt
                Bussningen satt ordentligt fast och behövde lite övertalning med värme innan den släppte ur fästet.

                IMG_6921-1

                Pressar ur bussningarna till bärarmarna för bakaxeln, de såg inte så pigga ur de heller.

                Bärarmsbussningar

                Blästrade av bärarmarna efter det att bussningarna pressats ur.

                Nyblästrat

                • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Folke Åkerblom.
                • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Folke Åkerblom.
                • Det här svaret redigerades för 7 år, 9 månader sedan av Folke Åkerblom.
                  februari 14, 2017 at 23:01 #426839

                  Bakaxeln på min V4:a ålar sig allt en del så det får bli samma procedur där. Fast det står längre bak i kön, efter hjulhus och dörrar.

                  96 V4 1975 ”Bollen”

                    februari 17, 2017 at 18:55 #426939

                    Grundade delar till bakvagnsupphängningen med 2K-epoxiprimer.
                    Grundmålade bakaxeldelar

                    Bakaxeln fick också en omgång grundfärg
                    Grundmålad bakaxel

                    De främre nedre bärarmarna togs också bort för bussningarna såg trötta ut.
                    Blästrat och grundat, väntar på lite svart färg

                    Nedre bärarmsfästningar

                    Nedre bärarmarna fick också en omgång med blästern och ett lager med grundfärg

                    Nedre bärarmarna

                      februari 19, 2017 at 21:51 #427074

                      Lördagen ägnades till att få svart färg på delarna till fram och bakvagn.

                      Svart färg på lösa delar

                      Svart färg på lösa delar

                      Bärarmar med färg

                      Bärarmar med färg

                      Bakaxeln fick också en omgång med svart färg

                      Bakaxeln med svart färg

                      Har beställt nya bussningar till bärarmarna fram och bak från SAAB-klubbens reservdelar.
                      Avvaktar leverans från Skattkärr så vi kan börja sätta ihop allting igen.

                        februari 21, 2017 at 13:47 #427157

                        Klubbens reservdelsförsäljning levererar.
                        Beställde delar på söndagskvällen och hämtar ut delarna på tisdag förmiddag.
                        Jag är imponerad av servicegraden hos Jan och hans medarbetare.

                        Paket med delar

                        Nu är onsdagen räddad då vi kan börja sätta ihop fram och bakvagn och få
                        ner bilen på hjulen igen.

                        Attachments:
                          februari 21, 2017 at 19:20 #427162

                          Ja, reservdels-Janne & Co är guld!
                          ??

                          96 V4 1975 ”Bollen”

                            februari 22, 2017 at 21:51 #427219

                            Fick lite tid över efter jobbet och började på att pressa i de från SAAB-klubben nyinköpta bussningarna
                            i länkarmslagringar

                            Nya bussningar på väg att pressas i

                            Nya bussningar på väg att pressas i

                            Kvällens jobb, nya bussningar på plats
                            Kvällens samlade verk

                              februari 23, 2017 at 07:25 #427230

                              Kul uppdatering följs. Även att du lackerade rattstång och instr.bräda i samma kulör var ett lyft även om det frångår originalet.
                              //B

                                mars 2, 2017 at 22:46 #427540

                                Hämtade den till Hybrid ombyggda vevaxeln till Artur idag hos vevaxeldoktorn Sören Ragnarsson i Skultuna. Ska bli intressant och se om det gör någon skillnad på en annars helt otrimmad motor. Enligt Tom Donney i USA skall det göra så men om det är sanningen visar väl sig efter första provkörningen nu till våren.

                                Hybridvevaxel

                                Attachments:
                                  mars 3, 2017 at 21:46 #427603

                                  Monterat tillbaka bakaxeln med nya bussningar till länkarmar och mittbussning.
                                  Satte dit nya handbromsvajrar också, de gamla hade gjort sitt.
                                  Monterat bakaxeln

                                  Monterat ihop framvagnen med nya bussningar i bärarmslagringarna

                                  Monterat bärarmar fram

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 211 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.