Renovering av Artur, en Saab 96 -64

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av Artur, en Saab 96 -64

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 182 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #468940
    ikxx
    Deltagare

    Gjorde så på rallybilen. En 2T Special från 1964. Problemet med de klena standard knutarna i kombination med att bilen höjdes med kraftigare fjädrar vilket ökade vinkeln, gjorde att det inte höll många specialsträckor. Gummiskivorna slutade göra sitt jobb och det blev metall mot metall. Ett följdproblem blev även att den yttre knuten gick sönder. Dessutom var trumbromsarna väldigt nyckfulla då det blev varma beroende på att man körde med vänsterbroms. Med denna ganska enkla modifiering fungerade det mycket bra.

    2T -64. Rallyutrustad Special. Skrotad
    2T -64. Egenbyggd Rallybil. Special. Såld. http://frestaholken.se/AAT698.jpg
    2T -65. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad. http://frestaholken.se/2t_01.jpg
    2T -66. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad
    V4 -67. Egenbyggd Rallybil. Std B. Såld. http://frestaholken.se/SAAB_1.jpg
    V4 -69. Såld
    V4 -70. Såld
    99 EMS. -78. Såld
    Ett antal 99:or som tjänstebilar
    Ett ca 15 tal 96:or och 99:or som Folkracebilar. Skrotade eller sålda.
    S

    Bilagor:
    #468955
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Märker inte något konstigt med bromskraftsfördelningen vid provkörning.
    Min Saab Sport från -64 har skivor fram och 19mm (3/4”) hjulcyl bak. Det sitter ju begränsningsventiler till bakhjulsbromsarna under baksätet.
    Fick märkbart bättre bromsar tycker jag

    #472679
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Jag har haft problem med att Artur gärna vill gå varmt i sommarvärmen.
    Testat med olika termostater och även en rensad termostat.
    Beställde till slut en nytillverkad kylare från Saab-klubben.
    (Den kylaren som suttit i bilen har det bytts cellpaket på för ett antal år sedan.
    Den nytillverkade kylaren verkar ha löst problemet

    IMG_45141

    Passade även på att plocka isär vattenpumpen och svarvade av huset 1,5 mm efter ett tips.

    IMG_45121

    Lite ”hårdkörning” på väg till jobbet visar att temp-mätaren knappt kommer in på gröna fältet.
    Tidigare låg den strax under det röda fältet vid liknande körning.
    (Får testa vidare med en ”sommartermostat” eftersom det i morse var ”lite kyligt” ute men det kom endast lite ”Fisljummen”
    värme trots fullt pådrag på värmekranen.)

    • Det här svaret redigerades för 1 år sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 år sedan av .
    Bilagor:
    #482612
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Lite söndagspyssel:
    Bättrade på färgen på knapparna till strömbrytarna på instrumentpanelen
    IMG_53221

    Knapparna rensade och förberedda för målning
    IMG_53241

    Målat och klart, blev ju lite bättre iallafall:
    IMG_53271

    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #482624

    Väldigt snyggt!!

    #482630
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Kommer att byta växellådan till en V4-låda
    för att sänka motorvarvet i landsvägsfart.
    Byter ut drivaxlar från -65 drivaxlar till V4.

    F7350E60-356A-41C9-AD13-1C8B42F71CF2

    Drivaxel från V4 monterad i yttre drivknuten.
    Fick hjälp av sambon vid isärtagning och ihopmontering då behovet av ytterligare händer krävdes.

    9B762E27-E575-4746-A2D3-1154CC81A6A9

    Växellådan väntar på att monteras

    A3CB0864-6972-4638-843A-453A875E55B2

    Bilagor:
    #482637

    Vilket lyft på knapparna, vill till att vara stadig på hand när man målar så smått.

    #482649
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Jag målade med en fin pensel och torkade av den färg som kom utanför symbolerna med en trasa fuktad med lite thinner. Plastskyltarna för värme och ventilationen fick man vara försiktig med för plasten gillade inte cellulosathinner.
    Nöjd med resultatet till slut

    #482650
    niklas lind
    Deltagare

    Riktigt snyggt, inspirerande!

    //Niklas

    #482673
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Snyggt med reglagen. Riktigt pillgöra.
    Kul uppdatering i övrigt.

    #482683
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Urlyftning av motorn för skiftning av växellådan
    IMG_53421

    Växellådan på plats i motorrummet
    IMG_53451

    Beställde hem nya moderna nållager från Saab-klubben till kolvbultarna.
    Kommer att riva motorn för lagerbyte och göra en koll på det övriga på insidan.

    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 5 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #482698
    saab v4-ever
    Deltagare

    Ser bra ut, är spänd på att höra om dina erfarenheter när du har bytt till V4-låda. Har själv gått i de tankarna, men inte kommit till skott. Låter skönt att få ner motorvarvet, särskilt på fyran i högre fart. Är det en 66:a sprängkåpa du har, iom stålknutar å hål för slavcylindern? Det skulle på sätt och vis vara skönt med inre knutar i stål. På min något filade 64:a kör jag med gummiknutar och 65-axlar/V4-bromsar. Gillar i grunden den kombon, känns lite förlåtande, men jag vet inte hur länge de inre gummidelarna håller.
    Jag monterade också klubbens lite kraftigare kylare och den är verkligen så mycket bättre än den ursprungliga. Efter bytet känns det som att jag skulle kunna byta min 77 graders termostat till en 85-90 graders och t.o.m. ta bort den sexbladiga fläkten. Den går snudd på för kallt.

    Riktigt härlig tråd Folke och kul att du är på G i gen!

    //Harald

    #482899
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Ja, det är en ”långnos-sprängkåpa” jag fick tag i.
    Fick byta ut kopplingsarmen/gaffeln då det sitter wire till kopplingen på kortnosen och hydraulisk koppling på långnosen. Passade på att helsvetsa armarna till urtrampningslagret för ”säkerhets skull”. Är lite förväntansfull om det gör nån skillnad med V4-låda och om motorn orkar

    #482908
    saab v4-ever
    Deltagare

    Aha, då var det som jag trodde. Vet du eller någon annan om kan använda kopplingsarm/gaffel från en treväxlad låda. Dvs är det likadan kopplingsarm/gaffel på de treväxlade som de som sitter på de fyrväxlade kortnoslådorna. Smart å svetsa, man har ju hört att kopplingsarmen/gaffeln kan krokna, å då måste ju grejorna ut igen. Helt rätt och bra tänkt att förstärka på en gång.

    Ser fram mot å höra om framstegen och körbarheten.

    #482914
    hansanders
    Deltagare

    Kopplingsgaffeln och axeln den sitter på passar från 3-växlad.
    Jag monterade härom dagen.
    Den tjockare brickan som sitter på axeln, nedanför gaffeln, fick jag slipa ner tjockleken på lite, för att få rätt höjd på lagret. Se till också att justerskruven träffar gaffeln på rätt ställe.

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 182 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.