Renovering av Artur, en Saab 96 -64

Forum Övrigt Projekt / Min bil Renovering av Artur, en Saab 96 -64

  • Detta ämne är tomt.
Visar 2 inlägg - 151 till 152 (av 152 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #468940
    ikxx
    Deltagare

    Gjorde så på rallybilen. En 2T Special från 1964. Problemet med de klena standard knutarna i kombination med att bilen höjdes med kraftigare fjädrar vilket ökade vinkeln, gjorde att det inte höll många specialsträckor. Gummiskivorna slutade göra sitt jobb och det blev metall mot metall. Ett följdproblem blev även att den yttre knuten gick sönder. Dessutom var trumbromsarna väldigt nyckfulla då det blev varma beroende på att man körde med vänsterbroms. Med denna ganska enkla modifiering fungerade det mycket bra.

    2T -64. Rallyutrustad Special. Skrotad
    2T -64. Egenbyggd Rallybil. Special. Såld. http://frestaholken.se/AAT698.jpg
    2T -65. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad. http://frestaholken.se/2t_01.jpg
    2T -66. Egenbyggd Rallybil. Std B. Skrotad
    V4 -67. Egenbyggd Rallybil. Std B. Såld. http://frestaholken.se/SAAB_1.jpg
    V4 -69. Såld
    V4 -70. Såld
    99 EMS. -78. Såld
    Ett antal 99:or som tjänstebilar
    Ett ca 15 tal 96:or och 99:or som Folkracebilar. Skrotade eller sålda.
    S

    Bilagor:
    #468955
    Folke Åkerblom
    Deltagare

    Märker inte något konstigt med bromskraftsfördelningen vid provkörning.
    Min Saab Sport från -64 har skivor fram och 19mm (3/4”) hjulcyl bak. Det sitter ju begränsningsventiler till bakhjulsbromsarna under baksätet.
    Fick märkbart bättre bromsar tycker jag

Visar 2 inlägg - 151 till 152 (av 152 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.