Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Renovering av Artur, en Saab 96 -64
- Detta ämne har 209 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-08 08:43 av Folke Åkerblom.
-
FörfattareInlägg
-
juli 12, 2018 at 22:18 #446397
Har beställt en tygmattsats från klubbens reservdelslager för att få det mer ombonat inne i kupén.
Beställde igår sent onsdag-kväll, fick besked på mail torsdag-morgon att paketet är på väg från Skattkärr.
Spännande att se om det dyker upp imorgon fredag. Är det så då gör man ett riktigt bra jobb på Reservdelslagret.mars 31, 2019 at 21:21 #457445En liten sen uppdatering:
Det kom ett paket på måndag innehållande den beställda mattsatsen från klubbens reservdelslager.
Mattan till baksätet på plats.
Det blir bra det här.
Mattan till framsätet blev lite knepigare att lägga in då man måste ta hål för pedalerna själv.
Det blev att mäta minst två gånger och skära med kniven EN gång…..Attachments:
mars 31, 2019 at 21:27 #457450Paketet med mattorna innehöll även en liten påse “reservdelar” som Janne och co på lagret skickat med.
Lika kul varje gång man öppnar ett paket från Klubbens reservdelslager och det ligger goda karameller bifogade.Attachments:
april 3, 2019 at 10:12 #457619Snyggt som sig bör. Hur upplevs kvaliteten på mattorna? Har inte hunnit känna på dem själv. Tänkte mer ur städsynpunkt, har lite OCD när det gäller dammsuga bilmattor.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
april 5, 2019 at 08:28 #457714Jag ska ta hem bilen i helgen och vårstäda den ut och invändigt.
Jag kan då göra en koll på “dammsugar-vänligheten” hos mattorna.
Det jag lade märke till är att bilen blev mycket tystare invändigt när man är ute i trafiken och kör.
Tänker fortsätta med ljudisoleringen genom att sätta tillbaks pappen som sitter invändigt på torpedväggen.Backade ut Artur ur vinterförvaringen och tog en kort tur ner till macken för att kolla lufttrycket i hjulen.
Han startade utan problem, lite rökigt i omgivningen blev till en början
Attachments:
april 7, 2019 at 17:00 #457832Mattan inlagd fram
@ Lars Söderlund – Testade att dammsuga mattorna idag.
De var ”lättdammsugda” tycker jag
Inget skräp som bet sig fast i mattan som jag kunde märkaFixade nya slangar till vindrutespolningen.
Nu fungerar den igen.
Lite ”egen” konstruktion med en kombinerad strömbrytare och pump till spolningen- Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 11 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
januari 15, 2020 at 13:07 #466438Startat ett litet vinterprojekt med Artur:
Tänkte mig att montera skivbromsar på bilen till sommarens utflykter.
Inventerat lagret av Bra-Att-Ha delar och hittade det mesta som behövs.:
Yttre drivknut rengjord och förberedd för lite färg
Drivaxlar rengjorda och förberedda för målning
Ett paket från Maptun med delar som saknades hemma:
Bromsskivor, belägg och bromsslangar
Bromsskivorna fick lite färg på de ytor där de brukar bli rostiga efter ett tag- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
januari 15, 2020 at 13:22 #466445Förberedelserna fortsätter:
Drivaxlarna har fått färg på sig
Drivknutarna med svart färg på sig
Hittade en uppsättning nya drivaxeldamasker för yttre knuten i lagret
För att “gifta ihop” yttre drivknuten med drivaxeln underlättar det om man har tillgång till SAAB:s specialverktyg/tång
som håller ihop den lilla envisa låsringen som håller ihop drivknuten med drivaxeln.
Fick tag på detta verktyg för många år sedan av en slump- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Folke Åkerblom.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 2 månader sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
januari 15, 2020 at 13:52 #466453Tången dyker upp på Tradera ibland men brukar bli dyr. Har tänkt göra en egen av en skrotad drivknut – när jag får tid…?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”januari 15, 2020 at 17:16 #466465Försökte en gång i tiden för ett antal år sedan att få ihop knuten med axeln utan tång.
Jag misslyckades och gav upp efter otaliga försök. Åkte ner till vår lokala SAAB-verkstad och fick hjälp där. De hade fortfarande kvar de gamla verktygen.
För min del är tången ovärderlig vid denna operationjanuari 15, 2020 at 21:02 #466468Har fått ihop utan men man ska helst vara två då.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”februari 11, 2020 at 22:34 #467200Förberedelserna för skivbromskonvertering fortsätter:
Inpressning av nya hjullager i naven
Montering av nya bromsskivor och renoverade sköldar
Två drivaxlar klara, väntar på skruvar och delar som är på ytbehandling innan
bromsoken kan monteras
- Det här svaret redigerades för 4 år, 1 månad sedan av Folke Åkerblom.
Attachments:
april 13, 2020 at 07:06 #468930För att göra konverteringen enklare och slippa bygga om växellådan till stålknutar letades det fram ett par drivaxlar till -65 års modell.
De snyggades till med lite färg innan ihopsättning.Hela spindeln med bromstrumma och drivaxel demonterad
Komplett enhet med skivbroms monterad
Återstår att lufta bromsarna och åka ut och testa
Attachments:
april 13, 2020 at 08:22 #468938Kul uppdatering. Var detta ngt man även gjorde när det begav sig att byta från trummor till skivbroms? Eller är det ett senare påfund?
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetapril 13, 2020 at 09:50 #468939Hur blir det med bromskraftfördelningen mellan fram och bakaxeln ?
Behöver man göra något alls ?SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.