Rybergs garage

Forum Övrigt Projekt / Min bil Rybergs garage

  • Detta ämne har 185 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-19 20:50 av .
Visar 6 inlägg - 181 till 186 (av 186 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #198667
    M.Broberg
    Deltagare

    varför använder du AFR?

    är nyfiken, AFR blir ju fel om man inte har perfekt soppa i tanken är, vilket macksoppa aldrig är. efter alla turer runt både bensin och framförallt ”E85” så känns Lambda som enda vettiga sättet att mäta på.. då får man värdet mätaren ger direkt och räknar inte om det.

    bara min syn på det.

    #198668
    jesprut
    Deltagare

    Hur räknas lambdavärdet ut då?
    Någonstans måste du ju tala om vad som är lambda 1 ? Det skulle ju bli jätte konstigt om man skulle ha samma mall för alla bränslen eftersträva lambda 1?
    Detta är lambda 1 i AFR för olika bränsle.
    Bensin 14,7
    Diesel 10,2
    Etanol 9,0
    Metanol 6,5
    Propan 15,7

    Och eftersom jag har skrivit in i systemet att jag kör på bensin (AFR 14,7) så är det de den räknar från. Visst jag hade kunnat skriva att jag mappade mot lambda 1 också, men det var inte den mätaren jag hade uppe.

    Men jag har haft fel förut och kan ha fattat detta helt fel.

    #198670
    M.Broberg
    Deltagare

    Lambda 1 är alltid lambda 1. du går bakvänt

    för att NÅ lambda 1 så måste man ha en vissa AFR men det är alltid lambda en mätare räknar, sen räknar mätaren om till AFR med en algoritm beroende på vad du säger AFR är.

    men du har aldrig ren bensin eller etanol i tanken, så AFR är aldrig rätt, bara mer eller mindre fel.

    alla jag har pratat med säger samma sak, varöfr köra AFR om det Går köra lambda?

    glo runt lite på tex sävarturbo och PPF så får du samma svar.

    speciellt viktigt är det när man diskuterar värden på internet, lambda 1 är alltid lambda 1 oavsett bränsle. Varför man ska hålla på o separera bränslen sådär har jag aldrig blivit klok på. det är ju rätt från början, varför komplicera det?

    eftersom sensorn mäter i avgaserna så ser den bara resultatet av blandningen, med andra ord spelar det ingen roll om du har har bensin eller metanol. du kommer ändå alltid ha samma mängd syre i avgaserna om du har en ”perfekt” förbränning alltså lambda 1.

    #198676
    jesprut
    Deltagare

    Helt rätt, tänkte på detta när jag skulle somna. Jag har gjort en tankevurpa.
    Då har man lärt sig nått nytt idag också 🙂

    Saken är också att i MS så skriver man i AFR som en grundinställning för bränslemappen. Sen så använder man en AFR-mapp och inte lambda.

    Men men, den ligger runt lambda 1 i alla fall 🙂

    #181765
    jesprut
    Deltagare

    Spännande med nytt forum. Hoppas mina idéer och påhitt kan skapa diskussioner här också 🙂

    Lämnade iväg insugningsrör och bussning för svetsning förra veckan. Han ville dock inte svetsa då det var för tunnt med material till gängan, så det riskerade att smälta sönder gängan.

    Gjorde en ny ritning och tänkte lämna iväg i veckan. Men så fick jag hem aluminium lödpinnar igår, så jag tänkte att jag provar detta innan jag fixar en ny bussning.

    Sagt och gjort. Ganska svårt med en rund plan yta som möter en välvd yta, så det blev väl inte världens snyggaste.

    Dit med givare och montera tillbaka allt.


    Inte världens snyggaste men det får duga. Kul också att kunna sammanfoga aluminium själv hemma i garaget 🙂

    Väl mött

    #187320

    Jag måste säga att jag tycker det ser riktigt bra ut! Har provat att svetsa aluminium och det är ruskigt knivigt tycker jag!

Visar 6 inlägg - 181 till 186 (av 186 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng