Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Rybergs garage
- Detta ämne har 185 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-19 20:50 av .
- FörfattareInlägg
- 10 augusti, 2014 kl. 17:49 #198667
M.Broberg
Deltagarevarför använder du AFR?
är nyfiken, AFR blir ju fel om man inte har perfekt soppa i tanken är, vilket macksoppa aldrig är. efter alla turer runt både bensin och framförallt ”E85” så känns Lambda som enda vettiga sättet att mäta på.. då får man värdet mätaren ger direkt och räknar inte om det.
bara min syn på det.
10 augusti, 2014 kl. 18:29 #198668jesprut
DeltagareHur räknas lambdavärdet ut då?
Någonstans måste du ju tala om vad som är lambda 1 ? Det skulle ju bli jätte konstigt om man skulle ha samma mall för alla bränslen eftersträva lambda 1?
Detta är lambda 1 i AFR för olika bränsle.
Bensin 14,7
Diesel 10,2
Etanol 9,0
Metanol 6,5
Propan 15,7Och eftersom jag har skrivit in i systemet att jag kör på bensin (AFR 14,7) så är det de den räknar från. Visst jag hade kunnat skriva att jag mappade mot lambda 1 också, men det var inte den mätaren jag hade uppe.
Men jag har haft fel förut och kan ha fattat detta helt fel.
10 augusti, 2014 kl. 20:30 #198670M.Broberg
DeltagareLambda 1 är alltid lambda 1. du går bakvänt
för att NÅ lambda 1 så måste man ha en vissa AFR men det är alltid lambda en mätare räknar, sen räknar mätaren om till AFR med en algoritm beroende på vad du säger AFR är.
men du har aldrig ren bensin eller etanol i tanken, så AFR är aldrig rätt, bara mer eller mindre fel.
alla jag har pratat med säger samma sak, varöfr köra AFR om det Går köra lambda?
glo runt lite på tex sävarturbo och PPF så får du samma svar.
speciellt viktigt är det när man diskuterar värden på internet, lambda 1 är alltid lambda 1 oavsett bränsle. Varför man ska hålla på o separera bränslen sådär har jag aldrig blivit klok på. det är ju rätt från början, varför komplicera det?
eftersom sensorn mäter i avgaserna så ser den bara resultatet av blandningen, med andra ord spelar det ingen roll om du har har bensin eller metanol. du kommer ändå alltid ha samma mängd syre i avgaserna om du har en ”perfekt” förbränning alltså lambda 1.
12 augusti, 2014 kl. 14:43 #198676jesprut
DeltagareHelt rätt, tänkte på detta när jag skulle somna. Jag har gjort en tankevurpa.
Då har man lärt sig nått nytt idag också 🙂Saken är också att i MS så skriver man i AFR som en grundinställning för bränslemappen. Sen så använder man en AFR-mapp och inte lambda.
Men men, den ligger runt lambda 1 i alla fall 🙂
19 augusti, 2014 kl. 17:30 #181765jesprut
DeltagareSpännande med nytt forum. Hoppas mina idéer och påhitt kan skapa diskussioner här också 🙂
Lämnade iväg insugningsrör och bussning för svetsning förra veckan. Han ville dock inte svetsa då det var för tunnt med material till gängan, så det riskerade att smälta sönder gängan.
Gjorde en ny ritning och tänkte lämna iväg i veckan. Men så fick jag hem aluminium lödpinnar igår, så jag tänkte att jag provar detta innan jag fixar en ny bussning.
Sagt och gjort. Ganska svårt med en rund plan yta som möter en välvd yta, så det blev väl inte världens snyggaste.
Dit med givare och montera tillbaka allt.
Inte världens snyggaste men det får duga. Kul också att kunna sammanfoga aluminium själv hemma i garaget 🙂
Väl mött
19 augusti, 2014 kl. 20:50 #187320Christian Haugsöen
WebbmasterJag måste säga att jag tycker det ser riktigt bra ut! Har provat att svetsa aluminium och det är ruskigt knivigt tycker jag!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.