Rybergs garage

Forum Övrigt Projekt / Min bil Rybergs garage

  • Detta ämne har 185 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-19 20:50 av .
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 186 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #191745
    schwartz
    Deltagare

    @jesprut wrote:

    Hej, Long time no seen!

    Här har det inte hänt mycket på snart ett år. Men ska nu försöka lägga manken till och försöka hitta mig en 99a så man får provköra motorn någon gång 🙂

    😎 kommer att bli pigg!

    #191747
    morsole
    Deltagare

    @jesprut wrote:

    Hej, Long time no seen!

    Här har det inte hänt mycket på snart ett år. Men ska nu försöka lägga manken till och försöka hitta mig en 99a så man får provköra motorn någon gång 🙂

    Minns hur du hade strul med motorn du pratar om här väl?

    Har inte orkat läsa hela din annars så utmärkta tråd; hur mycket planade du toppen?

    Var det en 2,1 topp eller en 2,0?

    Behöver väl inte tala om för dig att med maxplaning har du en suverän etanolare?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #192111
    jesprut
    Deltagare

    @morsole wrote:

    Minns hur du hade strul med motorn du pratar om här väl?

    Har inte orkat läsa hela din annars så utmärkta tråd; hur mycket planade du toppen?

    Var det en 2,1 topp eller en 2,0?

    Behöver väl inte tala om för dig att med maxplaning har du en suverän etanolare?

    Mvh Johannes

    Det hade blivit en kugg fel på kamkedjan om jag inte missminner mig-

    Har maxplanat toppen, 2.1L, och har ställt fram insugskamen lite, tanken är att köra etanol sen. Tänkte börja med bensin först dock, vill lära mig och mappa osv.
    Men först måste jag ha en bil 😛 har tyvärr inte hittat nått vettigt än.

    #195948
    jesprut
    Deltagare

    Här var det länge sedan man skrev något. Tråkigt att alla bilder i början av tråden har försvunnit 🙁
    Har inte hänt speciellt mycket heller. Har inte hittat någon vettig 99 att slänga ner motorn i som jag hade planerat.
    Så nu är planen att motorn ska ner i den röda i sommar. Motorn har ju varit ”färdig” ett tag och det ska bli roligt att se om den rör på sig eller inte.
    Va ute i garaget i helgen och justerade tillbaka insugskammen till original och nu går det fritt 🙂
    Hämtar hem Saaben om en eller två helger och då blir det till att börja riva ner den lite. Hade tänkt att renovera upp framvagnen lite när jag ändå har ur motorn, så det blir ett litet sommar projekt utav det hela.

    I övrigt så har jag gått och bytt jobb, och tillverkar numera kamaxlar på Volvo Personvagnars motorfabrik i Skövde 🙂 Trivs som tusan! Nackdelen är att jag inte kommer kunna göra privata saker på jobbet längre. Men vilken tur att man har kontakter som kan fixa det 🙂

    Ha en trevlig sommar så uppdaterar jag här när det börjar hända grejer! 🙂

    #196049
    jesprut
    Deltagare

    Framvagnsdelar 🙂 det som fattas renoveras/fixas när det tas ner från bilen.
    Saaben hämtas från vinterförvaringen imorgon.

    #196051
    M.Broberg
    Deltagare

    Stiligt! blir det orginalstuk eller ska du leka med spindelleder osv? 🙂

    #196059
    jesprut
    Deltagare

    Blir originalstuk denna gång. Glömde helt bort att fixa detta i våras.
    Får fixa det till nästa år tillsammans med lite egna bussningar, som inte heller blev färdiga nu till sommaren 🙂 😉

    #196086
    jesprut
    Deltagare

    Imorgon är det dags att se om man lyckas lyfta ur åbäket 🙂

    #196091
    joh900
    Deltagare

    Bara en fundering, känns det inte jobbigt/onödigt och riva hela fronten för att lyfta motor? 😛

    Går utmärkt och lyfta den med allt på plats (det brukar jag göra) MEN det kräver ju att de är ganska högt i tak i garaget, kanske där de skiter sig för dig? Fast där den står just nu är det ju inget problem med takhöjden 😉

    #196100
    jesprut
    Deltagare

    Hade tänkt att åtgärda lite rost när jag ändå är igång, därför jag rivit bort allt.

    Trodde det skulle bli lyft idag men lite sovmorgon, regnskurar och logistik med motorlyft så sprang tiden iväg.

    Har dock ett par frågor, skulle ta kopplingen idag. Gjorde efter alla konstens regler trodde jag, men det strular ändå. Får inte ut slaven, nu har kolven åkt ut åt andra hållet. Det ska väl bara vara och lyfta ur paketet?


    Hur är det med växellänkaget på dessa? Hittar bara en grej liknande en slangklämma och sen den grejen man justerar länkaget på. Hittar inget liknande den konpinne som man hört om ska finnas.

    #196105
    joh900
    Deltagare

    Du får inte bort slaven utan att ta väck tryckplattan och lamellen samtidigt. Det kan va ett helvete om den inte har lyckats koppla ur ordentligt, då lyckas man inte avlasta tryckplattan ordentligt och då blir det trångt.

    Jag brukar knacka ur styrstiften till tryckplattan, går komma åt bakifrån under insuget vid startmotorn ungefär. Sen brukar jag ta allt åt höger, om man ser det från hur du har tagit bilderna

    #196108
    morsole
    Deltagare

    Det finns ett enkelt sätt trycka ihop tryckplattan på om du vill veta…

    Du behöver 2 M8 skruvar, ta gängat stång, kapa av 2 bitar på säg 10cm, skruva in där skruven satt som håller tryckplattan på plats.

    Du har tagit ut alla skruven som håller tryckplattan, montera de 2 gängade stängerna mittemot varandra

    När du monterar dem sätter du en mutter mellan tryckplattan och svänghjulet. Det går rätt så lätt att lyfta lite på tryckplattan och få på en mutter på gängade stången under tryckplattan.

    Skruva nu in gängade stången säg 10mm; du kan nu pressa UT tryckplattan mot slavcylindern och i lugn och ro montera din distans i solfjäderns periferi…

    Det är enkelt och det funkar alltid.

    Vilket inte slaven gör…

    Lycka till!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #196110
    jesprut
    Deltagare

    Har tryck ihop tryckplattan och lagt in en distans. Men på denna tryckplattan finns inte dessa ”fingrarna” som verkar finnas på andra, gör detta någon skillnad?
    Men grejen verkar nu vara att jag dels inte kan få ut tryckplattan (Ska testa det joH900 skrev om stiften) eller hela paketet tillsammans som jag har läst att man ska kunna. Tycker det verkar som att slaven är ”för lång” så urtrampningslagret+kolven i slavcylindern tar emot kanten på den ringen som sitter nitad längst in emot mitten på tryckplattan.

    #196111
    M.Broberg
    Deltagare

    har du testat att vålda? det går ju inte jättelätt alltid, lite bändande o skit får man hålla på med.

    #196112
    morsole
    Deltagare

    Mattias våldar, hmmm.

    Om du gör som jag beskriver så behöver du inte vålda alls, lugn och fin, det tar inte många röda minuter att få ut hela alltet då.

    Det går att ta ut lamellen separat; men gör du som jag beskriver och får in bra distans i tryckplattan; där finns olika, har nog 3 eller 4 olika själv.

    Då går det som en dans.

    Helt utan våld!

    (Sorry Mattias!)

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 186 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng