Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Rybergs garage
- Detta ämne har 185 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-19 20:50 av .
- FörfattareInlägg
- 15 juli, 2013 kl. 09:38 #196113
M.Broberg
Deltagare@morsole wrote:
Mattias våldar, hmmm.
Om du gör som jag beskriver så behöver du inte vålda alls, lugn och fin, det tar inte många röda minuter att få ut hela alltet då.
Det går att ta ut lamellen separat; men gör du som jag beskriver och får in bra distans i tryckplattan; där finns olika, har nog 3 eller 4 olika själv.
Då går det som en dans.
Helt utan våld!
(Sorry Mattias!)
Mvh Johannes
har nån en bättre variant så!
15 juli, 2013 kl. 10:49 #196115morsole
DeltagareDen bättre varianten är ju specialverktyget som fanns på Saabs verkstäder; hävarmen som man tryckte in tryckplattan med.
Mitt patent är när man INTE har specialverktyget; skruva ut tryckplattan mot slaven; då trycker du samman den och kan montera din distans helt utan dramatik och övervåld.
Risken är när man våldar att man fördärvar slaven – och då det kostar pengar att byta den så tycker jag att det är en bättre investering att köpa en gängad stång M8 och göra det SNYGGT i stället.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
15 juli, 2013 kl. 16:42 #196117jesprut
DeltagareVill inte bruka våld eftersom jag inte vill lägga ut pengar på en ny slav.
Men Johannes tips verkar bra.
Nu är i alla fall motorn ur 🙂
Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta
16 juli, 2013 kl. 15:11 #196123jesprut
DeltagareNågon som har koll på hur man lossar ABS-givaren? Har lossat skruven.
Ska det bara vara att dra rakt ut? har testat att knacka lite försiktigt utan framgång.16 juli, 2013 kl. 15:53 #196124monken
Deltagare@jesprut wrote:
Någon som har koll på hur man lossar ABS-givaren? Har lossat skruven.
Ska det bara vara att dra rakt ut? har testat att knacka lite försiktigt utan framgång.Det ska bara vara o dra ur dom, Men brukar sitta som berget! (inte helt 100% på og900 men så är det iaf på alla andra bilar jag mekat med)
brukar få banka så inne hel**** runt om och myyycket rostlösare… och sen banka lite mer.. o lite till sen brukar dom gå att få ur annars har jag fått värma ut skiten16 juli, 2013 kl. 20:10 #196133morsole
DeltagareOm den är kass så spelar det väl inte så stor roll hur du tar ut den; om den INTE är kass undrar jag VARFÖR du vill ha ut den?
Absgivare är en styggelse på de flesta bilar nu för tiden; sitter inte givaren som berget så går fästskruven av och man får det stora nöjet att borra i gammalt skit och göra nya gängor…
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
20 augusti, 2013 kl. 18:14 #196388jesprut
DeltagareHar inte uppdaterat nått här i sommar. Men har jobbat med bilen hela semestern mer eller mindre. Blev lite kapning och svetsning av plåtarna vid länkarmarna på båda sidor. Lite strul när nya motorn skulle lyftas i och det blir större modifiering av avgassystemet än jag trodde. Har stått på garageuppfarten och jobbat så det har varit väldigt väderstyrt också. Men förra veckan kom den ner på hjulen så det gick att rulla in i garaget.
I veckan så har jag grejat för att få igång motorn, spridarna hade kleggat igen så de öppnade inte. Hoppade igång efter ett litet tag. Det som är kvar att lösa är reläet till bränslepumpen som ska styras av boxen. Men nu startar den iaf. Avgassystemet kvar så blir det provkörning sen 🙂 kanske redan i helgen.
https://www.youtube.com/watch?v=QPDjK1SKjEk&feature=youtube_gdata_playerSkickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
20 augusti, 2013 kl. 18:22 #196390M.Broberg
DeltagareGött! Grattis 😀
22 augusti, 2013 kl. 11:08 #196405jesprut
DeltagareBlev inte alls mycket bilder tagna under arbetet men några i alla fall.
23 augusti, 2013 kl. 12:45 #196420henrikm
DeltagareFint jobbat!
24 augusti, 2013 kl. 16:44 #196431jesprut
DeltagarePunktade ihop lite rörböjar osv så jag fick ihop avgassystemet idag. och igår drog jag in kabelhärvan och boxen i kupén.
Så idag blev det en premiärtur.
Ojojoj, det är nu man undrar va fan man har gett sig in på, har nog mycket mappande och justerande framför mig.
Verkar också som att lambdan är kass men jag får vänta med det konstaterandet tills efter avgassystemet är ihop svetsat25 augusti, 2013 kl. 16:42 #196436jesprut
DeltagareIdag blev avgassystemet ihop svetsat och låter nu betydligt mindre. Dock så läcker det efter första dämparen och där är det ordentligt rostigt, något att se fram emot till våren att fixa.
Hittade lite småsaker som var felinställda i mappen så det justerades idag + att det blivit lite mer smååkande. Nu går det hyfsat på 1:an upp till 4000rpm.
Och något skumt är det med lambdan ligger konstant runt AFR10.4 oavsett hur jag gör. Får ta och kolla mina kopplingar och göra en friskluftskalibrering under veckan.Fortsättning följer
30 augusti, 2013 kl. 17:22 #196496jesprut
DeltagareIdag kom det slang, rör och luftfilter.
Har också läst till mig att jag kopplat lambdan fel, det var därför den inte fungerade som den skulle. Och efter lite hjälp på nätet så har jag lyckats få ordning så att tändningsmappen fungerar som den ska.
Framåt går det iaf 🙂31 augusti, 2013 kl. 07:35 #196498turbo4ever
DeltagareSer jättefint ut! En liten fråga, hur kan lambasensorn felkopplas?
31 augusti, 2013 kl. 07:47 #196499jesprut
DeltagareFinns två kablar ifrån den boxen som lambdan är kopplad till, Analog 1 och Analog 2. Jag hade kopplat in 1an till Megasquirt och där fick jag konstiga värden och den betedde sig allmänt konstigt. Läste mig sedan till att Analog 1 är förinställd att simulera en smalbandslambda och mitt Megasquirt är inställt på bredbandslambda osv.
Och att Analog 2 är programerad för bredbandslambda. Så jag bytte bara kablar koll kollade mina inställningar i MS så det stämde och sen fungerade det 🙂 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.