Rybergs garage

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Rybergs garage

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 186 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 12, 2010 kl. 20:29 #180475

      @longjohn61 wrote:

      Detta ser ju riktigt fin ut liknar saabs testlab här 😀
      Har du redan ett skal tillden fina spisen ❓

      Mvh Nisse

      Tackar 🙂 Ja det börja bli lite väl mycket saker nu, kamaxlar topplock och kablar överallt känns det som 😛

      Nej, tyvärr så har jag inte hittat något som faller mig i smaken än :/ Hittar jag inget innan våren så får den åka ner i den svarta gamla häcken tills besiktningen, då åker den troligen till skrot (Fast inte motorn 😉 )

        december 26, 2010 kl. 20:24 #180656

        Dags att uppdatera lite igen 🙂 Har inte hänt speciellt mycket, har kört fast lite när det gäller att få snurr på motorn :/

        En fungerande (testad innan den sattes dit) startmotor sitter monterad, ett bra batteri med bra laddning används (Tudor Maxxima 900DC används i bruksen och fungerar mycket bra), startkablar från batteri till startmotor, men bra anslutningar.

        Sist jag testade fick jag motorn att snurra lite iaf, dock bara EN TACKT sen gick det inte mer utan fick stänga av och testa igen lite senare och då gick den en tackt till. Dock så gick det bättre när jag tog ur tändstiften, så jag funderar lite på om jag kan ha för mycket komp. ?

        Tog 1mm eller ner till de halvmåne liknande urgröpningarna som finns på toppen, detta ska enligt vad jag har läst vara det maximala man kan plana en topp enligt SAABs rekommendationer.

        Va ute idag och tog ur batteriet ur bruksen för att köra runt motorn lite nu när jag har hällt i olja osv men idag ville den inte vara med alls :S sköt bara ut kugghjulet, men ingen snurr 🙁 och det var utan tändstift i.

        Vid startmotorn kör jag med en brytare mellan + och stiftet på Solenoid så det borde ju bli på samma sätt som när man vrider på nyckeln ?

        Behöver hjälp med detta nu grabbar! 🙂 vill få detta fungerande innan jag går vidare och nu är det inte mycket kvar innan uppstart 🙂

        Nu över lite lite annat 🙂

        Har börjat med lite elektrolys 🙂 Här ligger en länkarm och puttrar 😛

        Har fått tag på en hel uppsättning länkarmar med lagerfästen som ska renoveras upp lite 🙂 Sen är väl tanken att det ska komma i lite egentillverkade saker i plast i lagerfästena 😉 hehe

        Har är en länkarm som har legat i lite och ska nu göras rent med roterande stålborste, har även kommit över ett par bromsok som även dom ska renoveras upp 🙂

        I veckan ska jag göra färdigt TPS fästet så jag har det klart, lite kontursågning kvar bara (Ska tillverka ett snyggare sen när jag vet att det fungerar som det ska ) ska även försöka fixa färdigt spridarbryggan.

        Allt för denna gången.

        God Jul och Gott Nytt År föresten 😀

        //Jesper

          december 27, 2010 kl. 04:52 #180665

          Varför planades toppen hela 1 mm? Tycker det låter mycket i mina öron men jag kan ju ha fel.

            januari 8, 2011 kl. 21:11 #180943

            Efter att ha läst hela tråden så säger jag bara. BRA JOBBAT! Mycket underhållande läsning.

            Hur går den när tändstiften inte sitter i? Går den lätt så den snurrar några varv eller?

              januari 10, 2011 kl. 20:26 #180982

              @Blommas wrote:

              Varför planades toppen hela 1 mm? Tycker det låter mycket i mina öron men jag kan ju ha fel.

              Jadu, har inte hittat någon info hur mycket man kan få upp kompen vid ett visst antal mm planing. Så jag tog max vad saab rekommenderar med en gång. Kör lite på trial and error med denna motorn, har inte hittat någon info om något knappt så jag får prova mig fram 🙂

              @Turbo4 wrote:

              Efter att ha läst hela tråden så säger jag bara. BRA JOBBAT! Mycket underhållande läsning.

              Hur går den när tändstiften inte sitter i? Går den lätt så den snurrar några varv eller?

              Sån är riktigt kul att höra! 🙂 kul att någon läser tråden iaf 🙂

              Jag tycker inte att det går speciellt trögt utan tändstiften. Har fått lite tips ang startmotorn nu som jag ska kolla upp snart 🙂

                januari 15, 2011 kl. 17:39 #181172

                Det har ju varit lite kallt nu på sista tiden så man får elda lite för att hålla värmen 🙂
                Eldade ur de gamla bussningarna till övre länkarmarna

                När väl detta var gjort så kunde man mäta och greja lite så man senare kunde fräsa ut dessa.

                och de sitter som ett smäck 🙂

                Nu fattas det bara att fixa någon bra hylsa, ska kolla om det kan finnas nått lämpligt rör med bra toleranser. Annars så får det bli svarvade diton i rostfritt och brotschade på insidan 🙂

                Har också gått och köpt mig en svets, nytt slangpaket och fylld tub så blev den som ny 🙂

                Ang. motorn så har jag inte gjort så mycket, fixade lite i måndags. Nu snurrar den med startmotorn utan tändstift med startkablar ifrån bruksbilen som var igång. Men så fort man ska mäta kompet i ena cylindern så orkar den inte mer :S

                  januari 15, 2011 kl. 17:52 #181173

                  @jesprut wrote:

                  Har också gått och köpt mig en svets, nytt slangpaket och fylld tub så blev den som ny 🙂

                  :S

                  Mkt nice – spec att ha svets i garaget 😛

                    januari 16, 2011 kl. 00:14 #181185

                    Full fart i verkstan ser jag 😀 Altid bra med en svets 😉

                    Mvh Nisse

                      januari 17, 2011 kl. 17:35 #181033

                      @plankan wrote:

                      @jesprut wrote:

                      Har också gått och köpt mig en svets, nytt slangpaket och fylld tub så blev den som ny 🙂

                      :S

                      Mkt nice – spec att ha svets i garaget 😛

                      Ja visst är de det. Gränserna för vad man kan göra börjar minska 🙂

                      @longjohn61 wrote:

                      Full fart i verkstan ser jag 😀 Altid bra med en svets 😉

                      Mvh Nisse

                      Ja nu har jag kommit igång lite 🙂 svetsen kommer att användas väl 🙂

                        januari 17, 2011 kl. 17:46 #181210

                        I söndags blev det en sväng ut i garaget. Hade tänkt att kolla så att triggningen fungerar när jag kör med startmotorn. Efter att ha sorterat ur lite kablar osv, så fick jag ström i systemet och körde fram bruksen för att använda startkablarna direkt till startmotorn och tro fan att ingenting händer :S blir så trött på detta nu.

                        Så nu ska jag koppla allt seriöst osv innan jag försöker igen, hoppas på att fixa allt detta i helgen och har man riktigt tur kanske den t.o.m. poffar till 😉 Men så tur ska man väl inte ha 😛

                          januari 21, 2011 kl. 09:23 #181327
                          jesprut wrote:
                          När väl detta var gjort så kunde man mäta och greja lite så man senare kunde fräsa ut dessa.

                          och de sitter som ett smäck 🙂

                          Nu fattas det bara att fixa någon bra hylsa, ska kolla om det kan finnas nått lämpligt rör med bra toleranser. Annars så får det bli svarvade diton i rostfritt och brotschade på insidan 🙂

                          Har också gått och köpt mig en svets, nytt slangpaket och fylld tub så blev den som ny 🙂

                          Tjenare vad har du tagit för material till dom här ❓ Tänkte själv nämligen tillverka bussningar till framvagnen i typ polyurethan 😉
                          Fint jobb du har gjord annars hoppas man får se det på riktigt nån gång 🙂

                          Mvh Nisse

                            januari 22, 2011 kl. 13:12 #181350

                            @longjohn61 wrote:

                            Tjenare vad har du tagit för material till dom här ❓ Tänkte själv nämligen tillverka bussningar till framvagnen i typ polyurethan 😉
                            Fint jobb du har gjord annars hoppas man får se det på riktigt nån gång 🙂

                            Mvh Nisse

                            Roffade åt mig lite spillbitar på jobbet som är av materialet acetal 🙂 Det är hårt och har självsmörjande egenskaper osv osv 🙂

                            Hör av dig via PM! 🙂

                              januari 29, 2011 kl. 14:37 #181417

                              Vid denna uppdatering hade jag hoppats på att uppdatera med en massa bilder och någon film kanske men så blir tyvärr inte fallet 🙁

                              Har sedan förra helgen försökt starta motorn, började bra med att den hostade och tände lite på startgas med tändkablarna fel kopplade på fördelaren. Detta fixades genom en snabb sökning på nätet. Sen fungerade inte reläet som skulle få fungera som bränsle relä, så jag bestämde mig för att köra med en vanlig brytare istället. Nu var det istället lufttempgivaren som bestämde sig för att strula, fixade en givare som jag visste alla värden på så jag slapp lägga den i frysen och mäta själv osv. Detta hjälpte inte ändå, givaren visar ständigt 21grader när det är -2 ute :S så nu misstänker jag kabelbrott eller liknande, ska ta och kolla upp detta i veckan.
                              Upptäckte sen också att svänghjulet ligger emot ev bultskalle på stativet så jag monterade en plåt där diffkåpan sitter och sedan ett stag ner till stativet som svetsades dit.

                              Nu till det allra tråkigaste. För att kunna köra bränsle och tändning med MS så måste man ha någon form av triggning. I mitt fall så valde jag VR-givare med ett 36-1 triggerhjul. Köpte triggerhjulet nått så när färdigt, behövde bara fräsa så jag kunde montera det på remhjulet vilket jag kämpade med i somras. Fästet till givaren tillverkades sedan med lite bockad plåt och lite svets, och allt så jätte bra ut tyckte jag 🙂 Nu när jag ska starta den så ser jag att triggerhjulet kastar lite och rpm mätaren i datorn lever sitt eget liv när jag kör på startmotorn. Allt från 1000-4000rpm typ när det ska vara runt 300 vilket gör att MSet skickar ut fel data till tändspolen och spridarna.

                              Alternativen som finns nu är att riva bort triggerhjulet och remhjulet försöka sätta upp detta i en svarv och svarva ner det tills det inte kastar något, nackdelen med det är att det kanske blir lite för korta tänder för att givaren ska kunna känna av dem. Och efter detta justera givarfästet lite.

                              Det andra alternativet är att köpa en annan typ av givare, skicka iväg boxen och få den anpassad till denna givaren och göra om givarfästet till den nya typen och sen hoppas på att det blir bra.

                              Fortsättning följer…..

                                januari 29, 2011 kl. 14:44 #181418

                                fy tusan vilken konstant besvkelse… Varför kör du inte på orginal hallgivare i fördelaren?

                                  januari 29, 2011 kl. 14:51 #181419

                                  @M.broberg wrote:

                                  fy tusan vilken konstant besvkelse… Varför kör du inte på orginal hallgivare i fördelaren?

                                  Verkligen, lite tur i oturen att jag inte lyfte i motorn i bilen med en gång. Har ingen hallgivare i fördelaren, kör med en tom. Plus att jag har planer på att bygga vidare till Ford EDIS tändsystem efter ett tag 🙂

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 186 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.