Rybergs garage

Forum Övrigt Projekt / Min bil Rybergs garage

  • Detta ämne har 185 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2014-08-19 20:50 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 186 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #181420
    longjohn61
    Deltagare

    Typiskt murphys lag du har råkat ut för hoppas det ordnar sig.

    Mvh Nisse

    #181447
    jesprut
    Deltagare

    @longjohn61 wrote:

    Typiskt murphys lag du har råkat ut för hoppas det ordnar sig.

    Mvh Nisse

    På ett eller annat sätt så löser det sig nog…. Hoppas jag 🙂

    #181448
    jesprut
    Deltagare

    Vad är en uppdatering utan bilder. Inte så mycket att se men ändå 😛

    Gjorde en enkel startpanel på jobbet. Oljetryck, Oljetempmätare, huvudbrytare och en knapp till startmotorn. Och givetvis MS-boxen. Ska dit en brytare till bränslepumpen också.

    Tänkte jag skulle kolla kompet nu också när jag fått igång startmotorn. Och jag tänkte ju så klart att man skulle få fram kompressions förhållandet eftersom det är de jag är ute efter, men detta ger ju bara tycket. Efter lite läsning på nätet så vet jag nu har ju ska få fram förhållandet synd bara att man inte visste detta innan man smällde ihop motorn :/

    Cylinder 1

    Cylinder 2

    Cylinder 3

    Cylinder 4

    Kommer dock inte ihåg vad det är original. Någon som vet ?

    #181449
    anderslindh
    Deltagare

    Vet inte vad som skiljer komp i Bar mot kompressionstal i tabellerna men en T16 med 175hk har väl 9,0 i kompressionstal iaf? 🙂

    #181450
    plankan
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    men en T16 med 175hk har väl 9,0 i kompressionstal iaf? 🙂

    T16 överlag har detta komph. förhållande.

    #181451
    M.Broberg
    Deltagare

    T16 har 9,0. bygger man en T16 med 84ans kolvar och 86 eller nyare (tex 2.3) topp landar det istället på 8,5

    EDIT: nu hittar jag inte, och kommer inte ihåg svaret, men har du bearbetat toppen i förbränningsrummen eller har du bara planat den? om du bara planat är det ju lätt att räkna vilken komp du har 🙂

    EDIT2: B202i katalysator har 10,1 i kompressiontal enligt min verkstadshandbok.

    #182596
    jesprut
    Deltagare

    Har länge tänkt att göra detta, och nu är det dags 🙂 Kommer lägga upp bilder och instruktioner allt eftersom och även komplettera med lite bilder osv som jag tycker fattas. När den är klar kanske den kan läggas i FAQ ? 🙂

    FAQ Renovering av topplock

    Del 1: Isärtagning

    Här har vi då topplocket, redan borttaget från block. insug, avgas och ventilkåpa är också borttaget.

    Vi börjar med att ta bort fördelaren, vilken bara är att dra rakt ut.

    Nu ska vi ta bort överfallen till kamaxlarna. Till detta behövs en Nr.13 hylsa och ett skaft av lämplig typ.

    Jag brukar göra så att jag lossar på de lite i taget tills kamaxeln inte ligger i spänn längre.

    En kamaxel färdig och 5st överfall lösa.

    Andra kamaxeln också frilagd.

    Nu kan vi ta bort kamaxlarna och lägga undan dem.

    En insugskam och en avgaskam, d.v.s. en med och en utan fördelarspår.

    Nu tar vi och kollar lite på överfallen. Bultarna är nämligen inte likadana. Den undre har ett spår i gängorna, detta är för smörjning till överfallen och den ska sitta inåt topplocket.

    Sen häller vi upp ett bad med lite diesel i för rengöring.

    I med överfallen i badet, så får de stå där och dra till sig lite. OBS! Vid användning av kemikalier osv som diesel, använd skyddsgrejer så som skyddshandskar, glasögon och munskydd.

    Åter till topplocket som nu ser ut så här när kamaxlarna är borttagna. Här ser vi lyftarna blottade.

    Lyftarna plockas ut ur sina lopp. Detta görs enklast med en magnet.

    Nu gäller det att börja ha koll på var grejerna ska sitta när man ska montera ihop allt igen. Och efter som det inte finns några indikeringar 1-16 i toppen vad jag har kunnat se så har jag gjort och följt denna.

    Och här har vi topplocket utan lyftarna.

    Nu är det dags att ta bort ventilerna. Och vi kommer till detta med ventilfjäderbågar.
    Första gången köpte jag denna på biltema, det står att den ska fungera till saab 900 med överliggande kamaxel. Vilket den inte gör! Kanske till 8v det har jag inte testat.

    Åkte då till swedol och köpte denna. Vilken fungerar alldeles utmärkt till 16V.

    Skillnaden som gör att den ena fungerar och den andra inte är denna. Om man kollar på den övre delen på dessa så ser man skillnaden. Den del som ska gå ner emot fjädern är alldeles för kort på biltema bågen, vilket gör att den tar emot kanten på toppen vilket för att den inte når ner. Kollar man på swedols så ser man att den är väldigt mycket längre och dessutom är den justerbar i båda ändarna.

    När vi nu har en lämplig ventilfjäderbåge så är det dags att ta sig an ventilerna.

    Mothåll emot ventilen.

    Mot fjädern.

    Här inne har vi knasterna som vi vill få bort. Verktyg till detta har jag använt en rits och en magnet penna. Ritsen kan man byta ut emot nått annat långt stabilt och spetsigt. Knasterna består av två delar så det är bara att försöka peta bort dessa och plocka ur dem.

    Efter ett tag bör det se ut så här. Alla ventiler mm är bort 🙂



    Sådär, nu är topplocket snart helt tomt. Det som ska göras nu är att ta bort ventiltätningarna.
    Eftersom det är så tight i tryckarbrunnen så är det svårt att komma åt med en vanlig tång. Så jag köpte en ventiltätningstång på ebay och den är helt guld värd 🙂

    Ventiltätningstång in action!

    Några minuter senare är 16st tätningar urplockade.

    Såhär ser det ut utan tätningar.

    Nu bör du ha ett helt rent topplock som är redo för rengöring.

    #182598
    jesprut
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    om du bara planat är det ju lätt att räkna vilken komp du har :).

    Nja, lätt att räkna ut är det verkligen inte. Då man måste få fram volymen man tagit bort och förbränningsrummen är ju inte direkt lätta att mäta detta på 😛 Men jag lyckades nog hyfsat med hjälp av mitt rit-program 🙂

    #182599
    anderslindh
    Deltagare

    Mycket tjusigt! Ser fram emot nästa del 🙂

    Undrar om inte plankan har en FAQ på demontering av topp från block, kanske kunde man slå ihop dessa två då? 🙂

    #182600
    longjohn61
    Deltagare

    Definitivt ett ämne för FAQ toppen detta ❗
    Vart köpte du tången till ventiltätningarna ❓
    Mvh Nisse

    #182602
    plankan
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Undrar om inte plankan har en FAQ på demontering av topp från block

    Hade det i gamla forumet samt fd projekttråden.

    Men låt oss få lite nytt matr. i FAQ vet jag 😉

    #182606
    M.Broberg
    Deltagare

    @jesprut wrote:

    @M.broberg wrote:

    om du bara planat är det ju lätt att räkna vilken komp du har :).

    Nja, lätt att räkna ut är det verkligen inte. Då man måste få fram volymen man tagit bort och förbränningsrummen är ju inte direkt lätta att mäta detta på 😛 Men jag lyckades nog hyfsat med hjälp av mitt rit-program 🙂

    Som sagt, om du Bara planat är det lätt. iofs måste du veta hur mkt du planat.

    saxxar ett svar från ett annat forum

    Har man bara koll på cylindervolymen och kompressionsförhållandet (geometriska) så är det ganska lätt att räkna ut. Har man en cylinder på 500cc och ett kompressionsfåhållade på 10:1 så är alltså volymen över kolven 50cc. Sen får man räkna ut skillnaden i volym som uppstår av den förändrig man gör. Säg att man planar toppen och det försvinner 5cc från volymen över kolven så blir nya kompet 500cc/45cc = 11,1:1

    #182608
    jesprut
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    @jesprut wrote:

    @M.broberg wrote:

    om du bara planat är det ju lätt att räkna vilken komp du har :).

    Nja, lätt att räkna ut är det verkligen inte. Då man måste få fram volymen man tagit bort och förbränningsrummen är ju inte direkt lätta att mäta detta på 😛 Men jag lyckades nog hyfsat med hjälp av mitt rit-program 🙂

    Som sagt, om du Bara planat är det lätt. iofs måste du veta hur mkt du planat.

    saxxar ett svar från ett annat forum

    Har man bara koll på cylindervolymen och kompressionsförhållandet (geometriska) så är det ganska lätt att räkna ut. Har man en cylinder på 500cc och ett kompressionsfåhållade på 10:1 så är alltså volymen över kolven 50cc. Sen får man räkna ut skillnaden i volym som uppstår av den förändrig man gör. Säg att man planar toppen och det försvinner 5cc från volymen över kolven så blir nya kompet 500cc/45cc = 11,1:1

    Jag kan formeln för detta båda framlänges och baklänges. Det svåra här är att just räkna ut hur många cc det är man har planat bort. Eftersom förbränningsrummet är typ rektangulärt med med avrundade hörn och lite annat smått och gott och till råga på allt är det koniskt. Så lätt att räkna ut det är de verkligen inte.
    Om någon nu vet hur man räknar ut detta med att bara veta original förbränningsrums cc och bortplanat material i mm är jag idel öra.

    Det man får gör är att mäta upp förbränningsrummen med vätska efter man har planat.

    #182644
    jesprut
    Deltagare

    @Anderslindh wrote:

    Mycket tjusigt! Ser fram emot nästa del 🙂

    Undrar om inte plankan har en FAQ på demontering av topp från block, kanske kunde man slå ihop dessa två då? 🙂

    Kul att det uppskattas 🙂 Ja är det någon som har eller kan göra en FAQ på demontering från block så är det ju bara att slå ihop dessa sen 🙂

    @longjohn61 wrote:

    Definitivt ett ämne för FAQ toppen detta ❗
    Vart köpte du tången till ventiltätningarna ❓
    Mvh Nisse

    Hoppas det kan bli bra iaf:)
    Tången inhandlades på Ebay. Sök på Valve steam seal plier och det bör nog vara den typ som är extra lång 🙂

    @plankan wrote:

    Hade det i gamla forumet samt fd projekttråden.

    Men låt oss få lite nytt matr. i FAQ vet jag 😉

    Har du en eller kan göra en för demontering från block så får du gärna göra det, så kan vi slå ihop dem sen 🙂

    #183752
    jesprut
    Deltagare

    Idag ställde jag på den röde och åkte å hämtade den. Sen blev det montering av nya fälgarna och en tvätt 🙂

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 186 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng