Saab 900 "Lollo"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"
- Detta ämne har 272 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2023-09-22 11:33 av
Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
februari 7, 2019 kl. 12:14 #455410
vilket härligt kul projekt du har Nils, hoppas man får se denna i Borlänge den 25/5 eller i Trollhättan 🙂 \\ Thomas.
Den där är till anslutningen för vevhusventilationen.
Kan kolla om jag har någon nippel och bussning att undvara men jag tror inte detTack Urban, kika gärna!
Har de löst sig med IC för dig?//Nils
Bussningen har art nr 8325656
kan tipsa om portal.orio.com där du kan se om saker finns i lager samt rekommenderat pris utan moms om du har art nr.
EPC är smidigt med om man kan hitta det. har hört att det finns att hitta på olaglig väg men så ska man såklart inte göra!Tack, då ska jag beställa en sådan 🙂
Självklart skulle de vara bra med EPC 🙂vilket härligt kul projekt du har Nils, hoppas man får se denna i Borlänge den 25/5 eller i Trollhättan
\\ Thomas.
Planerar att deltaga på båda träffarna, och nån 900:a kommer jag komma i.
Stöter jag inte på patrull på något stort så är planen att ta denna till festivalen.
Mvh NilsDen där är till anslutningen för vevhusventilationen. Kan kolla om jag har någon nippel och bussning att undvara men jag tror inte det
Tack Urban, kika gärna! Har de löst sig med IC för dig?
//NilsJo, det löste sig med IC så nu har jag dubbla uppsättningar 🙂
Nu blev det en mancold istället för garaget 🙁Då var de dags för leverans från vår eminenta reservdelsshop:
De jag vart mest uppspelt över var den här 😀
Även den här var rolig att komma över (och bra):
De vart även lyktglas fram (Hella original), stötfångarlist fram, tändkabelsats, bränsleslang samt några andra smågrejer.
Produkter som inte kom med på bild var bromsskivor fram/bak med monteringhsdetaljer. De är egentligen inte dåliga, så jag får se om de hamnar på denna eller något annat projekt:Den där är till anslutningen för vevhusventilationen. Kan kolla om jag har någon nippel och bussning att undvara men jag tror inte det
Tack Urban, kika gärna! Har de löst sig med IC för dig? //Nils
Jo, det löste sig med IC så nu har jag dubbla uppsättningar
Nu blev det en mancold istället för garaget
Usch, har börjat nysa i eftermiddag jag med…
Hoppas det stannar där för mig!Okej, vad bra att de löst sig.
Hör av dig om du hittar ett rör eller bussningar 🙂Jag har fortsatt arbetet med bränslet, och helgen erbjöd +grader så de var bara att bege sig ut till donatorn!
Tog slangarna framifrån och bak, och de gick jättesmidigt.
Tyvärr har ”förra ägarn” kapat av bränslekopplingarna till filtret. sedan monterat ett vanligt litet bränslefilter direkt på slangen.Jag tog filterhållare från en 1987 insprutade / 8V, och monterade de på rätt ställe där bak.
Den kommer även få donera kopplingarna till filtret:Efter att de löst sig med filtret var de dags att ”gräva fram” tanken som stått åt sidan en månad.
Självklart blir de drag i rören med denna pump 😀Och här är en dålig bild på resultatet. Klaga inte på bildkvalitén, de är för tätt emot karossen helt enkelt 🙂
Och sist idag, inkopplat och klart!
Nu är jag klar med bakvagnen, elen samt chassiet i bakre delen av bilen.
Låter kanske löjligt men känns lite som en milstolpe 🙂Attachments:
Jag har efter massa tid lyckats fått bort den förb***de bulten som rostat fast i styrväxeln!
Veckor av bad i 556 och kluriga mellanlägg i skruvstädet kombinerat med värme så gick det tillslut.De firades med montering såklart 🙂
Så nu är bilen vänsterstyrd!
Känns kanon. Inser att jag nu är klar med framvagnenTror jag ska skaffa mig en lika fin värmekran och ha som prydnad i fin hyllan, tycker den är vacker:
Nu känner jag mig elak på riktigt…
Men har du inte glömt plastringen som håller golvmattan mot torpedväggen/gummigenomföringen ?
Föreslår att du fixar det innan du monterar fler prylarHahaha, jo det har jag!
Men de var ganska enkelt att ta lös / få dit den övre delen så de ska lösa sig 😉Anonymfebruari 20, 2019 kl. 21:31 #456060Inte för att kapa din tråd –
men jag saknar svar från dig på mail ang mittkonsol ?Mvh/
Inte för att kapa din tråd – men jag saknar svar från dig på mail ang mittkonsol
Mvh/Yes, de vart en rejäl flunsa där men efter det har du fått svar.
Den ligger kvar och skickas gärna så Miss English blir komplett 🙂
Återkom så skickar jag!
MVH NilsHejsan!
Måste uppdatera i tråden känner jag så ni vet vad som händer.
Nån vecka efter inköp av bilen fick jag och min sambo veta att vi skulle bli föräldrar i augusti.
Massa bestyr således och med renoveringar som måste göras på huset kändes de stundtals hopplöst.
Bland annat planerades de in en köksrenovering för maj månad (för att slippa vara utan kök senare med en liten bebis hemma).Efter 2 veckors flunsa i februari så kände jag att projektet kanske måste pausas, men de var ingen optimal lösning då jag knappast kommer få mer tid framöver.
Bilen står ju också i min fars ”mekgarage” och den platsen behövs då han också har massa bilar som behöver kärlek.Vägs ände?
Skulle detta bli som mitt tidigare projekt, avslutat mitt i och en besvikelse för mig själv?
Alla pengarna i sjön och en halvfärdig bil med lösa delar?To be continued…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.