Saab 900 "Lollo"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 272 totalt)
  • Författare

Montera krängningshämmare fram

där finns måtten, citerat ur tråden

Jag fann en kladdlapp på en ritning.
      45x90x6 (68 mm mellan hålen) 10mm hål

Hålbilden centrerad både i längd och bredd.

på min 84a satt det gamla fästet från fabrik.

• Det här svaret redigerades för 7 år, 3 månader sedan av M.Broberg.
        januari 24, 2019 kl. 14:14 #454742

Tack tack och åter tack för snabba svar!
        Fantastiskt forum detta, vilken kunskap ni besitter!

I och med era snabb svar kunde jag snabbt ta fram en ”ritning” med lånad bild från @regin:

ritning_mellanlägg_190124

Sen iväg på lunchen till en mekanisk verkstad och voil´a:

IMG_0665

Hålbilden från @M.Broberg hjälper ikväll när de ska borras hål i 10mm!

Återkommer med rapporter löpande.

MVH Nils

Anonym
          januari 24, 2019 kl. 14:24 #454746

Tack tack och åter tack för snabba svar! Fantastiskt forum detta, vilken kunskap ni besitter!
          I och med era snabb svar kunde jag snabbt ta fram en ”ritning” med lånad bild från @regin:
          ritning_mellanlägg_190124
          Sen iväg på lunchen till en mekanisk verkstad och voil´a:
          IMG_0665
          Hålbilden från @M.Broberg hjälper ikväll när de ska borras hål i 10mm!
          Återkommer med rapporter löpande.
          MVH Nils

Det e jo det vi e till för här –
          hjälpa varann ?

februari 4, 2019 kl. 22:38 #455281

Tiden går och kylan håller i sig även här i södra Norrland. Vill ha lite mildare väder så jag kan ta rätt på bränsleslangen ur donatorn.
            Men de finns ju annat att göra, och så har också lite blivit gjort 🙂

Krängningshämmare fram monterad och klar med Powerflex:

IMG_0666

IMG_0667

IMG_0668

Gjorde även rent det sista fram runt kylarbalken:

IMG_0688

IMG_0689

För att kunna montera den (iallfall nästan..) nya kylaren:

IMG_0699

IMG_0700

Nya kabelstammen installerad bakåt. Lysen o.sv. monterat.
            ”uppdaterat” med kabelinfästningar osv. från 1991.
            Jag har även gjort något jag aldrig gjort tidigare: Monterade av dragkroken…
            Tror dock aldrig jag hade dragit något ändå (har annars avtagbart på cabben och bruksbilarna).
            Fick nog bara en dålig bild på detta:

IMG_0696

Hjulupphängning bak är åter monterad med Lesjöfors fjädrar, Bilstein dämparna samt Powerflex-försedd krängningshämmare bak:

IMG_0691

Även fram har fjädrar och dämpare kommit på plats, samt även den tidigare nämnda ”krängare”.
            Ska bli kul att se hur bilen beter sig, första gången jag gör denna operation med genomgång av ”allt” samtidigt (nåja, byter inte alla bussningar men de som är slitet…), samt att de uppdateras med lite tuffare prylar:

IMG_0690

I fredags tog jag dock semester och kikade på Rallysprint då Sundsvall varit arrangör av SM-veckan vinter 2019:

IMG_0706

Nu håller jag på att jäklas med en bult som trilskas med att sitta fast i styrväxelbussningen. Muttern fick kapas av när jag tog den ur donatorn.
            Men de ska bli mildare till helgen, så hoppas kunna få ur bränslerören då också.

februari 4, 2019 kl. 22:59 #455294

Jo just det ja, har lyckats lösa några svåra bitar också 😀
              Ett sånt här ”kit” är ju bra att ha, dessa kom även med rätt knacksensor för T16 samt oskadat skärmkablage till dito:

IMG_0718

Samma säljare kunde även förse mig med detta (”lånad bild”) då de var komplett med luftskärm, hållare/-infästning o.sv:

IMG_0719

Då tryck och vaccumslang var i dåligt skick så vände jag mig hit för ett nytt kit med nya slangklammer o.sv:

IMG_0709

IMG_0711

Tydligen har jag gjort ett bra val också 😉

IMG_0712

När jag ända var på ”G” så inhandlades nya bussningar till motor också.
              De hade bra pris på avgasupphängningar samt framvagnsbult i kit, så de bockades också i:

IMG_0710

Anonym
                februari 5, 2019 kl. 00:05 #455302

Jo just det ja, har lyckats lösa några svåra bitar också ? Ett sånt här ”kit” är ju bra att ha, dessa kom även med rätt knacksensor för T16 samt oskadat skärmkablage till dito:
                IMG_0718

Grattis till APC ”kittet”

Ser inte allt på bild –
                fick du även med den ”nippel” här:

Som skall sitta på insuget till turbo:

Kom sedan bara ihåg när du skall monterar ”Knacksensor” –
                Som Frank fint gjorde bild på ?

20* och skall ”dras” 20Nm

februari 5, 2019 kl. 08:25 #455327

nippeln på röret går att lösa med en vanlig tryckluftsnippel och mutter med någon random gummigrejj som tätning

Tror do88 har nån bra lösning på detta med.

men org är såklart bäst.

februari 5, 2019 kl. 11:32 #455329

Nippel finns hos SSK reservdelar.
                    Denna bör kunna funka.

https://saabklubben-reservdelar.se/9000-85-98/motor/turbosystem/nippel/

Bussning insug kan man lösa på flera sätt, finns kanske ngn som har en extra över.

//B

Björn
                    Västerås
                    Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                    Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                    Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

februari 5, 2019 kl. 14:24 #455331

Bussningen finns på saab för magnifika 90,99 kronor + moms som rekomenderat pris.

februari 6, 2019 kl. 18:14 #455372

Bussningen finns på saab för magnifika 90,99 kronor + moms som rekomenderat pris.

@M
                        .Broberg har du artikelnummer så jag kan åka till min handlare och beställa? 🙂

MVH Nils

februari 6, 2019 kl. 18:15 #455373

Nippel finns hos SSK reservdelar. Denna bör kunna funka.
                          https://saabklubben-reservdelar.se/9000-85-98/motor/turbosystem/nippel/
                          Bussning insug kan man lösa på flera sätt, finns kanske ngn som har en extra över.
                          //B

Tyvärr verkar inte länken fungera 🙁
                          Kanske tagit slut / utgått?

MVH Nils

februari 6, 2019 kl. 18:21 #455375

Tyvärr verkar jag sakna det inringade i mitt ”kit” tyvärr.
                            Får söka efter dessa detaljer för att få det 100 %!

Är de någon som har över är det självklart intressant!

Tbh-1

MVH Nils

Attachments:
                              februari 6, 2019 kl. 18:27 #455378

Nu kanske jag framstår som dum, eller är det denna?

https://saabklubben-reservdelar.se/900-79-94/motor/insugningsror/bussning-0/

751714

Attachments:
                                februari 6, 2019 kl. 21:19 #455382

Den där är till anslutningen för vevhusventilationen.

Kan kolla om jag har någon nippel och bussning att undvara men jag tror inte det

februari 7, 2019 kl. 09:13 #455393

Bussningen har art nr 8325656

kan tipsa om portal.orio.com där du kan se om saker finns i lager samt rekommenderat pris utan moms om du har art nr.

EPC är smidigt med om man kan hitta det. har hört att det finns att hitta på olaglig väg men så ska man såklart inte göra!

• Det här svaret redigerades för 7 år, 2 månader sedan av M.Broberg.
                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 272 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.