Saab 900 "Lollo"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"
- Detta ämne har 272 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2023-09-22 11:33 av
Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
där finns måtten, citerat ur trådenJag fann en kladdlapp på en ritning.
45x90x6 (68 mm mellan hålen) 10mm hålHålbilden centrerad både i längd och bredd.
på min 84a satt det gamla fästet från fabrik.
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 3 månader sedan av
M.Broberg.
Tack tack och åter tack för snabba svar!
Fantastiskt forum detta, vilken kunskap ni besitter!I och med era snabb svar kunde jag snabbt ta fram en ”ritning” med lånad bild från @regin:
Sen iväg på lunchen till en mekanisk verkstad och voil´a:
Hålbilden från @M.Broberg hjälper ikväll när de ska borras hål i 10mm!
Återkommer med rapporter löpande.
MVH Nils
Attachments:
Anonymjanuari 24, 2019 kl. 14:24 #454746Tack tack och åter tack för snabba svar! Fantastiskt forum detta, vilken kunskap ni besitter!
I och med era snabb svar kunde jag snabbt ta fram en ”ritning” med lånad bild från @regin:

Sen iväg på lunchen till en mekanisk verkstad och voil´a:

Hålbilden från @M.Broberg hjälper ikväll när de ska borras hål i 10mm!
Återkommer med rapporter löpande.
MVH NilsDet e jo det vi e till för här –
hjälpa varann ?Tiden går och kylan håller i sig även här i södra Norrland. Vill ha lite mildare väder så jag kan ta rätt på bränsleslangen ur donatorn.
Men de finns ju annat att göra, och så har också lite blivit gjort 🙂Krängningshämmare fram monterad och klar med Powerflex:
Gjorde även rent det sista fram runt kylarbalken:
För att kunna montera den (iallfall nästan..) nya kylaren:
Nya kabelstammen installerad bakåt. Lysen o.sv. monterat.
”uppdaterat” med kabelinfästningar osv. från 1991.
Jag har även gjort något jag aldrig gjort tidigare: Monterade av dragkroken…
Tror dock aldrig jag hade dragit något ändå (har annars avtagbart på cabben och bruksbilarna).
Fick nog bara en dålig bild på detta:Hjulupphängning bak är åter monterad med Lesjöfors fjädrar, Bilstein dämparna samt Powerflex-försedd krängningshämmare bak:
Även fram har fjädrar och dämpare kommit på plats, samt även den tidigare nämnda ”krängare”.
Ska bli kul att se hur bilen beter sig, första gången jag gör denna operation med genomgång av ”allt” samtidigt (nåja, byter inte alla bussningar men de som är slitet…), samt att de uppdateras med lite tuffare prylar:I fredags tog jag dock semester och kikade på Rallysprint då Sundsvall varit arrangör av SM-veckan vinter 2019:
Nu håller jag på att jäklas med en bult som trilskas med att sitta fast i styrväxelbussningen. Muttern fick kapas av när jag tog den ur donatorn.
Men de ska bli mildare till helgen, så hoppas kunna få ur bränslerören då också.Attachments:
Jo just det ja, har lyckats lösa några svåra bitar också 😀
Ett sånt här ”kit” är ju bra att ha, dessa kom även med rätt knacksensor för T16 samt oskadat skärmkablage till dito:Samma säljare kunde även förse mig med detta (”lånad bild”) då de var komplett med luftskärm, hållare/-infästning o.sv:
Då tryck och vaccumslang var i dåligt skick så vände jag mig hit för ett nytt kit med nya slangklammer o.sv:
Tydligen har jag gjort ett bra val också 😉
När jag ända var på ”G” så inhandlades nya bussningar till motor också.
De hade bra pris på avgasupphängningar samt framvagnsbult i kit, så de bockades också i:Anonymfebruari 5, 2019 kl. 00:05 #455302Jo just det ja, har lyckats lösa några svåra bitar också ? Ett sånt här ”kit” är ju bra att ha, dessa kom även med rätt knacksensor för T16 samt oskadat skärmkablage till dito:
Grattis till APC ”kittet”
Ser inte allt på bild –
fick du även med den ”nippel” här:
Som skall sitta på insuget till turbo:
Kom sedan bara ihåg när du skall monterar ”Knacksensor” –
Som Frank fint gjorde bild på ?
20* och skall ”dras” 20Nm
februari 5, 2019 kl. 11:32 #455329Nippel finns hos SSK reservdelar.
Denna bör kunna funka.https://saabklubben-reservdelar.se/9000-85-98/motor/turbosystem/nippel/
Bussning insug kan man lösa på flera sätt, finns kanske ngn som har en extra över.
//B
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenBussningen finns på saab för magnifika 90,99 kronor + moms som rekomenderat pris.
@M.Broberg har du artikelnummer så jag kan åka till min handlare och beställa? 🙂MVH Nils
Nippel finns hos SSK reservdelar. Denna bör kunna funka.
https://saabklubben-reservdelar.se/9000-85-98/motor/turbosystem/nippel/
Bussning insug kan man lösa på flera sätt, finns kanske ngn som har en extra över.
//BTyvärr verkar inte länken fungera 🙁
Kanske tagit slut / utgått?MVH Nils
Nu kanske jag framstår som dum, eller är det denna?
https://saabklubben-reservdelar.se/900-79-94/motor/insugningsror/bussning-0/
Attachments:
Bussningen har art nr 8325656
kan tipsa om portal.orio.com där du kan se om saker finns i lager samt rekommenderat pris utan moms om du har art nr.
EPC är smidigt med om man kan hitta det. har hört att det finns att hitta på olaglig väg men så ska man såklart inte göra!
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 2 månader sedan av
M.Broberg.
-
Det här svaret redigerades för 7 år, 3 månader sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.