Saab 900 "Lollo"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 "Lollo"

Detta ämne innehåller 146 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-02-16 20:36.

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 147 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #454374

    Janne Hagnell
    Moderator

    Och tänk på att borst som släpper är sylvassa projektiler! Använd rejäla skyddsglasögon och gärna Jasonmask!

    #454377

    M.Broberg
    Deltagare

    jag kör en näsduk över munnen och skägget i äkta biker style, mössa och skyddsglasögon när det är rostiga saker.

    men bara manr har andningsksydd och har skyddsglasögon så. Visst, det kan göra ont. ibland men SÅ ofta släpper det inte. Och med rätt storlek på borsten i förhållande till vinkelslipen (115mm borste på 125 slip tex) så kan man ha sprängskyddet kvar och det tar rätt jävla mycket 🙂

    • Det här svaret redigerades 4 veckor, 1 dag sedan av .
    #454379

    saabaero
    Deltagare

    Dom där vassa borsten som släpper brukar sitta fast i byxorna kring skrevet när jag kört med vinkelslipen.. Bra å rejäla byxor också 🙂

    #454453

    M.Broberg
    Deltagare

    Dom där vassa borsten som släpper brukar sitta fast i byxorna kring skrevet när jag kört med vinkelslipen.. Bra å rejäla byxor också 🙂

    Jo, men det är bra generell rekomendation.

    Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil

    #454488

    saabaero
    Deltagare

    Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil

    Kan inte komma på något tillfälle när speedos är ok 🙂

    #454549

    nisset16
    Deltagare

    Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil

    Kan inte komma på något tillfälle när speedos är ok 🙂

    I Spanien Urban, i Spanien 😉

    #454550

    nisset16
    Deltagare

    Milstolpe! Det sista som vittnar om högerstyrningen är bortmonterat!
    Även fjädrar samt dämpare fram är väck 🙂

    Undra om jag måste byta bränsleledningarna i samband med tankbytet? Eller kan man skarva på något sett?
    Även den främre infästningen till motorkudden verkar skilja. Kan man köra med den gamla modellen av kudde + fäste (1985) likt den från förgasarmotorn?
    På sidorna verkar infästningen lika iallafall.

    IMG_0623

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 5 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #454554

    saabaero
    Deltagare

    Plocka bränsleledningarna från donatorn. Går utmärkt att flytta över om man är försiktig.
    Skarva går ju också om man hittar lämpliga skarvrör. Köpte skarvrör + plastslang från en engelsk firma i sommar. Minns inte riktigt var.

    Det går jättebra att köra med gummimotorfästen.
    Kör så på min banbil.
    T16 1984 hade gummifästena

    #454561

    nisset16
    Deltagare

    Plocka bränsleledningarna från donatorn. Går utmärkt att flytta över om man är försiktig. Skarva går ju också om man hittar lämpliga skarvrör. Köpte skarvrör + plastslang från en engelsk firma i sommar. Minns inte riktigt var.
    Det går jättebra att köra med gummimotorfästen. Kör så på min banbil. T16 1984 hade gummifästena

    Jag tror jag försöker flytta över då det kändes som bränsleledningarna var friska på donatorn. Synd att jag inte tänkte så långt när den stod inne i värmen (- 17 när jag for imorse)…
    Får ta de försiktigt och ha skarvningen som plan B.

    De konstiga med denna är att den inte har hydrauliskt fäste fram? Vill minnas att det skiljer på 900 S och ”riktig” T16?
    Jag tänker att nya gummi borde hålla många år med få sommarmil som du nämner 🙂
    Får väl helt enkelt flytta över motorfästet från den gamla förg.motorn till denna.

    Fäste på T16:

    fäste_900S

    Infästning i bilen:

    fäste_900C

    Bilagor:
    #454566

    saabaero
    Deltagare

    LTT har inte hydrauliskt främre motorfäste. Är bara FTT som har det.

    Du har väl dessutom det gamla fästet i karossen. Trodde inte det hängde med så länge.
    Tror inte ens det går att sätta hydrauliskt fäste på din bil.

    #454694

    nisset16
    Deltagare

    LTT har inte hydrauliskt främre motorfäste. Är bara FTT som har det.
    Du har väl dessutom det gamla fästet i karossen. Trodde inte det hängde med så länge. Tror inte ens det går att sätta hydrauliskt fäste på din bil.

    Då mindes jag rätt gällande LTT / FTT och främre fästet.
    Nej som du nämner är hydrauliskt uteslutet på denna om man inte vill byta infästningen i karossen 🙂

    //Nils

    #454695

    nisset16
    Deltagare

    God dag

    Lite mer riva är det, börjar bli sugen på att återmontera lite snart!
    Här kom tanken ner:

    IMG_0648

    Sen har jag stött på lite patrull när jag skulle montera krängningshämmaren fram, då de saknas ett ”mellanlägg” som ska sitta vid de inre bussningarna intill styrväxeln.
    Är det i aluminium original? Var alldeles ”bortvittrade” på reservdelsbilen.
    Vet någon hur man kan lösa dessa (verkar inte finnas att köpa via klubben eller andra reservdelssidor)?
    Eller om nån kan ta mått / har till salu?

    Se nedan artikel som saknas:

    hållare_krängare_fram

    mellanlagg_krangningshammare_fram_190124

    I övrigt har jag gjort rent runt infästningen. Låter det (tillsynes) välfungerande rostskyddet sitta kvar på platser som är svår att komma åt för rengöring / tvätt:

    IMG_0657

    IMG_0658

    Påbörjat skrubbning av styrväxeln innan den ska monteras:

    IMG_0653

    Grovrengjord med bräkleen utvändigt:

    IMG_0656

    Nu hoppas jag kunna börja återmontera lite delar i helgen 🙂

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    Bilagor:
    #454705

    saabaero
    Deltagare

    Mellanlägget till krängaren är ofta jättedåligt. Troligen är det en riktigt dålig idé att blanda alu och svartstål på det sättet det är gjort där. Dom vittrar sönder ungefär som lagerstöden på 9000.
    Själva plattan är inget hokus-pokus. Hålbilden bestäms av överfallet, yttermåttet begränsas av delarna runt och tjockleken är anpassad för att krängaren ska gå fritt från plåten

    Kan kika om jag har en att mäta på. Tror det finns nån, men frågan är var den ligger 🙂

    #454706

    saabaero
    Deltagare

    . Nej som du nämner är hydrauliskt uteslutet på denna om man inte vill byta infästningen i karossen

    Jag har bytt fäste på min LER för att kunna köra med primärhuset med extra lager på nedre drevet. Tycker mig minnas att det nya fästet blev std bara något år efter -83, typ 84/85 nån gång så det är lite förvånande att din har det gamla.
    Letade ett tag för att hitta en donator att plocka fästet ifrån och när det väl var losskapat såg jag att Saabklubben hade fästet nytt för typ 100kr eller nått *ghaa*

    Hur ser förresten reservhjulets infästning ut på den där karossen ?
    Har du den gamla haken eller den nya skruven ?

    #454707

    Regin
    Deltagare

    Sen har jag stött på lite patrull när jag skulle montera krängningshämmaren fram, då de saknas ett ”mellanlägg” som ska sitta vid de inre bussningarna intill styrväxeln. Är det i aluminium original? Var alldeles ”bortvittrade” på reservdelsbilen. Vet någon hur man kan lösa dessa (verkar inte finnas att köpa via klubben eller andra reservdelssidor)? Eller om nån kan ta mått / har till salu?

    Jo detta kan tyvärr vara lite av en ”Classic” på OG 900 i dag.
    Jag fick dem nytillverkade den gången med Rödluvan:
    Platta
    Dom är 9 Cm långa – 4.5 Cm i bredd –
    och cirka 6 mm i tjocklek.

    I övrigt har jag gjort rent runt infästningen. Låter det (tillsynes) välfungerande rostskyddet sitta kvar på platser som är svår att komma åt för rengöring / tvätt

    Sitter en liten mutter kvar på undersidan –
    tar du den, så kan du lyfta upp hela ”bygel” och komma åt ordentligt med rengöring.

    Nu hoppas jag kunna börja återmontera lite delar i helgen 🙂

    Ja den känslan är skön –
    när man når till den punkten, där det ”vänder” 👌

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 147 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.