Saab 900 "Lollo"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 272 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 18, 2019 at 09:37 #454374

      Och tänk på att borst som släpper är sylvassa projektiler! Använd rejäla skyddsglasögon och gärna Jasonmask!

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        januari 18, 2019 at 12:25 #454377

        jag kör en näsduk över munnen och skägget i äkta biker style, mössa och skyddsglasögon när det är rostiga saker.

        men bara manr har andningsksydd och har skyddsglasögon så. Visst, det kan göra ont. ibland men SÅ ofta släpper det inte. Och med rätt storlek på borsten i förhållande till vinkelslipen (115mm borste på 125 slip tex) så kan man ha sprängskyddet kvar och det tar rätt jävla mycket 🙂

        • Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av M.Broberg.
          januari 18, 2019 at 12:40 #454379

          Dom där vassa borsten som släpper brukar sitta fast i byxorna kring skrevet när jag kört med vinkelslipen.. Bra å rejäla byxor också 🙂

            januari 19, 2019 at 17:41 #454453

            Dom där vassa borsten som släpper brukar sitta fast i byxorna kring skrevet när jag kört med vinkelslipen.. Bra å rejäla byxor också ?

            Jo, men det är bra generell rekomendation.

            Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil

              januari 20, 2019 at 14:00 #454488

              Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil

              Kan inte komma på något tillfälle när speedos är ok 🙂

                januari 20, 2019 at 21:26 #454549

                Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil

                Kan inte komma på något tillfälle när speedos är ok ?

                I Spanien Urban, i Spanien 😉

                  januari 20, 2019 at 21:52 #454550

                  Milstolpe! Det sista som vittnar om högerstyrningen är bortmonterat!
                  Även fjädrar samt dämpare fram är väck 🙂

                  Undra om jag måste byta bränsleledningarna i samband med tankbytet? Eller kan man skarva på något sett?
                  Även den främre infästningen till motorkudden verkar skilja. Kan man köra med den gamla modellen av kudde + fäste (1985) likt den från förgasarmotorn?
                  På sidorna verkar infästningen lika iallafall.

                  IMG_0623

                  • Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av nisset16.
                  • Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av nisset16.
                  Attachments:
                    januari 20, 2019 at 22:11 #454554

                    Plocka bränsleledningarna från donatorn. Går utmärkt att flytta över om man är försiktig.
                    Skarva går ju också om man hittar lämpliga skarvrör. Köpte skarvrör + plastslang från en engelsk firma i sommar. Minns inte riktigt var.

                    Det går jättebra att köra med gummimotorfästen.
                    Kör så på min banbil.
                    T16 1984 hade gummifästena

                      januari 21, 2019 at 08:17 #454561

                      Plocka bränsleledningarna från donatorn. Går utmärkt att flytta över om man är försiktig. Skarva går ju också om man hittar lämpliga skarvrör. Köpte skarvrör + plastslang från en engelsk firma i sommar. Minns inte riktigt var.
                      Det går jättebra att köra med gummimotorfästen. Kör så på min banbil. T16 1984 hade gummifästena

                      Jag tror jag försöker flytta över då det kändes som bränsleledningarna var friska på donatorn. Synd att jag inte tänkte så långt när den stod inne i värmen (- 17 när jag for imorse)…
                      Får ta de försiktigt och ha skarvningen som plan B.

                      De konstiga med denna är att den inte har hydrauliskt fäste fram? Vill minnas att det skiljer på 900 S och “riktig” T16?
                      Jag tänker att nya gummi borde hålla många år med få sommarmil som du nämner 🙂
                      Får väl helt enkelt flytta över motorfästet från den gamla förg.motorn till denna.

                      Fäste på T16:

                      fäste_900S

                      Infästning i bilen:

                      fäste_900C

                        januari 21, 2019 at 12:17 #454566

                        LTT har inte hydrauliskt främre motorfäste. Är bara FTT som har det.

                        Du har väl dessutom det gamla fästet i karossen. Trodde inte det hängde med så länge.
                        Tror inte ens det går att sätta hydrauliskt fäste på din bil.

                          januari 24, 2019 at 09:31 #454694

                          LTT har inte hydrauliskt främre motorfäste. Är bara FTT som har det.
                          Du har väl dessutom det gamla fästet i karossen. Trodde inte det hängde med så länge. Tror inte ens det går att sätta hydrauliskt fäste på din bil.

                          Då mindes jag rätt gällande LTT / FTT och främre fästet.
                          Nej som du nämner är hydrauliskt uteslutet på denna om man inte vill byta infästningen i karossen 🙂

                          //Nils

                            januari 24, 2019 at 09:56 #454695

                            God dag

                            Lite mer riva är det, börjar bli sugen på att återmontera lite snart!
                            Här kom tanken ner:

                            IMG_0648

                            Sen har jag stött på lite patrull när jag skulle montera krängningshämmaren fram, då de saknas ett “mellanlägg” som ska sitta vid de inre bussningarna intill styrväxeln.
                            Är det i aluminium original? Var alldeles “bortvittrade” på reservdelsbilen.
                            Vet någon hur man kan lösa dessa (verkar inte finnas att köpa via klubben eller andra reservdelssidor)?
                            Eller om nån kan ta mått / har till salu?

                            Se nedan artikel som saknas:

                            hållare_krängare_fram

                            mellanlagg_krangningshammare_fram_190124

                            I övrigt har jag gjort rent runt infästningen. Låter det (tillsynes) välfungerande rostskyddet sitta kvar på platser som är svår att komma åt för rengöring / tvätt:

                            IMG_0657

                            IMG_0658

                            Påbörjat skrubbning av styrväxeln innan den ska monteras:

                            IMG_0653

                            Grovrengjord med bräkleen utvändigt:

                            IMG_0656

                            Nu hoppas jag kunna börja återmontera lite delar i helgen 🙂

                            • Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av nisset16.
                            • Det här svaret redigerades för 5 år, 1 månad sedan av nisset16.
                              januari 24, 2019 at 10:05 #454705

                              Mellanlägget till krängaren är ofta jättedåligt. Troligen är det en riktigt dålig idé att blanda alu och svartstål på det sättet det är gjort där. Dom vittrar sönder ungefär som lagerstöden på 9000.
                              Själva plattan är inget hokus-pokus. Hålbilden bestäms av överfallet, yttermåttet begränsas av delarna runt och tjockleken är anpassad för att krängaren ska gå fritt från plåten

                              Kan kika om jag har en att mäta på. Tror det finns nån, men frågan är var den ligger 🙂

                                januari 24, 2019 at 10:11 #454706

                                . Nej som du nämner är hydrauliskt uteslutet på denna om man inte vill byta infästningen i karossen

                                Jag har bytt fäste på min LER för att kunna köra med primärhuset med extra lager på nedre drevet. Tycker mig minnas att det nya fästet blev std bara något år efter -83, typ 84/85 nån gång så det är lite förvånande att din har det gamla.
                                Letade ett tag för att hitta en donator att plocka fästet ifrån och när det väl var losskapat såg jag att Saabklubben hade fästet nytt för typ 100kr eller nått *ghaa*

                                Hur ser förresten reservhjulets infästning ut på den där karossen ?
                                Har du den gamla haken eller den nya skruven ?

                                  Anonym
                                  januari 24, 2019 at 10:18 #454707

                                  Sen har jag stött på lite patrull när jag skulle montera krängningshämmaren fram, då de saknas ett ”mellanlägg” som ska sitta vid de inre bussningarna intill styrväxeln. Är det i aluminium original? Var alldeles ”bortvittrade” på reservdelsbilen. Vet någon hur man kan lösa dessa (verkar inte finnas att köpa via klubben eller andra reservdelssidor)? Eller om nån kan ta mått / har till salu?

                                  Jo detta kan tyvärr vara lite av en “Classic” på OG 900 i dag.
                                  Jag fick dem nytillverkade den gången med Rödluvan:

                                  Dom är 9 Cm långa – 4.5 Cm i bredd –
                                  och cirka 6 mm i tjocklek.

                                  I övrigt har jag gjort rent runt infästningen. Låter det (tillsynes) välfungerande rostskyddet sitta kvar på platser som är svår att komma åt för rengöring / tvätt

                                  Sitter en liten mutter kvar på undersidan –
                                  tar du den, så kan du lyfta upp hela “bygel” och komma åt ordentligt med rengöring.

                                  Nu hoppas jag kunna börja återmontera lite delar i helgen ?

                                  Ja den känslan är skön –
                                  när man når till den punkten, där det “vänder” ?

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 272 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.