Saab 900 "Lollo"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"
- Detta ämne har 272 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2023-09-22 11:33 av Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
januari 18, 2019 at 09:37 #454374
Och tänk på att borst som släpper är sylvassa projektiler! Använd rejäla skyddsglasögon och gärna Jasonmask!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”jag kör en näsduk över munnen och skägget i äkta biker style, mössa och skyddsglasögon när det är rostiga saker.
men bara manr har andningsksydd och har skyddsglasögon så. Visst, det kan göra ont. ibland men SÅ ofta släpper det inte. Och med rätt storlek på borsten i förhållande till vinkelslipen (115mm borste på 125 slip tex) så kan man ha sprängskyddet kvar och det tar rätt jävla mycket 🙂
- Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av M.Broberg.
Dom där vassa borsten som släpper brukar sitta fast i byxorna kring skrevet när jag kört med vinkelslipen.. Bra å rejäla byxor också ?
Jo, men det är bra generell rekomendation.
Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil
Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil
Kan inte komma på något tillfälle när speedos är ok 🙂
Speedos är nog aldrig bra när man skruvar bil
Kan inte komma på något tillfälle när speedos är ok
I Spanien Urban, i Spanien 😉
Milstolpe! Det sista som vittnar om högerstyrningen är bortmonterat!
Även fjädrar samt dämpare fram är väck 🙂Undra om jag måste byta bränsleledningarna i samband med tankbytet? Eller kan man skarva på något sett?
Även den främre infästningen till motorkudden verkar skilja. Kan man köra med den gamla modellen av kudde + fäste (1985) likt den från förgasarmotorn?
På sidorna verkar infästningen lika iallafall.- Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av nisset16.
- Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av nisset16.
Attachments:
Plocka bränsleledningarna från donatorn. Går utmärkt att flytta över om man är försiktig.
Skarva går ju också om man hittar lämpliga skarvrör. Köpte skarvrör + plastslang från en engelsk firma i sommar. Minns inte riktigt var.Det går jättebra att köra med gummimotorfästen.
Kör så på min banbil.
T16 1984 hade gummifästenaPlocka bränsleledningarna från donatorn. Går utmärkt att flytta över om man är försiktig. Skarva går ju också om man hittar lämpliga skarvrör. Köpte skarvrör + plastslang från en engelsk firma i sommar. Minns inte riktigt var.
Det går jättebra att köra med gummimotorfästen. Kör så på min banbil. T16 1984 hade gummifästenaJag tror jag försöker flytta över då det kändes som bränsleledningarna var friska på donatorn. Synd att jag inte tänkte så långt när den stod inne i värmen (- 17 när jag for imorse)…
Får ta de försiktigt och ha skarvningen som plan B.De konstiga med denna är att den inte har hydrauliskt fäste fram? Vill minnas att det skiljer på 900 S och “riktig” T16?
Jag tänker att nya gummi borde hålla många år med få sommarmil som du nämner 🙂
Får väl helt enkelt flytta över motorfästet från den gamla förg.motorn till denna.Fäste på T16:
Infästning i bilen:
Attachments:
LTT har inte hydrauliskt främre motorfäste. Är bara FTT som har det.
Du har väl dessutom det gamla fästet i karossen. Trodde inte det hängde med så länge. Tror inte ens det går att sätta hydrauliskt fäste på din bil.Då mindes jag rätt gällande LTT / FTT och främre fästet.
Nej som du nämner är hydrauliskt uteslutet på denna om man inte vill byta infästningen i karossen 🙂//Nils
God dag
Lite mer riva är det, börjar bli sugen på att återmontera lite snart!
Här kom tanken ner:Sen har jag stött på lite patrull när jag skulle montera krängningshämmaren fram, då de saknas ett “mellanlägg” som ska sitta vid de inre bussningarna intill styrväxeln.
Är det i aluminium original? Var alldeles “bortvittrade” på reservdelsbilen.
Vet någon hur man kan lösa dessa (verkar inte finnas att köpa via klubben eller andra reservdelssidor)?
Eller om nån kan ta mått / har till salu?Se nedan artikel som saknas:
I övrigt har jag gjort rent runt infästningen. Låter det (tillsynes) välfungerande rostskyddet sitta kvar på platser som är svår att komma åt för rengöring / tvätt:
Påbörjat skrubbning av styrväxeln innan den ska monteras:
Grovrengjord med bräkleen utvändigt:
Nu hoppas jag kunna börja återmontera lite delar i helgen 🙂
- Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av nisset16.
- Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av nisset16.
Attachments:
Mellanlägget till krängaren är ofta jättedåligt. Troligen är det en riktigt dålig idé att blanda alu och svartstål på det sättet det är gjort där. Dom vittrar sönder ungefär som lagerstöden på 9000.
Själva plattan är inget hokus-pokus. Hålbilden bestäms av överfallet, yttermåttet begränsas av delarna runt och tjockleken är anpassad för att krängaren ska gå fritt från plåtenKan kika om jag har en att mäta på. Tror det finns nån, men frågan är var den ligger 🙂
. Nej som du nämner är hydrauliskt uteslutet på denna om man inte vill byta infästningen i karossen
Jag har bytt fäste på min LER för att kunna köra med primärhuset med extra lager på nedre drevet. Tycker mig minnas att det nya fästet blev std bara något år efter -83, typ 84/85 nån gång så det är lite förvånande att din har det gamla.
Letade ett tag för att hitta en donator att plocka fästet ifrån och när det väl var losskapat såg jag att Saabklubben hade fästet nytt för typ 100kr eller nått *ghaa*Hur ser förresten reservhjulets infästning ut på den där karossen ?
Har du den gamla haken eller den nya skruven ?Anonymjanuari 24, 2019 at 10:18 #454707Sen har jag stött på lite patrull när jag skulle montera krängningshämmaren fram, då de saknas ett ”mellanlägg” som ska sitta vid de inre bussningarna intill styrväxeln. Är det i aluminium original? Var alldeles ”bortvittrade” på reservdelsbilen. Vet någon hur man kan lösa dessa (verkar inte finnas att köpa via klubben eller andra reservdelssidor)? Eller om nån kan ta mått / har till salu?
Jo detta kan tyvärr vara lite av en “Classic” på OG 900 i dag.
Jag fick dem nytillverkade den gången med Rödluvan:
Dom är 9 Cm långa – 4.5 Cm i bredd –
och cirka 6 mm i tjocklek.I övrigt har jag gjort rent runt infästningen. Låter det (tillsynes) välfungerande rostskyddet sitta kvar på platser som är svår att komma åt för rengöring / tvätt
Sitter en liten mutter kvar på undersidan –
tar du den, så kan du lyfta upp hela “bygel” och komma åt ordentligt med rengöring.Nu hoppas jag kunna börja återmontera lite delar i helgen ?
Ja den känslan är skön –
när man når till den punkten, där det “vänder” ? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.