Saab 900 "Lollo"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 "Lollo"

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 272 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 17, 2019 at 07:43 #454317

      Om det är något du ska göra med motorn är det att byta o-ringen och packboxen vid oljepumpen. Framförallt o-ringen brukar vara riktigt dålig. Oftast oval, nästan fyrkantig, stenhård och söndersprucken. Kostar några tior och är lätt att byta med motorn på golvet. Kanske även skifta sidor på drivklockorna ?
      Är själv i bra precis samma läge med motorn och jag kommer att göra lite mer på utsidan. Nya vattenslangar, remmar, ev vattenpump, tätningar vid oljepumpen, bussningar generator. Monterar knacksensorn och vänder skruven till generatorn.

      O-ringen har jag köpt, men inte packboxen. Finns den i “klubbshoppen”? 🙂
      Skifta sida på klockorna blir det innan montering.
      Remmar samt generatorbussningar finns nya.
      Varför “vända på skruven”?

      Har fortfarande inget APC-system (tyvärr) men de låter vettigt att montera knacksensor utanför bilen och se över gängen/hålet för dito.
      MVH Nils

        januari 17, 2019 at 07:49 #454318

        @Regin:

        Du har rätt, ganska smart att ha en riktig kamera för ändamålet. Ska se om de finns någon, men nu är de nästan bara finmek kvar (inbillar jag mig)… 😉
        Tack för tipset med skenan, tog rätt på den samt de nämnda bromsröret igår. De blir faktiskt ett klart lyft med den monterad!
        Återstår att se om den kommer på plats nu eller sen, men den finns i alla fall i tryckt förvar.
        Bilen har 9000 stolar, ska jag skippa att ta rätt på något då?
        Antar att de skiljer mellan 88-90 som har de gamla stolarna?

        MVH Nils

          januari 17, 2019 at 08:09 #454319

          Igår var en lycklig dag: Paket!
          Ganska lustigt att man blir så engagerad och glad i bildelar man får betala själv. Det spritter till i kroppen när man får meddelande från speditören.

          Powerflex till krängningshämmare fram/bak, olja m. ny kopparbricka, stift, servorör, drivremmar x3, avgasgummi samt 3st servorör (så man har för eventuella framtida behov):

          IMG_0599

          Sen plingade det till igen, och då var det detta som kom.
          Lesjöfors sänkningssats med fjädrar x4:

          IMG_0602

          Då finns motivationen i att “rusta upp” krängningshämmare med tillbehör!
          Reservdelsbilen har blivit avstrippad på de som behövs för nu, så passade på med detta jobb i ett tomt garage.

          Först på med denna:

          IMG_0604

          Bilder före:

          IMG_0606

          IMG_0609

          IMG_0611

          Bilder efter lite behandling:

          IMG_0610

          IMG_0612

          Då jag tyvärr ej har tillgång till bläster så fick de bli ett enklare recept. Bussningarna till krängare bak borrades ur då nya har anlänt.
          Jag började med stålborste / kniv på det mest utsatta. Sen fortsatte jag med en sliptrissa på borrmaskinen (av fabrikat 3M).
          Smådelar slipades med dremel.
          Återkommer med bilder på färdigt resultat!

          Slutligen fick så kära Lollo komma in i värmen igen 😉

          IMG_0613

            januari 17, 2019 at 08:25 #454330

            Om du inte lämnar på blästring så är mitt tips att du lägger delarna i citronsyra och vatten. Otrolig effektivt till en låg kostnad.

              Anonym
              januari 17, 2019 at 10:15 #454332

              Du har rätt, ganska smart att ha en riktig kamera för ändamålet. Ska se om de finns någon, men nu är de nästan bara finmek kvar (inbillar jag mig)… ?

              Förvisso, men det kommer väl fler/mera projekt efter denna ….. ?

              Tack för tipset med skenan, tog rätt på den samt de nämnda bromsröret igår. De blir faktiskt ett klart lyft med den monterad! Återstår att se om den kommer på plats nu eller sen, men den finns i alla fall i tryckt förvar.

              ?

              Bilen har 9000 stolar, ska jag skippa att ta rätt på något då?
              Antar att de skiljer mellan 88-90 som har de gamla stolarna?
              MVH Nils

              Jo det är skillnad där.
              Med en stor omgång “Jä**a namna” så går det –
              men är inte alls i närheten av att vara “Bolt-on” som just 88-90 är.

              Jag hade nog skippat det –
              men behåll spaken/mutter till wire samt den lilla plåten och “korset” som håller wire ?

              Hur ser värmeskölden till avgassystem ut under bilen –
              är dem bra, så spara då detta säkerligen kommer bli ett problem i framtiden…..

                januari 17, 2019 at 10:22 #454334

                Kul uppdatering.

                Rostätare är som det beskrivs ovan, blanda vatten citronsyra med gammalt hederligt tapetklister (stärkelse) så sitter det på bra och torkar inte så fort. Kladda på rikligt och vira in med plastfolie några dygn.

                Knacksensor till APC finns bla här: https://www.bildelaronline24.se/bosch/1149711
                Artikelnummer: 0 261 231 006
                Saab Original
                Art nr: 7568801
                Saab:
                SAAB (07568801)
                SAAB (756 880)
                SAAB (75 68 801)
                SAAB (9358037)
                Man kan leta runt en hel del och hitta olika priser.
                Finns fortfarande att köpa på Orio om man vill det.
                Sen att hitta resten till APC, magnetventil, tryckgivare till laddtryck, kablage mm brukar finnas på eBay av och till.

                //B

                • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av Mr_SunBear.
                  januari 17, 2019 at 12:55 #454339

                  Varför ”vända på skruven”?
                  Har fortfarande inget APC-system (tyvärr) men de låter vettigt att montera knacksensor utanför bilen och se över gängen/hålet för dito. MVH Nils

                  Den där skruven till generatorn går inte gå bort med motorn i bilen. Den tar i torpedväggen… 🙁
                  Lösningen är då att lossa hela fästet till generatorn. Inte jättesvårt men ganska trångt och bökigt.
                  Med skruven vänd åt andra hållet tar den i filterhuset istället för torpedväggen.. dock har man fortfarande möjligheten att lossa hela generatorfästet. Filterhuset är lättare att lossa, sitter i 3 lättåtkomliga skruvar MEN det brukar behövas ny packning där. Just den packningen ser jag till att ha hemma då jag på turbobilar alltid lossar hela filterhuset när motorn ska ur bilen då det är enklare än att skruva loss slangarna till oljekylaren.

                  APC-härva borde gå att bygga av en EZK-härva. Kontaktdonen mot boxen är lika och det borde gå att stifta om kablar och skarva och fixa för att få till. Nya stift finns att köpa på Orio ifall det behövs. Samma knacksensor på EZK och APC.

                    januari 17, 2019 at 13:00 #454340

                    Ang saker att spara på “liket”
                    – Hasplåten
                    – ABS-enheten
                    – Styrväxel
                    – Torkarlänkage
                    – Låssats
                    – Växelspak med tillhörande växelstång flyttar du till nya bilen
                    – Värmekran ?
                    – Sprickfri panel ?
                    – Alla små skruvar och fästdetaljer som är användbara.

                      januari 17, 2019 at 14:01 #454341

                      Om du inte lämnar på blästring så är mitt tips att du lägger delarna i citronsyra och vatten. Otrolig effektivt till en låg kostnad.

                      Bra tips, det ska testas! 🙂
                      MVH Nils

                        januari 17, 2019 at 14:09 #454342

                        Du har rätt, ganska smart att ha en riktig kamera för ändamålet. Ska se om de finns någon, men nu är de nästan bara finmek kvar (inbillar jag mig)…

                        Förvisso, men det kommer väl fler/mera projekt efter denna …..

                        Tack för tipset med skenan, tog rätt på den samt de nämnda bromsröret igår. De blir faktiskt ett klart lyft med den monterad! Återstår att se om den kommer på plats nu eller sen, men den finns i alla fall i tryckt förvar.

                        Bilen har 9000 stolar, ska jag skippa att ta rätt på något då? Antar att de skiljer mellan 88-90 som har de gamla stolarna? MVH Nils

                        Jo det är skillnad där. Med en stor omgång ”Jä**a namna” så går det – men är inte alls i närheten av att vara ”Bolt-on” som just 88-90 är.
                        Jag hade nog skippat det – men behåll spaken/mutter till wire samt den lilla plåten och ”korset” som håller wire
                        Hur ser värmeskölden till avgassystem ut under bilen – är dem bra, så spara då detta säkerligen kommer bli ett problem i framtiden…..

                        Sant angående kameran, de blir nog mer projekt i framtiden. Det är ju så kul 🙂

                        Sparar de du nämner angående handbroms bak men skippar att kapa ur då. Finns ännu gått om 1988-1990 “som står”.
                        Även wire såg nästintill nytt ut, så de sparas också.

                        Värmeskyddet har jag sparat, men det är dåligt just där katten sitter. Har dock sett både sämre och betydligt bättre.
                        De blir väl så av värmeskillnaderna.
                        Är den ett måste att flytta över nu när denna bilen får kat?
                        Om så är fallet, kanske man kan “lappa ihop” med dessa bitar, vad tror den stora massan om den idén?
                        Från http://www.bsrab.se

                        varmeskold_bsr

                        En fundering till, de sitter en bakre värmesköld också. Denna kan väl inte behövas? Vill minnas att det inte sitter på cabben (1987 års).

                        MVH Nils

                        Attachments:
                          januari 17, 2019 at 14:16 #454347

                          Kul uppdatering.
                          Rostätare är som det beskrivs ovan, blanda vatten citronsyra med gammalt hederligt tapetklister (stärkelse) så sitter det på bra och torkar inte så fort. Kladda på rikligt och vira in med plastfolie några dygn.
                          Knacksensor till APC finns bla här: https://www.bildelaronline24.se/bosch/1149711 Artikelnummer: 0 261 231 006 Saab Original Art nr: 7568801 Saab: SAAB (07568801) SAAB (756 880) SAAB (75 68 801) SAAB (9358037) Man kan leta runt en hel del och hitta olika priser. Finns fortfarande att köpa på Orio om man vill det. Sen att hitta resten till APC, magnetventil, tryckgivare till laddtryck, kablage mm brukar finnas på eBay av och till.
                          //B

                          Tack Björn, alltid roligt om de underhåller någon. Läser själv allt i projektväg och finner de mesta intressant!

                          Ska testa att blanda rostätare i framtiden. Det låter både smidigt samt att man verkar erhålla ett gott resultat.
                          Bra att knacksensorn finns ny, har inte tänkt så långt ännu. Men har tagit reda på att den ska dras med 20nm och monteras på ett speciellt “läge”.
                          Varning för dum fråga: Man pratar i alla sammanhang om “oskadat kablage till knacksensorn” och de av anledningen att kabeln är skärmad.
                          Men kablaget har alltså en lös kontakt emot själva sensorn då?
                          Känns som en billig försäkring om man får tag i ett gammalt system att investera i en ny sensor då priset var så pass lågt.

                          Hade så gott!
                          //Nils

                            januari 17, 2019 at 14:22 #454348

                            Ang saker att spara på ”liket” – Hasplåten – ABS-enheten – Styrväxel – Torkarlänkage – Låssats – Växelspak med tillhörande växelstång flyttar du till nya bilen – Värmekran ? – Sprickfri panel ? – Alla små skruvar och fästdetaljer som är användbara.

                            Hasplåten = Ligger på hyllan. Inte samma infästning på den gamla 1985:an?
                            ABS komplett med “allt” = Ligger på hyllan
                            Styrväxel = Avtagen. Ska putsas och ner i Lollo
                            Torkarlänkage = Redan ihopbyggd med fräschare motor från Lollo då dessa skiljer mellan höger / vänster styrda
                            Låssats = EJ avtaget men de är ju en bra idé då allt är riktigt och helt
                            Växelspak med stålkula samt växelstång = Till Lollo som du nämner
                            Värmekran = Sitter monterad i cabben då ScanParts eftermarknads började läka efter 20mil….
                            Sprickfri panel = Denna var s**t dålig. Bara på tippen, tyvärr.
                            Alla skruvar, clips brickor o.sv. har jag lärt mig att spara som du nämner. Ligger i gamla godislådor märkt med “900 S 1991” om man i framtiden behöver något speciellt 😉

                            MVH Nils

                              januari 17, 2019 at 14:33 #454349

                              Jag brukar även spara knappar, relän och bälten.
                              Fräsch ljudisolering och golvmattor kan vara kul att hitta nån gång.
                              Stommen till innertaket om man har plats för det.

                              Hasplåten tror jag passar alla årsmodeller. För att vara säker tar du även alubalken om den är ok

                                januari 18, 2019 at 08:02 #454372

                                Ska ge ännu ett tips. för rostbearbeting, vilket är Vinkelslip med roterande stålborste.

                                tvinnad på grövre rost och vanlig där det behöver “putsas till”

                                även smidigt att ta efter man kört lamellskiva för att jömna till

                                jag köpte en sånnhär
                                https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/bearbetningsmaskiner/banksliptillbehor/stalborste-for-bankslipmaskin-374454/

                                den är skitbra på min 125mm slip. MEN det blir en brutal Gyro effekt så det gäller att hålla hårt i grejerna, framförallt vid start.

                                och kör ALDRIG vinkelslipen med 1 hand som håller materialet och 1 hand som håller slipen. Jag har ett (iofs väldigt fint) ärr på vänster pekfingerknoge där handskarna nog räddade fingret när dom gav mig 0,5 sec extra att reagera. Hugger det så kan det gå Riktigt fort och göra Riktigt ont.

                                  januari 18, 2019 at 09:26 #454373

                                  Ska ge ännu ett tips. för rostbearbeting, vilket är Vinkelslip med roterande stålborste.
                                  tvinnad på grövre rost och vanlig där det behöver ”putsas till”
                                  även smidigt att ta efter man kört lamellskiva för att jömna till
                                  jag köpte en sånnhär https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/bearbetningsmaskiner/banksliptillbehor/stalborste-for-bankslipmaskin-374454/
                                  den är skitbra på min 125mm slip. MEN det blir en brutal Gyro effekt så det gäller att hålla hårt i grejerna, framförallt vid start.
                                  och kör ALDRIG vinkelslipen med 1 hand som håller materialet och 1 hand som håller slipen. Jag har ett (iofs väldigt fint) ärr på vänster pekfingerknoge där handskarna nog räddade fingret när dom gav mig 0,5 sec extra att reagera. Hugger det så kan det gå Riktigt fort och göra Riktigt ont.

                                  Bra tips!
                                  Och som du nämner, säkerheten är viktigast!
                                  Kanske ska man försöka få delarna i ett skruvstäd så det sitter ordentligt och sen kör med båda händerna på slipen?

                                  🙂

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 272 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.