Saab 9000 Talladega -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Talladega -90

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 223 totalt)
  • Författare

Ser fint ut!!

Btw:Vad heter kryssekerfälgen som man ibland ser på Talladegor?
      fanns den på fler?

april 9, 2010 kl. 15:45 #156161

de heter krysseker fast på engelska, crosspoke

'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

april 10, 2010 kl. 09:11 #156188

Ursäkta trådkapningen

Benny S wrote:
          Btw:Vad heter kryssekerfälgen som man ibland ser på Talladegor?
          fanns den på fler?

Fälgen du tänker på går under benämning 16″ Crosspoke.
          16″ Crosspoke satt endast originalmonterat på Talladega 1988 och 1989, och detta är mig veterligen den enda svenska 9000-modell som hade 16″ Crosspoke originalmonterat.

Crosspoke finns även i 15″ variant med lite mindre fälgkant och helt lackerad i silver (ej borstad fälgkant). Dessa satt original på CDE 1990 men satt även på vissa Griffin. Under mittan av 90-talet fick de även en annan nav-kåpa.

16″ Crosspoke är en mycket vacker fälg och sitter framförallt som en käftsmäll på en tidig 9000CD. Tittar man på reklammaterial från sent 80 och tidigt 90-tal är det inte sällan man visar 9000CD med 16″ Crosspoke.

april 13, 2010 kl. 15:32 #156344

http://www.garaget.org/video/yg78omre3mjk

tadaa! 🙂 🙂 🙂

april 16, 2010 kl. 20:46 #156558

Så, idag skruvades det intensivt i garaget – jag var ledig från jobbet och passade på att #göra färdigt” bilen, så vitt att den nu går att köra. Jag drog ner till en kompis som har verkstad och kollade bromsar och avgasvärden. ”Det enda” som behöver göras är att fixa till handbromsen, höger bak tog lite klent, så det ska fixas till på måndag kväll. Sen så är det pinstripes som ska på , nästa fredag blir det. Mer att göra på måndag är att få hem fälgarna med nya sommardäcken på samt montera dessa, och ett litet, men irriterande elfel – bakdörrarna indikerar öppet hela tiden…

Lite bilder:

Fin liten traktor i bakgrunden, eller hur?!?

Ahh….

En lite suddig bild på en av mina ”snik-renoverade” super aero fälgar… blir nog bra så det duger tillsvidare 🙂

april 17, 2010 kl. 05:52 #156563

Felet sitter nog i den lilla avkännaren i låsmekanismen eller så har ”pinnen” från låsbygeln (i dörrspalten) hamnat lite snett så den inte påverkar mekanismen till avkännaren, om du inte visste detta redan. Vanligt när man haft isär…

mvh

april 17, 2010 kl. 06:49 #156564

Fasen vad fin den blir! Känns som jag ligger efter! Har du lackat centrumet på aero-fälgarna mörkt? Hela fälgen var väl i silver förut? Vad tog du för färg?

april 17, 2010 kl. 06:58 #156565

Läckert blir det, och 16″Aero-fälgarna tycker jag ser riktigt skapliga ut. Det behövs inte alltid dyra renoveringar för att det ska bli bra!

Vad är gjort åt fälgarna? Om du har lackerat centrumet så är även jag nyfiken på färg eller eventuell färgkod.

april 17, 2010 kl. 14:25 #156580
                      Andreas Hermansson wrote:
                      Felet sitter nog i den lilla avkännaren i låsmekanismen eller så har ”pinnen” från låsbygeln (i dörrspalten) hamnat lite snett så den inte påverkar mekanismen till avkännaren, om du inte visste detta redan. Vanligt när man haft isär…

mvh

Ok, ska kolla det, vore ju underbart om det vore något relativt enkelt…Tack för tipset!

Filbrun wrote:
                      Fasen vad fin den blir! Känns som jag ligger efter! Har du lackat centrumet på aero-fälgarna mörkt? Hela fälgen var väl i silver förut? Vad tog du för färg?
                      Rodder76 wrote:
                      Läckert blir det, och 16″Aero-fälgarna tycker jag ser riktigt skapliga ut. Det behövs inte alltid dyra renoveringar för att det ska bli bra!

Vad är gjort åt fälgarna? Om du har lackerat centrumet så är även jag nyfiken på färg eller eventuell färgkod.

Det jag gjort är att jag fixade till några av de fulaste märkena i kanterna på fälgarna, lackade kanten silver (ad-center’s ”fälg silver”), navet lackade jag mörkare, typ ’grafitgrå’ – färgkod kan jag kolla på måndag. Sen klarlackade jag allt ett par gånger med lite slip emellan gångerna… Ok, det är inte samma höga kvalité som en del andras fälgar, samtidigt kostade det mig 250:- plus lite jobb. Eftersom jag inte vet om jag ska behålla dessa fälgar, eller byta till något helt annat kändes det obefogat att lägga 4000:- på fälgrenovering 🙂 Dessutom syns det inte i 110 km/t B)

Idag har jag varit hem till föräldrarna och tvättat av och ur bilen ordentligt… naturligtvis hade jag ingen kamera med :S Men men…

april 19, 2010 kl. 20:14 #156707

nu börjar det likna nå’t… 😉

april 19, 2010 kl. 21:03 #156716

Snyggt 🙂

april 19, 2010 kl. 22:30 #156719

Ser vass ut 🙂

april 20, 2010 kl. 08:15 #156733

SNYGG!

april 20, 2010 kl. 09:13 #156734

:thumbup:

april 20, 2010 kl. 16:13 #156755

tackar ödmjukast 🙂

på lite håll ser den helt ok ut, vid alltför noggrann koll är fälgarna lite flammiga, så det får jag väl göra om… när jag orkar…

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 223 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.