Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
- Detta ämne har 342 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-26 15:38 av
M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymmaj 18, 2022 kl. 23:49 #494113
det där låter som ”allt är lätt när man kan det”
Sa han som inte dra sig för att riva ner en hel vxl-låda 😜
(Just kidd´n 😉 )Kontakten är jag riktigt sugen på, med en bit kabel så det går att löda och skarva!
det är lugnt med mätarhus (hoppas jag) Jag köpte ett komplett mätarhus i somras, eftersom jag känner säljaren så ska jag hemsöka honom om reostaten inte funkar 😉
Fast en till nyare 240 km/h hastighetsmätare hade vart fint att öva på…. Ja och en temp/tank mätardel med laddtrycksmätare med om man får drömma ^^
Hej!
En vit 2d T16 blir kungligt!
Mvh
Mathiasja eller hur. Helst hade jag velat ha Aero paket med, men stänkskdyd och vinge får kompensera lite.
har ju min vän Peters vita 900 Aero som jag ofta hamnar jämför, hade vart kul med en (visserligen alltid lite skitigare och fulare) 2D klon av den 😀
Attachments:
Nu har jag lagt ett par kvällar på stereon i den svarta och (äntligen) flyttat över 6x9orna från sedanen.
Nu ville jag inte sätta dom på hatthyllan. dels för att den ibland trillar ner efter att ha blivit bananformad genom åren.
Men sen är det ofta man tar bort den på CC för att komma åt att lasta osv…Jag började snegla på andra lösningar och tittade på hållaren till nackstöden.. kankse fanns nått?
jag började med att riva bort tyget från ett nackstöd och hittade en bra metallplatta med 2 fina hål..
Nackstöden vändes 180 grader mot hur dom sitter i bilen, här ser vi till vänster hur jag bockat om det ena och till höger är det som är orört.
Detta går att använda!
Lite jobb med hammare, städ och skruvstycke (jag älskar att ha tillgång till ett ordentligt Städ 😀 ) så var dom platta och i rätt vinkel
Då sattes det 2 skruv in i MDF lådan och dags för provmontering.Sitter bra, inte för nära huvudet på den som sitter i baksätet.
Det går inte fälla upp hatthyllan men att ta ut den är lätt, jag har liet mer pill med kabeldragning osv…
Ja och det där med 2 skruv i MDF låda? det gick SÅDÄR…. skruvarna flög ut och tog med sig en bra bit MDF vid vilket ett hål uppstod…
Men nu var det redan ett hål, det borrades upp till 8mm och det sattes 2 genomgående m8 bultar med stooor bricka på insidan och låsmuttrar på undersidan… nu ska det fan inte lossna…
Steget ligger under baksätet. tanken är även att bygga en liten baslåda av en bas jag fick höromveckan, jag har suttit i timmar med diverse program och räknat avstämnin, lådstorlek och portning. det ska bli kul att se hur det blir, dels hur snickrandet blir och såklart hur resultatet i ljud blir.
Attachments:
Smart lösning! Ser att du hämtat paketet, var kontakten med? När jag tejpat ihop det så tänkte jag, la jag i den men hittade inte den så den borde varit med 🙂
Just det!
jo kontakten var med =)eftersom steren har 2 par lågnivåutgångar och den ena är ”Sub” och den andra ”front” så fick jag stifta om iso kontakten så att framhögtalarna drivs som bakhögtalare. Då kan jag justera balansen med fadern och finlira det sista med steget inkopplat som Front.
det blir bakvänt för är jag kör fadern frammåt så åker ljudet bakåt och tvärtom.
nu är jag precis hemkommen, vi åkte vid 10 igår förmiddag. resan har gått från Halmstad via varberg (lämna den vinröda för polering iför festivalen) sen vägen över borås till farföräldrarna Ekedalen (en kvart från Tidaholm). en tur till hjo, tillbaka till Ekedalen för natten. imorse gick jag upp 6,50 vilket tog emot kraftigt på en söndag, sen gick resan till Mullsjö för att assistera/ bevittna arbetet att ta ut morfars gamla bil ur ladan (rensning av dödsbo). Han körde in den där 1968, jag kommer uppdatera mer vid senare tillfälle så det blir lite av en teaser.
Sen bar det av hemåt. totalt blev det 57 mil och en förbrukning på 0,74 mätt vid pump vilket är helt klart godkänt.
men ja, det hände ju en liten grej ..
mellan Borås och Ulricehamn Bilen dog mitt på 100 sträcka med vägren byggd av satan själv.
felsökning hittade att säkringen till Trionics huvudrelä gick sönder så fort bilen fick belastning.
Att stå och felsöka mer var totalt livsfarligt med bilarna som swishade förbi 1 meter bort i 100 knyck, precis då kom en bärgningsbil som var på väg till en anann längre bort. han körde oss och bilen till närmsta avfart.
Under tiden i bärgningsbilen rådfrågade jag mina vänner, ett tips kom ”ryck sladden till magnetventilen”. Så jag gjorde det, bytte säkring och… ja det var slutet på det felet det var alltså inte magnetventilens säkring som gick utan den som matar huvudrelä med tändkasett osv.
Sen åkte vi vidare med GLT på 0,3 bar. går inte lika bra som med 1.4 bar men hem kom jag.
jag ska replikera felet och byta magnetventil. kanske är boxen som strular eller nått. men Det blir efter festivalen, ska la få tag i en T7 MV där tycker jag.
Attachments:
Saabfestivalen avklarad och kul var det!
Det märktes att det inte var min bil vi körde till festivalen denna gången dock.
Jag vet inte, jag är la störd. Men att köra till träffen, vara där, och köra hem och det enda jag gjorde var att tanka när jag kom hem??
Jag är la en drama queen för jag saknar det där när bilen pajjar, när nått strular, när man får improvisera och allt ser hopplöst ut för att sen lösa sig.
Eller bara som festivalen 2013 när konpinenn till växellådan flög ur nära SDCC. Allt va löst på en timme.
Mitt bäste träffminne är nog ändå från gävleträffen när jag inte ens fick ner nyckeln i låset på DKD helt plötsligt och fick tjuvkopplar bilen och ta bort backspärren på träffen med snällt utlåtande verktyg hejarop och massa hjälp..
Såatte… Kanske skulle ta min svarta till Gävle?
Jag får klura på. Om jag lyckas lösa farthållare så ska jag lobba för det!
Det kan ju inte mer än o gå åt helvete
Attachments:
Just det, turen till Tidaholm för en vecka sen styft när bilen strulade utanför borås gick sedan till Mullsjö för att vara med när morfars gamla bil togs ur ladan.
mer info kommer säkert här o där men det går att följa lite mer kring bilen på Julles youtube kanal
För en vecka sen var det äntligen dags att fimpa extraljusen och montera Kromgrillen. jag har inte använt extraljusen alls, dom har gått med kåpan på hela tiden eftersom ljuset är för gult för att matcha mot LED rampen.
Nytvättad med krom.. så mycket vackrare!
Spontanåkte på en bilträff en timme norrut och stötte på min vän Peter och hans vita 900. Såklart hamnade jag bredvid honom vilket är kul och så… bara det att hans är Så mycket finare än min fula bil, som ser fulare ut.
fantastiskt hur stor skillnad det är på en trubb utan Aeropaket och en facelift Aero!
Just nu håller jag på med föräldrarnas cab, det small till och kylfläkten lät som fan. Visade sig att den pajjat lite..
Att hitta ny fläkt till en 01 aut var lite knepigt men det gick. allt monterat och klart så fyllde jag kylvätska
kylaren har tydligen tagit stryk och läcker som ett såll..
ny kylare kommer idag, bilen ska till norra Tyskland på tisdag..Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.