Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
- Detta ämne har 169 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-06 16:06 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 17, 2015 at 22:18 #378112
Historien om min svarta OG rullar vidare.
Efter att ha bytt lite packningar för rören till turbon, så bilen verkade vara tät, fick min bror åter låna den. Någon vecka efter att ha fixat en uppsättning sommardäck så körde han in i en trottoarkant och skrapade sönder både fälg och däck. Främre däck var uppskrapat men ändå helt. Däcket bak small direkt, så det ersattes temporärt av ett vinterdäck med dubb.
Eller ja, temporärt var tanken (och det vi sa åt honom).
Plötsligt en dag ringer brorsan och säger att han är på väg med några vänner ner till Skövde, men att de befinner sig utanför Örebro och att det sprutar olja ur motorn. Hoppla hej. Köp motorolja och fyll på allt eftersom medan ni letar upp en verkstad, sa jag åt honom. Det lyssnade han ändå på och bilen kom sedan att stå på den där verkstan i 1 1/2 månad (pga semestertider, långsam posthämtning och tusen andra grejer).
Verkstan konstaterade att ett rör till turbon hade rostat sönder, så det byttes av dem (med beställning och blixtsnabb leverans från klubben så klart). Någon packning var även dålig och byttes likaså. Jag har inte koll på detaljerna där, men efter lång väntan kom bilen hem till slut. Nu har den varit hemma en vecka, utan något läckage alls (peppar, peppar).
Under min semester i sommar passade jag på att bredda parkeringen hemma. Tidigare hade jag två platser, nu har jag fyra platser. Vilket innebär att alla mina bilar får rum (och jag inte kommer behöva sälja min 99:a, hurra!). Så nu står de tre CombiCoupe-syskonen fint uppställda här.
Jag har varit ute en del med min 900 och den går väldigt fint. Den ska besiktigas om någon månad, så jag ska putsa upp den lite till dess. Har därför tvättat och börjat polera upp den. När det skedde senast, det vette tusan. Det sitter en massa tjära över huven som sakta men säkert får ge vika. Ska rubba den rejält och vaxa den, såsom jag gjorde med min 99:a förra sommaren.
Har hittat en svart grill på skroten, som bör komma hem här i veckan. Är inte helt övertygad om att det blir bra men det var billigt så det är värt att testa. Ramlade över denna som kanske ska testas också: http://www.blocket.se/uppsala/Nightrider_LED_list_med_fjarrkontroll_30946017.htm. Fast det kanske får bli efter besiktningen. 😉
Har även lyckats komma över en uppsättning med mörka Super Aero-fälgar här (tack Karl!). Monterade dem i kväll och blev väldigt imponerad. Bilen fick en helt annan framtoning och stil. Hur tuff som helst! Men jag borde nog kapa fjädrarna fram något varv.
Planen härnäst, efter polering/vax, är att gå igenom alla slangar i motorutrymmet. De är i rätt dåligt skick och ska bytas ut allt eftersom. Ska även kolla ordentligt hur bilen ser ut undertill innan besiktningen. Sen får vi hålla tummarna för att den får rulla ytterligare ett år.
Attachments:
augusti 20, 2015 at 20:45 #378223Hon blev jääättehög framtill med nya fälgarna, så jag kapade fjädrarna fram ett varv. Och slängde på en svart grill. Rätt så trevligt va?
Ska polera vidare och sen montera vindavvisare (som jag kom över hos klubben) och hönstrappa. Blir även nya klisteremblem (Saab Scania, fast svarta). Sen bör jag våga ta en tur till besiktningen.
Attachments:
augusti 20, 2015 at 22:30 #378238Vad har du för däckdimension på fälgarna?
205/50 16″. 55 ska enligt utsago vara för stort på en OG900.
augusti 21, 2015 at 08:31 #378246@m-broberg, har du någon bild på hur däck/fälg sitter på din vinröda? Jag kommer behöva nya däck till nästa sommar, funderar på 195 då. 205 fungerar, absolut, men känns lite trångt ibland.
nja har ingen bra bild.
men kolla rullomkrets 195/60-15 vs 195/50-16 och kolla sen 205/50-16 har för mig 195 är mer likt org.
sen är ju bilen SNorhög med och skall förbli det.
bästa bilden.
augusti 21, 2015 at 13:52 #378260Tack Mattias! Får se hur jag gör till sommaren, är ju inte ute efter att slicka backen här. Bilen ska brukas. Men så här såg det ut innan jag kapade fjädrarna fram:
Attachments:
augusti 25, 2015 at 20:52 #378512Apropå puts…
Jag var ledig idag och spenderade hela dagen med att rubba/polera samt vaxa tak, bak och ena sidan av min 900. Fick även dit en fräsig vindavvisare på taket.
Samt nya (klister) emblem, både fram och bak. Skaffade ett par svarta Saab Scania-emblem som passade riktigt bra på en svart bil.
Fick även dit ett (passande?) klistermärke.
Attachments:
Anonymaugusti 25, 2015 at 21:45 #378519“Problemet” är bara, –
att när du väl nått den nivå på putts, så uppstår där pr automatik ett nytt problem…..All plast typ kofångare etc etc –
där har man själv varit ett antal ggr 😀Men visst, –
snygg putts du fått där 😉augusti 25, 2015 at 22:21 #378520Helt rätt @Regin. Men jag har en värmepistol och jag är inte rädd för att använda den på denna “fulbrukis”. 🙂
Ett riktigt lyft med poleringen! Tänkte själv ge min en omgång vid tillfälle då det ser ut som någon unge käkat rosa kritor och sedan spytt på bilen.
Körde du en rubbing och sen vax eller polerade du med något finare medel efter rubbingen? Har själv väldigt dålig koll på polering så är nyfiken 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.