Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 170 totalt)
  • Författare

@Esak wrote:

Felkoderna ligger kvar och läses tämligen enkelt fram vilket kan vara en bra idé. Jag kortslöt genom att lägga an/dra ifrån på gångjärnet för dörren. En vanlig högtalarkabel duger bra. Du finner en tom hona bakom friskluftsintaget. Mer om detta finner du via Google, sökning “Lucas, felkoder, utläsning” eller dylikt. Skriver från telefonen nu.

Avvakta du etanolkonverteringen till våren när vi har stadiga plusgrader. Grattis till nyköpet!

Tack för det tipset också. Jag har dock redan byggt (nåja) ihop en testkabel enligt instruktionerna i länken jag la upp här tidigare.

Och ja, det får bli etanol till i vår.

januari 4, 2015 at 22:28 #200584

Kul med ny bruxare… skulle också vilja ha en svart og 900…. lycka till

januari 4, 2015 at 22:49 #200587

Menar förstås bcp7eS.
          V:ET står för platina mig veterligt. Broberg har helt rätt. Rörde till det.

januari 5, 2015 at 20:47 #200612

@Janne Hagnell wrote:

Det kan inte vara ett säkerhetssystem som stänger motorn när kylarvätskan är för låg?

Det här är faktiskt väldigt intressant. Behållaren för kylvätskan var i princip helt tom. Borde väl ha kollat det innan vi körde hem, men föregående ägare hade precis servat bilen enligt utsago. Oljefiltret såg rätt nytt ut. Men får väl ta en tur till GDS-hallen och kolla upp det lite närmare.

Var ensam hemma med döttrarna, så har inte gjort mer än fyllt på glykol och bytt fördelarlock idag. Startade den igen och den går alldeles utmärkt. Har dock inte kört något med den. I morgon blir det till att koppla på testkabeln och försöka få ut felkoderna där.

januari 5, 2015 at 21:03 #200614

Lägger in en liten inspirationsbild här.

Lånad härifrån: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=86&album=4187. En 900 Turbo -91 som STCS-ordförande Michael Törnros ägde tidigare. Om jag fick bygga och önska mig fritt så skulle min 900 se ut så här en dag. Om än med fortsatt brandgula blinkersglas och ett jalusi. Så vackert så.

januari 5, 2015 at 21:46 #200615

Den ser ju riktigt fin ut din nya. Rosten verkar mest vara sån som inte syns? Saknar lite att inte ha en og900 att rulla runt i…

januari 5, 2015 at 21:48 #200616

Sulo, rostfria dörrar har jag. Hör av dig om du vill ha dem för en billig penning.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                  Saab 9-3 Vector SC ´09

Skämsbil:
                  Audi A6 Avant

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

januari 5, 2015 at 22:54 #200622

Har kört ca 15 000mil med totalt 2st 900 turbo 16 och jag har alltid kört NGK BCP7ES, det blir lite tätare bytesintervall än med EV stiften men de är rätt mycket billigare också. Kör man E85 kan det ev vara intressant och gå upp till 8or istället för 7or om man kör hårt (ej provat, men skulle vara intressant att se om de håller bättre), E85 äter stift mer än när man kör bensin har jag märkt. BCP7ES brukar gå att hitta i England/Tyskland för ca 20-30kr/st om man letar lite.

Går bränslepumpen när du kör på starten? Lägg dig i skuffen och lyssna. Ta ur stiften och se hur de ser ut om de är blöta eller torra.

Vanliga fel annars är tempgivare (mellan cyl 2 och 3 i insuget) eller LMM. Tempgivaren kan du ohm-mäta och översätta till temperatur enligt en tabell i verkstadshandboken. Rycker du ur kabeln till tempgivaren utgår ECUn från att vattentemp är +20c vilket gör bilen svårstartad om det är kallare än så, men den kan starta. Om denna givaren är paj så kan den t ex indikera vattentemp är -30c eller liknande vilket gör att den fetar på med bränsle som fan vid start så att motorn inte orkar tända.

LMM kan du prova rycka ur kontakten till och prova starta också

Säg till om du behöver verkstadshandbok

januari 9, 2015 at 09:00 #200742

Här händer det grejer. Igår kom de nya stiften och tändkablarna. BCP7EV förvisso, men ändå. Monterade dem utan problem.

Var till lokala Saabmeken (Ekmans) i morse och lyfte bilen. Den var oväntat fräsch undertill, med fina länkarmar och allt. Det finns givetvis några hål, främst under bagageutrymme och bakre delen av bilen, men inget allvarligt egentligen. Det får bli ett svetsprojekt för en nybörjare (jag) till i vår/sommar. Skönt ändå! 🙂

Att bilen skakar beror på att däcken är dåliga på höger sida. Främre högerdäck hade gått sönder inuti, så det buktade ut rätt märkbart. Har redan fixat nya vinterdäck från en annan lokal klubbmedlem, så jag ska byta dessa i helg och åka åter till Ekmans för balansering nästa vecka.

Sedan var det det där med “check engine” då. Detta är första årsmodellen av Saab 900 med stöd för Tech 2, så vi fick ut koderna därigenom istället för med testkabeln som jag byggde tidigare. Alla koder var latenta, men ska givetvis ses över. Här är de:

26221 – tempgivare, temp under 90 grader vid körning (avbrott)
                      22460 – lambdasond signal felaktig
                      38351 – AIC tomgång för hög
                      38371 – insprutningsventiler, felaktig funktion

Mest akut här, om jag förstod det rätt, är nog att byta lambdasond. Ska även gå över alla sladdar en gång till och se så de sitter ordentligt. Misstänker att t ex tempgivaren kan vara lös/glapp.

Slänger ut två andra funderingar här också:

– Finns det någon möjlighet att konvertera från Tech2 till OBD2? En vild chansning, men det vore kul att kunna fortsätta med Automile (http://automile.se/sv/pro/). Om så bara för felkoder.

– Hur får man enklast/bäst bort lukten efter en Wonderbaum? Är lite less på att min 900 luktar jordgubbe.

januari 9, 2015 at 11:08 #200746

Fast, lambdasondens felkod kan ju vara ett resultat av något annat, väl? Är inte den allvarligaste felkoden den om spridarna? Om felkoden på spridarna är rätt och en eller flera spridare jävlas så borde det ju rent teoretiskt kunna innebära att då bränsletillförseln blir felaktig så mäter lambdasonden utanför sitt normala mätområde varvid den i sin tur felanmäls.

Mät upp lambdasonden med motorn igång. Den skapar sin egen spänning och skall hoppa friskt mellan typ 0,2 och 0,8V om den funkar.

/Mattias

januari 9, 2015 at 11:22 #200750

@CX-T2 wrote:

Mät upp lambdasonden med motorn igång. Den skapar sin egen spänning och skall hoppa friskt mellan typ 0,2 och 0,8V om den funkar.

/Mattias

Fast det är ju bara ett sätt att se om den är stendöd eller inte. signalens pulsvidd ändras med lambdavärdet. oscilloskop behövs för att göra en ordentlig koll.

Eller bara byta sonden.

januari 9, 2015 at 11:28 #200752

Lutar nog åt att byta sonden ändå. Bilen har gått 35K mil och jag vet inte om den har blivit bytt tidigare. Får se vad det kan kosta bara.

januari 9, 2015 at 14:18 #200758

Första koden tyder väl på att systemet sugit luft och datorn stängt ner när signalen bröts?

96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

januari 9, 2015 at 16:39 #200764

Jag tror du menar lägre än -90 grader, dvs avbrott i det elektriska. Det har nog inte så mycket med vattenmängden att göra utan tyder nog mer på glappkontakt. Rengör kontakten och se om det kommer tillbaka.

Det hade varit intressant att veta vad du får för felkoder med testkabeln. Det är några koder som du ser som saknar motsvarighet för blinkmetoden, tex den med spridarna. Säker på att listan med koder gäller för Lucas och inte LH2.4, eller det kanske är universellt?

Tja!

januari 9, 2015 at 17:47 #200768

Jo, men givaren kan väl bara mäta på vätska och när det är luft istället kan det yttra sig som ingen kontakt?

96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 170 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.