Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
- Detta ämne har 169 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-06 16:06 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
februari 27, 2015 at 21:10 #202085
@turbo85 wrote:
Vad blev det för annan bil du köpte?
Hur mycket har du tänkt dig för 900an?
Kommer en separat projekttråd om min nya bil. Kan säga att det är en Saab. En blå sådan. Blir även en separat annons. Inget köp/sälj i projekttråden här, tack.
@Morsole wrote:
Du kanske ska köpa en og900 i lite bättre skick, från början?
Eller lägga lite tid på att få din egen i “bruksskick”, rent driftsäkerhetsmässigt?!
Ja, tänk. Kanske borde ha köpt en i lite bättre skick från början? Så smart! Och kanske borde ha lagt lite mer tid på den? Åh, ja!
Jag har skruvat, fixat och donat med den non-stop sedan jag köpte den. Förutom meck om dagar (när dottern sovit i barnvagnen) och kvällar så har inte gått en helg utan ett större ingrepp, såsom byte av vattenpump, kylare, bränslefilter osv osv. Och det utomhus denna vinter. Har jag sagt att jag har ett arbete, är delvis föräldraledig och sitter en massa timmar varje vecka med Saabklubbens IT-verksamhet?
Jag har all respekt för de som kör OG900 till vardags. Såsom min far. Jag önskar att jag hade hittat en bättre bil från början. Men sånt vet man aldrig. Den var ju besiktigad och fungerade “hur bra som helst”.
@Janne Hagnell wrote:
Just den här bilen verkar ju vara ett strulexemplar, så då ledsnar man ju.
Det är egentligen kontentan här. Bilen har inte spontandött sedan jag bytte bränslefilter. Läckan i kylsystemet borde vara enkel att hitta. Men jag litar inte på bilen. Jag kan inte sätta mina små döttrar i den och känna mig säker på att komma fram ordentligt.
februari 28, 2015 at 07:49 #202091Usch vad elak jag lät igår kväll. Får be om ursäkt för det. Jag var nyligen hemkommen efter några dagar på sjukhus. Hamnade där pga stress (delvis relaterat till min bilsituation).
Nu ska jag slänga på vinterdäck på min nya Saab.
februari 28, 2015 at 08:28 #202096@Sulo wrote:
Usch vad elak jag lät igår kväll. Får be om ursäkt för det. Jag var nyligen hemkommen efter några dagar på sjukhus. Hamnade där pga stress (delvis relaterat till min bilsituation).
Nu ska jag slänga på vinterdäck på min nya Saab.
Är det en Viggen kanske?
februari 28, 2015 at 08:38 #202097Nämen, vad har vi här då!?
En Viggen!? Va?
Det är väl en väldigt rolig bil (för att vara en hottad Opel ;).)
Det är väl bara vägegenskapera som kan ifrågasättas.
Bagagen är fantastisk. Fyra matkassar (2 pappers och 2 i plast), en sulkyn och en barnavagn. Killen som satt å väntade i 945 intill bara gapa när jag lastade in å stängde med hatthyllan kvar i ursprungsläget. :ROLF
Som sagt, lycka till med den nya och försäljning av OG’n (ska nog inte vara något som helst problem att sälja).maj 25, 2015 at 10:10 #374406Historien om min OG900 är inte över än. 🙂
För ett par månader sedan lyckades jag låna ut den här bilen till en av mina bröder. Han behövde en egen bruksbil, men har var inte sugen på att köpa en bil. Dealen är att han lånar denna 900 över sommaren, står för eventuella kostnader (delar, försäkring osv), så får jag tillbaka den i höst/vinter.
Och han har nu givetvis inte haft på långa vägar så många problem med bilen som jag hade. Så klart. Det enda som egentligen har fortsatt strula, det är läckaget med kylarvätska. Så vi felsökte detta lite mer ingående här i lördags och jag tror mig ha hittat källan till läckan.
Så här ser det ut strax under motorn, där turbon sitter. Det är där det droppar vätska. Om jag förstått det rätt så är det en vattenkyld turbo på denna bil och jag minns att den tidigare ägaren hade bytt turbo. Så jag misstänker att något inte håller tätt vid turbon, typ någon o-ring eller liknande. När jag kände under turbon så var det väldigt blött/kladdigt.
Planen är nu att plocka ner fronten på bilen nästa helg, så vi kommer åt turbon ordentligt, för att sedan ta isär och kontrollera den. Men varken jag, brorsan eller farsan har jättebra koll på Saabs turbobilar. Det vi främst undrar nu är, vad kan vi förbereda inför detta? Vad kan vi behöva köpa för delar? Något särskilt vi bör kolla här?
Attachments:
maj 25, 2015 at 11:55 #374413Nja, det rinner liksom bakåt. Men det verkar komma från turbon då den var blöt/kladdig när jag kände under den. En teori är att de inte bytte tätningsringar till vattenrören när turbon byttes.
maj 25, 2015 at 15:12 #374422Vissa bilar blir man inte av med hur man än gör! 😉
96 V4 1975 ”Bollen”
maj 25, 2015 at 16:57 #374430@janne-hagnell så är det! 🙂 Men jag misstycker inte. Den rullar och repareras, utan att det kostar mig något. Eller tar plats hemma.
Och vem vet. Till i vinter kanske Viggen kan få stå?
maj 25, 2015 at 17:53 #374433Precis! Argument som funkar bra hemma också: “Men den är ju inte min!”
😎96 V4 1975 ”Bollen”
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.