Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 170 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 3, 2015 at 09:37 #201485

      Det hugger till när jag släpper gasen.

      Och självklart, det är ingen ny bil. Men vill inte minnas att min 99:a motorbromsar så hårt.

        februari 3, 2015 at 11:02 #200077

        Jag har bara erfarenhet från några 900 16v med och utan turbo samt en 2.1a och alla har betett sig likadant. även min när jag hade helt nya motorfästen. blev bättre är jag bytte till hockeypuck som främre motorfästen men kanske inget att rekommendera på en brukis..

        men summan av kardemumman är att alla 900or jag kört har vart just hackiga när man släpper gasen. inte likadant, men mer eller mindre.

          februari 3, 2015 at 12:40 #198662

          @Sulo wrote:

          Nu har 900:an gått bra här några dagar. Imsprayen funkade över förväntan, roligt det.

          Har dock noterat och funderat på en sak, som kanske är relaterat till tidigare tjuvstopp. När jag kör och släpper gasen, så den motorbromsar, så bromsar den väldigt mycket. Nästan så det hackar till liksom. Det är väldigt märkbart. Har inte kört mycket OG900 tidigare, så jag inte om det är ett normalt beteende, men det kanske har något med tjuvstoppen att göra?

          Sen den där mätutrustningen för felsökningen som SaabAero berättade om tidigare, var det ett hemmabygge? Finns det någon bild på hur man får ihop det eller hur det ser ut?

          Mätaren som Saabaero pratar om sitter nog på en banjokoppling, och då krävs det en något längre banjoskruv när du ansluter den, själv har jag gjort en ”permanent” mätare, som sitter fast monterat på slangen till fuel-railen.
          Man kan göra på många sätt, beroende på vad man har tillgängligt, och hur man vill göra det.
          Min manometer är en enkel, billig modell under hundringen, från Bt, som jag satt ihop med t-rör och nipplar som jag skarvat in på bränsleledningen.

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            februari 3, 2015 at 17:36 #201491

            Även min är enkel bort med den bakre banjo och dit med denna 😉

            Har du lust att hämta den så får du den Sulo 😉

            Mvh Nisse

              februari 3, 2015 at 17:46 #201492

              @longjohn61 wrote:

              Även min är enkel bort med den bakre banjo och dit med denna 😉

              Har du lust att hämta den så får du den Sulo 😉

              Mvh Nisse

              Min är något mer ”avancerad” :mrgreen:
              Har en slang mellan mätare och banjo så jag kan tejpa fast mätaren på vindrutan vid provkörning.
              Har också en dubbelbanjobult så jag kan ha mätaren och BTR ansluten samtidigt

              http://www.hydroscand.se/produkter/slangkopplingar-industri/dubbelbanjobult-m-ganga-58880008

                februari 3, 2015 at 22:12 #201506

                Ang. motorbroms så är den säkert kraftigare än på en 99 eftersom bränslet stryps helt. Du märker skillnaden när du låter varvet sjunka under 1500, där bränslet går in igen. Motorbromsen blir då plötsligt klart svagare. Sedan gör ju diverse glapp sitt till för att det ska hugga.
                Gott att bilen verkar funka i vart fall!

                  februari 4, 2015 at 08:47 #201517

                  Sen är det även så att ju högre primär man har, ju sämre motorbroms blir det.

                  Ändrade på vår 900I, från 6 till 7; sicken skillnad!

                  Men även spjällkontaktens läge kan påverka; det går att justera, sitter med 7mms skruv på spjällhuset

                  Mvh Johannes

                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                    februari 4, 2015 at 15:14 #200092

                    @Morsole wrote:

                    Sen är det även så att ju högre primär man har, ju sämre motorbroms blir det.

                    Ändrade på vår 900I, från 6 till 7; sicken skillnad!

                    Men även spjällkontaktens läge kan påverka; det går att justera, sitter med 7mms skruv på spjällhuset

                    Mvh Johannes

                    Aha, det är därför min 900 med primärdrev 5 har sån brutal motorbroms!

                      februari 21, 2015 at 18:18 #201904

                      Att ha en OG900 som bruksbil har både sina för- och nackdelar. För en som absolut måste ha en fungerande bil, som ska köra två småtjejer dagligen är det inte helt optimalt. Även om bilen har startat och gått bra nu, så har jag inte riktigt vågat köra tjejerna i den.

                      Vi bor vid en smal och hårt trafikerad 70-väg. Att få stopp där, med tjejerna i bilen, är något som jag inte vill vara med om.

                      Jag har själv kört 900:an flera gånger sedan senast. Den startar och går alldeles utmärkt. Det finns fortfarande en liten vattenläcka, men jag tror mig veta var (strax under/vid vattenbehållaren). Ska se om jag kan fixa det en gång för alla.

                      Men, som sagt. Som pålitlig bruksbil var detta inte rätt. Jag har därför köpt mig en annan bil och denna OG900 kommer strax ut på annons. Vilket är jäkligt synd, då det är en oerhört rolig och häftig bil. Men, ja. Ibland behöver man tänka med hjärnan snarare än hjärtat.

                        februari 27, 2015 at 07:37 #202059

                        Vad blev det för annan bil du köpte?

                        Hur mycket har du tänkt dig för 900an?

                          februari 27, 2015 at 09:55 #202063

                          @Sulo wrote:

                          Att ha en OG900 som bruksbil har både sina för- och nackdelar. För en som absolut måste ha en fungerande bil, som ska köra två småtjejer dagligen är det inte helt optimalt. Även om bilen har startat och gått bra nu, så har jag inte riktigt vågat köra tjejerna i den.

                          Vi bor vid en smal och hårt trafikerad 70-väg. Att få stopp där, med tjejerna i bilen, är något som jag inte vill vara med om.

                          Jag har själv kört 900:an flera gånger sedan senast. Den startar och går alldeles utmärkt. Det finns fortfarande en liten vattenläcka, men jag tror mig veta var (strax under/vid vattenbehållaren). Ska se om jag kan fixa det en gång för alla.

                          Men, som sagt. Som pålitlig bruksbil var detta inte rätt. Jag har därför köpt mig en annan bil och denna OG900 kommer strax ut på annons. Vilket är jäkligt synd, då det är en oerhört rolig och häftig bil. Men, ja. Ibland behöver man tänka med hjärnan snarare än hjärtat.

                          Tänk på alla vi andra som tom kör utomlands med våra gamla bilar…

                          Du kanske ska köpa en og900 i lite bättre skick, från början?

                          Eller lägga lite tid på att få din egen i ”bruksskick”, rent driftsäkerhetsmässigt?!

                          Mvh Johannes

                          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                            februari 27, 2015 at 12:17 #202068

                            @Morsole wrote:

                            @Sulo wrote:

                            Att ha en OG900 som bruksbil har både sina för- och nackdelar. För en som absolut måste ha en fungerande bil, som ska köra två småtjejer dagligen är det inte helt optimalt. Även om bilen har startat och gått bra nu, så har jag inte riktigt vågat köra tjejerna i den.

                            Vi bor vid en smal och hårt trafikerad 70-väg. Att få stopp där, med tjejerna i bilen, är något som jag inte vill vara med om.

                            Jag har själv kört 900:an flera gånger sedan senast. Den startar och går alldeles utmärkt. Det finns fortfarande en liten vattenläcka, men jag tror mig veta var (strax under/vid vattenbehållaren). Ska se om jag kan fixa det en gång för alla.

                            Men, som sagt. Som pålitlig bruksbil var detta inte rätt. Jag har därför köpt mig en annan bil och denna OG900 kommer strax ut på annons. Vilket är jäkligt synd, då det är en oerhört rolig och häftig bil. Men, ja. Ibland behöver man tänka med hjärnan snarare än hjärtat.

                            Tänk på alla vi andra som tom kör utomlands med våra gamla bilar…

                            Du kanske ska köpa en og900 i lite bättre skick, från början?

                            Eller lägga lite tid på att få din egen i ”bruksskick”, rent driftsäkerhetsmässigt?!

                            Mvh Johannes

                            Jag har alltid litat mer på mina ”gamla” bilar, å andra sidan har dom nyare varit dom som strulat…å fått stanna hemma medans gamlingen släpat bla husvagn å familj runt landet :race
                            Men jag vill inte säga att du gör fel för du känner ju din egen bil bäst. Lycka till med nästa!

                              februari 27, 2015 at 15:49 #202075

                              Just den här bilen verkar ju vara ett strulexemplar, så då ledsnar man ju.

                              96 V4 1975 ”Bollen”

                                februari 27, 2015 at 16:37 #202076

                                @Janne Hagnell wrote:

                                Just den här bilen verkar ju vara ett strulexemplar, så då ledsnar man ju.

                                Ja.
                                Det är ju inte alltid roligt att ”skruva ikapp” en bil.

                                  februari 27, 2015 at 17:58 #202079

                                  Det är inget ovanligt att jag åker iväg med en bränslepump och en fuelrail när vi åker utomlands; har kört hem från Dk med en generator som bara laddade över 3000 varv…

                                  Men det gick!

                                  Mvh Johannes

                                  Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                                Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 170 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.