Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 170 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 30, 2015 at 21:15 #201408

      Svälj sanningen Janne!

      Mvh Johannes

      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

        januari 31, 2015 at 07:52 #201414

        Va? 😯 Naturligtvis funkar uteslutningsmetoden, dyr blir den lätt ändå.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          januari 31, 2015 at 08:10 #201416

          Beror på var du handlar pumpen; vill du har original kostar det naturligtvis, men väljer du annat alternativ kommer du undan med 399 kronor…

          http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft–Bransle/Branslepump/Elbranslepump-52260/

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            januari 31, 2015 at 16:17 #199918

            @Morsole wrote:

            Beror på var du handlar pumpen; vill du har original kostar det naturligtvis, men väljer du annat alternativ kommer du undan med 399 kronor…

            http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft–Bransle/Branslepump/Elbranslepump-52260/

            Mvh Johannes

            Den där pumpen kanske funkar till Lucas-systemet om man lyckas montera den, men till en bil med K-Jetronic skulle den inte duga. Det står arbetstryck 3 bar, och en turbobil med K-Jet kan ha ett systemtryck på upp till 5,8 bar. 🙂

              januari 31, 2015 at 17:12 #164234

              Det är viktigt att vi skiljer på Bosch-system och Wallbro-system. Sulos bil, som det handlar om, har Wallbro-system.

              Det är den pumpen jag pratar om, inte Bosch-systemet,som satt på tidigare bilar med k jetronic och 8 ventils motorer, B201.

              Pumpen för Bosch-system finns här

              http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft–Bransle/Branslepump/Branslepump-52250/

              Mvh Johannes

              Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                januari 31, 2015 at 23:16 #201429

                Vad gäller pump-problemet, tag enklast och billigast möjliga väg nu Sulo. Det är faktiskt samtidigt det bästa alternativet. Det är fixat på en kort stund och för strax under 400-hundringen. Morsole är inne på helt rätt spår, upprepar; Biltemas pumpmotor 52-200!
                Den är inte på något vis sämre än de andra alternativen, trots att dessa tydligen kan kosta upp till nio gånger mer… Det här är en av Temas driftsäkerhetsmässigt bästa produkter bland reservdelarna.
                Har hjälpt många Saabvänner genom åren att byta till dessa i pumpenheten, uppe i ca 20 monterade inkl våra egna. Ingen enda av dessa har sedan någonsin lagt av.

                Samma pumpmotor fungerar till alla Walbro pumpenheter i 16 V 900 OG 1988-93. S:ar och FTT-bilarnas enheter har dock en ”Turbo”-dekal. Måhända ger dessa något högre tryck?
                Hursomhelst,, har monterat 52-200 i flera OG S:ar (alltså LTT-bilarna) och inte på någon har motorprestanda blivit sämre.

                  februari 1, 2015 at 11:15 #200042

                  Även jag tror på bränslerelaterat. Låter som den går magert in i döden, så att säga. Hur är det med bränsletrycksregulator på de här 900s?

                  Mät bränsletrycket, gärna kontinuerligt så du ser vad som händer, när det händer.

                  Man ska inte byta grejer på måfå. En gång bytte jag allt i i en bränsleinsprutning från en begagnad bil till min. Allt på tändningssidan var också endera överflyttat eller nytt. Hade monterat en ny kat. Besiktade bilen över 10ggr med nedslag på HC varenda gång.
                  Till slut mätte jag kompressionen. Den antydde svagt sänkt kompression på mittencyl. Rev toppen. Läckage mellan 2 och 3 cyl. De jobbar så att då den ena är i kompression så är den andra i avgas. Komprimerade gaser pumpades till avgasröret via läckaget. Sedan dess letar jag rätt på felen först.

                  Bränslefiltret kan du iofs byta direkt om du inte vet när det gjordes sist. Det är dock inte det som är ditt problem. Igensatt bränslefilter brukar inte märkas förrän man vill ha in mycket bensin och köra hårt. Då snor det tryck av spridarna som bottnar. Det är därför som så få märker av problemet – de kör sällan så.

                  Det är min åsikt att du, som SaabAero föreslog, måste bygga en bränsletrycksmätare. Den har du nytta av sedan också.

                  Förresten, får bränslepumpen ström när det händer?

                  /Mattias

                    februari 1, 2015 at 16:31 #201434

                    @CX-T2 wrote:

                    Man ska inte byta grejer på måfå.

                    Sedan dess letar jag rätt på felen först.

                    /Mattias

                    My point :ugeek:

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      februari 1, 2015 at 17:58 #201438

                      @CX-T2 wrote:

                      Även jag tror på bränslerelaterat. Låter som den går magert in i döden, så att säga. Hur är det med bränsletrycksregulator på de här 900s?

                      Mät bränsletrycket, gärna kontinuerligt så du ser vad som händer, när det händer.

                      Man ska inte byta grejer på måfå. En gång bytte jag allt i i en bränsleinsprutning från en begagnad bil till min. Allt på tändningssidan var också endera överflyttat eller nytt. Hade monterat en ny kat. Besiktade bilen över 10ggr med nedslag på HC varenda gång.
                      Till slut mätte jag kompressionen. Den antydde svagt sänkt kompression på mittencyl. Rev toppen. Läckage mellan 2 och 3 cyl. De jobbar så att då den ena är i kompression så är den andra i avgas. Komprimerade gaser pumpades till avgasröret via läckaget. Sedan dess letar jag rätt på felen först.

                      Bränslefiltret kan du iofs byta direkt om du inte vet när det gjordes sist. Det är dock inte det som är ditt problem. Igensatt bränslefilter brukar inte märkas förrän man vill ha in mycket bensin och köra hårt. Då snor det tryck av spridarna som bottnar. Det är därför som så få märker av problemet – de kör sällan så.

                      Det är min åsikt att du, som SaabAero föreslog, måste bygga en bränsletrycksmätare. Den har du nytta av sedan också.

                      Förresten, får bränslepumpen ström när det händer?

                      /Mattias

                      lite av mina funderingar också, efter att ha jävlats med en 740 alldeles för länge innan skrotnicke fick ta den, både manometer till bränlset OCH en multimeter till strömförsörjningen kan ju vara bra!

                        februari 2, 2015 at 08:28 #201447

                        Våra två 900 på etanol har var sitt extra bränslefilter i motorrummet plus manometer för bränsletryck, tom 2, då det sitter manometer på den ställbara btr’en också.

                        Lite koll skadar inte…

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          februari 2, 2015 at 09:19 #201448

                          Hände lite grejer med bilen denna helg också. Bytte först rotor (den var så rutten/rostig att den rasade isär när jag drog ut den) och därefter bränslefilter.

                          Har bruksat den rätt flitigt därefter och inga tjuvstopp än. Men att mäta/kontrollera bränsletrycket innan jag köper ny pump är helt rätt. Jättebra tips här tidigare om Biltema-pumpen, det uppskattas väldigt!

                          I kategorin “saker som är extra viktiga när man köpt ny Saab” så har jag fixat nya regplåtar och hållare från klubben. Man kan som bekant bara få EU-skyltar nuförtiden, men med en plåtsax och lite färg blev det ändå bra. EU-skylthållaren från klubben passar ju ändå inte framtill så…

                          Till sist, men ändå mest märkbart, så har jag behandlat rutorna med imskyddspray från Biltema. Plötsligt ser jag nu övriga trafikanter, så trevligt! 🙂 Får se hur länge denna håller i sig, lär återkomma om det.

                            februari 2, 2015 at 12:37 #201449

                            Snyggt med reg skylten! tänkt den tanken själv när det blir dags!

                            jag beställde några extra av den gamla modellen innan dom blev ersatta.. vet nu om att jag har 6 eller 7 reg skyltar totalt över hela huset men 2 av dom är de gamla i plast. frågan är hur många som har hamnat på nått “bra” ställe..

                              februari 2, 2015 at 14:16 #201450

                              Många var på mig om att skaffa de gamla skyltarna till Bimsan före förra årsskiftet. Det blev aldrig av, vilket jag kände mig lite smådum för. Några månader senare masserade ju en hantverkarvan henne in i den eviga vilan och nu säger jag att jag förstås är klärovojant. :mrgreen:

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                februari 3, 2015 at 09:22 #201482

                                Nu har 900:an gått bra här några dagar. Imsprayen funkade över förväntan, roligt det.

                                Har dock noterat och funderat på en sak, som kanske är relaterat till tidigare tjuvstopp. När jag kör och släpper gasen, så den motorbromsar, så bromsar den väldigt mycket. Nästan så det hackar till liksom. Det är väldigt märkbart. Har inte kört mycket OG900 tidigare, så jag inte om det är ett normalt beteende, men det kanske har något med tjuvstoppen att göra?

                                Sen den där mätutrustningen för felsökningen som SaabAero berättade om tidigare, var det ett hemmabygge? Finns det någon bild på hur man får ihop det eller hur det ser ut?

                                  februari 3, 2015 at 09:28 #201484

                                  menar du att den hugger till när du släpper gasen eller att den hackar medans du motorbromsar?

                                  hursom så motorbromsar 900 rätt bra. har väll nått med utväxlingen eller nått o göra. det brukar hugga till när man släpper gasen.. bilarna är inte direkt nya och det är motorfästena inte heller.

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 170 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.