Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 170 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 29, 2015 at 11:02 #201360

      Nu får ni ursäkta, men är herrarna inte inne på Bosch – system nu?

      Wallbro – system, som Sulo har, innehåller inga gummimembran, vad jag vet

      Wallbro har pumpen sittande i en armatur som tätar med en o – ring i locket, med en skruvad, gängad ring.

      Mvh Johannes

      Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

        januari 29, 2015 at 11:46 #201361

        Hör här då…!?
        Passar inte dom senare armaturerna från typ 9000/9-5 mfl i hålet? Då kan man ju bara ta bort flotören och använda dom nyare pumparna…eller är jag ute å cyklar nu?! :ID

          januari 29, 2015 at 11:56 #201362

          Om vi är överens om att det är Wallbrosystem; då går det ju att resonera vidare!

          Det går att anpassa det mesta, med lite vilja, klart att pumpen du köper kan vara lite grövre i diameter; minns inte hur jag gjorde, men det var inte så j…. svårt inte. Så länga man passar sig för att producera plastspån som följer med.

          Lite filande för att det ska passa med annat än orig pump, men vad gör det?

          Det går att spara en tusing, så jag var lätt övertalad!

          Annars köp Saab orig, och var då beredd att få betala!

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            januari 29, 2015 at 12:44 #201366

            Underbar diskussion det här! 🙂

            Var och hörde om originalpump hos min mek. 3 600 kr. Hua. Nå, har fixat nytt filter och rotor, så det får bli helgens projekt.

              januari 29, 2015 at 13:38 #201367

              Känns som väldigt mycket att lägga på något som du inte vet om det är felet.

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                januari 29, 2015 at 14:59 #201373

                @Morsole wrote:

                Nu får ni ursäkta, men är herrarna inte inne på Bosch – system nu?

                Wallbro – system, som Sulo har, innehåller inga gummimembran, vad jag vet

                Wallbro har pumpen sittande i en armatur som tätar med en o – ring i locket, med en skruvad, gängad ring.

                Mvh Johannes

                Jo jag tror vi pratar olika tätningar. Nere i armaturen är det ett membran som tätar mot själva pumphuset, där jag mindes o-ring. O-ringen sitter ju istället mycket riktigt mellan armaturen och tanken.

                  januari 29, 2015 at 15:48 #201374

                  @svartvit wrote:

                  @Morsole wrote:

                  Nu får ni ursäkta, men är herrarna inte inne på Bosch – system nu?

                  Wallbro – system, som Sulo har, innehåller inga gummimembran, vad jag vet

                  Wallbro har pumpen sittande i en armatur som tätar med en o – ring i locket, med en skruvad, gängad ring.

                  Mvh Johannes

                  Jo jag tror vi pratar olika tätningar. Nere i armaturen är det ett membran som tätar mot själva pumphuset, där jag mindes o-ring. O-ringen sitter ju istället mycket riktigt mellan armaturen och tanken.

                  jag snackade gamla modellen 😉 en gummibälg-isch sak där pumpen sitter i. utan armatur eller liknande.

                    januari 29, 2015 at 17:33 #201377

                    @Janne Hagnell wrote:

                    Känns som väldigt mycket att lägga på något som du inte vet om det är felet.

                    Det är lite av vitsen med mitt tips tidigare att mäta bränsletrycket.

                    Min bränsletrycksmätare består av:
                    * Luftmanometer med slangnippel (Biltema)
                    * Slangstump med klammer (OK)
                    * Banjokoppling (bränsleledning skrotad Saab)
                    * Dubbel banjobult (beställt på nätet, lite svår att hitta hos en hydraulfirma)
                    * Kopparbrickor/Tredobrickor för tätning (Swedol)

                    Kostar ca 200kr att bygga men är värdefull i felsökningssyfte

                      januari 30, 2015 at 10:01 #201393

                      @SaabAero wrote:

                      @Janne Hagnell wrote:

                      Känns som väldigt mycket att lägga på något som du inte vet om det är felet.

                      Det är lite av vitsen med mitt tips tidigare att mäta bränsletrycket.

                      Min bränsletrycksmätare består av:
                      * Luftmanometer med slangnippel (Biltema)
                      * Slangstump med klammer (OK)
                      * Banjokoppling (bränsleledning skrotad Saab)
                      * Dubbel banjobult (beställt på nätet, lite svår att hitta hos en hydraulfirma)
                      * Kopparbrickor/Tredobrickor för tätning (Swedol)

                      Kostar ca 200kr att bygga men är värdefull i felsökningssyfte

                      Ja, precis. Men det kändes som om tråden sprang iväg från felsökning till att byta pumpen på vinst och förlust.

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        januari 30, 2015 at 12:39 #201396

                        Nja inte helt, då pumparna sällan håller hur länge som helst, och det kan ju vara jätteskojigt att vara på långtur – och sen lägger pumpen av, som har varnat ett antal ggr innan.

                        Klart att alla får göra som de vill; och håller man sig i närheten går det ju rätt så smärtfritt att bogseras hem.

                        Men många med mig har undrat över varför inte Saab har lagt in pumpbyte vid säg 18k mil; i min värld är det inte obefogat, långt där ifrån…

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          januari 30, 2015 at 13:44 #201399

                          min kina 044 sa upp sig-ish strax innan linköping påväg till gävle 10 minuter efter att biltema stängt. Det gick om man bankade på den våldsamt när den stanant. då höll den en liten stund till..

                          till sovplatsen i Salem blev det 8 stopp. och sen genom stockholm (var inte alls nervös) och till uppsala blev det ytterliggare 5 bank ‘n go tills vi äntligen kom till ett öppet biltema och kunde byta på parkeringen där.

                          man har aldrig tydliga minenn av dom gånger allt funkar somd et ska 😉 i efterhand är det lite kul sådär.

                            januari 30, 2015 at 14:18 #201401

                            Nu blir det ju lite svårare att “knacka pump” när man har Wallbro-system; men har man havarerat några ggr så uppskattar man en fungerende bränslepump.

                            Mvh

                            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                              januari 30, 2015 at 15:16 #200005

                              @Morsole wrote:

                              Nu blir det ju lite svårare att “knacka pump” när man har Wallbro-system; men har man havarerat några ggr så uppskattar man en fungerende bränslepump.

                              Mvh

                              precis min mening.

                              det är inte någe kul när bilen bara tvärdör på en vältrafikerad väg med liten vägren och närmsta hjälp är långt bort..

                              de gånger min bil har pajat har varit i Trollhättan under festivalen och när jag körde med annan bil i följe upp mot Gävle. rätt optimala omständigheter ändå,

                                januari 30, 2015 at 15:38 #199996

                                Det är klart att bränslepumpar är slitdel på moderna bilar, menade bara att det lätt blir dyrt om man kör uteslutningsmetoden och byter till nytt tills man hamnar rätt.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  januari 30, 2015 at 17:15 #201402

                                  Brukar också byta pump i förebyggande syfte och ibland har jag haft med mig pump, di, multirem och vevaxelgivare på långresor 🙂

                                  Men som sagt uteslutningsmetoden kan bli dyrbar :sad

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 170 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.