Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

  • Detta ämne har 169 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-06 16:06 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 170 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24467
    Jonathan
    Deltagare

    Ett nytt år innebär en ny Saab, eller hur? 😉

    Var upp till Norrland (Gävle) och skaffade mig en Saab 900s 5D CC från 1991 här idag. Tanken är att detta ska bli vår nya bruksbil, istället för 9-5:an. Även om 9-5:an är den skönaste Saab jag kört/ägt hittills så kostar den en slant, vilket man inte alltid kan med när man är delvis föräldraledig. En OG900 är lagom stor för min lilla familj, en bra vinterbil och en snygg klassiker. Har länge suktat efter en svart 900 så detta är toppen!

    Bilen har gått 35K mil och den gick hur bra som helst i motor och låda nästan hela vägen mellan Gävle och Värmdö. Några mil innan vi var hemma så tändes plötsligt ”check engine”-lampan och bilen dog (motorn liksom sackade långsamt, för att till slut stanna och vägra starta). Fick bogsera hem den (med 9-5:an), till stort nöje för min käresta (som inte är helt övertygad om mina ”gamla bilar”). Nåväl.

    Har lyckligtvis en far som kör OG900 till vardags, så vi ska nog få till detta. Har även hittat lite intressant info om hur man läser ut felkoder från bilen med en testkabel (http://popeye.rty.nu/2002/felkoder.htm). Förslag och råd kring vad som kan vara fel mottages givetvis tacksamt. Vad jag förstått så ska även turbon vara bytt rätt så nyligen.

    Det här är då tänkt att vara en bruksbil, men jag vet med mig att det kommer bli en del ”jag ska bara”-grejer med den också. Den måste dock först och främst rulla, så det blir inga större projekt här i vinter. Den har taklucka och tonade rutor bak, så jag ”ska bara” fixa ett jalusi och vindskydd för takluckan (och kanske en stor vinge). Det finns lite rost, främst i två dörrar och under bagageutrymmet, men jag har sett värre saker. Bilen är nyligen besiktigad (ua).

    En annan sak som har prio är en framvagnsinställning. Den vibrerar rätt friskt i högre fart (har en misstanke om att ”check engine”-felet kan bero på någon slang som lossnat). Enligt den tidigare ägaren uppstod detta efter bytet till vinterdäck, men jag ska ta den till vår lokala Saabmek och få lite experthjälp där.

    I övrigt då? Ptja, det vore trevligt att köra den med etanol (byta spridare, justera tändning va?), att hitta en uppsättning sommardäck med Super Aero-fälgar, att byta ut tyginredning mot motsvarande skinndito samt att (önsketänkande här nu) få tag i ett Aero/Airflow-kit för en 5D. 😀 Men ja, nu ska den främst rulla här då.

    Återkommer med lite fler bilder här framöver. Hann inte ta fler innan mörkret föll på här.

    #200548
    9k94
    Deltagare

    Låter som det är bränsle relaterat problem du har. Men kolla så att du har gnista och se kolla över bränsletryck. =) Inget ovanligt på dessa gamla bilar att man inte byte bränslefiltret.

    #200552
    M.Broberg
    Deltagare

    kul med og900or! Svart 5D med taklucka.. det e rätta grejjer det. synd att den är för ny bara 😉

    #199353
    Jonathan
    Deltagare

    Vem vet, det kanske blir en trubbnos av denna. 😉 Nä just, brukis var det. Seså.

    #176782
    power-krille
    Deltagare

    Haha ”nytt år ny saab” 😆

    #199351
    saabaero
    Deltagare

    Skulle nog börja med att kolla bränsletrycket

    #199352
    turbocab
    Deltagare

    E85: Det är ju en S, så skitlätt detta. I med 431 spridare, ”dom röda” från 9000, och ställ tändningen till 20 grader kanske. Klart. 🙂 Sen är det bara höja ladet lite, spänn upp GLT rejält, på längre sikt kanske lite ful/pys trim så kommer den gå bra. Men för en familjebrukis så tror jag lite uppställt GLT och E85 kommer blir aldeles lagom. Vill du mecka lite mer så är ju 7ans primär en bra utökning, en S har ju 6ans och blir lite varvig. Ganska lätt jobb byta ändå, lådan behöver inte ur.

    Nu har den ju gått långt redan, men kanske tappa ur oljan och hälla i lite riktig fin Växellådsolja?

    Skinninredning 5D i fint skick – inte lätthittat! Kanske Donatorbil för detta? Vill du ha sköna framstolar bara så kan man ju ta ett par Jubbestolar från en 9000 och smälla i fram. Du får ta bort svankstödsvredet, annars är det bolt on. (jag utgår från att din 1991 nu har nya fästena för stolar, det måste den nästan ha?) Jag körde i två år en 1992 900 som brukis med just 9000 Jubbestolar, var hur bekvämt som helst, baksätet behöll jag som tyg.

    #199328
    Jonathan
    Deltagare

    Här är man iväg till 3 butiker på morgonen för att fixa delar till en testkabel för ”check engine” och så startar sedan bilen direkt utan problem eller fellampor. Just typiskt.

    Har kollat tändningen och putsat rent fördelarlocket. Ska beställa ett nytt lock och kablar här då.

    Kollade stiften och de såg väl ok ut. Är dock lite fundersam om det är rätt stift. NGK BCPR7EIX-11. Tror det är platinastift. Är de ok eller rekommenderas något annat?

    Hade knappt någon kylarvätska, så den är påfylld nu. Ska köra och lufta den.

    Turbocab, det är exakt den etanolkonverteringen jag tänkt fixa. Får nog bli till i vår. Intressant om inredning från 9000. A50-stolarna är ju kungliga. Lite klurigt med inredningen bak bara. Tror inte tjejen kommer godkänna en sådan ”mix”. 🙂

    Så, lite tändningsfix nu och sen iväg till lokala meken för balansering av hjul.

    #200556
    Jonathan
    Deltagare

    Några fler bilder, som utlovat.


    Väldigt fräsch inredning. Skinn vore fint som sagt, men det är ju inte jätteviktigt.

    Ett lite roligare avgassystem på det här. Och en jalusi. Mums.

    2 av 4 dörrar ser ut så här. Inte jätteroligt, men inte jätteviktigt att fixa nu heller. Blir att köpa ett par nya dörrar så småningom.


    Inte världens finaste motorutrymme. Finns en del slangar att byta. Har blivit erbjuden en annan motor, som gått 14K mil. Kanske framåt vår/sommar, när vi kan bruksa 99:an istället då.

    Äldsta dottern godkände 900:an idag. Viktigt det också. Takluckan var väldigt häftig enligt henne. 🙂

    #200557
    lipomannen
    Deltagare

    Trevlig bil du har fått tag på! 🙂
    Trist med dörrarna men det går ju lätt att byta ut. Hade jag varit du så hade jag monterat stiften som rekommenderas till bilen.

    Har förövrigt 4 St så kallade 431 spridare till salu ifall du är intresserad.

    #200565
    Jonathan
    Deltagare

    Vad gäller rekommenderade stift så är buden lite olika. Instruktionsboken säger NGK BCP-7EV eller Champion C7GY med 0,6-0,7 mm avstånd. Haynes säger Champion C7YCC med 0,8 mm avstånd. Därav min fundering här.

    #200568
    esak
    Deltagare

    Du ska köra med ngk? Punkt. Avstörda eller inte är inte avgörande, inte heller är platina nåt krav. Bcp7ev ska du ha.

    Felkoderna ligger kvar och läses tämligen enkelt fram vilket kan vara en bra idé. Jag kortslöt genom att lägga an/dra ifrån på gångjärnet för dörren. En vanlig högtalarkabel duger bra. Du finner en tom hona bakom friskluftsintaget. Mer om detta finner du via Google, sökning ”Lucas, felkoder, utläsning” eller dylikt. Skriver från telefonen nu.

    Avvakta du etanolkonverteringen till våren när vi har stadiga plusgrader. Grattis till nyköpet!

    #200569
    M.Broberg
    Deltagare

    @Sulo wrote:

    Vad gäller rekommenderade stift så är buden lite olika. Instruktionsboken säger NGK BCP-7EV eller Champion C7GY med 0,6-0,7 mm avstånd. Haynes säger Champion C7YCC med 0,8 mm avstånd. Därav min fundering här.

    jag kör och har alltid kört BCP7ES på T16 maskiner.

    Varför ska man ha just V istöllet för S?(sista bokstaven)

    v=fine wire gold palladium center electrode

    S= standard 2,5mm center electrode

    http://rejsa.nu/im/356-te.gif
    där är d tolkningsdiagram

    så verkar vara platina stift kanske? fast inte samma typ som 9-5 aero har som har BCPR7VX-11 eller vad dom heter.

    jag och alla jag pratat med nu och alla dom kan komma på (Isak verkar vara undantagen från denna lista 😛 ) kör BCP7ES (för övrigt dom som är rekommenderade till min 84as T16.)

    de maskiner jag har jämfört mellan är allt mellan de som kör låga laddtryck med bensin (tex min fars 900s som är helt standard) till alla olika typer och sist men inte minst min när jag körde på -431or , etanol och 1.7 bars ladd

    #200570
    Jonathan
    Deltagare

    Bra! Det var exakt det jag ville höra. 🙂 Har nu beställt en uppsättning BCP7EV från klubben (https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/tandstift-3?category_id=23) med en ny tändkabelsats. Perfekt, tack Isak och Mattias!

    Om jag har förstått det rätt så sitter det ”iridium”-stift i den nu. Väldigt smala i toppen. Har aldrig haft sådana tidigare, men det verkar vara någon form av ”lång livstidsstift”.

    #200573
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det kan inte vara ett säkerhetssystem som stänger motorn när kylarvätskan är för låg? Vet en kille som hade en gammal Fiat som vägrade starta tills han upptäckte att oljenivån var för låg. Ligger det på gränsen kanske bilen varit parkerad åt rätt håll nu och då funkar allt okej? Check engine tänds ju även om inte motortempen går upp som den ska, så viss dataövervakning finns ju, iaf.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 170 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng