Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
- Detta ämne har 169 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-06 16:06 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
december 6, 2015 at 12:23 #382769
Så, min 900 lyckades inte riktigt lirka sig igenom besiktningen här för ett par månader sedan. Det blev en rätt lång att göra-lista, men skam den som ger sig. Denna bil ska ut på vägarna igen.
Det första stora hindret är att höger bakdörr inte går att öppna. Den var tidigare seg att öppna, så det krävdes ett speciellt grepp om handtaget utifrån, men efter att min bror lånade bilen så är dörren nu omöjlig att få upp både utifrån och inifrån. Det går att dra upp/ner dörrlåset/pinnen samt att veva upp/ner fönstret (manuellt). Det känns som det rör sig i dörren när man trycker på knappen eller drar i handtaget inifrån, men dörren sitter stenhårt fast.
Jag misstänker att det är något i låsmekanismen som hängt sig eller gått av, så jag började skruva upp insidan av dörren bara för att inse att det inte går att få loss den utan att först få upp dörren. Det enda alternativ jag ser nu, det är att försöka bryta upp dörren. Men det riskerar att skada dörr och plåt, även om jag är så varsam som möjligt. Någon här med erfarenhet av något liknande? Eller något förslag på annan lösning?
december 6, 2015 at 14:08 #382772Nu var det ett tag sedan ja kikade på en bakdörr, men kommer man inte åt att lossa hela underdelen på dörrklädseln, alltså allt under den övre “galon” listen. för den vet ja sitter med en skruv i från sidan som man bara kommer åt med dörren öppen. För det är bara att dela isär vid skarven mellan galondelen och masonitdelen.
Kika en sväng på detta, men kan komma ihåg fel med som sagt.
För klädseln sitter väl inte i kläm mellan dörr och kaross väl?Mvh Daniel
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
december 6, 2015 at 16:06 #382774Det ska nog gå att ta loss stängningshandtaget å masoniten innifrån. Det går ju lätt att ta ur sittsen då är det smidigare att komma åt. Sen trycker du den översta kladseldelen som är klädd plåt uppåt å drar masoninten ner åt bara. Sådan är ju lätt att hitta….
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.