Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
- Detta ämne har 169 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-06 16:06 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
januari 9, 2015 at 22:09 #200787
Visst, men då den inte är gjord för luft är det inte säkert att den kan mäta lufttemperatur. Det är ju inte en sprittermometer.
96 V4 1975 ”Bollen”
Fast det är ju bara ett sätt att se om den är stendöd eller inte. signalens pulsvidd ändras med lambdavärdet. oscilloskop behövs för att göra en ordentlig koll.
Eller bara byta sonden.
Stendöd och stendöd. Snarare är det väl ett sätt att se att den inte rör sig tillrätckligt mycket. Min erfarenhet är att de alltid rör sig, men mot slutet blir det mindre rörligt. Lite som folk i aĺlmänhet 😉
Köp en ny om du, Sulo, tror på det! 😀
En tanke till, den tar inte luft mellan motor och givare? Kan tänka mig att den blir ilsken på detta sätt då. Bilen ska styra ut en jäkla massa bensin och lambdasonden mäter råmagert ändå.
/Mattias
januari 11, 2015 at 13:53 #200827Intressant diskussion här. Blev rekommenderad, av lokala Saabmeken, att skaffa en ny lambdasond. Ska dock ta ytterligare ett varv med slangarna.
När det gäller sond till denna bil så verkar det inte helt lätt att hitta original (för Lucas). Har blivit erbjuden en Bosch till bra pris. Vad säger herrarna om det?
I övrigt så fick jag tag i en uppsättning billiga dubbdäck med plåtisar (tack Jens!) som jag skiftade till idag. Nu är skakningarna borta. Så pass att jag vågade mig på en premiärtur med familjen idag. 🙂
Så här såg höger framdäck ut (innan bytet):
Sålde 9-5:an igår också, så nu är det all in med denna 900 som brukis!
januari 11, 2015 at 13:58 #200828Se där, en snygg fälg smög in i föregående inlägg. Detta forum alltså.
Vad gäller T5-konvertering så har jag läst lite om det tidigare. Verkar dock rätt avancerat. Är ju inte ute efter många hästar här. Men vore trevligt att kunna tanka sprit.
I motorväg är jag nog mest sugen på att byta till den där 14K milamotorn i vår. Med nya spridare på det.
Bjuder på en bonusbild. Slängde på hönstrappan från min 99:a. Sitter som en smäck:
@Sulo wrote:
Se där, en snygg fälg smög in i föregående inlägg. Detta forum alltså.
Vad gäller T5-konvertering så har jag läst lite om det tidigare. Verkar dock rätt avancerat. Är ju inte ute efter många hästar här. Men vore trevligt att kunna tanka sprit.
Trodde också det skulle vara avancerat men efter att ha studerat elscheman så är de inte så jobbigt. Blir en del kopplande efter ström. Men har man bara läst på och dubbelkollat allt så går de smidigt. =)
januari 11, 2015 at 17:48 #200835Smidigt med en raggartrappa som du kan skifta efter vilken bil du kör!
Fälgbilden var väl forumet som försökte ge dig en vink om hur det ska se ut…96 V4 1975 ”Bollen”
januari 15, 2015 at 19:50 #200966@Janne Hagnell wrote:
Smidigt med en raggartrappa som du kan skifta efter vilken bil du kör!
Och den plockade jag bort efter 2 dagar. Var stört omöjligt att få bort snö/is. Hellre säker än cool då. 😎
I övrigt så har jag köpt en ny lambdasond (tack Johan!) som förhoppningsvis kan monteras i helg. Det blev en Bosch, eller replika därav, vilket det egentligen inte ska vara men som – av det jag har läst på nätet (och jag har verkligen sökt runt om detta) – ska fungera ändå. Håll tummarna!
Nu har hon bruksats rätt så flitigt och gått felfritt hela veckan här. Peppar peppar.
Det största problemet med denna bil just nu, det är att den kvittrar/gnisslar rätt duktigt i lägre hastigheter. Tror det är någon generatorrem som har sig. Enligt min Saabmek så är det ett standardfel och beror på att fästena till generator slits ut, så att remmen drar snett. Är det värt att köpa ny rem då eller ska man riva loss generatorn och fixa fästena först?
Jag behöver verkligen skaffa mig en GDS-bok här nu. 🙄
Har du inte köpt verkstadshandboken som PDF från Norrlandssektionen? Den är ruskigt bra!
Jag har förresten också ett lätt skrapande pulserande ljud på min 900 som jag tycker kommer bakifrån motorn. Jag misstänkte vattenpumpen, men det kanske helt enkelt bara är en rem?! Jag tackar för “tipset” 🙂
januari 16, 2015 at 05:19 #200976Byt bussning säger jag oxå!
Finns bra sats för stag i “powerflex” och en annan i gummi till generatorn. Jag har köpt flera satser av speedparts, finns säkert hos fler. Lite joxigt att få dit dom i generatorn iaf med abs….eller rättare sagt få tillbaka generatorn med dom nya bussningarna monterade… :wrench :hjanuari 17, 2015 at 14:17 #199031@JohanH wrote:
Har du inte köpt verkstadshandboken som PDF från Norrlandssektionen? Den är ruskigt bra!
Mm, ja. Som en sån där datanörd så borde jag ju göra det. Men jag är lite kär i papper, böcker och pärmar när det kommer till handböcker. 😳
Har idag bytt lambdasond och det var ju inget problem. Bara plocka bort batteriet, våldshamra lite på den gamla sonden och skruva på den nya. Gick hur bra som helst därefter.
Tack för tipset om bussningarna, hörni! Bra att veta att de finns hos Speedparts. Har kännt på generatorn och det verkar inte som bussningarna är slut ändå. Att den visslar tycks snarare bero på att remmarna är blöta.
Jag upptäckte nämligen här idag att det finns en rejäl läcka i kylsystemet någonstans. Behållaren för kylvätska var helt tom. Den fyllde jag på för knappt en vecka sedan. Läckan verkar finnas baktill i motorrummet, då det skvätter duktigt från drivremmarna. Har dock inte lyckats hitta läckan, trots ordentlig kontroll av alla slangar. Helskumt!
En annan sak också: försökte lufta systemet efter att jag fyllde på med kylvätska. Men det kommer inget vatten, eller luft, från luftningsnippeln. Trots att jag hade motorn igång och drog av nippeln helt så var det snustorrt där. Nästan som om det inte kommer fram något vatten dit ens?
Att värmen i bilen har varit kass senaste veckan beror väl på att det inte funnits tillräckligt med vatten i systemet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.