Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

  • Detta ämne har 169 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-06 16:06 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 170 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #200781
    svartvit
    Deltagare

    Nja, givaren är helt kapslad och mäter temperatur på sin metallkropp som sticker ner i kylvätskan eller om det nu är luft.

    #200787
    Janne Hagnell
    Moderator

    Visst, men då den inte är gjord för luft är det inte säkert att den kan mäta lufttemperatur. Det är ju inte en sprittermometer.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #200789
    svartvit
    Deltagare

    Givaren är en termistor, dvs en resistor med resistans som beror av dess egen temperatur. Om ni tror att den blir -90 grader kall för att metallen som omsluter den inte längre är i vatten, får ni tro det. Jag har härmed sagt mitt i frågan.

    #200796
    cx-t2
    Deltagare

    Fast det är ju bara ett sätt att se om den är stendöd eller inte. signalens pulsvidd ändras med lambdavärdet. oscilloskop behövs för att göra en ordentlig koll.

    Eller bara byta sonden.

    Stendöd och stendöd. Snarare är det väl ett sätt att se att den inte rör sig tillrätckligt mycket. Min erfarenhet är att de alltid rör sig, men mot slutet blir det mindre rörligt. Lite som folk i aĺlmänhet 😉

    Köp en ny om du, Sulo, tror på det! 😀

    En tanke till, den tar inte luft mellan motor och givare? Kan tänka mig att den blir ilsken på detta sätt då. Bilen ska styra ut en jäkla massa bensin och lambdasonden mäter råmagert ändå.

    /Mattias

    #199460
    9k94
    Deltagare

    Sen om du vill kan du ju alltid montera i Trionic5.5 i bilen. 😉 Då har man lite mer möjligheter med att trimma själv om man vet vad man gör. Eller hitta andra som har gjort program och delar med sig dem. =)

    #200827
    Jonathan
    Deltagare

    Intressant diskussion här. Blev rekommenderad, av lokala Saabmeken, att skaffa en ny lambdasond. Ska dock ta ytterligare ett varv med slangarna.

    När det gäller sond till denna bil så verkar det inte helt lätt att hitta original (för Lucas). Har blivit erbjuden en Bosch till bra pris. Vad säger herrarna om det?

    I övrigt så fick jag tag i en uppsättning billiga dubbdäck med plåtisar (tack Jens!) som jag skiftade till idag. Nu är skakningarna borta. Så pass att jag vågade mig på en premiärtur med familjen idag. 🙂

    Så här såg höger framdäck ut (innan bytet):

    Sålde 9-5:an igår också, så nu är det all in med denna 900 som brukis!

    #200828
    Jonathan
    Deltagare

    Se där, en snygg fälg smög in i föregående inlägg. Detta forum alltså.

    Vad gäller T5-konvertering så har jag läst lite om det tidigare. Verkar dock rätt avancerat. Är ju inte ute efter många hästar här. Men vore trevligt att kunna tanka sprit.

    I motorväg är jag nog mest sugen på att byta till den där 14K milamotorn i vår. Med nya spridare på det.

    Bjuder på en bonusbild. Slängde på hönstrappan från min 99:a. Sitter som en smäck:

    #200834
    9k94
    Deltagare

    @Sulo wrote:

    Se där, en snygg fälg smög in i föregående inlägg. Detta forum alltså.

    Vad gäller T5-konvertering så har jag läst lite om det tidigare. Verkar dock rätt avancerat. Är ju inte ute efter många hästar här. Men vore trevligt att kunna tanka sprit.

    Trodde också det skulle vara avancerat men efter att ha studerat elscheman så är de inte så jobbigt. Blir en del kopplande efter ström. Men har man bara läst på och dubbelkollat allt så går de smidigt. =)

    #200835
    Janne Hagnell
    Moderator

    Smidigt med en raggartrappa som du kan skifta efter vilken bil du kör!
    Fälgbilden var väl forumet som försökte ge dig en vink om hur det ska se ut…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #200966
    Jonathan
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Smidigt med en raggartrappa som du kan skifta efter vilken bil du kör!

    Och den plockade jag bort efter 2 dagar. Var stört omöjligt att få bort snö/is. Hellre säker än cool då. 😎

    I övrigt så har jag köpt en ny lambdasond (tack Johan!) som förhoppningsvis kan monteras i helg. Det blev en Bosch, eller replika därav, vilket det egentligen inte ska vara men som – av det jag har läst på nätet (och jag har verkligen sökt runt om detta) – ska fungera ändå. Håll tummarna!

    Nu har hon bruksats rätt så flitigt och gått felfritt hela veckan här. Peppar peppar.

    Det största problemet med denna bil just nu, det är att den kvittrar/gnisslar rätt duktigt i lägre hastigheter. Tror det är någon generatorrem som har sig. Enligt min Saabmek så är det ett standardfel och beror på att fästena till generator slits ut, så att remmen drar snett. Är det värt att köpa ny rem då eller ska man riva loss generatorn och fixa fästena först?

    Jag behöver verkligen skaffa mig en GDS-bok här nu. 🙄

    #200967
    Johan H
    Deltagare

    Har du inte köpt verkstadshandboken som PDF från Norrlandssektionen? Den är ruskigt bra!

    Jag har förresten också ett lätt skrapande pulserande ljud på min 900 som jag tycker kommer bakifrån motorn. Jag misstänkte vattenpumpen, men det kanske helt enkelt bara är en rem?! Jag tackar för ”tipset” 🙂

    #200968
    M.Broberg
    Deltagare

    byt bussningarna i fästet
    bytte remmen på farsans bil och det var bra en månad. bussningarna ska bytas… nån gång

    #200976

    Byt bussning säger jag oxå!
    Finns bra sats för stag i ”powerflex” och en annan i gummi till generatorn. Jag har köpt flera satser av speedparts, finns säkert hos fler. Lite joxigt att få dit dom i generatorn iaf med abs….eller rättare sagt få tillbaka generatorn med dom nya bussningarna monterade… :wrench :h

    #199031
    Jonathan
    Deltagare

    @JohanH wrote:

    Har du inte köpt verkstadshandboken som PDF från Norrlandssektionen? Den är ruskigt bra!

    Mm, ja. Som en sån där datanörd så borde jag ju göra det. Men jag är lite kär i papper, böcker och pärmar när det kommer till handböcker. 😳

    Har idag bytt lambdasond och det var ju inget problem. Bara plocka bort batteriet, våldshamra lite på den gamla sonden och skruva på den nya. Gick hur bra som helst därefter.

    Tack för tipset om bussningarna, hörni! Bra att veta att de finns hos Speedparts. Har kännt på generatorn och det verkar inte som bussningarna är slut ändå. Att den visslar tycks snarare bero på att remmarna är blöta.

    Jag upptäckte nämligen här idag att det finns en rejäl läcka i kylsystemet någonstans. Behållaren för kylvätska var helt tom. Den fyllde jag på för knappt en vecka sedan. Läckan verkar finnas baktill i motorrummet, då det skvätter duktigt från drivremmarna. Har dock inte lyckats hitta läckan, trots ordentlig kontroll av alla slangar. Helskumt!

    En annan sak också: försökte lufta systemet efter att jag fyllde på med kylvätska. Men det kommer inget vatten, eller luft, från luftningsnippeln. Trots att jag hade motorn igång och drog av nippeln helt så var det snustorrt där. Nästan som om det inte kommer fram något vatten dit ens?

    Att värmen i bilen har varit kass senaste veckan beror väl på att det inte funnits tillräckligt med vatten i systemet.

    #201044
    Jonathan
    Deltagare

    Om jag säger: vattenpumpen, vad säger ni då?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 170 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng