Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 170 totalt)
  • Författare

Torde vara vattenpumpen som är slut då…
      Fast på frugans cab har det päst vatten lite här å var å inte alltid lätt att lokalisera…har nog bytt alla slangar nu. :wrench

januari 17, 2015 at 19:28 #201064

@Andreas Hermansson wrote:

Torde vara vattenpumpen som är slut då…
        Fast på frugans cab har det päst vatten lite här å var å inte alltid lätt att lokalisera…har nog bytt alla slangar nu. :wrench

Hua, säg inte så… 😥

Har beställt ny pump från Janne ikväll (https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/vattenpump?category_id=22). Verkar vara knas med webbshopen igen, men hoppas han kan fixa lite olja åt min växellåda. Fick tidigare ett tips om att byta olja i lådan, det är något jag ska se till att fixa här nu då också. Lådan går bra, men man vet aldrig.

januari 17, 2015 at 19:57 #201066

När du luftar kylsystemet ska nipplen fram på motorn vara öppen medans du fyller på vatten i behållaren och när det sedan kommer vatten ur den stänger du den, då är kylaren m.m full. Sen startar du motorn med kylarlocket av och varmkör motorn på tomgång och fyller på vatten vart efter det behövs, när övre kylarslangen från kylaren är varm har termostaten öppnat. Glöm inte heller att värmereglaget ska stå på Max inne i bilen vid luftning.

januari 17, 2015 at 20:27 #201068

Jupp, nippeln var öppen och värmen var maxad. Körde så åtminstone 10 min. Men det var torrt.

januari 17, 2015 at 20:33 #201069

Kolla skicket på de två svarta rör som går från värmekranen ut i motorutrymmet. De som slangarna är kopplade till. På min og var de så utmattade att de spruckit lite på längden samt gick av när jag ryckte lite lätt i slangarna. Symptom för mig var att det var lite fuktigt i både motorutrymmet samt ngn droppe på mattan vid pedalen.

januari 17, 2015 at 21:12 #201071

@Sulo wrote:

Om jag säger: vattenpumpen, vad säger ni då?

Det vattenpumpen Gerd, det är vatten pumpen Gerd. Det är vattenpumpen som har slutat gå! Inte ska vår vackra värld, rasa samman lilla Gerd. 😉

januari 18, 2015 at 10:11 #199237

Det VAR vattenpumpen! Farsan kom förbi med pump här på morgonen, vi bytte den och nu finns där inget läckage. Värmen funkar i bilen och det gick finfint att lufta med nippeln. Yay! 🙂

januari 18, 2015 at 11:50 #201079

@Sulo wrote:

Det VAR vattenpumpen! Farsan kom förbi med pump här på morgonen, vi bytte den och nu finns där inget läckage. Värmen funkar i bilen och det gick finfint att lufta med nippeln. Yay! 🙂

:CE

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 23, 2015 at 13:50 #201239

Så, en liten uppdatering här också. Jag sitter ju inte bara och knackar dator hela dagarna (eller jo, egentligen så).

Bilen har nu gått bra, utan något vattenläckage, hela veckan. Har haft noga koll på kylvätskenivån och värmen. Så skönt. OG900 är verkligen den perfekta vinterbilen! :race

Beställde och hämtade en uppsättning nya drivremmar, som ska monteras i helg. De gamla var ju dyblöta tidigare, så det känns lika bra det.

Sedan har Broberg lurat mig till att köpa lite mer godis i avgasväg. Eller ja, det kommer att hämtas nästa gång jag är i Trollhättan (till årsmötet). Från annonsen:

Sportavgas og900 turbo/s. Halvsats 2,5″ som rullat på min bil knappt 80 mil, nästintill helt nytt! 3″ batteriböj med uttag för lambda, ytrost men fin annars. Racekatalysator 2,5″ helt ny. Perfekt kitt för dig som vill uppgradera din og900 och vill ha lite sportigare ljud.

Och ett par bilder.

Nu har jag aldrig bytt (delar av) ett avgassystem på en OG900, men det bör väl inte vara någon raketforskning det här. :wrench

januari 23, 2015 at 15:04 #201246

Jag har inte varit inne här på ett tag så har fått läsa genom hela tråden, trevlig läsning och kul att du fått ordning på problemen!
                        Gillar verkligen din bil! Jag blir lite nostalgisk när jag ser den faktiskt.. och 3″ från turbon med 2½” halvsats borde sitta riktigt gott på denna, rätt prestanda och rätt avgasljud 🙂

Måste erkänna att jag skulle gärna vilja ha en 5D i samma färg som din (igen), man kan nog påstå att jag är lite SVART-sjuk! :mrgreen:
                        Bra jobbat med bilen 🙂

januari 23, 2015 at 15:18 #201248

🙂 Tack Anton! Jag får lägga upp ett videoklipp här när avgassystemet är bytt/fixat. Hoppas på riktigt bra gurgel då!

Och denna bil är riktigt, riktigt trevlig. Det är en keeper, som jag ska se till att vårda väl. Hur jag fick tjejen att gå med på denna, istället för vår tidigare 9-5:a, har jag ännu inte riktigt fattat.

Och det är klart att en Saab ska vara svart!

januari 23, 2015 at 15:33 #201250

Nej Saabar ska vara röda enligt Carlsson på taket!

januari 23, 2015 at 15:49 #201252

Beror helt på Saabmodell, i min mening. Har ju en röd V4:a. De ska vara röda. Men en 900:a, den ska vara svart.

januari 23, 2015 at 20:50 #201262

Alla skyller alltid på mig, jag tvingar ingen! jag är bara som djävulen, frestande 😉

och en svart 5D är alltid rätt ^^

januari 24, 2015 at 14:12 #199875

Helvetes jävla skit.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 170 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.