Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
- Detta ämne har 169 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-06 16:06 av .
- FörfattareInlägg
- 27 januari, 2015 kl. 17:32 #201318
Jonathan
DeltagareFrån det ena till det andra. Nu har bilen dött igen, så som när jag var på väg hem med den efter köpet (första sidan).
Nu skedde det lyckligtvis när jag var ensam i bilen, efter att ha lämnat av mina döttrar, samt att jag fick igång den och lyckades komma hem. Men det känns som det var på håret att jag blev stående i mörkret, alldeles efter en kurva, på en mörk 70-väg. Hualigen.
Det som hände nu var ungefär detsamma som tidigare. Efter att ha kört den rätt så rejält, accelererat bra, samt planat ut hastigheten så tappar den plötsligt all kraft, eller motstånd i växlarna. Den varvar fortfarande, men när jag växlar ner så händer det inget. Jag fortsatte hela vägen till 1:a växel, den varvar men bilen rör sig inte framåt.
Nu stannade jag bilen, drog på varningslampor, stängde av och fick igång den efter ett försök. Sådan tur hade jag inte senast. En annan sak som skiljde sig från förra gången var att CE-lampan inte lyste nu.
Snackade med farsan om det och han gissade att det kan vara bränslefiltret, att det kan vara igensatt och behöver bytas. Det är värt en kontroll här i morgon. En annan sak jag har funderat på, det är turbon. Den tidigare ägaren hade bytt turbo på bilen. Kan en dålig turbo ge orsak till en sånt här beteende? Eller tror ni på bränslefiltret?
Förövrigt är vattennivån fortfarande bra.
27 januari, 2015 kl. 21:11 #201326saabaero
DeltagareFiltret, njae.. Den borde gå konstant dåligt/inte alls om det vore problemet. Alt att den går normalt till en viss belastning där bränslet som kommer igenom inte längre räcker till.
Är ju alltid bra å byta filter men i felsökningssyfte så brukar mitt tips vara att mäta bränsletrycket. Är lite bökigt om man saknar prylar för det men det ger samtidigt svar på om pump, filter och BTR fungerar korrekt.Annars funderar jag på hur det är med tankurluftningen.
Nästa gång det händer, prova att skruva av tanklocket.Lyckas du få någon uppfattning om det är bränsle eller tändningsrelaterat ?
27 januari, 2015 kl. 21:53 #201328Jonathan
DeltagareJo, vi var inne på det också. Bränslepumpen kanske? Den tänder, startar och går jättebra annars. Det känns som något bränslerelaterat.
Tankurluftning? Intressant. Ska kolla tanken nästa gång. Har inte varit något problem att tanka eller så. Men bra förslag!
28 januari, 2015 kl. 08:01 #201330svartvit
DeltagareJag såg att du putsat fördelarlocket bara. Kanske skulle du testa att byta lock och rotor? Det kostar ju inte mycket i sammanhanget. Jag säger det för att jag har liknande problem med min vita och har bytt allt i bränsleväg – utan framgång. Kvarstår en del tändningsrelaterat som jag inte hunnit testa.
28 januari, 2015 kl. 08:24 #201331Jonathan
DeltagareTack för tipset svartvit! Bytte faktiskt lock tidigare också, men inte rotor. Har beställt det från klubben nu så får vi se.
Liknande problem säger du. Spontandör din 900 S på samma sätt?
28 januari, 2015 kl. 09:47 #200935morsole
DeltagareBränslepumpen kan ge skumma indikationer; du kanske kan mäta hur mycket ström den drar, för att få en bild av hur den mår?
Eller köp en ny, de kostar inte så mycket. Inte fel att byta pump efter 20k mil. Tänk bara på att vanlig soppaslang inte tål soppa på UTSIDAN, om du skarvar med nyköpt slang.
Sen som redan sitter i armaturen tål bensin.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
28 januari, 2015 kl. 12:12 #201332svartvit
Deltagare@Sulo wrote:
Tack för tipset svartvit! Bytte faktiskt lock tidigare också, men inte rotor. Har beställt det från klubben nu så får vi se.
Liknande problem säger du. Spontandör din 900 S på samma sätt?
Ingen orsak. Egentligen är det inte riktigt samma beteende, då den nu aldrig går som den ska, men första gången det hände var det mer spontant under körning. Det första man tänker på är ju bränslet, men jag har haft pump, spridare och bränslet i sig i den andra bilen som gått klanderfritt då. Filter också bytt. Nu kan det ju klart vara ex bränslepump hos dig men jag har inte hittat någon ny pump under 2527 kr (Mekonomen). Walbro-pumpen som kommer upp när man slår i olika databaser och är billigare passar inte i 900S.
@Morsole wrote:
Bränslepumpen kan ge skumma indikationer; du kanske kan mäta hur mycket ström den drar, för att få en bild av hur den mår?
Eller köp en ny, de kostar inte så mycket. Inte fel att byta pump efter 20k mil. Tänk bara på att vanlig soppaslang inte tål soppa på UTSIDAN, om du skarvar med nyköpt slang.
Sen som redan sitter i armaturen tål bensin.
Mvh Johannes
Vi har haft det uppe innan, men var köper du dina pumpar Johannes? Kanske byter du armatur, så att du kan använda Walbro eller kopior av den?
28 januari, 2015 kl. 13:10 #201334morsole
DeltagareHar tagit hem pumpar från det stora landet i Öster; men även pumpar från Bt har hittat ner i bilarna här, det finns saker man inte köper där, och andra saker som går bra. Dessutom är de bra att ha med att göra vid returer; har aldrig haft problem; har tom lämnat tebaks skeva skivor utan kvitto.
Våra bilar går på etanol, även bilar i periferin, om det nu har nån betydelse här. Men just slangarna I TANKEN är viktiga, så därför så vill jag varna för att stoppa i vanliga bensinslangar i gummi!
Kina är billiga med pumpar, minns inte, så den jag har i bilen måste ju hålla än! Men räkna med att du får två pumpar från Kina för vad een pump kostar på Biltema.
Räkna inte med att det går fort från Kina, om bråttom blir det blåvita huset för min del.
Man kan ha hur mycket synpunkter som helst och lägga hur mycket pengar som helst på en pump.
Om man nu känner för det!
Mvh Johannes
28 januari, 2015 kl. 19:15 #201344andersson__
DeltagareSpeedparts har pumpar.
28 januari, 2015 kl. 20:35 #201345svartvit
DeltagareJag har gått igenom de flesta pumpar från Biltema och inte hittat någon som passar i armaturen till 900S, så jag är lite förvirrad. Även den som det står ska passa 900 av dessa årsmodeller på både Speedparts och Skruvat är fel. Den är för Walbro och vi har Bosch. Kan vara bra att veta om du ska beställa, Sulo.
28 januari, 2015 kl. 21:05 #201347morsole
DeltagareAlla 900I eller T16v har Wallbro SYSTEM; det kan mycket väl sitta en pump i från Bosch, men systemet är Wallbro.
Upp till 89 med k jet’arna på Specialarna är det Bosch; SEN blir det Wallbro för hela slanten.Och visst, det kan krävas lite ombyggnad när man köper pumpen annorstädes, men det är inte mera än en normalt kunnig person klarar av att hantera.
Det som är mest känsligt är de vinklade nipplarna, som går ner i armaturen; där måste man spruta ordentligt med goja för att inte bryta av dem. Även den gängade lockmuttern är jävlig; man bör göra ett enkelt verktyg för demontering av locket, alla Wallbro från 90 ser likadana ut, 89’orna har nåt j…. mellanting, gillar inte den, men man får ju snurra på armaturen lite så den går upp. ’
Fördelen är ju också att INTE ha full tank; ha ha…
Mvh Johannes
28 januari, 2015 kl. 22:20 #201352svartvit
DeltagareMen det måste väl ändå vara bra med rätt diameter på pumpen? Det tätar ju med en o-ring. Eller funkar det ändå, med pumpen lite löst hängande?
28 januari, 2015 kl. 23:11 #201354M.Broberg
Deltagareska bara göra en inpu jag ofta gör. Gammalt är bättre. gummimembran som det går att vålda i en större pump i utan problem!
29 januari, 2015 kl. 08:33 #199973morsole
DeltagareJo klart det är lättare med Bosch-pumparna; MEN det går även att få till det med Wallbro-systemet.
Det tar lite tid och det är då man får tänka sig för med slangarna man använder sig av; bara såna som tål ligga i soppan LÄNGE.
Det är bra om man har nån extra armatur att plocka ifrån; inget ovanligt att plasten är hård som f.. att jobba med och går sönder vid hantering.
Mot slutet för pumpen kan den uppföra sig underligt, fungera ena dan, INTE nästa, och det är inte alltid lätt ställa diagnosen direkt.
Har pumpen varit med i närmre 20k mil så kan man lugnt byta pumpen i förebyggande syfte, därför att ett är säkert, före eller senare lägger den av, och det är knappast när det mest lämpligt…
Mvh Johannes
29 januari, 2015 kl. 10:07 #201357svartvit
Deltagare@M.Broberg wrote:
ska bara göra en inpu jag ofta gör. Gammalt är bättre. gummimembran som det går att vålda i en större pump i utan problem!
Membran är det klart, minnet svek. Men vi kan då enas om att en mindre pump (såsom de i de flesta handlares databaser angivna) blir klart svårt.
Några framsteg, Sulo?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.