Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 900s 5D -91 "bruksbilen"
- Detta ämne har 169 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2015-12-06 16:06 av .
- FörfattareInlägg
- 24 januari, 2015 kl. 14:26 #199877
Lustgasen
ModeratorSer lite tomt ut kanske.
Slang som sprungit läck eller har toppackningen gett vika?Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)24 januari, 2015 kl. 15:51 #199600Janne Hagnell
Moderator@Sulo wrote:
Helvetes jävla skit.
Ja, så går det när 😈 nämns i en tråd. 😉
Usch, vad segt! :hug96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”24 januari, 2015 kl. 16:51 #199528Johan H
DeltagareAjdå. Jag hade kylvätskeläckage på min 900 ett tag. Då hade jag nyligen bytt termostaten och tydligen inte lyckats få det tätt vid den, så det läckte ut ur termostathuset när trycket blev tillräckligt högt. Det syntes inte så mycket, för det mesta droppade ner långsamt. Jag löste det i alla fall genom att plocka bort termostaten, göra rent ytorna och sätta dit packningssilikon.
25 januari, 2015 kl. 15:00 #201279Jonathan
DeltagareNu tror jag minsann läckan är identifierad: http://instagram.com/p/yR_KUWzezD/?modal=true (video)
Kände på slangarna till kylarn och de kändes täta/torra. Kan det vara kylarn som läcker då? Köpa ny kylare?
25 januari, 2015 kl. 20:04 #201292Jonathan
DeltagareTog en kvällspromenad till bästa Saabgrannen här ikväll. Farsan kommer över med en dunk glykol imorrn. Blir bra det här ska ni se. 😉
25 januari, 2015 kl. 20:11 #201294William
DeltagareDär var nog boven! :wrench
26 januari, 2015 kl. 18:43 #198753Jonathan
DeltagareHände lite här idag då. Är ju pappaledig till 50 %, så det är lite klurigt att meka om dagarna. Men efter en tur med den lilla i barnvagn, som somnade så fint, så fick jag en chans.
15 min senare var den gamla kylaren ute och den nya på väg ner istället. :wrench
Farsan kom förbi med några skruvar till elfläkten (de gamla hade rostat sönder) och nya spännband. Sedan blev det en tur till mataffären och allt såg bra ut på hemväg.
Nivån hade sjunkit lite här ikväll, men jag kan inte se någon läcka från kylaren (regnar iofs ute). Fyllde på och luftade, så får vi se. Håll tummarna! :CH
26 januari, 2015 kl. 19:05 #175873Janne Hagnell
ModeratorAtt nivån sjunker lite vid första körningen är ju inget konstigt.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”26 januari, 2015 kl. 19:07 #175874Jonathan
DeltagareNä, tänkte det också. Måste väl skvalpa ut i systemet ordentligt. Peppar, peppar!
26 januari, 2015 kl. 19:37 #199830power-krille
DeltagareDet gäller att passa på när de sover, skönt att det gick bra med kylaren 🙂
26 januari, 2015 kl. 21:39 #199795M.Broberg
Deltagaretur du inte hade en mer svårskruvad bil ^^
27 januari, 2015 kl. 07:39 #163348kg70
DeltagareBra mekat! Det där lilla tidsfönstret mellan vagnrull och uppvaknande kan man hinna en hel del på om man har tur. Som sagt – bra med lättmekad bil!
K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 197227 januari, 2015 kl. 08:49 #201305Jonathan
DeltagareJa, kylarbytet var förvånansvärt enkelt. Enklare än på min V4 t om. 🙂
Blev en lite längre tur efter dagislämningen här på morgonen. Mycket bra värme och fortsatt samma nivå på kylarvätska. Fortsätter hålla tummarna.
27 januari, 2015 kl. 09:59 #201307stefan
Deltagarevärt att poängtera är ju att det är ännu enklare om man tar bort huven………infästningen är ju gjord så du kan göra det på ett enkelt sätt om du inte visste det. Två skruvar och spolarslangen typ, sen lyfter du av den bara.
27 januari, 2015 kl. 10:14 #201308Jonathan
DeltagareTack för tipset, Stefan! Försöker vara lite extra varsam om huven då den har lossnat/gått av från ett fäste. Så kan inte fälla upp den ordentligt. Men ska sätta en svetsloppa i fästet så blir det bra.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.