Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo

• Detta ämne har 251 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-07 11:46 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 252 totalt)
  • Författare
    mr_maxi
    Deltagare

Hej!

Snyggt med sådana kapslar…

Sitter sådana på vår 900 sedan 90…

Klart snyggare än de heltäckande enligt mig…

Greja på med pärlan och ha en skön dag!

Saab 900 og är ju underbara njutningsmedel!

Kör den hellre än vår Laguna 03:a. Nu är vi oerhört nöjda med vår fransos men Saaben förmedlar en känsla…

Hälsn Jan

reino
    Deltagare

Håller med dej fullständigt Jan. =)

Har inte fått på kapslarna än, då jag inte ens tagit mej utanför dörren idag. 😆

Skickar upp en bild på min andra ratt som jag satt i för några veckor sen, däremot. Tror jag gillar den bättre faktiskt.

longjohn61
    Deltagare

jo rattar får man aldrig nog utav 😆

Mvh Nisse

reino
    Deltagare

Eller hur! 😆

mr_maxi
    Deltagare

Halloj!

Rattat färdigt nu?:-)

Gjorde en copycat nu,,,monterade torkarspoilers på vår saab oxå…

Måste ju följa de framledande inom styling:-)

Hälsn Jan

reino
    Deltagare

Haha rattar lär man nog aldrig tröttna på. 😉

Härligt! 🙂 Jag har sett just dom torkarspoilersen som jag har, på custombilar från -80talet i en tråd på saabklubbens forum, så när jag fann dessa sittande på en gammal 99 på skroten så kunde jag inte låta bli. 😉

F.ö så har jag äntligen fått på mina navkapslar! 😀 Nu ska bara fälgarna i sej renoveras, men det får bli till nästa vinter. 😉

longjohn61
    Deltagare

Så där ja 😀 nu fattas bar trubb fronten 😆

Mvh Nisse

plankan
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Så där ja 😀 nu fattas bar trubb fronten 😆

Mvh Nisse

Och baken 😉

reino
    Deltagare

Japp. 🙂 Fast det kommer nog närmre sommaren det. Har inte alla delar ännu, plus att det är lite kallt ute. 😉 Funderar även på att göra ett motorbyte till en friskare motor utan massa missljud samt byta lite vattenrör till turbon som har en tendens att rosta. Så det är mycket som ska göras. 😛 Har ju inte bytt instrumentbrädan än heller.

Funderar på att byta inredningen till den gamla 99/900 turbo inredningen. 😛 Vilken årsmodell måste man leta efter för att det ska passa i fästen och så på en 900 -90? Tänkte mest på baksätet då, för jag vet att 99an fick 900stolar 1980.

Edit: Om nån sitter på två gamla turboemblem från omkring 82-84 så är jag intresserad av dom. Det ska vara dom som är lite gulaktiga med grå kant. Tänkt att ha dom på huven sen.

reino
    Deltagare

Jahapp. Gick en runda på skroten idag. Råkade få med mej ett par Saab orginal 4×6″ bakhögtalare från en 900S. 😉 Inte nyskick på dom direkt, och gamla orginalare kanske inte är det mest upphetsande, men för 20 spänn var dom helt okej. Hade inget bak tidigare ändå så.

reino
    Deltagare

Efter en snabb mätning kan jag konstatera att högtalarna inte alls är 4×6″, utan 4×10″. Tyckte väl dom såg lite väl avlånga ut för att vara 4×6″or. 😛

t16s
    Deltagare

ja de gammla högtalarana är 4×10 men de vanligste som man hittar är 4×6,

själv hitta jag 4×10 precis efter jag hade köpt mina 4×6 men känns som det e skit samma, på med ett slutsteg så e man nog hemma 🙂

reino
    Deltagare

Dagens inköp blev en fräsch motor, med portad topp, inslipade ventiler, bytta kolvringar samt vev och ramlager. Motorn har bara gått 300 mil efter det. Några trevliga överraskningar fanns när man kikade närmre. :dope

GM 557-04 torde betyda att det är 7ans primär. :mrgreen:

Returvattenröret till turbon var i fint skick. 😀 Jag som ändå hade tänkt byta det. 😉

Visst lär det vattenröret passa på mitsuturbon även om motorn troligen haft en garrett från början? (är från en -87a)

Klart värd en tusenlapp tucker jag. :king Veckans klipp.

turbocab
    Deltagare

Shit, är ju precis vad jag är på jakt efter också. Tusen spänn??? För en renoverad maskin? Grattis.

Oljeröret passar. Man kan ta en Mitsuturbo och smälla rakt på en Garett-försedd T16. Tack Saab för att ni inte orkade ändra på massa grejor! 😛

reino
    Deltagare

@Turbocab wrote:

Shit, är ju precis vad jag är på jakt efter också. Tusen spänn??? För en renoverad maskin? Grattis.

Oljeröret passar. Man kan ta en Mitsuturbo och smälla rakt på en Garett-försedd T16. Tack Saab för att ni inte orkade ändra på massa grejor! 😛

Fan vad bra! 😀

Jo, motorn låg först ute för 2500, sen när jag hittade den efter att jag helt seriöst började vilja byta till en fräschare motor, så var den sänkt till 1000. 😉 Då var det inget att fundera på.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 252 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng