Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900S "Svarten" aka projekt TrubbelTurbo
- Detta ämne har 251 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-07 11:46 av
Christian.S.
-
FörfattareInlägg
-
Hade för mig att Aeron i USA hette EMS? Så jag tänkte bara att det vore lite exklusivt. Jag har också funderat lite att det vore snyggt att byta ut Saab-emblemet på sidan av motorhuven till det gamla turbo-emblemet, den med ”o” format som en snurra. Riktig sjuttiotalskänsla. Men ingen lätt sak att hitta sådana på en random skrot…
Har du fått tag i fräscha trubbkofångare? Jag har gått igenom säkert ett dussin gamla saabar på mina lokala skrot, men inte hittat några som är riktigt mint.
@Big Nyz wrote:
Har du fått tag i fräscha trubbkofångare? Jag har gått igenom säkert ett dussin gamla saabar på mina lokala skrot, men inte hittat några som är riktigt mint.
Jävla i-landsproblem 😛 Här nere finns det inte många og900 på skrotarna och ingen av dom är trubb.. att bara Hitta en trubbkofångare låter lite för bra för o vara sant.
@Big Nyz wrote:
Hade för mig att Aeron i USA hette EMS? Så jag tänkte bara att det vore lite exklusivt. Jag har också funderat lite att det vore snyggt att byta ut Saab-emblemet på sidan av motorhuven till det gamla turbo-emblemet, den med ”o” format som en snurra. Riktig sjuttiotalskänsla. Men ingen lätt sak att hitta sådana på en random skrot…
Finns en bakkofångare på en bil hemma hos svärmor. En 83as turbo. har tagit listerna mellan kofångare och hjulhus från den med, men vänster fram var tilltryckt så jag behöver en sån. Kan ju visserligen skaffa fram såna kofångarförlängningar som sitter på 84-87, men jag vill hellre sminka bilen som en 83a, då jag har flera grejer som stämmer överens med den årsmodellen.
Har ratt, plus ett gammalt turboemblem till den, har bakre kofångaren samt några lister som sagt, plus grillen och bakluckeemblem som är gula med silverkant. Det jag behöver nu är främst kofångaren fram, frontspoilern, listen vänster fram samt två till turboemblem i gult och silver. Svåra saker att komma över vissa av dom. 😛
Riktigt gamla turboemblemen fanns väl bara -77 till -79 eller nåt om jag inte minns fel. Hade samma tankar förut att ha såna, men dom hittar man ju, precis som du säger, inte överallt direkt. Dom som trillar ut på Tradera.com lite då och då går oftast för flera hundra, närmre tusenlappen.. Beroende på skick då.
Saab fick ju inte ha dom för att Skandia tyckte ”O”et var för likt deras logga. 😉
Nån som vet om det skiljer nåt på kofångarna mellan 82-83 och 84-87? Vet att kofångarna fick bredare dekorlist där vid -82, men ändrades dom nånting inför -84 när dom bytte ut listerna mot kofångarförlängare?
Händer inte så mycket för närvarande, men jag har dock bytt dumpen nu, och blivit av med ett störande pysljud i motorn. Skönt när det blir bra sådär. :dope
Har fått nys om en verkstad som jag eventuellt kanske kan få låna och byta motor i, samt att jag ska styra upp ett möte med Esak för att köpa loss en kofångare. sen behöver jag egentligen bara spoilern och en list innan jag kan trubba 900an. 😀
Nån som har en trubbfrontspoiler liggande i närheten av Uppsala? Turboversionen eftersöks, men vanliga kan funka tillfälligt. 😉
Hehe Broberg, angående i-landsproblemet så kan jag meddela att den främre trubbkofångare som var i nästbäst skick på min skrot ligger färdigt avskruvad på taket till en grå fyradörrare på Smeds Bilskrot, Korsholm. Jag kan rita en karta åt dig om du vill 😀 Där hittar du nog en standardspoiler också, ReinO. Det är ju inte riktigt i närheten av Uppsala då förstås…
Men att en framkofångare skulle vara svår att hitta? Åtminstone här på min skrot finns flera av dem, det är en duglig bakfångare till combicoupé som är svår för mig.
Hur har du gjort med dina 79:ans baklampor?
Som sagt, kofångaren fram skulle jag få köpa en av Esak. =) Sen har jag möjlighet att plocka lite grejer från en -84 GL om jag åker ner till Halland, men det är ju ändå 60 mil enkel. 😛
Vill ju allra helst få tag på en turbospoiler som sagt, men har jag inte fått tag på en sån innan jag åker ner till Halland igen, eller någon skulle ha en GL spoiler billigt här i krokarna så blir det ju en sån, bara för att få dit ”rätta” fronten. 😉
Looking good! Så du fick tummen ur till slut med dumpen? Lite synd kanske, om den var som min var det ju tyst och lugnt så länge man acc:ade.. 😉
Hur var det på träffen, fina bilar och nya idéer eller?
Har bokat besiktning för min röding nu, 8/6 gäller det att hålla tummarna! Och sen har jag gjort helomvändning – a50:n får bli tjejens eller bo i garaget, jag ska köra og i sommar ändå!Jo jag tänkte att, fan jag måste ju göra det nån gång, och jag kan lika gärna passa på. Gick rätt fort ändå, trots placeringen. Bara att skruva lös röret vid turbon, gummiböjen till burken, samt dumpslangen vid spjällhuset. Sen var det bara att trixa ut röret lite. 🙂 Bilen låter mycket finare nu när man inte hör pyset i vakuumslangarna. 😉
Träffen var riktigt trevlig. 😀 gjorde lite nya bekantskaper och fick lite ansikten på några som huserar här på klubben. 🙂 Köpte ju en uppsättning fälgar som jag varit på jakt efter. Dock behöver dom renoveras, men det ska bli kul att testa på det med. 😉 Lite bilder från träffen finns här, i Saabssons galleri. :king
Bra val att sätta tjejen i A50n.. 😛 Hon får åka säkert i landsvägsloket, medan du får åka roligt i grusbusen. 😉 hehe.
Slänger upp en bild på fälgarna med, bara för att. 😉

För övrigt så har jag fått tag på en till uppsättning USA-ljusramar. 😛 Oanvända i nyskick, så dom jag har liggandes ska fixas till och lackas svarta, så har jag två olika utséenden att växla mellan sen. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.