SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)

Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 405 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 22, 2008 at 06:54 #117393

      Min har fått dispens för liten bak får ca ett halvår sedan, men fram får jag nog ingen då en vanlig får plats, om jag ska ha en där så får jag beställa en bakskylt till.

      Det är ändrade regler på detta, förr kunde du få en liten skylt fram och bak på en 740, 9000 mm, det går inte nu.

      Har försökt att få till min 96 men gått bet, ska pröva igen.

        januari 22, 2008 at 10:26 #117406
        Chakka wrote:
        Angående skyltarna, om du inte redan löst det.

        INGA PROBS!!
        Ringde för två minuter sen till vägverket, fick prata med en trevlig “Marie” som knappade in mitt reg. nr. Hon suckade lite eftersom den inte varit i trafik på så länge och därför hamnat långt ner i cyberns källare. Hon fick alltså leta och göra en annorlunda sökning än vanligt men… När min 92´a väl poppat upp på hennes skärm frågade hon bara om det var en liten skylt bak jag ville ha och nu är den på väg till mej på posten :applause:

        Mer bra!
        Sten-Arvid ordnar saker :worshippy:
        En 93´a 12Volt torkarmotor är på väg upp till norrland… :thanks:
        Kanske det kan bli rally den 23/2 ändå :hype:

          januari 22, 2008 at 11:49 #117409

          Kanon, grattis:

            januari 22, 2008 at 21:11 #117429

            Ja då skall du bara ha tag i pilar till en Saab 93, 56 eller 57, 12 volt och passar din bil som hansken 😀

            John.

              januari 22, 2008 at 21:26 #117430

              Synd att jag gjorde mig av med de de pilar jag hade för några år sedan :sad2:

                januari 23, 2008 at 00:20 #117444
                Sten-Arvid Larsson wrote:
                Synd att jag gjorde mig av med de de pilar jag hade för några år sedan :sad2:

                Var ju exakt just det jag ville du skulle säga :crying: vaför är jag inte förvånad 😉

                Åkey, det löser sej nog på nåt sätt ändå Sten-Arvid du är en klippa och ordnar mer än jag vågat drömma om.

                UPDATE!!
                Men först en lite story som uppdagades igår…
                Använder mej mycket av Plastic padings ”PP-100” Fler än jag har säkert lagt märke till att de gröna, lila, gråa osv. burkarna nu är silverfärgade. Skräp anser jag då man lätt tar fel i hastigheten om man läser slarvigt men det är ju ett sekundärt probs. Nåväl, blev tämligen brydd för någon månad sen när jag öppnade en av dessa “nya” PP-100 burkar. Kände inte igen kulören, spacklet var nu rejält grönfärgat jämfört med den tidigare gråvita fägen som det haft innan och jag jämförde även mot den tomma burken i soporna.

                Åkey… dom har väl ändrat innehållet oxå och visst var det så, konsistensen var likt smör som stått framme i sommarsol. Rinnande och helt hopplöst att få stanna kvar tex. över en kant. Däremot å plana ytor funkade det kalas då det verkligen fyllde repor/porer på ett överlägset sätt genom sin löshet men… När härdningen väl satte igång så blev det bomstopp direkt och gick inte på något sätt att bearbeta längre. Det klumpade ihop sej och var grynigt på ett sätt och snabbhet jag aldrig tidigare noterat med någon av PP´s spackel.

                Well! Jag hörde mej för om detta hos Autoexperten där jag köpt burkarna och, näe… ingen information kunde ges om ändrat innehåll. Vi kollade även produktlistor/nyhetsblad men ingen förklaring där heller. Ja ja… jag satt ju inte i sjön och litar fullt ut på PP´s produkter så full fart vidare tills i lördags… Det var panik, slut på PP-100 och jag hystade iväg på Fresk eftersom Autoexperten var stängt för inventering. Döm om min förvåning när locket åker av och burkens innehåll är som tidigare, alltså gråvit till färgen och konsistensen stabbig likt pepparkaksdeg. Nu blev jag rejält misstänksam över vad burkarna från Autoexperten innehållit och funderade på vad som egentligen hamnat på 92´an under lacken.

                Igår ringde jag till Loctite´s kundtjänst och en olycklig kvinna kopplade mej raskt vidare till en tekniker vid namn Christer. Han suckade ljudligt i luren efter jag berättat mitt ärende och sa bara; det här har jag väntat på… Tydligen hade någon chef högre upp bestämt att en provserie av denna ”nya PP-100” skulle gå ut till vissa återförsäljare, däribland Autoexperten. Burkarna skulle vara specifikt märkta och säljas till lägre pris. Alla tekniker/produktutvecklare hade tydligen protesterat i kör då detta spackel inte funkade till full belåtenhet men cheferna körde sitt race ändå. Jag blev alldeles kall när jag fick denna historia i luren men Christer lugnade mej med att det inte skulle kunna bli några problem med de områden där jag använt spacklet då det i specifikationerna var likvärdigt och testat mot de andra spackelsorterna. Men givetvis skulle jag bli kompenserad för detta och han skulle direkt ta ett rejält resonemang högre upp och tackade mej för min kontakt.

                Tror det tog en halvtimme innan telefon ringde, det var Christer igen och nu var det tydligen riktigt eld i berget hos dom. Han lät lätt stressad och ville ha produktnummer från de burkar jag hade kvar för att riktigt ha på fötterna eftersom nu skulle det bli möte med cheferna. Jag ringer sedan i min tur till Autoexperten för att själv få höra om dom verkligen inte hört något om detta och tror ni inköpschefen där gick i taket? Enligt honom hade INGEN sådan information gått ut till dom från Loctite och nu j*vlar skulle han ringa och riva huset sten för sten. -Julle… jag ringer dej om en stund var hans sista ord innan det sa klick i mitt öra.

                Efter en dryg halvtimme ringer verkstadstelefonen på nytt och Jonas på Autoexperten berättar att hela min story nu var verifierad och han var så ilsken på Loctite att huvuden skulle få rulla. Tydligen var denna provserie i ute på försök till bland annat Autoexperten och inte ett ord hade yppas varken till återförsäljare eller konsumenter.
                Vilket jävla sätt va? Menar jag är inte brydd att prova nya produkter bara man VET! Men… ponera man använder detta på en kundbil och det blir släpp/sjunkningar eller nåt annat tråkit bara för det är en test och så har man ett backjobb som ett brev på posten. Alla som någon gång lackat en bil vet vilka pengar det kan handla om och jag blir alldeles galen när jag tänker på detta.

                Ålright.. nu har jag surrat klart och åter till 92´an…


                Man ska inte inbilla sej att man slipper från svetsröken en enda kväll. Givetvis fann man på nåt sketet litet hål på insidan nere på dörren *morr* La på glasfiberspackel här eftersom gummilisten har skapat en fin rad med porer. Ärligt så skulle nog hela plåten kanske bytts ut men jag mäktade helt enkelt inte med. Skrik fusk! bäst ni vill, bryr mej inte eftersom jag ska köra rally den 23/2 😀


                Höll på att glömma… retsamt som tusan om man upptäckt dessa felaktiga backspegelhål EFTER man lackat.


                ÄNTLIGEN!!! dörr j*vlarna HELT riktade och klara för ytbehandling… *busvisslingar & hurrarop från läktarna*


                Blev ju så tokivrig av detta etappmål med dörrarna så jag snabbt som ögat gnussade av plåtremsorna som håller tätningslisterna till dörrarna men… Säg den lycka som varar för evigt? blev direkt nertagen på jorden och sänkt som tusan då jag inså jag faktiskt har en framskärms-j*vel kvar…


                Nåja, lyfte humöret med lite kladdande.


                Å när grunden väl torkat så var det dags för kittning av kanter.
                Nära nu…

                  januari 23, 2008 at 09:12 #117451

                  Hmmm
                  På nåt konstigt sätt börjar man känna av att bygget börjar gå mot sitt “slut”. Redan nu kommer vemodet krypandes……
                  Men det är då man kommer på att det finns en husbil och att det har snackats om en “röd långfimp”, och vips så känns allt bättre igen.

                  Självklart är jag den första att sitta och skrika “fusk”. Det är helt klart fusk att jag inte har en busbil som snart är färdigställd. Ditt arbete vet jag dock inte om jag kan kalla för fusk. Frisk plåt med porer är frisk plåt med porer… det är väl inte fusk, men det beror kanske lite på hur man arbetar eller hur man gör med porerna….

                  Spackelhistorian var ju för jäkla konstig. Nog för att jag fått burkar där koncistensen varit totalt olika. Men att det skulle vara nån sån här historia bakom har man aldrig ens vågat tänka på.

                  Jaja… snart är det dags att få se Jule vid symaskinen då.. och sy upp ny inredning :duck:

                    januari 23, 2008 at 10:42 #117458

                    Som ren offtopic så har jag aldrig varit nå imponerad över PP ´s prdukter? När jag arbetade som lackerare/plåtis några år så använde vi uteslutande lackleverantörens spackel och i det fallet Spies Hecker. Jag har även använt andra sorter och helt klart är att proffsspackel är ljusår bättre än motsvarande hobbysortiment från PP.

                      januari 23, 2008 at 11:51 #117459

                      När ämnet ändå är uppe så skulle jag (förmodligen fler med mej) vara tacksamma för lite tips om bra ytbehandlingsprodukter (och varningar för dåliga). Kanske en separat klistrad tråd vore en idé ?

                      När man lägger ner en massa jobb på plåten så känns det naturligtvis inget vidare om man avslutar med en dålig (sämre än nödvändigt) ytbehandling. Vore oxo bra att tipsen även behandlar produkter som inte kräver färgspruta.

                      TPF / Kenth

                        januari 23, 2008 at 17:22 #117478
                        Rodder76 wrote:
                        Jaja… snart är det dags att få se Jule vid symaskinen då.. och sy upp ny inredning :duck:

                        När det kommer till Julles inredning kan jag bara säga, DÄR KOMMER EN RYSARE TILL……

                        Julle lägg inte ner svetsen :welder:, jag kommer med min dörr vilken dag som helst :applause:

                        J

                          januari 23, 2008 at 18:22 #117481

                          jo… vad gäller inredningen så har väl redan nån glädjedödare förstört hela rysar-momentet….. men nån liten tygbit behöver nog allt ses över 😉

                            januari 24, 2008 at 01:52 #117497
                            Rodder76 wrote:
                            Hmmm
                            På nåt konstigt sätt börjar man känna av att bygget börjar gå mot sitt “slut”. Redan nu kommer vemodet krypandes……
                            Men det är då man kommer på att det finns en husbil och att det har snackats om en “röd långfimp”, och vips så känns allt bättre igen.

                            ja du min käre Rodder76 Jorden och mina verkstadsjobb lär ju inte stanna bara för 92´an börjar på vara vettig.
                            Den här ska ha sin del av hatkärleken…

                            Å den här…

                            Å den här…

                            Åsså den här står ju under ett skynke brevid 92´an å bara väntar, så mej blir du nog inte av med i första taget :angel:

                            Sen er ju några fordon till oxå, som sagt en “långfimp” :hype: bland annat…
                            Men dom kan vi surra om en annan gång 😉

                            Stefan wrote:
                            Som ren offtopic så har jag aldrig varit nå imponerad över PP ´s prdukter? När jag arbetade som lackerare/plåtis några år så använde vi uteslutande lackleverantörens spackel och i det fallet Spies Hecker. Jag har även använt andra sorter och helt klart är att proffsspackel är ljusår bättre än motsvarande hobbysortiment från PP.

                            Jopp jag har testat andra produkter och håller med till viss del och framförallt disskutionen om spackel brukar vara slipbarhet. Men PP´s produkter funkar och ställer i regel aldrig till några mysko saker ihop med andra kladd å klet saker. sen har jag vettigt pris på grejjorna oxå och det spelar ju in en del när man stökar såpass mycket som jag gör.

                            Saabcustom wrote:
                            När ämnet ändå är uppe så skulle jag (förmodligen fler med mej) vara tacksamma för lite tips om bra ytbehandlingsprodukter (och varningar för dåliga). Kanske en separat klistrad tråd vore en idé ?

                            När man lägger ner en massa jobb på plåten så känns det naturligtvis inget vidare om man avslutar med en dålig (sämre än nödvändigt) ytbehandling. Vore oxo bra att tipsen även behandlar produkter som inte kräver färgspruta.

                            TPF / Kenth

                            Petat lite i detta just i den här tråden när folk frågat men… Vill inte säga det är ett direkt facit. Jag gör ju på mitt sätt nån annan har andra ideer Just nu händer mycket (och har hänt) på marknaden när det gäller ytbehandlingar då allting fasas ut till att inehålla vatten istället för lösningsmedel.

                            J.Leklem wrote:
                            När det kommer till Julles inredning kan jag bara säga, DÄR KOMMER EN RYSARE TILL……

                            Tjae du Jonas… eftersom du var och snodde mina stolar så får jag väl mecka till nåt fränt som gör jag kan sitta i baksätet och köra eller kanske en sån här variant…

                            Så.. en liten UPDATE!!


                            Ut i morse och drog några varv med body längst ner på dörrarna. Konstruktionen är gjord på så sätt att underkant på dörren är öpppen mot gatan. Den sitter alltså i värsta grussprutet och bra märkligt att dörrrna har klarat sej så bra just med tanke på detta och hur dörrar kan se ut i underkant som sitter mer skyddade än dessa.


                            Hållauppskuffenstaget… var både brytet buckligt och lagat så där blev det ett helt nytillverkat.


                            Så diverse smådetaljer igen som ska målas.

                            Nära nu…

                              januari 24, 2008 at 08:33 #117499


                              De här ni boys and girls i den yngre generationen, har ni sett 92´ans kör riktnings visare…
                              Hur jäkla fräna är inte dessa då, skall definitivt vara kvar och skall moddas om till 12Volt. Lite hotrodding blir det nog oxå så lampan inne i pilen inte bara lyser utan kopplar den äver ett blinkrelä så den blir lite lättare att upptäcka. Känns inte sådär himla trafiksäkert egentligen med pilar eftersom en modern bilist knappt sett dessa på bild. BEVARAS å det bestämdaste!!”

                              Åker inte pilen upp och ner hela tiden då??

                                januari 24, 2008 at 11:16 #117502
                                Lollo wrote:

                                De här ni boys and girls i den yngre generationen, har ni sett 92´ans kör riktnings visare…
                                Hur jäkla fräna är inte dessa då, skall definitivt vara kvar och skall moddas om till 12Volt. Lite hotrodding blir det nog oxå så lampan inne i pilen inte bara lyser utan kopplar den äver ett blinkrelä så den blir lite lättare att upptäcka. Känns inte sådär himla trafiksäkert egentligen med pilar eftersom en modern bilist knappt sett dessa på bild. BEVARAS å det bestämdaste!!”

                                Åker inte pilen upp och ner hela tiden då??

                                Hotrodding… Hotrodding är svaret min käre “Watson” :jobbar:

                                  januari 24, 2008 at 11:52 #117503

                                  Åker inte pilen upp och ner hela tiden då??

                                  Nej det gör den inte.
                                  På personbilar fälldes bara pilen ut, men lastbilar och bussar som kunde ha större “pekare” hade ofta ett system som gjorde att pilen svängde upp och ner 😉

                                Visar 15 inlägg - 241 till 255 (av 405 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.