SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 92 -56 (In i garaget och fixas)
- Detta ämne har 404 svar, 75 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-06 18:57 av hotrodder.
-
FörfattareInlägg
-
Instämmer, grattis! Och vad snygg den är i dagsljus, när formerna verkligen kommer fram i lacken. Nu när allt är lagligt och godkänt vill vi veta mer om hur den är att köra också! 🙂
Hmmm, det finns ju ett viss bryggeri i Pilgrimstad som brygger fantastiskt gott öl med namn bl.a. från olika jämtländska företeelser. Nån mer än jag som vill se Jämtlands 92:a eller kanske rentav Jämtlands Hotrodder i systembolagets hyllor, självklart med lämpligt motiv på etiketten?
Chakka wrote:Instämmer, grattis! Och vad snygg den är i dagsljus, när formerna verkligen kommer fram i lacken. Nu när allt är lagligt och godkänt vill vi veta mer om hur den är att köra också! 🙂Tjae.. man känner sej ruskit mycket i vägen när långtradarna susar förbi i nittio knyck som ljudlösa fjärrtåg. Just mycket fortare än 85 känns fruktansvärt plågsamt för “den lille” och den borde nog få lämna plats åt nåt som mäter upp mot utsidan. men i stan och efter gamla vägen känner man sej mer hemma.
Well dags för en liten update på senaste veckans petande..
Kände jag behövde en lite annan sorts stimulans så jag rullade in Willysen i verkstan…
Motorummet gapade tomt och abstinensen efter Jeepåka har aldrig varit så våldsam…
Den nyrenoverade lådan skulle kopplas ihop med transferlådan och slutligen monteras på den nyrenoverade motorn.
För den nyfikne…
Motor; Volvo B230E (-87 740)
Växelåda; BW-35 automat (Volvo 240 -79)
Adapter; Julle “Hotrodder”
Transfer; Orginal Willys
Måste lyfta motorpaketet skapligt högt för att nå upp över Jeepens rambalkar men efter några nervösa minuter satt maskin på plats och ihopmonteringen kunde börja på allvar.
Första provkörningen med min tidigare i vinter byggda timmervagn.
Så blev det lite tid över till 92´an igen…
Ett oerhört äckligt handskfack eller rättare sagt resterna av ett sådant hämtades ner från lagret. Knappt så de gamla mögliga reterna kunde tjäna som mall. men efter lite mätande hade jag kapat ut nya delar ur en 0,75mm ytbehandlad byggnadsplåt.
Orginalet består av grå papp men jag lyxade till det och klädde insidan med vinylen som så småningom kommer hamna på fler ställen. Popnitade dock ihop det hela för orginalutseendets skull. Askoppen har även den nu kommit på plats.Så var det då dags för fortsättningen på bygget av bumpa bumpa lådan och nu är turen kommen till själva huvudenheten.
Med lite mätande så fanns ett fäste på plats under batterilådan. Ergonomin är helt förkastad men hanteringen blir inte så tokig ändå eftersom coupen är liten och jag når stereon utmärkt. Om inte annat finns det ju fjärrkontroll. Helst skulle det varit en med sladd så man kunde kasta stereon i skuffen eller under nån panel.
En täck kåpa tillverkades av plåt som kläs med grå filt och utrymmet under instrumentbräda och runt stereon kommer bli mer avancerad än bara denna kåpa… Inte missa!!Känner bara en liten aning av panik just nu då det nyligen blivit klart att ställa ut 92´an på Motorrevyn i Bollnäs den 5 april och att SHRA vill ha den på sin utställning i Ö-vik 1 maj. Som om inte detta vore nog så har vi ju vår egen motormässa här i Östersund där husbilsföreningen bla. ska ha en monter, så nu blir det full rulle framöver.
Nu ska jag sova för imorrn har vi årsmöte här på gårn och sen ska jag dricka öl, skål på er!!
Hörs till veckan om det går som det ska :jobbar:William wrote:Vore skoj om du tog dig till Övik 1 maj. Enda dagen på året det är nåt roligt på gång i min fd. hemstad och det skulle behövas fler saabar för att väga upp mot alla amerikanare. 😉Har fyllt i utställningskontraktet i kväll 😉
UPDATE!!
Efter ruschen me folk här i helgen och årsmötet så blev det någon timme nu ikväll och nu är det bevisat… DET GÅR!! att ha både en modern bilstereo å slutsteg i en tvåtaktarsaab som spelar utan en tillstymmelse till tändstörningar.. Häng me!!
Antenn var det frågan om först. Som en del säkert minns har det varit uppe tidigare och fick ju ett supertips att simpelt skala bort skärm och blottlägga själva antenntråden för placering i rutlisten. Tricket är att försiktigt skala bort isolering, skärmen och den inre isoleringen utan att kapa själva mittledaren.
En meter krymplsaln och en stump lite grövre krympslang över själva övergången innebar ett superproffsigt resultat.
Med en spetsad “färgrörarpinne” kan man simpelt peta in antennsladden under gummilisten och det enda som blir synligt är just där kabeln korsar gummilisten. Detta tipps funkar lika bra på en Saab som en Rolls förutsatt att rutan sitter med gummilist och inte är limmad.
Så en provisorisk uppkoppling av steget för en testspelning under körning.
Låter bara såååå vackert och nu är ivern stor att ordna bumpa bumpa lådan som ska gömmas under baksätet *ler* sen jädrar i min låda ska det rockas.
Å eftersom allting lirar enlig planen och “olyckskorparna” som kraxade funkar aldrig med en radio/stereo i en tvåtaktare fick JÄTTEFEL!!
Så toppade jag kvällen med ett pytte alpinemärke på instrumentpanelen :angel:För alla bilstereonördar…
Dags för en BUMPA BUMPA UPDATE!!Det visade sej att det först tilltänkta utrymmet under baksätets sittdyna helt enkelt inte räckte till för Alpine basens storlek. Inte så att volymen blev för liten (25 liter enlig spec) utan snarare basens rent fysiska mått gjorde placeringen omöjlig om man inte ville sitta uppe under taket bak. En skräddarsydd låda i skuffen blir alltså lösningen och fast jag är en STOR motståndare till allt vad baslådor i skuffutrymmet heter var det bara att krypa till korset.
Första steget blev att försöka knö in 900 ryggdelen i den så mycket smalare 92´an. En tidigare efarenhet från rodden som oxå är toksmal bak där ett 9000 säte passade exakt sedan mittarmstödet tagits bort fanns med i tanken. Efter en rundvandring på skroten med måttbandet i högsta hugg ställdes siktet på 900/9-3.
Efter några mätkontroller så visade det sej att mittarmstödets 20 centimeter var just det som behövde tas bort för att nå den smalare bredden och slakten på 900ryggen kunde påbörjas.
Orginal 92´ans ryggstöd fick agera mall till ett nytt bakstycke i plywood som blir stomme för det nya baksätet.
Efter diverse mätning av sätesryggens vinkel och utrymmet i skuffen beräknades lådans volym enligt elementets specningar och delarna kapades ut i 16mm MDF-board.
Lådan limmas och skruvas samman, skarvarna tätas med silicone och kläddes sedan med samma material som skuffgolvet. Provmonteringen i skuffen blev trots allt till belåtenhet. Lådan stjäl inte så fruktansvärt med utrymme, den är inte mer än 250mm djup och monteringen blir ganska så smutt.
Med lådan på plats var det enkelt att lägesbestämma element och portens placering i förhållande till sätesryggen. Förstärkte även islagsmuttrarnas infästning för att kunna montera ryggen stumt för att slippa oönskat skrammel och vibbrationer.
Sätets stoppning togs bort i öppningen för element och port men det syns ingenting när klädseln är sträckt och monterad. Komfororten bak är satt i andra hand men efteren en provsittning så känns baksätet bättre än orginal 92.
“Aeroportens” längd är beräknad och volymanpassad mot låda/element. Fästen för själva lådan och slutmontering är gjord och nu börjar det vara riktigt nära…
Det rockar som fan rent ut sagt och det är en mycket surreralistisk känsla att åka tvåtakt och ha den dynamiken, nivån och kvaliten på ljudet med endast ett par små diskanter under instrumentbrädan synliga.mars 24, 2008 at 20:27 #119721Hej
Fan självaste P. Solberg skulle bli grön av ängslan om han såg detta,fara fram som en raket utan piggar i hjulen.Härligt Julle du är obeskrivlig!
Mvh Björn
Lånar tråden lite kort efter inspiration av videon.
Vi har just fått första snön här i Göteborg denna vintern. Tänkte leka Stig Blomqvist idag med 99an och har förstått att man ska gunga denna understyrda best in i svängarna.
Men fick aldrig till det utan den fortsatte bara rakt fram 🙁
Hur gör man? Hotrodder? =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.