Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 916 totalt)
  • Författare

Tack! Ja, jag är mycket stolt över henne.

96 V4 1975 ”Bollen”

december 26, 2015 kl. 16:46 #383366

Dagens arbete: Ytterligare ett lager färg och förfärdigande av innerskärm!
        Har funderat på hur jag kan sätta mittre stänkskyddet utan att det blir en rostfälla och idag insåg jag plötsligt: I innerskärmen, naturligtvis! Får bli likadant på andra sidan.

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
          december 30, 2015 kl. 15:10 #383511

Jag är alltid skeptisk till att börja greja i en annan ände av bilen innan den första änden är klar. En känsla av att ”jag kommer aldrig att bli klar till våren!” Infinner sig lätt. Men när jag nu hade fått på färg och spackel i bakre hjulhuset hade jag inte så mycket annat att göra än att ge mig på höger drivaxel.
          Som jag har berättat tidigare så har högra bromsoket krånglat för mig. Dock är det renoverat, så jag har lurat på om varmgången kommer av lagret. Med bromsoket bortplockat kunde jag raskt konstatera att jag var på rätt spår då:
          1) Det var tokglapp i lagret trots att jag hade dragit åt det och satt saxpinne.
          2) Allt var dränkt i drivknutsfett pga en stor spricka i damasken.
          Glad i hågen lossade jag alla skruvar och plockade bort dem en efter en. Då jag tänkt mig att byta kullederna när allt ändå är isär lät jag dessa sitta kvar på spindeln medan jag tog bort skruvarna som höll dem i länkarmarna. Allt gick väl till sista skruven på övre kulleden. Trots att jag hade fjäderspännare på och vinklade spindeln i alla möjliga riktningar vägrade den gå ur! Jaja, i med en dorn och pling, där for skruven ut. Och gissa vad som satt fast nu… Jaja, lirka dornen lite upp och ner… plopp, där gick den av!
          Drygt en timme senare var sk*ten loss i alla fall och på plussidan återfinns att jag inte blev av med en enda nål ur nållagren, trots att det ena lagret landade uppochner på motorrumsgolvet.

96 V4 1975 ”Bollen”

december 30, 2015 kl. 18:21 #383528

Vi klappar på axeln å är glada att det inte blivit något blodvite eller bruttet/krossat!

december 30, 2015 kl. 18:26 #383529

Vi klappar på axeln å är glada att det inte blivit något blodvite eller bruttet/krossat!

Tackar! Grannen vid stugan har, liksom jag, trillat från taket på ungefär samma höjd, cirka två meter. Jag fick en blåtira och en natt på sjukhus. Han ligger fortfarande, efter tre veckor, inne och har bara fått vara hemma på korta permissioner. Olika falla (!) ödets lotter…

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                januari 4, 2016 kl. 11:23 #383795

Bromssköldens fastsättning i spindeln är riktigt lurig på V4:orna: Små skruvar med pozzidriveskalle och som är gängade i godset. Har brutit av ett antal tidigare, tänkte försöka låta bli det denna gång.
                Har redan en färdigrengjord och målad spindel liggande, så jag kunde ta den lätta vägen och bara kapa skallarna. Men nej, envis som jag är så ska jag åtminstone försöka göra rätt! Första omgången med värmning hjälpte dock inte.
                Och ja, jag vet att klubben säljer nya sköldar men när den gamla är helt ok vore det väl 17…
                Och ja, jag kunde låta skölden sitta kvar och bara trycka ur drivaxeln och lagret och återanvända spindeln. Men då kommer jag ju inte åt att slipa och måla delarna.
                Varför måste jag vara så envis?!

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 4, 2016 kl. 12:26 #383797

Jag har använt en slagskruvmejsel till dessa skruvar.
                  Brukar fungera men inte alltid.
                  Då har jag borrar ur skruvarna och gängat om hålen.

Sabbe

januari 4, 2016 kl. 15:08 #383799

Jo, att få skruvskallen att vrida sig brukar ju gå till slut. Tyvärr är ju skruvarna så klena att de går av snarare än att gängorna släpper taget.

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 4, 2016 kl. 21:50 #383838

YES! SEGER! Alla fyra skruvarna ur utan att brytas! Rejält med värme och sedan ”väckning” genom några hyfsat försiktiga hugg med huggmejseln gjorde susen.
                      Av bara farten fick jag loss skruvarna till styrarmen också. Nu väntar elektrolysbad på den och skölden.
                      😀

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                        januari 4, 2016 kl. 22:30 #383840

Där fick dem! ??

januari 5, 2016 kl. 11:24 #384006

Där fick dem! ??

Ja, det är en härlig känsla!

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 10, 2016 kl. 21:28 #384252

Har tappat räkningen på hur många lager färg jag har lagt på hatthyllan, men nu blir det nog inte bättre. Valde sidenmatt färg, kanske borde ha tagit helmatt? Jaja, nu får det vara så här, så jag monterade tillbaka högtalare och bakkantslisten. En pryl till klar för montering!
                            🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                              januari 13, 2016 kl. 19:55 #384341

Idag hade jag hoppats på att få bakskärmen på plats. Riktigt så väl gick det inte, men nu är iaf tanken, med tillhörande slangar, monterad, liksom fjädertallrik, genomslagsgummi, fjäder, stötdämpare och fångrem.
                              Dragningen av slangarna till tanken har jag alltid tyckt haft en särdeles dålig lösning på V4:orna, rakt i grussprutet. Det känns som om Saabfolket gjorde en quick’n’dirty när de skulle ge 92:an baklucka och måste flytta på tankpåfyllningen, och sedan har den fått följa med ända fram till V4:an slutade tillverkas. För att något bättra på lösningen tillverkade jag därför en skyddsplåt som täcker slangarna från där de går ut ur tankutrymmet tills de försvinner in bakom innerskärmen. Plåten blir en fortsättning rakt ner från den övre delen av hjulhusplåten, ovanför slangarna, och det är öppet neråt så inte smuts ska kunna ansamlas. Tror det kan bli bra. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

januari 13, 2016 kl. 21:24 #384351

Tuffa stötdämpare!!

januari 13, 2016 kl. 22:05 #384353

Idag hade jag hoppats på att få bakskärmen på plats. Riktigt så väl gick det inte, men nu är iaf tanken, med tillhörande slangar, monterad, liksom fjädertallrik, genomslagsgummi, fjäder, stötdämpare och fångrem. Dragningen av slangarna till tanken har jag alltid tyckt haft en särdeles dålig lösning på V4:orna, rakt i grussprutet. Det känns som om Saabfolket gjorde en quick’n’dirty när de skulle ge 92:an baklucka och måste flytta på tankpåfyllningen, och sedan har den fått följa med ända fram till V4:an slutade tillverkas. För att något bättra på lösningen tillverkade jag därför en skyddsplåt som täcker slangarna från där de går ut ur tankutrymmet tills de försvinner in bakom innerskärmen. Plåten blir en fortsättning rakt ner från den övre delen av hjulhusplåten, ovanför slangarna, och det är öppet neråt så inte smuts ska kunna ansamlas. Tror det kan bli bra. :-)

Alltid tiden du tror en sak ska ta gånger pi! Brukar vara rätt nära sanningen när det gäller mig. 🙂

Visar 15 inlägg - 391 till 405 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.