Saab 96 V4 1975: Bollen
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen
- Detta ämne har 916 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast 2024-02-28 08:48 av
Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjanuari 18, 2017 kl. 18:21 #425577
Ok, utmaningen antagen! Cirka en halvtimma på domkraft utan minsta knak. Och ja, pallbocken i bakgrunden är obelastad.
😀 That’s the way to go 😉
januari 20, 2017 kl. 13:55 #425653Framskärmarna är bytta någon gång och därmed fräscha. Inte mycket rost att slipa och bara en liten urgröpning i plåten på ett ställe vid blinkersen. Så lite att det inte behöver svetsas. Värre på vänstersidan (som blir nästa vinters problem), men med tanke på att många bruks-V4:or hade blinkersen fastsatta med silvertejp redan på 80-talet så klagar jag inte.?
96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
januari 22, 2017 kl. 19:30 #425725Ännu några steg framåt idag: Body och lack på lagningarna i hjulhuset. ? Sedan hade jag mycket ordentligt tagit med rätt hylsa för framnavets mutter (ska smörja upp hjullagret på den sida som inte är bytt i hopp om att det håller en stund till) till garaget. Men kom jag ihåg trearmsavdragaren? Näpp, så skivan fick jag inte loss ändå! ? Som surrogatjobb blev det byte till nya dämpare. De gamla är inte slut men jag hoppas att detta kommer att kännas lika mycket bättre som det ser bättre ut.?
96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
januari 25, 2017 kl. 16:26 #425828Lite mer färg på idag, börjar se slutet på hjulhusarbetena!
?
Hade med mig avdragaren så nu åkte vänster bromsskiva av så hjullagret kunde inspekteras. Lite och hårt fett som väntat så det blev rengöring och rejäl inpackning, samt rostskydd på bromsskölden när den nu ändå var blottad. Motionering och rengöring av bromskolven och dit med nya belägg och, som kronan på verket, ett hjul med nylackad fälg! ?96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
januari 25, 2017 kl. 23:42 #425870Nämen!! Nu blir jag imponerad! Va kul!
Tackar!? Dock märkte jag att även framdäcken har sprickor (Gislaved Speed, så de är väl inte direkt nya…) så egentligen borde ju Paddans hjul på och där är fälgarna svartmålade… Grunnar på hur vi ska lösa det..
96 V4 1975 ”Bollen”
januari 26, 2017 kl. 10:02 #425878Kan se om jag kanske kan låna hjul till uppställning…
Det var inte meningen att stressa upp dig! Just nu lutar jag mest åt att köra upp till dig i vår och byta mellan bilarna. Så får jag lacka de svarta fälgarna också när jag kommer hem. Borde bli minst jobb för alla inblandade.
96 V4 1975 ”Bollen”
februari 2, 2017 kl. 17:58 #426154Idag åkte skärmen på! Dock bara tillfälligt, för att kunna tillverka innerskärm. Men nästa gång ska den dit på allvar! ?
Inte så mycket fotogeniskt i dagens arbete men det bidde iaf en bild på den nya stänklappen. Ska egentligen sitta på en släpkärra så den kan vara lite lång; svårt att avgöra exakt med bilen upphissad. Men det är ju en ganska smal sak att korta den i efterhand.?96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
februari 7, 2017 kl. 22:02 #426447Sådärja! Bollen nere på alla fyra hjulen igen!
Mao är skärmen inpassad och fastskruvad, liksom front och kofångare. Dessutom är nu även detta hjulhus försett med hemsnidad innerskärm! En plaststänkskärm för släpvagnar och botten på ett murartråg i harmonisk kombination ska skona såväl skärminfästningen som den på V4:orna så illa utsatta blinkersen.
Kofångaren hade jag ju riktat men den låg överlag väl nära fronten. En titt i en låda V4-bra-å-ha gav två runda distanser som passade perfekt på fångarskruvarna, mellan bärjärnen och skenorna. De yttre delarna kan ju flexa lite och med en bricka bakom vardera yttre bärjärnet, i första hand för att minska anliggningsyta och därmed rostrisk, så passade allt utan knot.
Kvar att göra nu är att ansluta huvvajern och montera huven. Vajern är en universal utan riktigt handtag vilket i sin tur ser ut att sitta på choken! Min gissning är att chokevajern någon gång har gått av och fullagningen blev att flytta över huvvajern och ersätta den med metervara (förhoppningsvis använder man ju choken mer än man öppnar huven…) Jag har en extra, komplett chokevajer så jag är i valet och kvalet om jag ska göra jobbet ordentlig eller vara bekväm och bara ansluta universalvajern igen. Risken är förstås att huvvajern (om det är den) kortats för sin nya funktion och då är ju frågan irrelevant.
Hur som helst, efter jobben med fronten behöver jag bara fixa lite med vänster bakbroms innan Bollen är klar för säsongen 2017!Ja, bortsett från olje- och filterbyte och tvätt & polering, då…
96 V4 1975 ”Bollen”
-
Det här svaret redigerades för 9 år, 6 månader sedan av
Janne Hagnell.
-
Morten S..
-
Morten S..
februari 7, 2017 kl. 22:07 #426454Märkligt, alla bildtexter försvann?! Nåja, ni fattar nog ändå! Andra och tredje bilden är den hemsnidade innerskärmen, bild fyra och fem är min lösning för sommarens köer: Elfläkt och Jannes specialvariant på tvåtaktssportarnas motorrumsventilation.
96 V4 1975 ”Bollen”
Anonymfebruari 7, 2017 kl. 22:14 #426455Sådärja! Bollen nere på alla fyra hjulen igen!
Sånt där kan kännas konstigt efter en längre period uppe på bockar –
man minns inte bilen som så låg 😀februari 10, 2017 kl. 22:28 #426610YES!
Idag fick jag gjort det sista av vinterns arbeten (utom oljebyte, tvätt och polering, men det blir i samband med påställningen)!
Första arbetsuppgift blev att koppla in batteriet och kolla att allt elektrisk som varit loss fungerade. Och jojomensan, alla lampor lyste som de skulle och den nya kylfläkten drog en smärre orkan genom kylaren!
Efter en del velande bestämde jag mig ändå för att byta chokevajern. Plockade först loss den uppe vid ratten och efter en titt på infästningen kunde jag konstatera att visst, detta var huvvajern! Som tur var fortsatte jag sedan med att passa in den lösa chokevajern. Trädde på den runda fixeringsmuttern och skruvade. Och skruvade. Och skruvade. Varför ville inte eländet fastna?! Jo, det visade sig att yttersta delen av den gängade plasten hade gått av och följde med ringen runt, runt! Naturligtvis fanns inte tillräckligt med oskadad gänga för att få fast ringen, så det var bara att göra arbetet ogjort igen. Det mest irriterande är att jag vet att jag har en vajer till, men VAR??
Att ansluta den befintliga huvöppningsanordningen och därefter montera tillbaka huven gick dock snabbt och därmed var det dags för det avslutande arbetet: Justera in vänster bakbroms. Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg att jag med nöd och näppe fick den bromsen genom besiktningen i fjol då alla komponenter blivit så pass slitna att justeringsanordningarna inte längre räckte till. Jag vet att många väljer att svetsa på gods på såväl justeroingsbackarna upptill som på handbromsens hävarm. Jag valde en lite annan väg, nämligen att lägga på material på själva backarna. Tanken med det är att minska risken för att plötsligt stå med för lite justeringsmån åt andra hållet om jag skulle byta till nya backar och trummor. Kanske skapade jag mig därmed onödigt mycket jobb men det blev bra, iaf! Ur tunn, galvad plåt klippte jag fyra bitar som jag sedan vek runt backarnas anliggningsytor mot handbromshävarmen respektive justeringsbackarna. De förstnämnda höll sig på plats av sig själva men de senare satte jag med varsin nit. Istället för original justeringsskruven med fyrkantsskalle på baksidan satte jag dit min egenhändigt förfärdigade hybrid med en skruv med 10mm skalle påsvetsad. Det blir nu lättare att få ett bra grepp, dels pga sexkantsskallen, dels för att den sticker ut längre. Med 10mm skalle går skruven dessutom igenom skölden som den ska, alltså från framsidan, vilket inte blir fallet med en större skalle.
Med alla delar på plats gick det plötsligt galant att justera in backarna, och dessutom med mycket justermån kvar. Handbromshävarmen pekar numera åt rätt håll också och vajern kunde släppas tillbaka drygt en centimeter. Blir väl att göra samma på andra sidan men det får anstå till nästa vinter då justermånen på högersidan ändå har varit tillräcklig för att få okej bett i bromsarna.96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
februari 11, 2017 kl. 17:13 #426654Lyckades klura ut en lösning på den trasiga chokeinfästningen: Rotade fram en gängade metallhylsa av den typen som brukar sitta i lamparmaturer. Den visade sig ha både rätt diameter och rätt (fin)gänga! Drog fast den i en mutter som jag sedan skruvade på stumpen som fanns kvar i plasten – klart! Muttern var iof sig vanlig grovgänga men hylsan behövde ju bara komma in så den nöp fast i gängan och stumpen är ju i plast så den anpassade sig. Nu är det bara att provmontera och kapa hylsan till lämplig längd. Enda nackdelen är att förskjutningen av vajern i förhållande till infästningen gör att chokeindikatorn inta kan användas, men jag har ju ändå ingen sådan lampa i min bil.
96 V4 1975 ”Bollen”
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.