SAAB 96 V4 -79 (orginal)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 V4 -79 (orginal)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 V4 -79 (orginal)
- Detta ämne har 232 svar, 34 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-03 10:26 av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
Hm ja de va de där med fjädrarna…fjäderspännarna jag lånade va visst kapade för att passa till kompisens Calibra så kunde inte spänna ihopa fjädern tillräckligt. När jag märkte det höll jag kväll sedan dess har 900fjädrarna bara stått. Vore skönt att veta hur mycket jag ska kapa innan jag sätter igång så jag slipper prova mig fram. Så roligt är de inte att spänna fjäder. Men är grymt nyfiken på att se hur väghållningen blir.
En krängningshämmare hade inte skadat heller. Sitter ingen på min bil av någon anledning. Hoppade i produktionen med krängaren?'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaJoSo wrote:Stefan wrote:det finns generellt två olika reläkopplingar. Bosch har sin egen stiftplacering coh Hella har sin egen och övriga tillverkare verkar använda endera. är man inte observant kan det alltså bli tokigt om man tex byter relä till annat fabrikat.Aha, men numreringen verkar ju vara samma ändå. Eller är kontakt 56a inte manöverström till helljus hos Bosch? :confused:
jodå nummerserien är densamme men placeringen fysiskt på reläet är olika.
september 12, 2008 at 14:21 #127154Kan meddela att jag fått fason på extraljusen nu. Tack för all hjälp! Man skulle kunna sammanfatta det hela som att över trettio år gammal bilel inte är helt att lita på… Nu är det rena dagsljuset!
Åter till trådens originalämne! 🙂
96 V4 -69
Tid för uppdatering igen…
Weber 36/36DCD skaffad och monterad.
Idag kom paketet från Ronwill med luftfilter och munstycken.
Så de va snabbt hem från jobb och pilla med förgasaren sen ut i garaget och montera. :jobbar:
Monteringen gick snabbt. Tur man förberätt lite innan. Länkaget plockade jag från en annan gammal Solex jag hade liggandes så de hade jag redan böjt till så de skulle va bult on.
Efter inställning gick den mycket jämnare och finare än med Solexen som jag tro de eller ej börjat tröttna på. (har lovsjungit den tidigare i brist på bättre vetande)
Men om den gav någon effekt vet jag inte precis. Kapade tiden 80-120 med en halv sekund. Ska mäta noggrannare sen.För att vara lite modern satte jag dioder i bakljusena. Syns knappt någon skillnad som tur är.
Bara snabbare tändning. Trafiksäkerhetsgrej. Siktar på 5 stjärnor i Euro ncap :angel:'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaÄntligen plockat hem leksaken igen. När våren kommer har man svårt att hålla sig och vad passar bättre än att åka runder i ett ägg till påsk…?
Igår var det dags att snygga till grillen som börjat bli lite tunn i färgen. Blev Super efter Per-Eriks färgtips.
Idag blev det slipning och målningn av bakluckan sen klista emblem. Nu ser det Super ut bakifrån också. :duck:
Imorgon är det dörrarnas tur att bli svarta.'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaJa det gjorde stor skillnad!
Igår målade jag dörrarna svarta så nu är den biten klar. Nytt batteri skaffades också. De gamla volvobatteriet byttes ut mot ett snyggare.
Passade även på att montera en friskluftsslang till förgasaren. Snyggt? nja kanske inte men den gör förhoppningsvis sitt jobb. Ska mäta temperaturskillnaden med lasertermometer senare.
Idag tog jag bort fjädern som var till Solexens chok och monterade en rak slang istället sen putsades det lite, och ikväll var jag iväg och köpte en kompis gamla stereo och högtalare så nu ska de byggas stereo också. Tröttnat på att koppla i och ur telefonen var gång man lämnar bilen. Något förslag på var man kan montera den? Tyvärr är den bredare än en orginalradiokonsollen så en sådan kan jag inte använda mig av. Tacksam för förslag!!'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaNär jag hängde i stereon i min första 96:a slaktade jag orginalkonsollen (en sån som hänger under friskluftsutblåsen under brädan), skar bort plåtremsorna som orginalradions rattar hänger i och la till ett par extra remsor för att hålla uppe den nya enheten. Sen skar jag upp plasthöljet för att passa fronten, men det blev alltför lite kvar för att den skulle hålla ihop efter det. Till slut fick jag kassera orginalplasten helt och hållet och istället montera en billig Biltemakonsoll runt alltihop för att det skulle se lite snyggare ut.
Visst är det ganska uppenbart att det inte är orginal, men det har i övrigt fungerat problemfritt sedan dess. Faktum är att den har hållit bra mycket bättre bilen den skapades för, så numera hänger den i jubben utan att skämmas alltför mycket för sig.
Ett annat alternativ är att skaffa en lite äldre handskfackslucka med radiouttag och montera den där. Den borde passa som den är, annars är det ju ganska enkelt att förstora öppningen en aning.
Jag köpte konsollen du tipsade om Chakka men den får ligga under förarstolen istället. Det är ändån så lätt att sköta stereon så det går hur bra som hellst.
Tog ett ryck och gjorde färdigt hatthyllan också idag. Passar ju inget vidare att ha fyra synliga högtalare i hatthyllan. Snickrade ett par distanser till 6*9.orna så de inte skulle sticka upp, sen lite tyg på det så blev det kanon.
När alla inställningar är färdiga får nog slutstegen flytta ner under baksätet.Nästa projekt: byta koppling.
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaBara en liten bildupdate från igår när jag var ute och fottade.
Solnedgång, jummet i luften och V4.a :hype:'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaÄven denna en gång en bildupdate.
Nästan ett år sedan sist och har väl inte hänt så mycket heller egentligen mer än att alla emblemen sitter på. Mycket skola lite bil.På önskelistan står:
Elfläkt
Kraftigare kopplingAtt göra listan:
Montera styvare fjädrar (fortfarande…)Nåväl STCS banträff på Knutstorp 11 april
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaTackar tackar! Tycker de fått till några riktigt fina bilder.
Vore kul om det kom lite folk från SSK på STCS banträffar.Per-Erik: Det hade ju varit hur coolt som helst om du släpade upp Rallygulan efter Talladegan till Mantorp eller Kinnekulle. Det är ett ekipage som hade gett uppmärksamhet garanterat!
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.