Saab 99 -83 (Original)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -83 (Original)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -83 (Original)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 189 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 7, 2007 at 18:59 #111494

      En annan dum fråga, har du haft tändningen på när du testat stereon i cigguttaget?

      MVH och lycka till!

      '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
      - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
      - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
      - 90 T16 -87 när jag ska överraska

        september 7, 2007 at 21:24 #111500

        Är du säker på att du får ut + från ciggaretuttaget? Det finns ju både + och – i det.
        Jag gissar att + är i mitten men helt säker kan man ju inte vara. Tar du ut – från uttaget och – från chassit så händer ju inget. Har du tillgång till voltmeter? svartkabel=- och röd=+ och prova och mät.

        Hoppas det låter bra snart

          september 8, 2007 at 05:12 #111506

          Kontrollera att du verkligen har jordförbindelse. Jag har för mej att det kan vara lite lurigt med jord under panelen, alla metalldelar har inte kontakt med chassit. Prova att dra en separat jordkabel till – på batteriet.

          Lycka till
          Pelle

            oktober 17, 2007 at 12:16 #113379

            Cigguttagen funkar vare sig tändningen är på eller avslagen. Tror att jag har problem med att hitta jord. Får väl ta och dra en sladd från stereon till minuspolen på batteriet eller till säkringsdosan, får se hur jag löser det där.

            Bilen ska ju snart in i garaget för vinterförvaring och en massa uppdateringar, eller snart, så fort en bruks/vinter bil har införskaffats. Vilket är svårare än vad man tror, men jag har som mål att ha fixat detta innan 1 November..

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              november 16, 2007 at 15:14 #114681

              Nu är 99an avställd inför vintern. Tog mig en tur igår kväll bara för att få njuta lite innan avställningen… Den har väl inte rullat speciellt mycket den senaste månaden, då 900an tjänat mig istället! Så nu står Tant brun i garaget och väntar på lite omvårdnad. Varmt, torrt och med vatten och avlopp.. Kan väl inte bli bättre, eller jo, alla möjliga olika maskiner, lyft och mekargrop. Men man kan ju inte få allt här i världen.

              I garaget

              Skall försöka att finna tid så att jag kan palla upp den och börja sätta igång med alls som skall fixas. Känner att vinter troligen är för kort för att jag ska hinna med allt som jag planerat… Tänkte börja med att byta bromsarna, ganska lätt och snabbt jobb, men ack så tråkigt. Stötdämparna ska även bytas runt om och i samma veva byter jag även fjädrarna.

              Vet dock inte riktigt hur jag ska palla upp den, eller rättare sagt vart det är rekomenderat att sätta pallbockarna någon stans? Någon som har ett tips? Vill ju göra det så smidigt som möjligt, så att jag slipper flytta runt dem när jag byter stötdämpare och fjädrar!

              Som det ser ut nu

              En motorbild (här ska det putsas och fixas)

              Kommer sakna denna förarplats!

              Mycket småpill är det som gäller för min del med 99an under vintern, ska bland annat försöka fixa till stereon så att den får ström, har ju som tidigare nämnt haft lite problem med det.. Sen tänkte jag hör om ngn vet hur man får bort fläckar på mattan i bilen?

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                november 16, 2007 at 19:26 #114703

                Hej
                Sätt pallbockarna där orginalfästena för domkraft är,du kan avlasta golvet alt. trösklar med nåt mjukare typ trä/gummiplattor.
                Fläckarna beror lite på vad dom är av, feta typ olja/chokladglass kan man ta med avtettning.Vanligt tvättmedel funkar på andra typer av smuts.
                Men prova alltid på liten yta först så du inte får färgförändrigar.

                Mvh Björn

                  november 16, 2007 at 19:32 #114706

                  Bilen ser ut att trivas där i garaget Lars men jag håller med om att man saknar dem under vinterhalvåret :/ Ser ut att vara rätt bra med plats där ändå och när det är varmt går ju mekandet så mkt bättre!

                  Härligt jobbat so far!

                    december 13, 2007 at 23:20 #115868

                    Då var det kanske dags för en update ang 99:an som just nu agerar som julklappsförvaring… Under gårdagen så togs samtliga däck av för att få en rengörning i hjulhusen.

                    Sprutade skollhett vatten i hjulhusen under högtryck, borstade rent, avfettade, borstade rent igen för att slutligen tvätta med shampo och svamp. Sedan en dusch av skollhettvatten igen.. Nu ska den få stå och torka i ett par dygn för att sedan få lite rostskydd i form av vanligt rostskydd och en j**la massa rostskyddsmassa…
                    Det roliga är att av samtliga 4 hjulhus så är det bara ett som är rostigt, detta finns att läsa om i tidigare i tråden. Tänker inte rostskydda det angripna området då det kommer att rostlagas längre fram under nästa år. Och då måste det svetsas lite, inte så snällt mot den person som ska utföra detta arbete att låta denne stå och skrapa bort allt rostskydd…

                    Bilder har tagits, men har troligen glömt kameran nere i garaget och orkar inte gå ut just nu för att hämta den..

                    Har även börjat spruta stötdämparfästerna med WD40 för att lättare kunna lossa bultarna… För att berätta lite om funktionen av stötdämparna i dagsläget så kan jag trycka ner båda framvagn och bakvagn till botten utan större anstängning. Inte så bra, konstigt att inte SBP har anmärkt om detta.. Men nya prylar är på ingång och då är nog det avhjälpt… Valet just nu står mellan de köpta Sachs eller nya Bilstien, har inte riktigt bestämt mig än vilka de blir…

                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                    Saab 9-3 Vector SC ´09

                    Skämsbil:
                    Audi A6 Avant

                    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                      december 14, 2007 at 00:12 #115869

                      Om du inte tänkt busköra med bilen på bana o dyl, så skruva dit Sachsarna. Blir stuttit att åka annars…

                      /Krister K

                        januari 14, 2008 at 22:03 #117027

                        Då börjar det närma sig kamkedjebyte med spännare, skenor och hela faderuttan. Skenorna är snart hemma, har varit lite förseningar, men huvudsaken är att de kommer, DENNA MÅNAD :console:

                        Idag har jag ringt till min Saabmekaniker och preliminärt bestämt när jag ska komma med Tant Brun till Svenska Bil. 15 februari åker hon in och kommer vara där i ungefär 4 dagar. Allt som allt så lämnar jag in bilen som den ser ut idag, och får tillbaka den reparaerad och klar. Behöver med andra ord inte skruva bort motorhuv och dylikt själv, utan detta görs av min mekaniker, för enligt mig en ganska billig penning. Priset är 4500kr, och för det slipper jag riskera att något blir fel som resulterar i att motorn tolalrasar och jag slipper skita ner mig. Vi har även kommit överrens om att bilen kommer att rullas in endera i verkstadshallen eller i försäljningshallen, vilket kan vara trevligt. Jag kommer även få möjlighet att kunna tvätta rent motorummet och göra det renare än vigvatten. Synd bara att rosten på vänster bakskärm och bucklan på höger bakdörr ej är fixad ännu, iaf om den ska stå inne i försäljningshallen :crying:

                        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                        Saab 9-3 Vector SC ´09

                        Skämsbil:
                        Audi A6 Avant

                        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                          januari 14, 2008 at 22:14 #117029

                          Du om någon larsa skulle banne mig behöva lite smuts under naglarna, lämna bort ett sånt jobb, går ju över en helg, hinka ut motor gör man på fredagen, in med ny kätting å så in med kalaset igen.. Jag skulle göra’t gratis om du inte bort 80 nedrans mil ifrån mig!

                          Jajja, nu är ju det också ett alternativ.

                          Du ska la fixa rosten och det till sommarn så den är fin, det är ju banne mig en liten rostfläck tar ju max 1 vecka att fixa det snyggt..

                          mvh LILLEN!

                          Saab 93B -59 (Blå)
                          Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                          Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                            januari 15, 2008 at 13:36 #117061

                            Haha Anton, jag ska försöka finna tid så att jag kan ta kort på rosten så får du se hur jävla illa det egentligen är. Troligen så är det en reparation Saab eller någon annan gjort under bilens tidiga år.

                            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                            Saab 9-3 Vector SC ´09

                            Skämsbil:
                            Audi A6 Avant

                            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                              januari 16, 2008 at 10:51 #117091

                              Nu ska ni alla få se rosten på bilen, inte vackert. Som ni ser så måste det lagas på innerskärmen skärmkanten, balken + lite på sidan. Allt detta tillsammans med bränsletanksröret ivägen.. Så Lilla Anton, det är ganska mycket jobb för en som aldrig användt en svets. Därav låter jag en person här på SSK göra det för en mindre penning.

                              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                              Saab 9-3 Vector SC ´09

                              Skämsbil:
                              Audi A6 Avant

                              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                januari 30, 2008 at 11:38 #117741

                                Har hittills under veckan hunnit med att byta bromsar fram och bak på Tant Brun, med en upptäckt som inte är så kul. Visade sig att höger bromsok verkar vara inne på sista svängen. Handbroms-armen fastnar i “låst” läge, dock så tar inte handbromsen ett du just på det oket. Själva armen på samma ok (den som håller bromsklossarna) går att röra på iaf om man vickar lite fram och tillbaka. Det är ju en ganska vanlig sjuka på Saabs bromsok av just denna sort. Men har för mig att när jag var inne med bilen på Svensk bilprovning förra gången så tog hand bromsen inte heller på höger fram, men den gick igenom ändå… Så har man tur så går den igenom detta år också. Men har bestämt mig nu att jag skall byta båda oken fram då JAG vill att bromsarna skall fungera på ett klanderfritt sätt. Dock är bromsok inte det billigaste för en studerande.

                                Sen har jag även upptäckt att mina bromssköldar fram är väldigt dåliga, framförallt det vänstra fram, som börjat rosta sönder.

                                Någon som har ett set bromsköldar i bra eller nytt skick till salu???

                                Annars har det mesta gått enligt plan, det enda som återstår just nu är att förbereda rostskyddningen i hjulhusen, tänkte att det är lika bra att rostskydda till förbannelse då det troligen är billigare i långa loppet än att rostlaga.

                                Strax innan bromsbytet

                                Höger bromsok (det trasiga)

                                Vänster bromsok

                                Trasiga bromsskölden

                                Tog även ett kort på en massa gamla och roliga klistermärken som sitter på ett skåp i garaget, funderar på att blocka bort dem och kanske nytillverka några av dem, skall tillläggas att det sitter en massa klistermärken på insidan också.

                                Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                Saab 9-3 Vector SC ´09

                                Skämsbil:
                                Audi A6 Avant

                                Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                  februari 13, 2008 at 16:40 #118263

                                  Har nu äntligen fått hem kamkedjesatserna, kommer att inom en månad använda en av dessa satser själv på just Tant Brun. Svängde förbi mekanikern som ska utföra “operationen” för att kolla vad han tyckte om delarna, enligt honom skall de vara lika bra som original. Detta återstår ju att se, men troligen så håller de samma standard.

                                  Samtidigt som jag svängde förbi mekanikern så passade vi på att boka en preliminär tid för kamkedjebytet. Troligen sker detta under vecka 11 eller vecka 13, kanske även vecka 12, detta återstår att se ju närmare dagen D vi kommer.

                                  Fick även i uppgift att köpa diverse olika packningar, så detta står just nu på att göra listan. Speedparts lär väl ha dem om inte mekonomen har dem.

                                  Mer info kommer….

                                  Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                                  Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                                  Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                                  Saab 9-3 Vector SC ´09

                                  Skämsbil:
                                  Audi A6 Avant

                                  Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 189 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.