Saab 99 -83 (Original)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 -83 (Original)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 185 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #202680
    krister k
    Deltagare

    Fasen så fint!
    Ligger du i hinner du till Saabfestivalen i år! 😉

    #202682

    Sååå snyggt!!..med brunt!
    Syns på festivalen! 😉

    #368575
    Lsoderlund
    Deltagare

    Uppdatering 1/2 -2015-05-18

    Det har skett en hel del saker med bilen sedan bilen hämtades från lackeraren, men fortfarande en hel del kvar. Och med nästa 3 veckor kvar till Saabfestivalen så kan jag bara konstatera att bilen ej kommer att hinna bli klart tills dess. Tiden finns helt enkelt ej.

    Direkt efter hämtning från lackeraren så lämnades bilen in till en glasmästare som satte till baka samtliga rutor och även kromlisterna runt dörrfönstren och runt fram och bakruta. Det blev även en ny vindruta, då den gamla hade ett rejält stenskott. Tyvärr går det ej att få ta i originalrutor (läs märkta SAAB) längre, men valet föll i alla fall på en helt klar ruta.

    Efter att glasmästaren varit där så börjades det med att riva ner fram och bakvagn för att montera på nya bussningar.

    apr-15-055

    apr-15-005

    Bakaxeln fick sig även en lite uppfräschning med nedslipning och målning, så gick det även för övre bärarmarna som enbart hade lacksläpp och ej rost.

    apr-15-071

    apr-15-073

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    Bilagor:
    #368586
    Lsoderlund
    Deltagare

    Uppdatering 2/2 – 2015-05-18

    Måste passa på att säga att jag inte är riktigt förtjust i sättet att lägga upp bilder i texten, för att det går ej längre att göra, antar att forumet fortsatt lider av lite barnsjukdomar och hoppas på att det snart löser sig.
    För att återgå till uppdateringen…

    Nya originalfjädrar har även monterats på, detta är standardhöjden.
    apr-15-012
    Styrväxeln har även renoverats och putsats till, på bilen nedan så ser ni den färdig för återmontering i bilen med nya p-ändar.
    apr-15-006

    Många mer saker har även inhandlats och monterats på bilen, bland annat:
    * Nya bussningar till fram och bakvagn.
    * Nya undre bärarmar fram.
    * Nya bakre bärarmar.
    * Nya stötdämpare runt om, valde olja, och ej något sportigt, utan standardlösningen.
    * Nya fjädrar som synes.
    * Nya skivor runt om, lyckades få tag i Saab original.
    * Nya bromsok runt om.
    * Nya bromsklossar runt om.
    * Nya hjullager runt om, hade ett lagerljud tidigare, men vet ej från vilket hjul, samt lika bra att byta när man ändå är igång.
    * Nya spindelleder.
    * Nya bromsslangar.
    * Nya bromsrör (dem som sitter mellan ok och bromsslang).
    * Nya bromsköldar fram, bak var dem så pass fina att de bara behövdes rengöras.
    * Ny huvudbromscylinder
    * Ny huvudkopplingscylinder.
    * Nya handbromsvajrar

    Kvar att göra är att gifta ihop motor och låda. Motorn har jag som bekant gått igenom helt och hållet tidigare så den lämnas mer eller mindre orörd då den gått ca 500 mil sedan totalrenovering. Växellådan har renoverats jämte bilen på annan ort, den har enligt utsago fått nya synkningar på 3:an samt byta av ”slitagedelarna” i lådan, samt packats om efter konstens alla regler.

    Övriga saker har inhandlats men som ej monterats än.
    * Nya givare för motortemp, oljetryck m.m.
    * Ny vattenpump.
    * Nya kylslangar.
    * Ny koppling.
    * Ny slavcylinder samt urturtrampningslager.
    * Diverse packningar.
    * Ny bränslepump (original)

    Finns säkerligen massor som man glömt, men mycket återstår innan den är färdig att köras för egen maskin till bilprovningen för att kontrolleras. Bjuder på en extrabild på bakpartiet utan bakaxel.

    apr-15-060

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    Bilagor:
    #368624
    Janne Hagnell
    Moderator

    Shit, va’ mycket nytt! Kommer ju att bli nybilskänsla att köra den!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #370753
    Lsoderlund
    Deltagare

    Ja, det har blivit en hel del nya delar, dessvärre är det mest delar som ej kommer att synas (om man nu inte lyfter upp bilen), men som kommer att underlätta mitt ägande en lägre tid framöver.

    När motorn väl är i och är uppstartad så är det bara att montera på allt annat NOS man har samlat på sig under åren. Har ju blivit en del…

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #374481
    Lsoderlund
    Deltagare

    Har efter mycket velande äntligen bestämt mig, tror jag. Behöver råd i denna fråga!

    Jag har två hastighetsmätare till bilen, en från en bil jag skrotat, samt den som sitter i bilen.
    Är lite inne på att byta mätarhus mot ett som jag nollställt och provkört. Original mätarhus sitter ju i bilen nu, och visar på 13 493 mil.
    Vad tycker ni, skall jag byta till det nollställda mätarhuset eller behålla det som sitter i bilen?

    Vill även poängtera att det INTE handlar om att mygla, luras eller fuska, utan mer för att underlätta för när servicearbeten och dylikt skall göras, samt att se hur långt bilen gått sedan renoveringen är klar.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #374492

    Har man gjort en TOTAL renovering kan man givetvis nolla mätaren. Men om man delrenovera typ karossen, motorn eller växelådan är det liksom lite av bilens karaktär i att se hur långt den har gått.
    När jag för 15 år sedan kaross å inredningsrenoverade min 77 så lät jag mätaren vara orörd. Men hade hela bilen sett ”ny” ut hade jag nog nollat den…kanske…vet inte… Man får väga för å nackdelar. Nu blev du inte mycket klokare va?!😕

    #374500
    Janne Hagnell
    Moderator

    Håller med Andreas: Helrenovering = nollning.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #377678
    Lsoderlund
    Deltagare

    Börjar dra ihop sig. Letar nu febrilt efter någon som för vettiga pengar kan blästra och pulverlacka originalfälgarna. Därefter skall dem skos med vettiga däck ockås.
    Känns som om jag än en gång fastnat lite i ett vägväl i däckfrågan. Skall man välja ett däck som har oldschool-mönster eller ett modernt landsvägsdäck typ Continental PC 5.

    Om någon vet om någon person som både blästrar och lackar för en vettig peng så vore jag tacksam om denna kontakt kan förmedlas till mig.

    Kommer inom kort bli en liten större uppdatering, så håll till godo.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #378132
    Lsoderlund
    Deltagare

    Tydligen inget gensvar ang blästring och pulverlack i stockholmsregionen vad gäller fälgar.

    Dock kommer här en liten teaser.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    Bilagor:
    #378135
    Jonathan
    Deltagare

    Måste passa på att säga att jag inte är riktigt förtjust i sättet att lägga upp bilder i texten, för att det går ej längre att göra, antar att forumet fortsatt lider av lite barnsjukdomar och hoppas på att det snart löser sig.

    Jo, det är fullt möjligt att ”placera” bilder inom inlägg. Klicka bara på ”Välj fil” och leta upp din bild som vanligt. Sedan klickar du på ”Infoga i innehåll”, så genereras en bildkod. Denna placerar du där bilden ska visas i ditt inlägg.

    Saab-Logo-1

    Sen tycker jag du ska lägga på ett kol med den bruna här nu. Vill ju se den på en av våra onsdagsträffar i Stockholm innan sommaren är över! 🙂

    Bilagor:
    #378201
    Lsoderlund
    Deltagare

    Kolla vad som kom till mig igår..

    Nu kan man börja ta tag i bilen på riktigt.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #378205
    Lsoderlund
    Deltagare

    Har inte hunnit fota eller göra speciellt mycket med bilen än. Har mest gått runt det för att syna allt. Dock går motor och låda superfint, men bilen behöver en rejäl hjulinställning. Har en rejäl positiv cambervinkel och ganska så stor negativ toe-in. Blev på detta vis efter att hela hjulupphängningen varit nedplockad, och därefter ihopsatt med NOS delar och nya bussningar överallt. Men går att köra den kortare sträckor, däcken som sitter på skall ändå kasseras.

    Bidrar med lite bilder som jag knäppte av snabbt innan jag åkte till jobbet.


    Vänster fram, rubbet är NOS!


    Vad tittar fram här, Saab-Originalsystem hela vägen från grenröret och bakåt.


    Äntligen på sin egna plats.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #378217

    Snyyyggt!
    Färgen är faktiskt snygg den oxå…hade en sådan för något år sedan som jag putsade, va ju jättesnygg! Tyckte jag iaf…

    …men lilla plåtbiten då..?😉

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 185 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng