Saab 99 -83 (Original)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -83 (Original)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -83 (Original)
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
maj 18, 2015 at 12:33 #368575
Uppdatering 1/2 -2015-05-18
Det har skett en hel del saker med bilen sedan bilen hämtades från lackeraren, men fortfarande en hel del kvar. Och med nästa 3 veckor kvar till Saabfestivalen så kan jag bara konstatera att bilen ej kommer att hinna bli klart tills dess. Tiden finns helt enkelt ej.
Direkt efter hämtning från lackeraren så lämnades bilen in till en glasmästare som satte till baka samtliga rutor och även kromlisterna runt dörrfönstren och runt fram och bakruta. Det blev även en ny vindruta, då den gamla hade ett rejält stenskott. Tyvärr går det ej att få ta i originalrutor (läs märkta SAAB) längre, men valet föll i alla fall på en helt klar ruta.
Efter att glasmästaren varit där så börjades det med att riva ner fram och bakvagn för att montera på nya bussningar.
Bakaxeln fick sig även en lite uppfräschning med nedslipning och målning, så gick det även för övre bärarmarna som enbart hade lacksläpp och ej rost.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
maj 18, 2015 at 12:55 #368586Uppdatering 2/2 – 2015-05-18
Måste passa på att säga att jag inte är riktigt förtjust i sättet att lägga upp bilder i texten, för att det går ej längre att göra, antar att forumet fortsatt lider av lite barnsjukdomar och hoppas på att det snart löser sig.
För att återgå till uppdateringen…Nya originalfjädrar har även monterats på, detta är standardhöjden.
Styrväxeln har även renoverats och putsats till, på bilen nedan så ser ni den färdig för återmontering i bilen med nya p-ändar.
Många mer saker har även inhandlats och monterats på bilen, bland annat:
* Nya bussningar till fram och bakvagn.
* Nya undre bärarmar fram.
* Nya bakre bärarmar.
* Nya stötdämpare runt om, valde olja, och ej något sportigt, utan standardlösningen.
* Nya fjädrar som synes.
* Nya skivor runt om, lyckades få tag i Saab original.
* Nya bromsok runt om.
* Nya bromsklossar runt om.
* Nya hjullager runt om, hade ett lagerljud tidigare, men vet ej från vilket hjul, samt lika bra att byta när man ändå är igång.
* Nya spindelleder.
* Nya bromsslangar.
* Nya bromsrör (dem som sitter mellan ok och bromsslang).
* Nya bromsköldar fram, bak var dem så pass fina att de bara behövdes rengöras.
* Ny huvudbromscylinder
* Ny huvudkopplingscylinder.
* Nya handbromsvajrarKvar att göra är att gifta ihop motor och låda. Motorn har jag som bekant gått igenom helt och hållet tidigare så den lämnas mer eller mindre orörd då den gått ca 500 mil sedan totalrenovering. Växellådan har renoverats jämte bilen på annan ort, den har enligt utsago fått nya synkningar på 3:an samt byta av “slitagedelarna” i lådan, samt packats om efter konstens alla regler.
Övriga saker har inhandlats men som ej monterats än.
* Nya givare för motortemp, oljetryck m.m.
* Ny vattenpump.
* Nya kylslangar.
* Ny koppling.
* Ny slavcylinder samt urturtrampningslager.
* Diverse packningar.
* Ny bränslepump (original)Finns säkerligen massor som man glömt, men mycket återstår innan den är färdig att köras för egen maskin till bilprovningen för att kontrolleras. Bjuder på en extrabild på bakpartiet utan bakaxel.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
maj 18, 2015 at 13:29 #368624Shit, va’ mycket nytt! Kommer ju att bli nybilskänsla att köra den!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 18, 2015 at 15:43 #370753Ja, det har blivit en hel del nya delar, dessvärre är det mest delar som ej kommer att synas (om man nu inte lyfter upp bilen), men som kommer att underlätta mitt ägande en lägre tid framöver.
När motorn väl är i och är uppstartad så är det bara att montera på allt annat NOS man har samlat på sig under åren. Har ju blivit en del…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
maj 26, 2015 at 21:49 #374481Har efter mycket velande äntligen bestämt mig, tror jag. Behöver råd i denna fråga!
Jag har två hastighetsmätare till bilen, en från en bil jag skrotat, samt den som sitter i bilen.
Är lite inne på att byta mätarhus mot ett som jag nollställt och provkört. Original mätarhus sitter ju i bilen nu, och visar på 13 493 mil.
Vad tycker ni, skall jag byta till det nollställda mätarhuset eller behålla det som sitter i bilen?Vill även poängtera att det INTE handlar om att mygla, luras eller fuska, utan mer för att underlätta för när servicearbeten och dylikt skall göras, samt att se hur långt bilen gått sedan renoveringen är klar.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
maj 27, 2015 at 06:26 #374492Har man gjort en TOTAL renovering kan man givetvis nolla mätaren. Men om man delrenovera typ karossen, motorn eller växelådan är det liksom lite av bilens karaktär i att se hur långt den har gått.
När jag för 15 år sedan kaross å inredningsrenoverade min 77 så lät jag mätaren vara orörd. Men hade hela bilen sett “ny” ut hade jag nog nollat den…kanske…vet inte… Man får väga för å nackdelar. Nu blev du inte mycket klokare va?!?maj 27, 2015 at 08:18 #374500Håller med Andreas: Helrenovering = nollning.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”augusti 6, 2015 at 14:45 #377678Börjar dra ihop sig. Letar nu febrilt efter någon som för vettiga pengar kan blästra och pulverlacka originalfälgarna. Därefter skall dem skos med vettiga däck ockås.
Känns som om jag än en gång fastnat lite i ett vägväl i däckfrågan. Skall man välja ett däck som har oldschool-mönster eller ett modernt landsvägsdäck typ Continental PC 5.Om någon vet om någon person som både blästrar och lackar för en vettig peng så vore jag tacksam om denna kontakt kan förmedlas till mig.
Kommer inom kort bli en liten större uppdatering, så håll till godo.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
augusti 18, 2015 at 13:55 #378132Tydligen inget gensvar ang blästring och pulverlack i stockholmsregionen vad gäller fälgar.
Dock kommer här en liten teaser.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
augusti 18, 2015 at 16:00 #378135Måste passa på att säga att jag inte är riktigt förtjust i sättet att lägga upp bilder i texten, för att det går ej längre att göra, antar att forumet fortsatt lider av lite barnsjukdomar och hoppas på att det snart löser sig.
Jo, det är fullt möjligt att “placera” bilder inom inlägg. Klicka bara på “Välj fil” och leta upp din bild som vanligt. Sedan klickar du på “Infoga i innehåll”, så genereras en bildkod. Denna placerar du där bilden ska visas i ditt inlägg.
Sen tycker jag du ska lägga på ett kol med den bruna här nu. Vill ju se den på en av våra onsdagsträffar i Stockholm innan sommaren är över! 🙂
Attachments:
augusti 20, 2015 at 12:46 #378201Kolla vad som kom till mig igår..
Nu kan man börja ta tag i bilen på riktigt.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
augusti 20, 2015 at 13:48 #378205Har inte hunnit fota eller göra speciellt mycket med bilen än. Har mest gått runt det för att syna allt. Dock går motor och låda superfint, men bilen behöver en rejäl hjulinställning. Har en rejäl positiv cambervinkel och ganska så stor negativ toe-in. Blev på detta vis efter att hela hjulupphängningen varit nedplockad, och därefter ihopsatt med NOS delar och nya bussningar överallt. Men går att köra den kortare sträckor, däcken som sitter på skall ändå kasseras.
Bidrar med lite bilder som jag knäppte av snabbt innan jag åkte till jobbet.
Vänster fram, rubbet är NOS!
Vad tittar fram här, Saab-Originalsystem hela vägen från grenröret och bakåt.
Äntligen på sin egna plats.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
augusti 20, 2015 at 19:58 #378217Snyyyggt!
Färgen är faktiskt snygg den oxå…hade en sådan för något år sedan som jag putsade, va ju jättesnygg! Tyckte jag iaf……men lilla plåtbiten då..??
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.