Saabsåpan
- Detta ämne har 403 svar, 64 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-03 08:34 av phermansson.
-
FörfattareInlägg
-
december 17, 2011 at 19:00 #36462
Det nya avtalet mellan Swan och Youngman som förhandlats fram gjordes ju av den anledningen att inte GM skulle behöva godkänna det. Nu verkar det som om de anser att de ändå måste godkänna detta. Enligt Svenska Dagbladet handlar det nya avtalet om att Swan och Youngman ska starta ett dotterbolag till Saab nere i Nederländerna där framtida teknikutveckling ska ske. Med andra ord handlar der nya avtalet inte alls om att det ska ske några ägarförändringar i Saab eller i Swan för den delen heller, GM har rätt att säga så länge det handlar om förändringar i ägarbilden men till det nya avtalet ska de inte ha någonting att säga till om.
december 18, 2011 at 08:46 #36481Men detta är den sista spiken?
http://www.gp.se/ekonomi/1.802808-nytt-nej-fran-gm
Hade de inte kunnat säga det direkt..? 👿96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 18, 2011 at 09:43 #36484Som både Muller och tilltänkte rekonstruktören Lars Söderqvist har sagt så har GM ingen juridisk rätt att hindra ett avtal som inte påverkar ägarbilden i Saab eller Swan. Detta uttalande är nog mest till för att skada tingrättsförhandlingarna och göra fodringsägarna mer osäkra. Men än är inte sista spiken slagen!
december 18, 2011 at 11:44 #36485Men att ändra ägarbilden är väl hela poängen eller? :ID
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 18, 2011 at 16:17 #36493Ännu har inte Youngman kommenterat GM:s utspel häromdagen och Muller har uppgivit för P4 väst att förhandlingarna fortgår så man kan ju alltid hoppas :roll:.
december 18, 2011 at 16:22 #36495Ja, företagsekonomi har aldrig varit min starka sida… 😕 Då fortsätter vi att hålla våra vitnande tummar, då…
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 18, 2011 at 16:44 #36500Alla tillgängliga tummar hålles!
Men det verkar tyvärr som GM gett sig tusan på att inte släppa in SAAB på kinamark(nad)!
Redan för två år sedan när man släppte (stora delar av) SAAB ifrån sig, skrevs det säkert klausuler i “det finstilta” som förhindrar att sådan “utförsäljning” sker.Men hoppet är det sista etc ………..
december 18, 2011 at 18:23 #34018Känns som om Muller o grabbarna borde ha läst avtalet fram- och baklänges för att komma runt detta. Men om GM anser att de har rätt att säga nej till allt är väl yttersta konsekvensen att ärendet går till domstol för att avgöra tolkningen? Och då kan det ju dra ut i evighet… 😕
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”december 18, 2011 at 18:53 #34020GM har ingen juridisk rätt att hindra det nuvarande avtalet eftersom det inte innebär någon maktöverföring. Deras agerande är dock inte förvånande och jag tror mest att gårdagens uttalande mer är en grej att göra borgenärer och Youngman mer osäkra kring Saab. Men något säger mig ändå att Youngman redan skulle ha uttalat sig om deras avsikt var att hoppa av affärsplanen nu.
december 18, 2011 at 19:06 #34022Håller tummarna REJÄLT NUUUU!!!!
Läs detta:
http://www.saabsunited.com/2011/12/last-minute-negotiations.html
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)december 18, 2011 at 19:07 #34023Tur förresten att inte min brukis 9-3a 2010a har pajat ännu, det som oroar mig där är ju hur det blir med reservdelar ett tag framöver… Kommer det bli så jobbigt till en början att man inte ens kan få tag på en glödlampa? Jag har ju xenonljus på min så det är därför jag undrar detta…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)december 18, 2011 at 19:50 #34025@900jubileum wrote:
GM har ingen juridisk rätt att hindra det nuvarande avtalet eftersom det inte innebär någon maktöverföring. Deras agerande är dock inte förvånande och jag tror mest att gårdagens uttalande mer är en grej att göra borgenärer och Youngman mer osäkra kring Saab. Men något säger mig ändå att Youngman redan skulle ha uttalat sig om deras avsikt var att hoppa av affärsplanen nu.
Ja, och det är som sagt inte så troligt att de bara ger bort pengar om de inte tror det kan leda någon vart.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.