Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 672 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 20, 2009 at 19:47 #143054

      Jo det vore jättekul, men… om vi kunde vänta till nästa sommar så kan jag få vara med 🙂 hoppas att den är färdig tills dess…

      Kul att se att det iallafall kom en Talladega till träffen, och jag har en fråga: De fina skydden över dimljusen, vart har du hittat dem?

        juli 20, 2009 at 21:04 #143062

        Extraljusskydden är ett originaltillbehör.
        Samma skydd finns till CC Aero

          juli 21, 2009 at 14:13 #143074

          Vad gäller extraljusskydden så antar jag att “900EMS” själv satt på Talladega-stripes.

          Vad jag dock inte vet är om det medföljde extraljusskydd till bilarna när de var nya… På ett sätt kan jag tycka att så borde vara, men samtidigt så är det sällsynt att man ser någon bil som har dessa.

          Förövrigt så söker jag efter just dessa extraljusskydd med Saabtext i hörnet. En snygg detalj i mina ögon

          //

              juli 30, 2009 at 08:04 #143361

              Hallå alla Talladegavänner.

              Mycket trevligt att äntligen få beskåda bilder på cabmanges bil. Ser ut som ett riktigt toppenexemplar.
              Vill man dessutom bli riktigt “tjenis” med cabmange så köper man bilen som han annonserade till.

              Som man kan förstå av texten så har ägaren varit i kontakt med mig…. Skulle kanske skaffa egen klubb. “Svenska Talladegaregistret” hahaha
              Bilen som är till salu är 1 av 2 svarta 89or med demonterbart drag. Cabmange har den andre. Båda bilarna är dessutom i “slaskkoden” SA0000 och har förbluffande få ägare.

              En sak till för att räta ut texten för oss kalenderbitare.
              Det finns nio stycken Talladega 89:or med Taklucka. Tre av dessa är olikfärgade (två mblå samt en vit). Detta ger sex stycken svarta 89or med Taklucka. Av dessa sex så återfinns endast en utanför slaskkoden SA0000, och den enda bilen heter inte -TA-SR som så många tror att de alltid heter.

              En sak till:
              Eftersom jag bara de senaste dagarna fått nys på bilder och dylikt på några Talladegas så börjar jag nu svänga mot att alla Talladega under alla år haft den matta randen på stötfångaren, bara det att det varit svårt att tyda på vissa välputsade bilar. Dessutom verkar det som relativt många valt att lackera stötfångarna helblanka när/om de har lackerats om.

                juli 30, 2009 at 08:52 #143362

                Vad är nu detta? Bilen skådades utanför ett lunchhak i Sjöbo under veckan.

                  juli 30, 2009 at 10:20 #143368

                  Grattis Mats. Du har nu beskådat 900EMS bil 😉
                  Tack för bilden

                  //

                    juli 30, 2009 at 11:58 #143370
                    Rodder76 wrote:
                    Dessutom verkar det som relativt många valt att lackera stötfångarna helblanka när/om de har lackerats om.

                    Det är inte så enkelt att det är väldigt svårt att få till den matta ytan vid lackering så att det egentligen är en “fusklackering” som ger den blanka ytan ?

                    Är den matta ytan ens lackerad?

                    Ang dom olika utblåsen
                    Har haft förmånen att komma under kjolen bak på en Talla och den är förberedd för ett antal olika placeringar och storlekar på utblåsen

                      juli 30, 2009 at 12:07 #143371

                      Den matta färgen skall var snarlik odoardogrå, dvs samma kulör som og900:ans sköldar är i, och med halvmatt klarlack.

                      //MH

                        juli 31, 2009 at 17:19 #143417

                        Vit Talladega? på blocket

                        http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9000_Talladega___OVANLIG___22838256.htm?ca=23_15&w=3

                        89:a med taklucka…

                          augusti 1, 2009 at 08:25 #143434

                          cabmange:
                          VET du att det ska vara den färgen? Eller är det “bara” så att det är det på din bil?
                          Det kan kanske anses sannolikt att det ska vara den färgen, men trots mitt sökande om hur det ska vara, och om det skiljer mellan år, så har jag inte kunnat få något svar på detta. Om du nu har någon form av “bevis” på detta så skulle det vara ett stort framsteg i den visuella delen.

                          cabtt:
                          Den vita Talladegan är den enda kvarvarande vita Talladegan. Vill man vara unik är detta en av de mest unika Talladegorna idag…. om man vill/vågar ha en icke-svart Talladega.
                          EDIT: Hmmm. Ägaren påstår att det ska finnas ca 5st, vita Talladegor. Undrar om han vet något som inte jag vet.

                            augusti 1, 2009 at 10:30 #143439
                            SaabAero wrote:
                            Har haft förmånen att komma under kjolen bak … storlekar på utblåsen

                            Det är väl inte många förunnat att komma under kjolen bak och få bedöma storleken på utblåset…

                            Moderatorer: Jag ber härmed redan om ursäkt för detta… :blush:

                              augusti 3, 2009 at 12:46 #143513

                              Lite kalenderbitar-“tugg”
                              Har gått genom mitt register igen för att kolla hur många som egentligen är ute i trafik.

                              Såhär ser det ut idag.
                              Under sommaren har några Talladegas “gått åt” och nu har jag 93st kvar i registret (alla svensksålda).
                              1 bil är dock väldigt mysko. Den har inte -TA vilket jag hävdar att alla Talladegor ska ha obönhörligen, MEN den ligger inte i slaskkoden SA0000 utan i SA2254 där det bara är Talladegor annars. Jag hoppas att jag fått rätt information så det inte finns något annat i SA2254.
                              En annan bil som jag inte gillar i mitt register har tilläggsinformation “ändrad till Talladegautförande” Jag är bra sugen på att avföra denna från mitt register. Jag tolkar det som en välbyggd kopia, utan att ha sett den.

                              Jag har även fått nys på en bil som ligger i fel SAkod (SA2224) som hade CD55L-T. Bilen skulle vara exakt en Talladega men det verkar som de missat en bokstav. Denna bil är inte inräknad i de 93, men ska vara skickad till skrot, så den borde försvinna från problemen snart 😉

                              Jaja… Anledningen till att jag gick igenm listan igen.
                              Antal i trafik 090803: 36st
                              Längst oavbruten i trafik är en 88 som varit i trafik sedan 890802. Hedervärt!
                              Längst tid avställd 010303
                              31st bilar har varit avställda sedan 061231 eller längre tid. 1/3 av Talladegabeståndet har inte sett solen 2007, 2008, 2009. Mycket tråkigt!

                              Andra intressanta upptäckter.
                              Jag har tidigare rapporterat om en bil registrerad med 250/50R16 däck. Det visade sig att det är sex av sju kvarvarnade bilar i den SA-koden som har dessa jättebreda däck.

                              Har fått in rapport att den ena mblå Talladegan har färgen Ambassadblå enligt färgkoden.
                              En röd -90 har jag fått in rapporten att den är Talladegaröd enligt färgkoden.
                              Har även fått in en rapport att det skulle funnits en vit bil till. Regnummret fanns bland mina utskrotade bilar.
                              När jag kollade genom chassinummren så hittade jag ytterligare en bil med automatlåda. En lever och en är skrotad.

                              Av alla regnummer jag har, inklusive de som nu är skrotade sedan länge så är
                              114st byggda på Linje A, Trollhättan
                              59st byggda på Linje B, Trollhättan
                              10st byggda i Nystad, Finland

                              9st bilar har någon form av Tilläggsinformation, där motorn utbytt eller motorn ändrad är gemensam för dessa nio. Två av dessa har TCS och en har kommunikationsradio.

                              Det var det för denna gång//

                                augusti 22, 2009 at 17:08 #144346

                                ligger en ljusblå talladega ute på blocket nu som ser fin ut.
                                http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9000_Talladega_23185732.htm?ca=10&w=3

                                  augusti 22, 2009 at 21:28 #144353

                                  Ja TA hade den i regget, men de gör sig bäst i svart.

                                  //MH

                                Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.