Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 406 till 420 (av 672 totalt)
  • Författare

En, enligt mig, förvånande lista. Det måste vara första gången sedan hösten 1990 som Talladega rangeras högre än CC-Aero. Rätt om man ska se till vilken historia modellerna bär på, men jag tror att entusiasmen alltid kommer ligga högre för CC-Aero. Färre producerade och mer effekt brukar vara populärt 😉

Min lista ser helt enkelt inte lika ut, och det svårate är att göra en lista. En lista ur ”framtida klassiker”-synpunkt samt en lista ur ”hur jag skulle fylla mitt garage”-synpunkt skulle nog behövas.

april 14, 2010 kl. 12:23 #156412
        cabmange wrote:
        Fast man blur fundersam vad som menas pa bil nr 3, Att den skulle ha mucked gemensamt med 900t forstar jag inte. Det anda som 9000 arvde bokstavligen ar ljusreglaget

//magnus

Njae, under skalet på en 9000T -85 är det ganska mycket som är gemensamt med 900T16 och 900T16 fanns ju faktiskt redan som årsmodell -84.

Elsystemet på 9000 -85 har stora likheter med og900 och i många fall är även kabelfärgerna samma vilket hängde med i många år.

april 14, 2010 kl. 15:57 #156433

Appropå inget, det står en Talladega, årsmodell 1990, på skroten i Ängelholm – var förbi där idag och kikade, sa till killen att ”tänk, en så’n har jag…” – han sa ”nä du, det är en Talladega!” 🙂 Så kan det gå… Vad jag kunde se är den ganska rostig i skärmar osv – stora vingen och ljudanläggning borta, i övrigt rätt komplett, motor konverterad till T5…

april 14, 2010 kl. 16:14 #156436
            Per-Erik wrote:
            Appropå inget, det står en Talladega, årsmodell 1990, på skroten i Ängelholm – var förbi där idag och kikade, sa till killen att ”tänk, en så’n har jag…” – han sa ”nä du, det är en Talladega!” 🙂 Så kan det gå… Vad jag kunde se är den ganska rostig i skärmar osv – stora vingen och ljudanläggning borta, i övrigt rätt komplett, motor konverterad till T5…

😉 Då får man vara lite ful och fråga: ”jaha, är det något speciellt alltså, för det är en sådan Jag har”
            Sedan kan man berätta allt du lärt dig via denna tråd och allt utöver.

april 14, 2010 kl. 16:31 #156439

🙂 tja, jag kan ju prova…

april 14, 2010 kl. 19:18 #156461
                SaabAero wrote:
                Njae, under skalet på en 9000T -85 är det ganska mycket som är gemensamt med 900T16 och 900T16 fanns ju faktiskt redan som årsmodell -84.

Elsystemet på 9000 -85 har stora likheter med og900 och i många fall är även kabelfärgerna samma vilket hängde med i många år.

Men ursäkta Urban, som vad? är det samma stötdämpare fjädrar? något i framvagnen?

Håller inte med dig, och om elsystemet är lika, hur ofta behöver man tex byta ett elsystem?

//MH

april 14, 2010 kl. 19:51 #156470
                  cabmange wrote:
                  Men ursäkta Urban, som vad? är det samma stötdämpare fjädrar? något i framvagnen?

Håller inte med dig, och om elsystemet är lika, hur ofta behöver man tex byta ett elsystem?

//MH

Tänker närmast på motor, motorstyrning, APC, tändsystem, farthållare, elhissar?, c-lås?, radioinstallation etc.
                  Chassi och framvagn är såklart nytt, men bakaxeln är väl också snarlik i konstruktionen.
                  Fälgdesign är densamma.

Sant att man sällan byter elsystem men det är ju inte ovanligt att man måste rota i systemet i jakt på jordfel och andra kontaktproblem i en gammal 900/9000

Sen är det väl också så att 900 uppdaterades med div 9000 prylar genom åren som t.ex. bromsar.

april 14, 2010 kl. 21:03 #156484

Ursäkta men inte kan man ta APC boxen och byta mellan 900 och 9000.

Visst bakaxeln har samma funktion/konstruktion det är sannt, den har inte delad bakaxel eller individella fjäderben men samma funktion.

9-3 och kadett har också snarlik konstruktion av bakaxel.

Ursäkta men jag hävdar att den enda sak som är samma och har exakt samma funktion och konstruktion är just ljusvredet, ratten är inte samma men ser likadan ut, olika stift mot släpringen.

over and out.

//MH

april 15, 2010 kl. 05:22 #156495
                      cabmange wrote:
                      Ursäkta men inte kan man ta APC boxen och byta mellan 900 och 9000.

Jovisst kan man det, boxen passar och fungerar. Skillnaden lär vara att 900 boxen är lite mer ”påställd” för att ge samma effekt som 9000 boxen.
                      Övriga delar i APC systemet är exakt lika och har samma art nr.

Nu ska vi inte förstöra Talladegatråden med sånt här trams – vi diskuterar något roligare istället :console:

april 20, 2010 kl. 22:18 #156778

Nu är erik med också

http://www.klassiker.nu/zino.aspx?articleID=11831

Kul! 🙂

2x 92B -53 (Svart)
                        95 -61 (Pärlgrå)
                        99 -69 Custom (Vit)
                        900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                        9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                        9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                        9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

april 21, 2010 kl. 03:59 #156787

Kan det verkligen vara samma bil, den Lotta har ser ut att ha stora Airoflow paketet, det har inte Eriks bil, och listerna är svarta inte vita som Lottas.

Upp till bevis och beställ hem alla ägarbevis,

//MH

april 21, 2010 kl. 15:27 #156809

Någon Talladega är det inte oavsett… så varför hamnar det i Talladegatråden när det finns en hel forumsavdelning tillägnad Saab 9000?

Men:
                            Det är inte nådigt modigt att utgå från att en bil är Lotta Nuemans gamla, när man inte har ”torrt på fötterna”. Eller…. Erik kanske har kollat med Transportstyrelsen?
                            Annars så ser det faktiskt ut som den vita färgen är det enda som är gemensamt. Helvitt kjolpaket vs svarta lister. Är det stora Airflow vs Talladega-paketet? Gummivinge vs Bridgespoiler. Men Eriks bil är inte fy skam för det 😉

april 21, 2010 kl. 15:47 #156810

Om man ska tro vad tidigare ägare berättat så är det sannolikt samma bil men det är ju såklart ingen garanti.

maj 4, 2010 kl. 18:28 #157550

Fick idag en Teknikens Värld av en kollega på jobbet – nr 6, 1989. I den finns ett stort reportage om 10 svenskar; 5 Volvo och 5 SAAB, varav en är en Talladega av 1989 års modell. Syftet var att kora den bästa Svenska bilen… tyvärr kom inte resultatet av detta i det numret utan i nästa nummer… som jag inte har… 🙂

maj 4, 2010 kl. 19:12 #157556
                                  Per-Erik wrote:
                                  Fick idag en Teknikens Värld av en kollega på jobbet – nr 6, 1989. I den finns ett stort reportage om 10 svenskar; 5 Volvo och 5 SAAB, varav en är en Talladega av 1989 års modell. Syftet var att kora den bästa Svenska bilen… tyvärr kom inte resultatet av detta i det numret utan i nästa nummer… som jag inte har… 🙂

Lika bra att du inte har den. Inge rolig läsning om mam gillar Talladega.

//MH

Visar 15 inlägg - 406 till 420 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.