Snack om 9000 Talladega
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
cabmange wrote:Per-Erik wrote:Fick idag en Teknikens Värld av en kollega på jobbet – nr 6, 1989. I den finns ett stort reportage om 10 svenskar; 5 Volvo och 5 SAAB, varav en är en Talladega av 1989 års modell. Syftet var att kora den bästa Svenska bilen… tyvärr kom inte resultatet av detta i det numret utan i nästa nummer… som jag inte har… 🙂
Lika bra att du inte har den. Inge rolig läsning om mam gillar Talladega.
//MH
Nä, jag såg det, de är rätt negativa i sitt omdöme, men så har de faktiskt fått en som inte fungerar som den ska… lite märkligt att de inte fixade till det innan testet fortsatte…
maj 4, 2010 kl. 20:23 #157577Som nybliven ägare till en 89:a talladega så tänkte jag bidra ( till en redan bra och upplysande tråd) med något som ingen har tagit upp tidigare. PRISET! Var ute i mitt digra dokumentskåp där jag förvarar alla mina SAAB trycksaker i kronologisk ordning :lecture:
Hittade en prislista från 1989.
SAAB 9000 T-16 kostade i basutförande 193,400 SEK då ingår mao inte ACC, ABS, läder, sollucka, SAS = SAAB audio system.Nypriset för detta till en 89:a kostade,
ACC: 12,500 kr
ABS: 7,600 kr
Läder: 9,500 kr
Sollucka: 9,100 kr i plåt, glas 11,500 kr
SAS: 8,900 krBilens nypris blir då: 243,400 kr och räknar man bort glasluckan och SAS:en blir det 223,000 kr. Detta var ju även tillval till en talladega.
Mao en ganska dyr bil redan där.
Men den som hade pengar över stoppade in ytterliggare 74,700 kr för talladega paketet.
Eftersom ACC, ABS samt läder ingick i talladega pkt så blev nypriset 193,400 + 74,700 = 268,100 kr.
Det är precis på kronan samma pris som jag betalade för min 9-3 SC 1,9 TID vector med TX paket av 2010 års modell. Då har det gått 21 år framåt i tiden, den nya bilen känns ”billig” i jämförelse.
Priset har säkert gjort att det inte tillverkades så många bilar, 45,000 kr upp på en normalt utr 9000 T.
Vad fick man då för dessa 45 tusen?
* Cross spoke fälgar
* Spoiler bak
* Kjolpkt
* Läderratt
* Väghållningssatsen
* Sport avgassytem
* Trimmningssatsen
* Textil mattor
* Extra ljus i främre spoiler
* Dekorpanel
* Samt en mkt snygg stripes!Har kanske glömt något, min bil har mitt armstöd fram men det kan jag inte se någonstans att det var standard.
När jag får tid över skall jag räkna ihop de ”lösa” delarna i tillbehörskatalogen och se vilken förtjänst man gjorde på talladega paketet.
Hej
Desto roligare läsning är då nr 16 1988 också Teknikens Värld. Texten på framsidan är nästa bäst …..”Saab Talladega inte degig”. Inne i tidningen ett trevligt uppslag om 1989 års modell. Finns flera tidstypiska kommentarer tex. tycker man att dekorsatsen på karossen ”kan man gott klara sig utan” 😮
/ Magnusmaj 6, 2010 kl. 14:24 #157659Då kan jag pricka av fälgarna 16″ med polerad kant i nästan nyskick. Dessutom hittade hos en skrotare!
maj 6, 2010 kl. 15:58 #157668Någon som vet var NXE 928 tagit vägen? Den finns inte i bilreg längre. Vilken det är? Clarions bil som figurerade på tavlorna som satt hos SAAB återförsäljarna med titeln ”Clarion first class” Jag har tavlan därav frågan.
maj 6, 2010 kl. 20:00 #157684Den kommer här.
http://www.geting.se/viewimage/image/240509-IMG_1672.JPG
Michael Rasmussen wrote:Någon som vet var NXE 928 tagit vägen? Den finns inte i bilreg längre. Vilken det är? Clarions bil som figurerade på tavlorna som satt hos SAAB återförsäljarna med titeln ”Clarion first class” Jag har tavlan därav frågan.Michael Rasmussen wrote:Den kommer här.Notera gärna att jag tidigare i tråden diskuterat denna bil och undrat över dess öde.
Detta är dock den första bilden jag ”fått in” som bekräftar det en säljare på Biva Linköping hade för sig.. att det handlade om en 88:a utan sidokjolar. Den tycks dock fått bridgespoiler innan den fick på sidokjolarna. Hur som helst så byggdes bilen om gång på gång, och de senast tagna bilderna var den kittad som en Aero 91.
Tyvärr har jag inte varit i kontakt med tidigare ägare, men bilen annonserades till salu, och det är väl inte helt osannolikt att den skrotats av någon anledning…..Häftig bil med ett grymt ljudbygge. Troligen den första ljudbil jag satt i som pojkspoling.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.